O lásce k moudrosti, Předmluva a Úvod

21. 05. 2021 | 22:21
Přečteno 1238 krát
Filosofie je láskyplné zacházení s moudrostí.
Dante Alighieri

Filosofie, „láska k moudrosti“, zdaleka není jen tím, co vytvořili a dál vytvářejí filosofové, neboť její pole je mnohem větší a spíše mu odpovídá slovo „filosofování“, tj. lidské přemýšlení o svém vnitřním a vnějším světě, hledání obecných a pokud možno trvale platných poznatků a zákonitosti a dosahování na hranice lidských poznávacích schopností. Na tomto poli se odedávna pohybovali a dodnes pohybují všichni lidé, prostými a nevzdělanými počínaje a humanitně, přírodovědně, politicky a umělecky orientovanými vzdělanci konče.

Touha pochopit vnější svět vedla již u prvních lidí k pokusům o výklad obtížně pochopitelných až nepochopitelných jevů, které je spolu s úžasem nad složitostí světa vedly k víře, že svět je stvořen bohy. Protože se lidé vždy dělili na věřivé, méně věřivé a nevěřivé, filosofie od počátku žila v rozporné i souladné koexistenci s teologií. Teologická i jiná věřivost ovšem vždy převažovala.

Dokud se filosofové zabývali převážně jen světem vesmíru a zemské přírody a ve všem ostatním teologii ustupovali nebo ji dokonce přijímali, mezi filosofií a teologií převažoval soulad. Nejméně ve starověku se ovšem mezi nimi začal vynořovat konflikt a přes různé peripetie postupně stále narůstal. Filosofie je v něm ovšem co do ohlasu a přijímání veřejností dodnes v defenzívě a její význam a užitečnost se podceňuje. A jak se zdá, v současné době stále víc.

Příčin je mnoho; jednou z nich jsou bohužel sami filosofové. Jako všichni ostatní jsou to jen lidé a stejně jako ostatní jsou to lidé různí, různě soudní, různě moudří a morálně integrovaní. Jejich vzdělání by je k těmto vlastnostem mělo sice uschopňovat, ne vždy se to však daří. I tomu tak bylo odedávna, neboť konflikt existoval nejen mezi filosofy a teology, ale též mezi samotnými filosofy. Proto filosofie ve svém vývoji prošla tolika vzestupy, poklesy a vybočeními a v základních tezích dodnes nijak zvlášť nepokročila, přesto, že se jí zabývali lidé vesměs mimořádně talentovaní a vzdělaní. Až příliš často se do ní totiž promítala jejich nestřízlivost a nesoudnost, pramenící z jejich nedostatečně zdravých mentalit, z duševní nevyrovnanosti a z potřeby na sebe upozornit a prosadit se. Jejich nadprůměrná inteligence je též často vynášela do nepřiměřených výšin a nesrozumitelnosti, a oddělovala je tak od „obyčejného“ selského rozumu. Sepsali tisíce a tisíce knih, mnozí se stali velmi uznávanými, avšak toho skutečně přínosného a opěrného po nich ke dnešku mnoho nezbylo.

Přesto ovšem filosofie v průběhu dějin odvedla mnohem lepší práci než teologie, zejména proto, že se snažila o kritickorealistické myšlení a že lépe odolávala mýtům. Dopracovala se k mnoha významným poznatkům, které lze oprávněně považovat za prověřené a trvale platné. Jestliže ji staří Řekové symbolicky vyjadřovali bohyní moudrosti Athénou, my ji dnes můžeme označit, a nejen symbolicky, za královnu moudrosti.

Také v dnešní filosofii je ovšem není snadné oddělit zrna od plev, a stejně nesnadné je vydělit z nich ta nejdůležitější. Je to však velmi užitečné, dokonce užitečnější než znát ji celou a rozumět jí do detailů, neboť to poskytuje možnost vytvořit si o ní přehled a dosáhnou potřebného nadhledu.


1. Úvod

Cílem vzdělání a moudrosti je, aby člověk viděl před sebou jasnou cestu života, po ní opatrně vykračoval, pamatoval na minulost, znal přítomnost a předvídal budoucnost. Comenius

Člověk byl odedávna zvídavý a snažil se odpovědět si nejen na konkrétní otázky vyplývající z jeho pozorování světa, ale kladl si i otázky obecné. Jeho jednou probuzené vědomí bylo často uváděno v údiv a nezřídka i v úžas. Bouře, blesky, hromy. Zrození a smrt. Sny. Záhada světa a života. Kde se vzal? Kam spěje? Proč? Co je vůbec svět? Odkud to všechno pochází? A co jsem já?

Dávný člověk též hledal příčiny a následky dění, principy, které neplatí jen krátkodobě, ale budou platit i zítra. Chtěl se dobrat celku, syntézy a smyslu všeho, co pozoroval kolem sebe i sám v sobě, a toto jeho chtění dalo vzniknout teologii a filosofii. Z teologie neboli bohoslovectví (teos - bůh, logos - slovo) se vyvinula religionistika, zkoumající různá náboženství, přičemž otázka existence bohů či boha pro ni není podstatná. Původní tvůrci filosofie (filó – miluji, sofia – moudrost) byli označováni za mudrce, ti pozdější řečtí si pro sebe vyhradili jen touhu po moudrosti a lásku k ní. Filosof byl tedy ten, kdo miluje moudrost a kdo je oddán přemýšlení a hledání pravdivých poznatků.

