O českém rybníku a krizi západních hodnot

25. 05. 2008 | 15:54
Přečteno 5808 krát
Úporné a žlučovité půtky českého politického života se střídají s nevázanými bulvárními popisy ještě více nevázanějšího života společenské smetánky. Odehrávají se na pozadí souběžně probíhajících mezinárodních konfliktů a nejrůznějších zvráceností, překonávající všechny dosud myslitelné meze. Navrch mají fenomény růstu a spotřeby a jejich globální až sakrální medializace.


Tyto modly takzvaného “úspěchu“ a “štěstí“ jsou celosvětově rozšířenými sdílenými hodnotami jedné globální světové vesnice. Lidská práva a svobody před těmito fenomény a kritérii ustupují do ústraní. V lepším případě se stáváme každodenními němými svědky nových a nových lidských obětí, v horším případě končíme s jejich oběťmi ve vězení.

Svět si po roce 1989 a po pádu Sovětského svazu a skončení studené války jen zdánlivě oddechl. Tehdejší bipolarita světa jakoby setřela a bagatelizovala fundamentální rozdíly mezi stávajícími civilizacemi, vycházejícími z úplně jiných náboženských a historických základů a tradic. Záhy se ukázalo, že kotel této umělé a jadernými zbraněmi udržované bipolarity skrýval další nesčetné konflikty, které byly navíc poznamenány na obou stranách Západu a Východu přežívajícími ideologickými schématy. Mezi jedno z nich patřilo i přesvědčení o univerzálnosti západních hodnot, ačkoliv řečeno s Huntingtonem hodnoty západní civilizace spočívají v jejich jedinečnosti nikoli univerzálnosti.

Historicky nepopíratelná sounáležitost každého národa, země a státu, jedinečnost každé civilizace a jejich zakotvenost v ní, daná geografickou, jazykovou, náboženskou a kulturní růzností, by měla být logicky určujícím a respektovaným principem ve světě. Ve světě, v němž, jak se zdá, však čím dále více vše pohlcující fenomény růstu a spotřeby směřují k násilí, historické ignoranci a sebezapomnění ve světě virtuální mediokracie. Lidské myšlení a vnímání se často smrskává do života jako myšlenkového videoklipu zhuštěného navíc do reklamní zkratky.

Tato sebe požírající se ideologie nejvíce ohrožuje západní hodnoty, pokud se o nich ještě dá uvažovat v jejich klasickém vymezení. Prostředky této ideologie se navíc staly zbraněmi v rukách zemí, které tak kompenzují historický deficit a vývojový anachronismus jejich civilizací.

Platí to jak pro Rusko stejně jako pro Čínu. Země, které nejsou sice již dřívějšími symboly nesvobody a krutého útlaku a bídy, ale stávající se víc a víc zkarikovanou podobou Západu než reprezentantem jedinečnosti vlastní civilizace. Nejvíce kritizovaná lidská práva a svobody jsou v jejich pojetí tragickou fraškou, která ve svých důsledcích představuje potenciální nebezpečí nepředvídatelných procesů spojených s revolučním násilím a ekonomickou diktaturou.

Jedním z východisek z této nekonečné rovnice nejsou jen obchodní a hospodářské kontakty, které končí ve slepých uličkách spotřeby a růstu, ale především otevřené a intenzivní vzájemné poznávání jednotlivých kultur, které jsou a mohou být jak klíčem k vzájemnému porozumění, tak poznání jedinečnosti, ale i oné nepředvídatelnosti procesů nastartovaných v blízké i dávné minulosti.

Neúčinnost mezinárodního práva a jeho institucí, odpovědnost za světovou bezpečnost a rizika spojená s intervenčními zásahy, ať již tolik dnes kritizovaných Spojených států amerických či dalších zemí, pak ukazují na odumření takových hodnot, jakými byly dříve náboženství, morálka, metafyzická reflexe světa. Duchovní principy a vzory, které historii lidstva provázely, zprofanovala a zglajchšaltovala ideologická schémata a dogmata.

Pro ideologii, která plní jen žaludky a činí si nárok manipulovat a vládnout našimi životy, je jedinečnost jednotlivých civilizací, jejich historie, filosofie a kultura, bohužel, jen prostředkem k umocnění vlastní moci. V případě nadnárodních ekonomik se tato jedinečnost nadužívá či spíše zneužívá pro posilování prodejního potenciálu a růst výrobních kapacit. Směšně nízká procenta ze státních rozpočtů určená školství, kultuře a zdravotnictví kontrastují s nepoměrem peněz vydělených na zbrojení a potvrzují více či méně probíhající krizi hodnot západní civilizace. Krizi, jež z lidského bytí činí čím dále více výrobní základnu a život člověka proměňuje v pouhý produkt.

Vraceje se na začátek této úvahy, tedy do českých vod, často stojatých a sebestředných, pociťuji bezradnost, jak do nich vstoupit a vstupovat-li vůbec, když našinec myslí často jen na svůj rybník a diví se, proč se ho snažíte přesvědčit, že jde o existenci moře.

Určitě by se nemělo zapomínat, čím jsme (rozuměj Českou republiku). V českých dobových pravolevých hrách a hrátkách na pozadí světových turbulencí a navzdory více než čtyřicetileté ztrátě možnosti svobodně se rozhodovat a vyjadřovat, bychom si právě proto měli být vědomi, odkud jsme přišli a kam patříme.

Ušetřili bychom si tím tak objevování Ameriky ve sporech a diskusích o naše vnitřní a vnější směřování a lamentace nad “americkými radary“ a “jejich Kosovem“, které často postrádají i bezprostřední nedávnou historickou a kulturní paměť. Ta nás ale stále přiřazuje k hodnotám západního křesťanství a civilizace. V nich tkví naše síla a identita, ale bohužel také naše slabost a vlažnost víry v tyto kořeny.

V opačném případě, tj. historické a kulturní popírání sebe sama, které nelze zúžit prosím na volbu mezi Západem a Východem, jak se tohoto zásadního posunu nebo obejití dopouští politická levice, ale také krajní pravice, vede k dalšímu k znicotnění a zbezvýznamnění vlastní historie a kultury.

Návrat k západní demokracii a právnímu státu po roce 1989 ztěžuje a ještě dlouho bude ztěžovat doznívání násilného a nesvobodného komunistického režimu. Morální rozkolísanost celé společnosti v letech totalitního směřování lidové demokracie a později socialismu bezesporu ovlivnilo mnichovské trauma. Za dnešní ignorací kořenů české historie a jejího místa ve světových dějinách, názorovou strnulostí či furiantstvím za každou cenu se také často skrývá charakterová nedostatečnost z let 1948 - 1989.

Nejen proto tedy kvůli zlotřilosti velmocenské politiky, ale také kvůli slabému historickému českému povědomí a sebevědomí a nedostatečné historické reflexi se Česká republika z vnějšího pohledu jeví sice zajímavou zemí, ale co do významu jen teritoriálním koloritem.

Minsk, květen 2008












Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy