Peroutka, Zeman a „bídníci“
Za mlada jsem si myslel, že když se nějaký gauner setká se slušným člověkem, může mu to pomoci. Byl jsem ovlivněn Biblí a Hugovým románem Bídníci, v němž ze zločince Valjeana setkání s knězem udělá příkladného člověka.
Bídníci je sice krásný román, ale je to jen „román“. V běžném životě to probíhá v naprosté většině případů přesně naopak: když gauner narazí na slušného člověka, dráždí ho to, někdy až k nenávisti. Nemůže snést, že někdo je lepší než on a vede ho to k tomu, aby ho srazil nebo alespoň smetl ze svého obzoru. A protože k tomu používá gaunerským metod, bývá často úspěšný.
Nejnevinnější jsou výroky typu: „on je tak hodnej, až je blbej“. Nevinné to bývá někdy i proto, že to bývá pravda.
V naší české historii lze najít řadu poučnějších příkladů. Habsburská Bachova policie odstranila z obzoru Karla Havlíčka, tím, že ho vyvezla do Brixenu. Naši gauneři si přilili polívčičku tím, že ho označili za antisemitu (něco jiného je něco vědět o typických špatných vlastnostech Židů a něco jiného je být antisemitou). Masaryka gauneři pronásledovali po celý život (a vlastně až dodnes). Nádherně to vypsal filosof Milan Machovec v knize Tomáš G. Masaryk:
„Po myšlenkovém dozrání prvním velkým bojem – a v jistém slova smyslu nejobtížnějším a nejbolestnějším zápasem jeho života vůbec (jak sám nejednou vyznal) – byla ‚hilsneriáda‘ kolem roku 1900. Hilsnerova aféra představuje Masarykovou zásluhou jeden z mravně nejpozoruhodnějších bojů, jaký kdy byl u nás veden – i kdyby Masaryk dříve ani později nic jiného nevykonal, jen proto, pro tuto vlastně epizodu jeho života, mu musí patřit úcta každého čestného člověka. V čem byl zvláštní význam hilsneriády? Dřívější rukopisný boj – na nějž hilsneriádou Masaryk ovšem organicky navázal – byl jistě, například z hlediska obrody české vědy a kultury, významnější, pozdější Masarykovy boje zase z hlediska české politiky zase významnější, ale z osobního hlediska Masarykova byla Hilsnerova aféra tím nejtěžším, již proto, že v jiných zápasech měl kolem sebe ne mnoho, ale přece dost pozoruhodných spolupracovníků (krásné bylo například v rukopisném zápase bojovat i proti velké většině, stojí-li po boku takoví lidé jako Jan Gebauer či Otakar Hostinský!), podobně i později za války, ale v hilsneriádě stál Masaryk takřka úplně sám, štván takřka celou českou veřejností (a ti lepší z ní převážně jenom mlčeli), zrádcován i nedávnými přáteli, urážen, mravně posilován vlastně jen svou ženou a hrstkou nejvěrnějších.“
Tento Machovcovův odstavec je poučný i proto, že dokládá, jak slušní lidé bývají v klání s gaunery osamocení. Nevytvářejí Maffie, jak to udělal Masaryk, když se rozhodl pro boj za naše osvobození, a pokud, jen v krajní nouzi a nemají pak výhodu prvního tahu. V situaci osamocení se v závěru života ocitl i jeden z našich nejpříkladnějších velikánů Karel Čapek.
Vůbec lehké to neměl ani jiný náš mravní a intelektuální velikán Ferdinand Peroutka, a je dokonce stejně jako Masaryk pronásledován jistým gaunerem i po smrti.
Je to sprosté i proto, že mrtvý Peroutka se nemůže bránit. Ale snad se u nás najde dost slušných a moudrých lidí, kteří to udělají za něj.
A Zeman je „tak nehodnej, až je blbej“, neboť nám připomněl dalšího člověka, ze kterého bychom si na rozdíl od něj měli brát příklad.
Bídníci je sice krásný román, ale je to jen „román“. V běžném životě to probíhá v naprosté většině případů přesně naopak: když gauner narazí na slušného člověka, dráždí ho to, někdy až k nenávisti. Nemůže snést, že někdo je lepší než on a vede ho to k tomu, aby ho srazil nebo alespoň smetl ze svého obzoru. A protože k tomu používá gaunerským metod, bývá často úspěšný.
Nejnevinnější jsou výroky typu: „on je tak hodnej, až je blbej“. Nevinné to bývá někdy i proto, že to bývá pravda.
V naší české historii lze najít řadu poučnějších příkladů. Habsburská Bachova policie odstranila z obzoru Karla Havlíčka, tím, že ho vyvezla do Brixenu. Naši gauneři si přilili polívčičku tím, že ho označili za antisemitu (něco jiného je něco vědět o typických špatných vlastnostech Židů a něco jiného je být antisemitou). Masaryka gauneři pronásledovali po celý život (a vlastně až dodnes). Nádherně to vypsal filosof Milan Machovec v knize Tomáš G. Masaryk:
„Po myšlenkovém dozrání prvním velkým bojem – a v jistém slova smyslu nejobtížnějším a nejbolestnějším zápasem jeho života vůbec (jak sám nejednou vyznal) – byla ‚hilsneriáda‘ kolem roku 1900. Hilsnerova aféra představuje Masarykovou zásluhou jeden z mravně nejpozoruhodnějších bojů, jaký kdy byl u nás veden – i kdyby Masaryk dříve ani později nic jiného nevykonal, jen proto, pro tuto vlastně epizodu jeho života, mu musí patřit úcta každého čestného člověka. V čem byl zvláštní význam hilsneriády? Dřívější rukopisný boj – na nějž hilsneriádou Masaryk ovšem organicky navázal – byl jistě, například z hlediska obrody české vědy a kultury, významnější, pozdější Masarykovy boje zase z hlediska české politiky zase významnější, ale z osobního hlediska Masarykova byla Hilsnerova aféra tím nejtěžším, již proto, že v jiných zápasech měl kolem sebe ne mnoho, ale přece dost pozoruhodných spolupracovníků (krásné bylo například v rukopisném zápase bojovat i proti velké většině, stojí-li po boku takoví lidé jako Jan Gebauer či Otakar Hostinský!), podobně i později za války, ale v hilsneriádě stál Masaryk takřka úplně sám, štván takřka celou českou veřejností (a ti lepší z ní převážně jenom mlčeli), zrádcován i nedávnými přáteli, urážen, mravně posilován vlastně jen svou ženou a hrstkou nejvěrnějších.“
Tento Machovcovův odstavec je poučný i proto, že dokládá, jak slušní lidé bývají v klání s gaunery osamocení. Nevytvářejí Maffie, jak to udělal Masaryk, když se rozhodl pro boj za naše osvobození, a pokud, jen v krajní nouzi a nemají pak výhodu prvního tahu. V situaci osamocení se v závěru života ocitl i jeden z našich nejpříkladnějších velikánů Karel Čapek.
Vůbec lehké to neměl ani jiný náš mravní a intelektuální velikán Ferdinand Peroutka, a je dokonce stejně jako Masaryk pronásledován jistým gaunerem i po smrti.
Je to sprosté i proto, že mrtvý Peroutka se nemůže bránit. Ale snad se u nás najde dost slušných a moudrých lidí, kteří to udělají za něj.
A Zeman je „tak nehodnej, až je blbej“, neboť nám připomněl dalšího člověka, ze kterého bychom si na rozdíl od něj měli brát příklad.