I urážek a cynismu je pro svobodu potřeba

04. 02. 2015 | 13:47
Přečteno 3430 krát
Kde jsou hranice svobody slova a respektování náboženské víry druhého? Jak souvisejí knihy Tomáše Halíka s karikaturami proroka Mohameda? Vyškrtneme narušitele dobového vkusu - Havlíčka nebo Havla - z učebnic?

Nic není staršího než "včerejší" teroristický útok na Charlie Hebdo, zdá se. Ale po odeznění prvního šoku se v médiích otevírá staronová diskuze o vkusu, urážce a svobodě slova, kterou jsme již sledovali v souvislosti s karikaturami proroka Mohameda v Dánsku či s knihou Satanské verše Salmana Rushdieho.

Znovu se otevřela řada otázek - jak je možné, že evropští autoři mohou urážet Proroka (alespoň tak chápe jejich dílo část muslimů), ale propagace či schvalování terorismu (což je také akt svobody slova) je v mnoha zemích trestná?

Odpověď je velice jednoduchá.

SVOBODA SLOVA NENÍ ABSOLUTNÍ

Každý chápe, že si nemůžeme říkat a psát, co chceme. Máme zde zákonný rámec, který určuje, kde jsou hranice, za kterými se “svoboda slova” mění v trestný čin. Pomluva, podvod, šíření poplašné zprávy, hanobení rasy či propagace totalitních systémů jsou mantinely, v jejichž případě může autor spíše než úspěch u čtenářů čekat soudní obsílku.

Málokdo si dnes vzpomene na kauzu francouzského karikaturistky Denise Leroye, který po útocích na newyorská Dvojčata v roce 2001 v odkazu na tehdejší reklamu společnosti Sony uveřejnil kreslenou anekdotu s komentářem: “Všichni jsme o tom snili…Hamas to udělal”. Za tento svůj čin byl odsouzen k pokutě a ani Evropský soud pro lidská práva nekonstatoval, že by tím bylo porušeno jeho právo na svobodu slova.

PRAVIDLA VZNIKAJÍ CESTOU

V čem se liší kresby Proroka (a urážka, které tím mnozí mohou cítit) od zřícených mrakodrapů (s urážkami jiných)? Kdo posoudí míru nebezpečí či nevkusu?

Může to udělat (a také to udělal) pouze soud. Ten musí říci, zda byl konkrétní akt narušením zákona, nebo ne. Pro to musí vzít v úvahu mnohé faktory - kontext, přiměřenost a především účel daného projevu: k čemu má vést, jaký má záměr. Schvalování holokaustu má jistě jiný úmysl než publikování anekdoty o Kohnovi s Roubíčkem. Takové rozhodování je jistě vždy “subjektivní” a dobově i kulturně podmíněné. Ale takové je rozhodování soudu vždy.

Mnozí lidé volají po “jasných pravidlech”, neschopni si přiznat, že ve složitosti dnešního světa jsou jasná pravidla často určována právě individuálně a postupně na základě našich zkušeností s daným fenoménem, spíše než předem stanovenými hranicemi, které prozřetelně vidí do budoucna a do všech souvislostí daného jevu, včetně těch, které ještě nenastaly. To bylo možno v neměnných společnostech středověku. Dnes nikoli.

Pravidla vznikají cestou. Nemůžeme očekávat, že nám v subtilních a komplikovaných problémech multikulturalismu a globální společnosti někdo dopředu nakreslí pevně vymezenou a neměnnou linii. Jak bychom to - byť ve “směšném” případě karikatur - měli učinit? Definicí humoru? Kdo by o ni měl rozhodovat? Velký cenzor? Komise po vzoru bolševických prověrek? Už vidím ty příběhy: “Tak dobře jsme se už dlouho nenasmáli, pane redaktore, ale to nemůžeme pustit…

ŠKRTNEME HAVLÍČKA, SPÁLÍME HAVLA?

Vše, co neporušuje demokratické zákony, musíme tolerovat. Vkus totiž (a jeho urážka) je otázkou individuální. Každý tuto hranici cítíme jinde. Společně s Járou Cimrmanem (jehož humor mají mimo náš kulturní kontext velké problémy pochopit) si tak můžeme říci, že s daným projevem nemusíme souhlasit. Můžeme o něm vést spory. Ale to je tak vše, co s tím můžeme dělat. To je podstata svobody.

Kde by se měli novodobí ochránci uražených citů těch, na které text míří, zastavit? I Kohn s Roubíčkem jistě urazí některé židy. Měli bychom z učebnic vyškrtat Havlíčka, toho nemilosrdného kritika společenských poměrů, který svými břitkými aforismy silně urážel dobový vkus maloměšťáků, Rakušanů, katolíků? Spálíme Havlovy eseje, které zesměšňovaly názory bolševiků a tepaly do životního stylu bojácného občana reálného socialismu, který “neviděl a neslyšel”? Republiku si přece rozvracet (chápej “urážet”) nedáme.

KDO NEURÁŽÍ, AŤ PRVNÍ HODÍ KAMENEM

Tomáš Halík ve své nedávné úvaze zvedá varovný prst před kulturou “cynismu a dekadence”, v níž budeme adorovat nevkus a nepřiměřenost, která bude urážet druhé. I když má jeho komentář pochopitelné jádro, jeho načasování i myšlenková argumentace není vydařená (více zde). Panu Halíkovi můžeme dát jedinou otázku:

A co vaše knihy? Neurážejí “dobrý vkus” ultrakonzervativních katolíků a mnohých “tradičních věřících”? Nenarušují jejich koncept Boha a mnohá tabu či názory do stejné míry, jako kresby Proroka mohou urážet koncept Boha a tabu mezi konzervativními muslimy? Přestanete své knihy psát pro to, že je někteří křesťanští fundamentalisté nazvou nevkusnými, dekadentními, cynickými, rouhačskými?

Budete tvrdit: “Já je píšu pro jiné. Pro duše otevřené, kvůli vzdělání a posunu v chápání překonaného… Nechci urážet, kdo nechce, ať je nečte.” Nemají pak totéž právo tvrdit také nejobskurnější karikaturisté? “My své vtipy publikujeme pro zasmání, pro osvobozující humor, pro nadhled, nikoli ve zlém. Kdo je nechápe, ať je nečte...”

URÁŽET VKUS JE NĚKDY POTŘEBA

Vzpomeňme si na závěr této úvahy ještě na jednu výraznou osobnost, která (pro mnohé nepochopitelně) urážela dobové mravy. Tento muž silně pobuřoval vkus věřících. Narušoval kulturní tabu, překračoval zákazy a poukazoval na jejich omezenost. Choval se nedůstojně - křičel v chrámech, bavil se s prostitutkami, byl to žrout a pijan vína. Zrovna v knihách Tomáše Halíka se o něm dočteme více…

Zdá se tedy, že ani urážku dobrého vkusu druhých, cynismus nebo relativizování významu jejich zvyklostí nemůžeme tepat absolutně. Mohou se totiž stát prostředky společenské a kulturní změny nebo boje za důležité hodnoty.

Jednou z těchto hodnot je moderní chápání lidské svobody, ke které rozhodně patří také přiměřená tolerance a úcta. Pokud bude existovat v naší společnosti tolerance k útlocitu druhých ve stejné míře, jako tolerance uražených k tomu, co nechápou nebo pochopit neumí, pak se domnívám, že naše svoboda není ohrožena. Nedávný souboj tužky a samopalu v Paříži však ukazuje, že této rovnováhy není ani zdaleka dosaženo. A proto jsme Charlie.

Článek byl psán pro blog Institutu pro evropskou politiku - Europeum

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy