O lásce k moudrosti. Ideje renesance a reformace 2, Luther, Kalvín, Bruno, Servet
Na Jana Husa navázal přibližně o sto let později německý kazatel, církevní reformátor a zakladatel protestantství Martin Luther (1483 - 1546). Po celý život ho chránila šlechta a další, postupně početně narůstající stoupenci, takže smrti unikl.
Zevrubně prostudoval Bibli a historii katolické církve, kterou podrobil neúprosné kritice. Byl přesvědčený, že lidská spravedlnost a ctnosti nejsou podmínkou Boží milosti, ale Božím darem, a v renesančním duchu z toho dovodil, že člověk je má ve svých rukou a že to hlavní, co potřebuje, je křesťanská víra.
Víru je však třeba opravit, je třeba vrátit se k Evangeliím. V roce 1517 přibil na dveře wittenbergského kostela 95 tezí, jimž vyjádřil své názory a protesty, zejména proti odpustkům, a vyzval všechny, kdo s ním nesouhlasí k veřejné polemice. Jeho učení se nakonec ustálilo v podobě Melanchthonova augsburského vyznání do luteránské větve protestantství.
Citáty:
V těchto dvou věcech spočívá celý křesťanský život: Věř v Boha a pomáhej svému bližnímu!
Až dosud nevěda učil jsem a zastával jsem všechny zásady Jana Husa.
Děvka ďáblova, rozum, ta krásná běhna, přichází a chce být chytrá, myslí si, že to, co říká, pochází z Ducha svatého; kdo nám pak pomůže?
Nikdo nemůže z Písma dokázat, že božská spravedlnost vyhledává nebo požaduje od hříšníka nějaké utrpení nebo zadostiučinění.
Můj hněv je hněvem Božím.
Láska je jednooká, ale nenávist je úplně slepá.
Měl jsem sen.
Ať se křesťané učí: kdo dává chudým nebo půjčuje potřebným, činí tím lépe, než kdyby si chtěl koupit odpustek.
Nemyslím, že bych již byl u cíle anebo již dosáhl dokonalosti; běžím však, abych se jí zmocnil.
Víra přivádí člověka k Bohu, láska ho přivádí k lidem.
Pane Ježíši, ty jsi má spravedlnost, já jsem tvůj hřích. Ty jsi na sebe vzal, co bylo mé, na mě jsi však vložil, co bylo tvé.
Modlete se, jako by vše záviselo na Bohu, a až skončíte, jděte pracovat, jako by vše záviselo na vás.
Hudba zahání ďábla a činí lidi radostnými; zapomínají tím na veškerou zlobu, necudnost, aroganci a podobně. Vedle teologie přisuzuji hudbě nejvyšší místo a největší poctu.
Bůh nepotřebuje tvé dobré skutky, ale tvůj bližní ano.
Nikoho nemůžeš mít za přítele, s nímž jsi předtím nesnědl lžičku soli.
Když mi satan říká, že jsem hříšník, nesmírně mě to utěšuje, protože Kristus zemřel za hříšníky.
Kdo vůbec nemiluje víno, ženy ani zpěv, zůstává po celý život hlupákem.
Neuznávám autoritu papežů a koncilů, neboť si navzájem odporují.
Mé svědomí je v zajetí Božího slova. Nemohu a nechci nic odvolat, protože jít proti svědomí není ani správné, ani bezpečné.
Zde stojím, nemohu jinak. Bůh mi pomáhej. Amen.
Francouz Jan Kalvín (Jean Calvin, Jehan Cauvin 1509 - 1564), teolog a právník který se usadil v Ženevě, založil druhou významnou větev protestanství, kalvinismus, označovanou též za puritanismus. Byl ještě radikálnější než Luther a svou pozornost zaměřil též na politické stránky svého učení. V Ženevě postupně nastolil totalitní režim, využívající represivních mocenských prostředků včetně tajné policie.
Kalvín i Luther, jakmile se začali cítit dostatečně silní, převzali řadu praktik katolické církve včetně upalování odpůrců.