Od pradávna lidé ovšem své přemýšlení stavěli nejen na svém rozumu, ale též na emocích. Shromažďovali a tradovali zejména emočně prožívané zkušenosti. Z generace na generaci si předávali svá vysvětlení pozoruhodných jevů, hledali analogie s vlastním životem, zobecňovali, vyprávěli si různé příběhy, oživovali neživé síly a předměty, přisuzovali významy vnímaným znakům, ustalovali symboliku obřadů a rituálů včetně poezie slov, rytmů, tvarů a tónů. Filosofie opírající se především o lidský rozum proto vždy bojovala s mýty založenými na pocitech, citech a intuici.

Mudrce měly již staré kultury v Mezopotámii (v údolí řek Eufratu a Tigridu v dnešním Iráku)), v Egyptě, Indii, Číně i jinde, evropský kulturní okruh má své kořeny ve starém Řecku. Matečnou sférou tam byla řecká mytologie, fantazijní výklad záhad světa a života, spontánní, živelné a nekritické zobecnění a objasnění citově prožívané zkušenosti lidí, vyjadřované a často i předváděné neobyčejnými příběhy. Častá byla zejména personifikace přírodních sil a dějů a zásahy nadpřirozených bytostí. Vyprávěly se, dramatizovaly a tančily báje o uspořádání světa pozemského, nadzemského i podsvětního. Báje o vzniku světa a o generacích bohů, jak se objevovali a ujímali se vlády nad světem. Báje o vzniku lidí, ohně, písma, řemesla a kultury.

Řecký mýtus je nejstarším evropským pokusem o podání uceleného obrazu o jevech přírody a života. Je základem homérských eposů Ilias a Odysea, Hesiodova Theogonia (Zrození bohů) a Ovidiových Metamorfóz. Postupným civilizačním vývojem, s přibývajícím věděním a kritičností myšlení došlo k jeho rozčlenění. Vydělila se z něj nejen filosofie (a z ní postupně jednotlivé vědy), ale též umění a náboženství.

Náboženství zachovalo obřady a institucionalizaci kultu. Legitimizovalo nadpřirozené zdroje poznání (sny, věštby, extatické vytržení, zjevení, zázraky a mystickou intuici). Prastará víra v nadpřirozené bytosti a síly a víra existenci nehmotné duše dostávaly postupně stále sofistikovanější a určitější podobu. Na jejím zdogmatizování pracovaly generace vykladačů a apologetiků (obhájců).

Umění podrželo fantazijní obrazy a soustředilo se na vytváření smyslově vnímatelných forem lidského vyjadřování a sebevyjadřování. Využívalo názornosti, plnosti smyslů, skutečnost napodobovalo nebo různým způsobem interpretovalo a přetvářelo. O skutečnosti vypovídalo přímo nebo prostřednictvím symbolů a jeho výpovědi mohly být racionální i iracionální.

Filosofie převzala od mýtu snahu vyložit smysl a celek, omezila se však na racionální postup. Za zdroj poznání přijala přímou zkušenost (empirii) a úvahu, zejména indukci (vyvozování) a dedukci (odvozování). Odmítla předpoklady, které rozum nemůže přijmout. Vytvářela rámec pro světový a životní názor člověka, pro obecnou reflexi o světě a o životě, pro chápání skutečnosti i pro sebepochopení člověka. Závazné pro ni byly zákony logiky: zákon identity, sporu, dostatečného důvodu.

Věda a vědní disciplíny se z filosofie postupně vydělily na základě specializace. Zatímco filosofie zkoumá skutečnost komplexně, jednotlivé vědy zkoumají specifické části skutečnosti, každá podle svého předmětu. Rozvinuly bohatství výzkumných metod, opírají se o pozorování, pokusy, rozumovou analýzu. Shromažďují fakta, tvoří hypotézy a verifikují (ověřují) je. Ve výsledcích sledují objektivizaci, opakovatelnost, praktickou použitelnost. Ideálem vědy je exaktnost, matematický výpočet.

Věda, filosofie, umění a náboženství jsou svébytné kulturní útvary, avšak jejich společné kořeny mohou v různých kulturně historických kontextech vést k vzájemnému ovlivňování. Žádný vědec by neměl být jen specialistou bez širšího rozhledu. Obzvlášť to platí a je to viditelné v humanitních oborech: bez vzájemného propojení a bez opory ve filosofii si nemohou vytvořit optimální cíle.

Filosofové, kteří se soustředí na hmotný podklad světa, jsou označováni jako materialisté. Filosofové, kteří poukazují na nehmotný podklad světa, jsou označováni jako idealisté.

Konkrétně i komplexně doložený vhled do procesů kontinuity i diskontinuity dějin lidského myšlení dává předpoklad k tomu, abychom se vyvarovali opakování minulých chyb a omylů a naopak, abychom navázali na duchovní dědictví vytvořené našimi předky, na hodnoty, které prokázaly svou nadčasovou platnost.

Studium dějin filosofie, byť ve stručné podobě a formou vybraných problémů, přispívá k prohloubení všeobecného rozhledu, ke kultivaci a kritičnosti myšlení, k schopnosti vést dialog a být jednoznačný i nejistý a netolerantní i tolerantní. Vede k nezištné angažovanosti vyplývající z vědomí, že řešení obecných problémů je jednak známé a již dané, jednak je před každou generací vždy nově otevřené.

(z připravované, do angličtiny překládané knihy)

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy