První filosfofové
Zatímco staří židovští učenci byli zaujati teologií a uspořádáním společnosti a o přírodu a vesmír se příliš nezajímali, řečtí učenci zaměřili svou pozornost spíše na filosofii přírody a na logiku, matematiku a fyziku. Za první filosofy obvykle bývají označováni Thales a Pythagoras, skutečnými zakladateli (nejen řecké) filosofie se však stali Herakleitos a Parmenides, žijící na přelomu šestého a pátého století před Kristem.
Herakleitos je dodnes známý výroky (které jsou mu připisovány) „vše plyne“ (panta rei), „dvakrát nevstoupíš do téže řeky“ a svou dialektikou, předpokládající neustálé střídání protikladů majících povahu vzájemného boje, řízené však jedinou zákonitostí (Logem), která svět udržuje v rovnováze.
Také Parmenides je dodnes známý zdánlivě jednoduchým výrokem „jsoucno je a nejsoucno není“ (neboť nelze předpokládat existenci nejsoucna), kterým při hledání pevných základů myšlení anticipoval o dvě tisíciletí starší Descartovo „myslím, tedy jsem“. Parmenidovo jsoucno bylo jediné, trvalé, homogenní, neměnné, nestvořené a nezrozené, „sevřené v poutech Nutnosti“ a bylo světem pravdy, kdežto proměnlivý smyslový svět byl světem pouhého zdání.
Zakladateli řecké demokracie byli filosofové Protagoras a Demokritos a politici Solon a Perikles, kteří žili v šestém až pátém století před Kristem, tedy v klíčovém údobí nejen starořeckých, ale též světových dějin.
Protagoras bývá označován za prvního sofistu, i když byl spíše ideologem a mluvčím aténské demokracie než typickým (pozdějším) sofistou, který „dokáže vysvětlit vše“. Byl skeptický vůči náboženství, neboť uznával pouze jeho pragmatickou užitečnost pro společnost, a o bozích tvrdil, že neví, zda jsou či nejsou (pro údajný ateismus byl nakonec z Athén vyhnán). Je mu připisován subjektivismus („mírou všech věcí je člověk“), na druhé straně však lidské poznání respektoval („ve všech lidských skutcích patří přednost moudrosti, vědění, vzdělání a četbě básníků“, avšak „ne všichni vzdělaní lidé jsou moudří“) a prvotní zdroj rozporů hledal ve vnitřní protikladnosti světa. Demokracii stavěl hlavně na etických principech: „musí se postupovat jen podle spravedlnosti a zdravého rozumu“.
Demokritos je znám především rozpracováním teorie atomismu, avšak významně zasáhl též do společensko-politické sféry. Podobně jako Protagoras kladl důraz na etické faktory podmiňující harmonický život společnosti.
Herakleitos je dodnes známý výroky (které jsou mu připisovány) „vše plyne“ (panta rei), „dvakrát nevstoupíš do téže řeky“ a svou dialektikou, předpokládající neustálé střídání protikladů majících povahu vzájemného boje, řízené však jedinou zákonitostí (Logem), která svět udržuje v rovnováze.
Také Parmenides je dodnes známý zdánlivě jednoduchým výrokem „jsoucno je a nejsoucno není“ (neboť nelze předpokládat existenci nejsoucna), kterým při hledání pevných základů myšlení anticipoval o dvě tisíciletí starší Descartovo „myslím, tedy jsem“. Parmenidovo jsoucno bylo jediné, trvalé, homogenní, neměnné, nestvořené a nezrozené, „sevřené v poutech Nutnosti“ a bylo světem pravdy, kdežto proměnlivý smyslový svět byl světem pouhého zdání.
Zakladateli řecké demokracie byli filosofové Protagoras a Demokritos a politici Solon a Perikles, kteří žili v šestém až pátém století před Kristem, tedy v klíčovém údobí nejen starořeckých, ale též světových dějin.
Protagoras bývá označován za prvního sofistu, i když byl spíše ideologem a mluvčím aténské demokracie než typickým (pozdějším) sofistou, který „dokáže vysvětlit vše“. Byl skeptický vůči náboženství, neboť uznával pouze jeho pragmatickou užitečnost pro společnost, a o bozích tvrdil, že neví, zda jsou či nejsou (pro údajný ateismus byl nakonec z Athén vyhnán). Je mu připisován subjektivismus („mírou všech věcí je člověk“), na druhé straně však lidské poznání respektoval („ve všech lidských skutcích patří přednost moudrosti, vědění, vzdělání a četbě básníků“, avšak „ne všichni vzdělaní lidé jsou moudří“) a prvotní zdroj rozporů hledal ve vnitřní protikladnosti světa. Demokracii stavěl hlavně na etických principech: „musí se postupovat jen podle spravedlnosti a zdravého rozumu“.
Demokritos je znám především rozpracováním teorie atomismu, avšak významně zasáhl též do společensko-politické sféry. Podobně jako Protagoras kladl důraz na etické faktory podmiňující harmonický život společnosti.