Primátorská debata a premiéra filmu o bariérách
Praze chybí koncepce a garant bezbariérovosti. Změníme to? Ve středu 28.11. v 17:30 – 20:00 hostí BIO OKO veřejnou debatu Asistence o.s. s primátorem Prahy Bohuslavem Svobodou a dalšími politiky v polovině volebního období.
Premiéra filmu Jedeme v tom s vámi
Téma bariér otevře premiéra dokumentární reportáže Jedeme v tom s vámi, která sleduje cesty dvaceti osobností světa byznysu a médií z domovů do zaměstnání veřejnou dopravou na vozíku. TRAJLER FILMU MŮŽETE VIDĚT ZDE
Debata s primátorem a dalšími politiky
Po dvaceti letech je cíl kompletně bezbariérové veřejné dopravy v Praze stále ještě v nedohlednu. Kde jsou hlavní příčiny této situace a kudy z ní vede cesta ven se pokusíme hledat v debatě s primátorem Prahy Bohuslavem Svobodou, jeho hostem senátorkou Danielou Filipiovou (oba ODS), bývalou členkou dopravního výboru MHMP Petrou Kolínskou (Strana zelených), bývalým radním pro dopravu Karlem Březinou (ČSSD) a s doposud nepotvrzeným zástupcem TOP 09. Do debaty se budou mít možnost zapojit lidé z publika, očekáváme velký zájem lidí se zdravotním postižením.

Praze chybí koncepce zpřístupnění veřejné dopravy
V roce 2009 vznikl za výrazného nasazení neziskových organizací Průzkum přístupnosti veřejné dopravy v Praze (1300 respondentů), jehož výsledky se měly stát podkladem pro vznik ucelené koncepce na odstranění bariér. Částečně se o to pokusil v závěru volebního období bývalý primátor Pavel Bém. Po velkém volání veřejnosti a více než 10 000 podpisů pod výzvou Asistence o.s. Za MHD přístupnou, přijalo Zastupitelstvo hl.m. Prahy dne 22.10. 2009 do Programu strategické koncepce na období 2009-2015 (usnesení č.30/84) plán investovat do bezbariérových úprav starších stanic metra 1,4 mld Kč. Již dnes je patrné, že se částka na toto období scvrkne maximálně na 0,8 mld Kč. Jinými slovy bezbariérových stanic metra v tomto období bude mnohem méně. Je nutné si ale uvědomit, že mezi ty bariérové stále patří i přestupní Můstek, nejvytíženější stanice metra I.P.Pavlova, Anděl, a že se celkem jedná o 23 bariérových stanic metra, přičemž většina financí na tyto úpravy je čerpána z fondů EU.
Garant bezbariérovosti
Mezi politiky není o toto téma dlouhodobě zájem. Negativně se to projevuje při škrtech v rozpočtech, kdy položky určené na bezbariérové úpravy vypadávají, zatímco položky rozpočtu, které hlídá konkrétní zastupitel se zájmem o téma se udrží nebo nejsou tolik kráceny.
CO BY V KONCEPCI ZPŘÍSTUPNĚNÍ VEŘEJNÉ DOPRAVY NEMĚLO CHYBĚT:
Kdy bude zpřístupněno 23 bariérových stanic metra?
Při tempu 2 stanice ročně by se jednalo o 12 let. Reálně však nebyla v letech 2007-2010 zpřístupněna jediná starší stanice metra. Stejně tak v tomto a příštím roce. Přitom je většina těchto úprav financována z prostředků EU, kde mají velkou šanci na úspěch. Proto by bylo vhodné čerpat evropské dotace na bezbariérovost ve větší míře. Kolik máme projektů s tak jasným přínosem pro celou komunitu?
Jak a kdy bude řešena spára mezi vozem metra a nástupištěm?
Zejména na trase “A” a “B”, kde jezdí starší vozy metra je šířkový a výškový rozdíl mezi nástupištěm a úrovní podlahy vozu metra tak značný, že některým lidem na vozíku zabraňuje využívání metra. Není výjimkou, že kolečka vozíku do mezery zapadnou a dojde k pádu. Řešením je zvýšit nástupiště. Stačí například u prvního vozu metra. Pokus o takovouto úpravu došel až takřka k realizaci, ale opět usnul.
Kdy bude zlepšena navigace k bezbariérovým přístupům do metra?