Protestantské hnutí bylo ve svých začátcích kruté, celkově je však, podobně jako Francouzskou revoluci, která je pro Francii nahradila, není možno hodnotit jinak než kladně. Příliš ovšem uvolnilo prostor lidským materiálním tužbám a snahám.
Citáty:
Je vírou ničemu nerozumět a jen své přesvědčení zcela podrobovat (katolické) církvi?
Když dospějeme ke srovnání nebe a Země, pak můžeme nejen nejen zapomenout na současný život, ale dokonce jím pohrdat a opovrhovat.
Vzdal jsem se všeho pro Krista, a co jsem našel? Všechno v Kristu.
Pokoj nelze vykoupit obětí pravdy.
Není nic nebezpečnějšího než být zaslepen blahobytem.
Pokud kazatel nekáže nejprve sám sobě, je lepší, když spadne na schody kazatelny a zlomí si vaz, než aby kázal.
Lidský plod, ačkoli ještě uzavřen v lůně své matky, je již lidskou bytostí a je zrůdným zločinem připravit ho o život, který ještě nezačal užívat.
Nemůžeme se spoléhat na Boží zaslíbení, aniž bychom dodržovali jeho přikázání.
Písmo bychom měli číst s cílem najít v něm Krista. Kdo se od tohoto cíle odvrátí, i kdyby se celý život vyčerpával učením, nikdy nedojde k poznání pravdy.
Slepota nevěřících nijak neubírá na jasnosti evangelia; slunce není méně jasné proto, že slepí lidé nevnímají jeho světlo.
Křesťanské evangelium opravdu chápou jen ti, kdo se dobře naučili být se sebou upřímně nespokojeni a stydět se za svou ubohost.
Štěstí, které je nám zaslíbeno v Kristu, nespočívá ve vnějších výhodách, jako je vést radostný a pokojný život, mít bohatý majetek, být v bezpečí před vším zlým a oplývat rozkošemi, po jakých tělo běžně touží. Ne, naše štěstí patří k nebeskému životu!
Filosof, literát a kosmolog Giordano Bruno (1548 - 1600) opravil Koperníkovu heliocetrickou teorii tvrzením, že Slunce není středem vesmíru a že vesmír je nekonečný. Katolická inkvizice ho obvinila z kacířství, kromě jiného i proto, že vyznával panteismus, a nechala ho upálit.
Citáty:
Příroda není nic jiného než Bůh ve věcech.
Jako všechny zákony světa, i pravda je stálá a neměnná.
Láska je sklon k oběti.
Ignorance a arogance jsou nerozlučné sestry.
Bůh je věčný a hmota je věčná.
Ve vesmíru je nespočet souhvězdí, sluncí a planet; vidíme jen slunce, protože vydává světlo; planety zůstávají neviditelné, protože jsou malé a tmavé. Kolem svých sluncí krouží také nespočetné množství Zemí.
Chápu bytí ve všem a nade vším, neboť není nic bez účasti na bytí a není bytí bez podstaty. Nic tedy nemůže být bez božské přítomnosti.
Prohlásil jsem, že vedle této naší Země existuje nekonečné množství světů. Nebylo by hodno Boha, aby se projevil v méně než nekonečném vesmíru.
Pozapomenutým, avšak dodnes mimořádně pozoruhodným církevním reformátorem byl španělský teolog a lékař (objevitel druhého krevního oběhu) Miguel Servet (1511 - 1553), zakladatel třetího reformačního proudu unitarismu.. Po prostudování Bible dospěl k přesvědčení, že pro tvrzení o Boží trojici v ní nejsou dostatečné podklady a že reformace je neúplná. Byl za to pronásledován a poté, co přicestoval do Ženevy, ho Kalvín nechal zatknout a po zmanipulovaném soudním procesu upálit.
Citáty:
Boha nepoznáváme skrze naše pyšné filosofické koncepty, ale skrze Krista.
Apoštolové i sám Luther se mýlili.
Hledat pravdu a vyslovovat to, co člověk považuje za pravdivé, nemůže být nikdy zločinem. Nikdo nesmí být nucen přijmout nějaké přesvědčení. Přesvědčení je svobodné.
Zabít člověka neznamená hájit učení, ale zabít člověka.
