Nedocenitelné rozhlasové vystoupení prof. Jana Zouhara k Husovi, Masarykovi (a Schwarzenbergům)
Chce si mi zvolat: kam se hrabou všichni interpreti Husa, Masaryka a Karlů Schwarzenbergů na filosofa Jana Zouhara!
Přátelé najděte si na to čas, nebudete litovat:
http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3417120
Jen dvě okrajové námitky: přílišné slučování Francouzské revoluce s liberalismem a naopak nedostatečné rozlišování mezi realismem a "realismem".
(Dodatečně přidávám, jako reakci na připomínku čtenáře Richarda: Rozhovor s Janem Zouharem byl příliš krátký, aby objasnil Masarykův postoj k liberalismu v celé šíři. Uznával jeho počáteční přínos, ale podobně jako mnoho jiných mezerovitých ideových systémů se liberalismus už v polovině 19. století zvrhl ve svobodu pouze pro bohaté podnikatele, kteří de facto nahradili předchozí feudální a církevní útlak, resp. ho doplnili či se s ním spojili. Mimo jiné proto vznikly bouře r. 1848 a Marxův Manifest komunismu. Proto se i o současném neoliberalistickém "novém světovém řádu" hovoří jako o novém absolutismu, feudalismu atd.)
Přátelé najděte si na to čas, nebudete litovat:
http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3417120
Jen dvě okrajové námitky: přílišné slučování Francouzské revoluce s liberalismem a naopak nedostatečné rozlišování mezi realismem a "realismem".
(Dodatečně přidávám, jako reakci na připomínku čtenáře Richarda: Rozhovor s Janem Zouharem byl příliš krátký, aby objasnil Masarykův postoj k liberalismu v celé šíři. Uznával jeho počáteční přínos, ale podobně jako mnoho jiných mezerovitých ideových systémů se liberalismus už v polovině 19. století zvrhl ve svobodu pouze pro bohaté podnikatele, kteří de facto nahradili předchozí feudální a církevní útlak, resp. ho doplnili či se s ním spojili. Mimo jiné proto vznikly bouře r. 1848 a Marxův Manifest komunismu. Proto se i o současném neoliberalistickém "novém světovém řádu" hovoří jako o novém absolutismu, feudalismu atd.)