Miliardových start-upů je jako hub po dešti. Budou to hřiby anebo muchomůrky?
Taky s úžasem sledujete zprávy o nových internetových technologických společnostech, které jedna za druhou získávají miliardy od investorů? Podívejme se na pár obrázků znázorňujících současné obrovské nadšení pro internetové start-upy.
Analytici poradenské společnosti CB Insights připravili graf, jak se v posledních letech zvýšil počet tzv. jednorožců (unicorns). Tímto pojmem se označují nové start-up, které dosáhly hodnotu 1 miliardy USD (24 miliard CZK). Zatímco v letech 2011, 2012, 2013 bylo jednorožců jenom několik, tak od ledna 2014 se s nimi doslova roztrhl pytel. Letos se už 60 společností dostalo do tohoto jedinečného stáda a dá se očekávat, že do konce roku jich ještě několik přibude.
Obr. č. 1: Kdy nové start-upy dosáhly hodnotu 1 miliardy USD, zdroj: CB Insights
zvětšení obrázku
Největším jednorožcem je v současnosti taxikářský start-up Uber, jehož hodnotu odhaduje deník Wall Steet Journal podle posledních transakcí na 51 miliard USD (1,2 bilionu CZK). Nedávno o něm psala zajímavý článek slečna Mahdalová. Vysokou hodnotu ale mají i výrobce telefonů Xiaomi, či zprostředkovatel ubytovaní Airbnb.
Nové start-upy mají díky své inovativnosti bezpochyby vysoký ziskový potenciál. Obávám se ale, že investoři začínají přeplácet. Kupříkladu Uber má hodnotu 51 miliard USD, ale roční tržby má zatím jenom 2 miliardy USD. Poměr tržeb k zisku je tedy 26. Pro představu všeobecně oblíbený Facebook má poměr tržní kapitalizace k tržbám na úrovni 20 a u všemocného Applu je tento poměr 3.
21. století je určitě století technologií, automatizace a robotiky. Nové start-upy budou nadále rychle vznikat a najdou si své investory. Nicméně nadšení pro technologické novinky s sebou přináší i pokles ostražitosti investorů. Kolem 90 % nových start-upů do pěti let od svého vzniku zanikne, takže rozhodně není vhodné, nechat se unést hned první myšlenkou. V příštím článku na blogu se trochu blíže podívám na výkonnost investice do mladých společností.
Jaký je váš názor na tuto tematiku? Investovali byste do nějakého start-upu?
Obr. č. 2: Hodnota 10 největších start-upů v miliardách USD, zdroj: WSJ
Analytici poradenské společnosti CB Insights připravili graf, jak se v posledních letech zvýšil počet tzv. jednorožců (unicorns). Tímto pojmem se označují nové start-up, které dosáhly hodnotu 1 miliardy USD (24 miliard CZK). Zatímco v letech 2011, 2012, 2013 bylo jednorožců jenom několik, tak od ledna 2014 se s nimi doslova roztrhl pytel. Letos se už 60 společností dostalo do tohoto jedinečného stáda a dá se očekávat, že do konce roku jich ještě několik přibude.
Obr. č. 1: Kdy nové start-upy dosáhly hodnotu 1 miliardy USD, zdroj: CB Insights
zvětšení obrázku
Největším jednorožcem je v současnosti taxikářský start-up Uber, jehož hodnotu odhaduje deník Wall Steet Journal podle posledních transakcí na 51 miliard USD (1,2 bilionu CZK). Nedávno o něm psala zajímavý článek slečna Mahdalová. Vysokou hodnotu ale mají i výrobce telefonů Xiaomi, či zprostředkovatel ubytovaní Airbnb.
Nové start-upy mají díky své inovativnosti bezpochyby vysoký ziskový potenciál. Obávám se ale, že investoři začínají přeplácet. Kupříkladu Uber má hodnotu 51 miliard USD, ale roční tržby má zatím jenom 2 miliardy USD. Poměr tržeb k zisku je tedy 26. Pro představu všeobecně oblíbený Facebook má poměr tržní kapitalizace k tržbám na úrovni 20 a u všemocného Applu je tento poměr 3.
21. století je určitě století technologií, automatizace a robotiky. Nové start-upy budou nadále rychle vznikat a najdou si své investory. Nicméně nadšení pro technologické novinky s sebou přináší i pokles ostražitosti investorů. Kolem 90 % nových start-upů do pěti let od svého vzniku zanikne, takže rozhodně není vhodné, nechat se unést hned první myšlenkou. V příštím článku na blogu se trochu blíže podívám na výkonnost investice do mladých společností.
Jaký je váš názor na tuto tematiku? Investovali byste do nějakého start-upu?
Obr. č. 2: Hodnota 10 největších start-upů v miliardách USD, zdroj: WSJ