Peníze poletují v ulicích Prahy. Stačí je vybrat a použít, kde je třeba.
Nedostatek finančních prostředů je argumentem pro pomalé tempo odstraňování bariér v ulicích Prahy i ve veřejné dopravě. V úterý 9.4. o tom budeme v kině OKO debatovat s primátorem Bohuslavem Svobodou, ale i s hostem z Vídně s paní Suzanne Lettner.
„Bezbariérové úpravy veřejné dopravy jsou finančně a technicky příliš náročné“
Dlouhé roky opakovali zástupci města i DP Praha tuto „mantru“, kdykoliv se jich na tuto oblast někdo zeptal. Stejná odpověď zaznívala i v letech, kdy byly v Praze připravovány všechny ty báječné projekty, které nás dodnes stojí nemalé peníze. Tunel Blanka, Opencard, Praha olympijská za těmito slovy se skrývá tolik promarněných financí, že snad ani není zdravé si představovat, co všechno za ně mohlo pro obyvatele Prahy být vykonáno.
Podle slov současného vedení Prahy je finanční situace mnohem horší než v minulosti a tak se škrtá, kde je to možné, například i v počtu zaměstnanců magistrátu, aby byl úřad „štíhlejší“. Chvályhodná iniciativa, ale i toto škrtání má svá úskalí. V některých oblastech totiž úředníci magistrátu nestíhají svou práci již dnes.
400.000 * 1.000 Kč = 400.000.000 Kč
Podle zpráv médií propadne v Praze každý rok 400.000 nevyřešených dopravních přestupků, tedy 2/3 ze všech. Nejčastěji se jedná o rychlou jízdu. Všichni s ní máme své zkušenosti ať již v roli chodců uskakujících na přechodech nebo v roli řidičů aut, kterým se prostě nechce „zbytečně zpomalovat“. O tyto zkušenosti jsou ochuzeni obyvatele jiných měst. Příkladem může být situace v ulicích Vídně, která je nám tak blízká (a tak vzdálená). Nikdo se tu nediví skutečnosti, že kdo porušuje pravidla, nese za to důsledky. Bezpečnost chodců i silničního provozu celkově je nesrovnatelná a všichni z této skutečnosti profitují.
Kromě bezpečí v ulicích ale není nezajímavý ani objem peněz padajících za zaznamenané a nepostihnuté přestupky pod stůl. Tato praxe navíc vyučuje Pražany umění nedodržovat pravidla. Ti, kdo na silnicích pravidla dodržují se stávají nevítanou brzdou těm, kdo pravidla porušují a kdo ve výsledku ani nejsou nikterak postiženi.
Pro ilustraci rozdílných přístupů k vybírání pokut za jízdu bez jízdenky a za překračování pravidel silničního provozu nebudu uvádět postihy, které na "černé pasažéry" čekají při vymáhání pokuty, ale ocituji popis dnešní situace z veřejné dopravy, jak jej umístil na svůj FB profil Tomáš Třeštík:
„Radka jela do Podolí na monitor. Podotýkám, že je v devátém měsíci. Do konce března měla od dob studií Open Card. Protože věděla, že jí vypršela, koupila si smskovej lístek, když viděla přijíždět sedmnáctku. V tramvaji k ní přišel revizor, Radka vytáhla z kabelky mobil, ukázala smsku a on jí dal pokutu, protože na té sms bylo prej minutové zpoždění. Opakuji - ten mobil vytahovala z kabelky, bylo evidentní, že si to tam nenaťukala, když ho viděla. Začala se jí zastávat celá tramvaj - nepomohlo to. Když vám tohle vypráví plačící žena do telefonu, o které víte, že v životě načerno nejela, máte pocit takový bezmoci.. Já tě dostat do rukou, ty...“
Přijďte v úterý 9.4. v 18.00 na premiéru filmu Praha-Vídeň a zpět... a debatu do kina OKO
Máte-li zájem o vývoj Prahy směrem k citlivé, moderní a kulturní metropoli, přijďte 9.4. v 18.00 do kina OKO. Premiérově zde promítneme krátký film Praha-Vídeň a zpět… Následovat bude debata s primátorem Prahy Bohuslavem Svobodou, kterou moderuje Tomáš Jindříšek.
Velice mne těší, že na debatu z Vídně přijede paní Susanne Lettner z ředitelství magistrátu. Neméně mne těší účast paní Olgy Kunešové z aktivity S kočárkem Prahou, paní poslankyně Lenky Kohoutové a Michala Pragera, který v letech 2009-12 vedl Pracovní skupinu MHMP Pro Prahu bezbariérovou a otevřenou a denně se na vozíku s bariérami Prahy potýká. Vstup na debatu je volný a bezbariérový.
„Bezbariérové úpravy veřejné dopravy jsou finančně a technicky příliš náročné“
Dlouhé roky opakovali zástupci města i DP Praha tuto „mantru“, kdykoliv se jich na tuto oblast někdo zeptal. Stejná odpověď zaznívala i v letech, kdy byly v Praze připravovány všechny ty báječné projekty, které nás dodnes stojí nemalé peníze. Tunel Blanka, Opencard, Praha olympijská za těmito slovy se skrývá tolik promarněných financí, že snad ani není zdravé si představovat, co všechno za ně mohlo pro obyvatele Prahy být vykonáno.
Podle slov současného vedení Prahy je finanční situace mnohem horší než v minulosti a tak se škrtá, kde je to možné, například i v počtu zaměstnanců magistrátu, aby byl úřad „štíhlejší“. Chvályhodná iniciativa, ale i toto škrtání má svá úskalí. V některých oblastech totiž úředníci magistrátu nestíhají svou práci již dnes.
400.000 * 1.000 Kč = 400.000.000 Kč
Podle zpráv médií propadne v Praze každý rok 400.000 nevyřešených dopravních přestupků, tedy 2/3 ze všech. Nejčastěji se jedná o rychlou jízdu. Všichni s ní máme své zkušenosti ať již v roli chodců uskakujících na přechodech nebo v roli řidičů aut, kterým se prostě nechce „zbytečně zpomalovat“. O tyto zkušenosti jsou ochuzeni obyvatele jiných měst. Příkladem může být situace v ulicích Vídně, která je nám tak blízká (a tak vzdálená). Nikdo se tu nediví skutečnosti, že kdo porušuje pravidla, nese za to důsledky. Bezpečnost chodců i silničního provozu celkově je nesrovnatelná a všichni z této skutečnosti profitují.
Kromě bezpečí v ulicích ale není nezajímavý ani objem peněz padajících za zaznamenané a nepostihnuté přestupky pod stůl. Tato praxe navíc vyučuje Pražany umění nedodržovat pravidla. Ti, kdo na silnicích pravidla dodržují se stávají nevítanou brzdou těm, kdo pravidla porušují a kdo ve výsledku ani nejsou nikterak postiženi.
Pro ilustraci rozdílných přístupů k vybírání pokut za jízdu bez jízdenky a za překračování pravidel silničního provozu nebudu uvádět postihy, které na "černé pasažéry" čekají při vymáhání pokuty, ale ocituji popis dnešní situace z veřejné dopravy, jak jej umístil na svůj FB profil Tomáš Třeštík:
„Radka jela do Podolí na monitor. Podotýkám, že je v devátém měsíci. Do konce března měla od dob studií Open Card. Protože věděla, že jí vypršela, koupila si smskovej lístek, když viděla přijíždět sedmnáctku. V tramvaji k ní přišel revizor, Radka vytáhla z kabelky mobil, ukázala smsku a on jí dal pokutu, protože na té sms bylo prej minutové zpoždění. Opakuji - ten mobil vytahovala z kabelky, bylo evidentní, že si to tam nenaťukala, když ho viděla. Začala se jí zastávat celá tramvaj - nepomohlo to. Když vám tohle vypráví plačící žena do telefonu, o které víte, že v životě načerno nejela, máte pocit takový bezmoci.. Já tě dostat do rukou, ty...“
Přijďte v úterý 9.4. v 18.00 na premiéru filmu Praha-Vídeň a zpět... a debatu do kina OKO
Máte-li zájem o vývoj Prahy směrem k citlivé, moderní a kulturní metropoli, přijďte 9.4. v 18.00 do kina OKO. Premiérově zde promítneme krátký film Praha-Vídeň a zpět… Následovat bude debata s primátorem Prahy Bohuslavem Svobodou, kterou moderuje Tomáš Jindříšek.
Velice mne těší, že na debatu z Vídně přijede paní Susanne Lettner z ředitelství magistrátu. Neméně mne těší účast paní Olgy Kunešové z aktivity S kočárkem Prahou, paní poslankyně Lenky Kohoutové a Michala Pragera, který v letech 2009-12 vedl Pracovní skupinu MHMP Pro Prahu bezbariérovou a otevřenou a denně se na vozíku s bariérami Prahy potýká. Vstup na debatu je volný a bezbariérový.
Autorkou plakátu je Dorka Dutková