Jedná se o nedostatečné značení výtahů na chodnících a ulicích, zejména tam, kde je výtah do metra vyústěn jinam, než do prostoru hlavního vchodu konkrétní stanice metra. Lidé, kteří se na místě ocitnou poprvé mají s orientací velký problem.
Kdy bude celý vozový park tramvají nízkopodlažní?
V současné době není výjimkou půlhodinové čekání na nízkopodlažní tramvaj.
Kdy bude vyřešena přístupnost tramvajových zastávek?
Kromě několika desítek tramvajových zastávek s výstupem do vozovky je tu celá řada (celkem vice než 40%) zastávek, které z různých důvodů neodpovídají bezbariérovým požadavkům. Jsou buď bez nájezdu nebo s úzkým ostrůvkem apod. Bariérovost tramvajových zastávek do jisté miry devalvuje investici do nových nízkopodlažních tramvají.
Kdy bude celý vozový park autobusů nízkopodlažní?
U autobusů je situace nejlepší, vozový park má největší procento nízkopodlažních spojů. Autobusové zastávky jsou ve většině případů umístěny přímo na chodníku a tak odpadá problem s přístupností ostrůvků nebo s výstupem do vozovky.
Financování: Praha může stále ještě čerpat z fondů EU. Předkladatelé projektů na bezbariérové úpravy veřejné dopravy mají velkou šanci uspět, protože EU bezbariérovost jednoznačně podporuje. Dále by bylo s výhodou možné zapojit na odstraňování některých menších bariér firmy, které působí v danné lokalitě a nabídnout jim za to odpovídající publicitu.
Konkrétní důsledek neexistující koncepce
Bez jasného plánu bezbariérových úprav nastávají situace podobné té z minulého roku, kdy byl otevřen skvělý nový výtah z metra na stanici Národní třída, ale tramvajová zastávka, která je od něj vzdálená 20 metrů má stále výstup do vozovky a tak se na ní cestující na vozíku nedostanou ani do nízkopodlažních tramvají. Praha nenašla za dvacet let sílu poradit si s několika desítkami tramvajových zastávek s výstupem do vozovky, síť veřejné dopravy je z pohledu přístupnosti stále děravá. Je skvělé, že se začalo s intenzivnějším doplňováním vozového parku nízkopodlažních tramvají, ale polovina tramvajových zastávek, které neodpovídají bezbariérovým parametrům, hodnotu této investice do jisté míry snižuje.
Událost na FB: Primátorská debata a premiéra filmu Jedeme v tom s vámi
Premiéra filmu Jedeme v tom s vámi
Téma bariér otevře premiéra dokumentární reportáže Jedeme v tom s vámi, která sleduje cesty dvaceti osobností světa byznysu a médií z domovů do zaměstnání veřejnou dopravou na vozíku. TRAJLER FILMU MŮŽETE VIDĚT ZDE
Debata s primátorem a dalšími politiky
Po dvaceti letech je cíl kompletně bezbariérové veřejné dopravy v Praze stále ještě v nedohlednu. Kde jsou hlavní příčiny této situace a kudy z ní vede cesta ven se pokusíme hledat v debatě s primátorem Prahy Bohuslavem Svobodou, jeho hostem senátorkou Danielou Filipiovou (oba ODS), bývalou členkou dopravního výboru MHMP Petrou Kolínskou (Strana zelených), bývalým radním pro dopravu Karlem Březinou (ČSSD) a s doposud nepotvrzeným zástupcem TOP 09. Do debaty se budou mít možnost zapojit lidé z publika, očekáváme velký zájem lidí se zdravotním postižením.

Plakát Jitky Pročkové
Praze chybí koncepce zpřístupnění veřejné dopravy
V roce 2009 vznikl za výrazného nasazení neziskových organizací Průzkum přístupnosti veřejné dopravy v Praze (1300 respondentů), jehož výsledky se měly stát podkladem pro vznik ucelené koncepce na odstranění bariér. Částečně se o to pokusil v závěru volebního období bývalý primátor Pavel Bém. Po velkém volání veřejnosti a více než 10 000 podpisů pod výzvou Asistence o.s. Za MHD přístupnou, přijalo Zastupitelstvo hl.m. Prahy dne 22.10. 2009 do Programu strategické koncepce na období 2009-2015 (usnesení č.30/84) plán investovat do bezbariérových úprav starších stanic metra 1,4 mld Kč. Již dnes je patrné, že se částka na toto období scvrkne maximálně na 0,8 mld Kč. Jinými slovy bezbariérových stanic metra v tomto období bude mnohem méně. Je nutné si ale uvědomit, že mezi ty bariérové stále patří i přestupní Můstek, nejvytíženější stanice metra I.P.Pavlova, Anděl, a že se celkem jedná o 23 bariérových stanic metra, přičemž většina financí na tyto úpravy je čerpána z fondů EU.
Garant bezbariérovosti
Mezi politiky není o toto téma dlouhodobě zájem. Negativně se to projevuje při škrtech v rozpočtech, kdy položky určené na bezbariérové úpravy vypadávají, zatímco položky rozpočtu, které hlídá konkrétní zastupitel se zájmem o téma se udrží nebo nejsou tolik kráceny.
CO BY V KONCEPCI ZPŘÍSTUPNĚNÍ VEŘEJNÉ DOPRAVY NEMĚLO CHYBĚT:
Kdy bude zpřístupněno 23 bariérových stanic metra?
Při tempu 2 stanice ročně by se jednalo o 12 let. Reálně však nebyla v letech 2007-2010 zpřístupněna jediná starší stanice metra. Stejně tak v tomto a příštím roce. Přitom je většina těchto úprav financována z prostředků EU, kde mají velkou šanci na úspěch. Proto by bylo vhodné čerpat evropské dotace na bezbariérovost ve větší míře. Kolik máme projektů s tak jasným přínosem pro celou komunitu?
Jak a kdy bude řešena spára mezi vozem metra a nástupištěm?
Zejména na trase “A” a “B”, kde jezdí starší vozy metra je šířkový a výškový rozdíl mezi nástupištěm a úrovní podlahy vozu metra tak značný, že některým lidem na vozíku zabraňuje využívání metra. Není výjimkou, že kolečka vozíku do mezery zapadnou a dojde k pádu. Řešením je zvýšit nástupiště. Stačí například u prvního vozu metra. Pokus o takovouto úpravu došel až takřka k realizaci, ale opět usnul.
Kdy bude zlepšena navigace k bezbariérovým přístupům do metra?
Jedná se o nedostatečné značení výtahů na chodnících a ulicích, zejména tam, kde je výtah do metra vyústěn jinam, než do prostoru hlavního vchodu konkrétní stanice metra. Lidé, kteří se na místě ocitnou poprvé mají s orientací velký problem.
Kdy bude celý vozový park tramvají nízkopodlažní?
V současné době není výjimkou půlhodinové čekání na nízkopodlažní tramvaj.
Kdy bude vyřešena přístupnost tramvajových zastávek?
Kromě několika desítek tramvajových zastávek s výstupem do vozovky je tu celá řada (celkem vice než 40%) zastávek, které z různých důvodů neodpovídají bezbariérovým požadavkům. Jsou buď bez nájezdu nebo s úzkým ostrůvkem apod. Bariérovost tramvajových zastávek do jisté miry devalvuje investici do nových nízkopodlažních tramvají.
Kdy bude celý vozový park autobusů nízkopodlažní?
U autobusů je situace nejlepší, vozový park má největší procento nízkopodlažních spojů. Autobusové zastávky jsou ve většině případů umístěny přímo na chodníku a tak odpadá problem s přístupností ostrůvků nebo s výstupem do vozovky.
Financování: Praha může stále ještě čerpat z fondů EU. Předkladatelé projektů na bezbariérové úpravy veřejné dopravy mají velkou šanci uspět, protože EU bezbariérovost jednoznačně podporuje. Dále by bylo s výhodou možné zapojit na odstraňování některých menších bariér firmy, které působí v danné lokalitě a nabídnout jim za to odpovídající publicitu.
Konkrétní důsledek neexistující koncepce
Bez jasného plánu bezbariérových úprav nastávají situace podobné té z minulého roku, kdy byl otevřen skvělý nový výtah z metra na stanici Národní třída, ale tramvajová zastávka, která je od něj vzdálená 20 metrů má stále výstup do vozovky a tak se na ní cestující na vozíku nedostanou ani do nízkopodlažních tramvají. Praha nenašla za dvacet let sílu poradit si s několika desítkami tramvajových zastávek s výstupem do vozovky, síť veřejné dopravy je z pohledu přístupnosti stále děravá. Je skvělé, že se začalo s intenzivnějším doplňováním vozového parku nízkopodlažních tramvají, ale polovina tramvajových zastávek, které neodpovídají bezbariérovým parametrům, hodnotu této investice do jisté míry snižuje.
Událost na FB: Primátorská debata a premiéra filmu Jedeme v tom s vámi