Je to ďáblův výmysl, pekelná faleš, která má zničit celé křesťanství.
Budu hořet, ale to je jen pouhý incident. V naší diskusi budeme pokračovat na věčnosti
Zevrubně prostudoval Bibli a historii katolické církve, kterou podrobil neúprosné kritice. Byl přesvědčený, že lidská spravedlnost a ctnosti nejsou podmínkou Boží milosti, ale Božím darem, a v renesančním duchu z toho dovodil, že člověk je má ve svých rukou a že to hlavní, co potřebuje, je křesťanská víra.
Víru je však třeba opravit, je třeba vrátit se k Evangeliím. V roce 1517 přibil na dveře wittenbergského kostela 95 tezí, jimž vyjádřil své názory a protesty, zejména proti odpustkům, a vyzval všechny, kdo s ním nesouhlasí k veřejné polemice. Jeho učení se nakonec ustálilo v podobě Melanchthonova augsburského vyznání do luteránské větve protestantství.
Citáty:
V těchto dvou věcech spočívá celý křesťanský život: Věř v Boha a pomáhej svému bližnímu!
Až dosud nevěda učil jsem a zastával jsem všechny zásady Jana Husa.
Děvka ďáblova, rozum, ta krásná běhna, přichází a chce být chytrá, myslí si, že to, co říká, pochází z Ducha svatého; kdo nám pak pomůže?
Nikdo nemůže z Písma dokázat, že božská spravedlnost vyhledává nebo požaduje od hříšníka nějaké utrpení nebo zadostiučinění.
Můj hněv je hněvem Božím.
Láska je jednooká, ale nenávist je úplně slepá.
Měl jsem sen.
Ať se křesťané učí: kdo dává chudým nebo půjčuje potřebným, činí tím lépe, než kdyby si chtěl koupit odpustek.
Nemyslím, že bych již byl u cíle anebo již dosáhl dokonalosti; běžím však, abych se jí zmocnil.
Víra přivádí člověka k Bohu, láska ho přivádí k lidem.
Pane Ježíši, ty jsi má spravedlnost, já jsem tvůj hřích. Ty jsi na sebe vzal, co bylo mé, na mě jsi však vložil, co bylo tvé.
Modlete se, jako by vše záviselo na Bohu, a až skončíte, jděte pracovat, jako by vše záviselo na vás.
Hudba zahání ďábla a činí lidi radostnými; zapomínají tím na veškerou zlobu, necudnost, aroganci a podobně. Vedle teologie přisuzuji hudbě nejvyšší místo a největší poctu.
Bůh nepotřebuje tvé dobré skutky, ale tvůj bližní ano.
Nikoho nemůžeš mít za přítele, s nímž jsi předtím nesnědl lžičku soli.
Když mi satan říká, že jsem hříšník, nesmírně mě to utěšuje, protože Kristus zemřel za hříšníky.
Kdo vůbec nemiluje víno, ženy ani zpěv, zůstává po celý život hlupákem.
Neuznávám autoritu papežů a koncilů, neboť si navzájem odporují.
Mé svědomí je v zajetí Božího slova. Nemohu a nechci nic odvolat, protože jít proti svědomí není ani správné, ani bezpečné.
Zde stojím, nemohu jinak. Bůh mi pomáhej. Amen.
Francouz Jan Kalvín (Jean Calvin, Jehan Cauvin 1509 - 1564), teolog a právník který se usadil v Ženevě, založil druhou významnou větev protestanství, kalvinismus, označovanou též za puritanismus. Byl ještě radikálnější než Luther a svou pozornost zaměřil též na politické stránky svého učení. V Ženevě postupně nastolil totalitní režim, využívající represivních mocenských prostředků včetně tajné policie.
Kalvín i Luther, jakmile se začali cítit dostatečně silní, převzali řadu praktik katolické církve včetně upalování odpůrců.
Protestantské hnutí bylo ve svých začátcích kruté, celkově je však, podobně jako Francouzskou revoluci, která je pro Francii nahradila, není možno hodnotit jinak než kladně. Příliš ovšem uvolnilo prostor lidským materiálním tužbám a snahám.
Citáty:
Je vírou ničemu nerozumět a jen své přesvědčení zcela podrobovat (katolické) církvi?
Když dospějeme ke srovnání nebe a Země, pak můžeme nejen nejen zapomenout na současný život, ale dokonce jím pohrdat a opovrhovat.
Vzdal jsem se všeho pro Krista, a co jsem našel? Všechno v Kristu.
Pokoj nelze vykoupit obětí pravdy.
Není nic nebezpečnějšího než být zaslepen blahobytem.
Pokud kazatel nekáže nejprve sám sobě, je lepší, když spadne na schody kazatelny a zlomí si vaz, než aby kázal.
Lidský plod, ačkoli ještě uzavřen v lůně své matky, je již lidskou bytostí a je zrůdným zločinem připravit ho o život, který ještě nezačal užívat.
Nemůžeme se spoléhat na Boží zaslíbení, aniž bychom dodržovali jeho přikázání.
Písmo bychom měli číst s cílem najít v něm Krista. Kdo se od tohoto cíle odvrátí, i kdyby se celý život vyčerpával učením, nikdy nedojde k poznání pravdy.
Slepota nevěřících nijak neubírá na jasnosti evangelia; slunce není méně jasné proto, že slepí lidé nevnímají jeho světlo.
Křesťanské evangelium opravdu chápou jen ti, kdo se dobře naučili být se sebou upřímně nespokojeni a stydět se za svou ubohost.
Štěstí, které je nám zaslíbeno v Kristu, nespočívá ve vnějších výhodách, jako je vést radostný a pokojný život, mít bohatý majetek, být v bezpečí před vším zlým a oplývat rozkošemi, po jakých tělo běžně touží. Ne, naše štěstí patří k nebeskému životu!
Filosof, literát a kosmolog Giordano Bruno (1548 - 1600) opravil Koperníkovu heliocetrickou teorii tvrzením, že Slunce není středem vesmíru a že vesmír je nekonečný. Katolická inkvizice ho obvinila z kacířství, kromě jiného i proto, že vyznával panteismus, a nechala ho upálit.
Citáty:
Příroda není nic jiného než Bůh ve věcech.
Jako všechny zákony světa, i pravda je stálá a neměnná.
Láska je sklon k oběti.
Ignorance a arogance jsou nerozlučné sestry.
Bůh je věčný a hmota je věčná.
Ve vesmíru je nespočet souhvězdí, sluncí a planet; vidíme jen slunce, protože vydává světlo; planety zůstávají neviditelné, protože jsou malé a tmavé. Kolem svých sluncí krouží také nespočetné množství Zemí.
Chápu bytí ve všem a nade vším, neboť není nic bez účasti na bytí a není bytí bez podstaty. Nic tedy nemůže být bez božské přítomnosti.
Prohlásil jsem, že vedle této naší Země existuje nekonečné množství světů. Nebylo by hodno Boha, aby se projevil v méně než nekonečném vesmíru.
Pozapomenutým, avšak dodnes mimořádně pozoruhodným církevním reformátorem byl španělský teolog a lékař (objevitel druhého krevního oběhu) Miguel Servet (1511 - 1553), zakladatel třetího reformačního proudu unitarismu.. Po prostudování Bible dospěl k přesvědčení, že pro tvrzení o Boží trojici v ní nejsou dostatečné podklady a že reformace je neúplná. Byl za to pronásledován a poté, co přicestoval do Ženevy, ho Kalvín nechal zatknout a po zmanipulovaném soudním procesu upálit.
Citáty:
Boha nepoznáváme skrze naše pyšné filosofické koncepty, ale skrze Krista.
Apoštolové i sám Luther se mýlili.
Hledat pravdu a vyslovovat to, co člověk považuje za pravdivé, nemůže být nikdy zločinem. Nikdo nesmí být nucen přijmout nějaké přesvědčení. Přesvědčení je svobodné.
Zabít člověka neznamená hájit učení, ale zabít člověka.
Je to ďáblův výmysl, pekelná faleš, která má zničit celé křesťanství.
Budu hořet, ale to je jen pouhý incident. V naší diskusi budeme pokračovat na věčnosti