ČD bez bariér aneb nové vlaky ve starých nefunkčních kolejích
Ačkoliv je stále více vlakových souprav Českých drah vybaveno elektrickými plošinami pro přepravu cestujících na vozíku, obsluha vlaků je nepoužívá.
Možná jste si v poslední době při cestování vlakem všimli, že nové vlakové soupravy jsou běžně vybavené elektrickými plošinami a bezbariérovými toaletami. Stejný vývoj je patrný u nově rekonstruovaných bezbariérově přístupných nástupišť. Ani tyto investice ale ve výsledku nezaručují cestujícím vozíčkářům hladký průběh přepravy.
Vypravíte-li se na vozíku na vlak, pak běžná komunikace s průvodčím vypadá přibližně tak, jak můžete vidět v krátkém filmu Jedeme v tom s vámi 2012 v čase 2:49. Dlužno dodat, že se musíte předem objednat, což však situaci výrazně nemění. Na větších stanich bývá navíc k dispozici zvedací zařízení.
Cestující na vozíku stojí u vlaku plného cestujících, přichází průvodčí a probíhá následující rozhovor:
Cestující: "Máte nějakou rampu?"
Průvodčí: "No on je totiž problém, že rampa tam je, ale nejsou od toho klíče. My vám budeme muset pomoc, nějak vás tam vyzvednout, přece vás tady nenecháme." Následuje vyzvednutí i s vozíkem několika ochotnými lidmi včetně průvodčího a jede se...
V čem je problém? Zvedání vozíku má svá velká rizika. Nikdy nevíte, kdo se vašeho vozíku chopí, jestli vás unese, jestli mu při tom nelupne v zádech a vy neletíte na zem. Nikdy nevíte, za kterou část vozíku vás dotyční chytí, co ulomí (a vy při tom neletíte na zem) a máte s rozbitým vozíkem ve výstupní stanici "o zábavu postaráno". Jedete-li na vozíku elektrickém, se kterým vážíte nějakých 200kg, vaše ochota podstupovat takovéto experimenty pochopitelně výrazně klesá.
Z čeho pramení ona neochota obsluhy vlaků používat elektronické plošiny?
Průvodčí mají připraveno několik vysvětlení. Jedno z nich například je, že plošiny jsou poruchové a mohou zastavit celý vlak. Dalším je, že manipulace s plošinou trvá příliš dlouho. Přitom ale vysunutí a zasunutí plošiny netrvá déle, než jednu minutu za předpokladu, že víte jak plošinu obsluhovat. Podle našich informací všichni průvodčí prochází školením na obsluhu plošin školení. Na další vysvětlení "Plošinu dlouho nikdo nepoužíval a neví se, v jakém je stavu" se odpověď hledá velice těžko. Zejména ve chvíli, kdy se vás chopí parta ochotných průvodčích a zaměstnanců nádraží, kteří nemají času nazbyt. Pak nezbývá, než se modlit, aby vše dobře dopadlo.
Kudy z této situace ven? Noví přepravci sází například na plošiny mechanické. Jsou mnohem levnější, snáze obsluhovatelné a spolehlivé.
Nikdo, prosím, nezkoušejte vypočítávat, kolik všechny plošiny do všech nových vlaků mohly České dráhy stát. Je to zbytečné.
Možná jste si v poslední době při cestování vlakem všimli, že nové vlakové soupravy jsou běžně vybavené elektrickými plošinami a bezbariérovými toaletami. Stejný vývoj je patrný u nově rekonstruovaných bezbariérově přístupných nástupišť. Ani tyto investice ale ve výsledku nezaručují cestujícím vozíčkářům hladký průběh přepravy.
Vypravíte-li se na vozíku na vlak, pak běžná komunikace s průvodčím vypadá přibližně tak, jak můžete vidět v krátkém filmu Jedeme v tom s vámi 2012 v čase 2:49. Dlužno dodat, že se musíte předem objednat, což však situaci výrazně nemění. Na větších stanich bývá navíc k dispozici zvedací zařízení.
Cestující na vozíku stojí u vlaku plného cestujících, přichází průvodčí a probíhá následující rozhovor:
Cestující: "Máte nějakou rampu?"
Průvodčí: "No on je totiž problém, že rampa tam je, ale nejsou od toho klíče. My vám budeme muset pomoc, nějak vás tam vyzvednout, přece vás tady nenecháme." Následuje vyzvednutí i s vozíkem několika ochotnými lidmi včetně průvodčího a jede se...
V čem je problém? Zvedání vozíku má svá velká rizika. Nikdy nevíte, kdo se vašeho vozíku chopí, jestli vás unese, jestli mu při tom nelupne v zádech a vy neletíte na zem. Nikdy nevíte, za kterou část vozíku vás dotyční chytí, co ulomí (a vy při tom neletíte na zem) a máte s rozbitým vozíkem ve výstupní stanici "o zábavu postaráno". Jedete-li na vozíku elektrickém, se kterým vážíte nějakých 200kg, vaše ochota podstupovat takovéto experimenty pochopitelně výrazně klesá.
Z čeho pramení ona neochota obsluhy vlaků používat elektronické plošiny?
Průvodčí mají připraveno několik vysvětlení. Jedno z nich například je, že plošiny jsou poruchové a mohou zastavit celý vlak. Dalším je, že manipulace s plošinou trvá příliš dlouho. Přitom ale vysunutí a zasunutí plošiny netrvá déle, než jednu minutu za předpokladu, že víte jak plošinu obsluhovat. Podle našich informací všichni průvodčí prochází školením na obsluhu plošin školení. Na další vysvětlení "Plošinu dlouho nikdo nepoužíval a neví se, v jakém je stavu" se odpověď hledá velice těžko. Zejména ve chvíli, kdy se vás chopí parta ochotných průvodčích a zaměstnanců nádraží, kteří nemají času nazbyt. Pak nezbývá, než se modlit, aby vše dobře dopadlo.
Kudy z této situace ven? Noví přepravci sází například na plošiny mechanické. Jsou mnohem levnější, snáze obsluhovatelné a spolehlivé.
Nikdo, prosím, nezkoušejte vypočítávat, kolik všechny plošiny do všech nových vlaků mohly České dráhy stát. Je to zbytečné.