Na okraj Olympijských her v Číně
Na vině ale není jen bezesporu dnešní Čína. Ta, aniž by ustoupila ze svých ideologických dogmat, se veze na vlně pokračujícího zpochybňování, rozmělňování a často již nevědomé ignorace hodnot, jakými jsou mimo jiné morálka, víra, poznání a potažmo jejich odnože filosofie a náboženství.
Předpokládané návštěvy vrcholných představitelů mnoha evropských zemí v čele s USA na OH tuto tendenci legitimizují s falešnou nadějí, že tak konají ve jménu demokracie a posílení jejích tradičních hodnot. Ty však, jak se ukazuje, v bludném kruhu volebních období a spotřebitelského světa myšlení, dál ztrácejí svůj původní duchovní rozměr a stávají se pouhou politickou sociálně-ekonomickou ideologií.
Naše planeta a její svět se kvůli OH v Pekingu jistě nezboří, ani zásadně nezmění. Význam a - spíše než pozitivní - negativní dopad vlivu Číny na okolní svět je však nepopiratelný. V tomto směru konání OH v Číně snese paralelu s OH v Berlíně v roce 1936. Ty předznamenaly následující posun a úpadek demokracie a posléze i významu a celistvosti Evropy, rozdělující svět ideologicky, nikoli ideově, na východní a západní.
Po Pekingu snad nepůjde o tak drastický sesun světového dění a myšlení, který po roce 1936 přišel s II. světovou válkou a pokračoval po ní nastolováním režimů vlády jedné strany. Stranou ale ponechávám boj čínských komunistů uvnitř Číny, protože o něm toho stále dost nevíme (stejně jako v roce 1936 o Německu třicátých let), a jak se jeví, dlouho ještě vědět nebudeme.
Je tomu také proto, že konzumerizace, která ovládá ekonomiku a lidské myšlení, přišla a rozvíjela se ruku v ruce často s divokou, právně neošetřenou, liberálně orientovanou ekonomikou. Z miliónů a miliónů spotřebitelů učinila a ještě mnohde činí spolupodílníky, těžící přímo či nepřímo z levné pracovní síly v zaostalých a méně rozvinutých zemích. A to na vrub lidských práv a svobod i přes jejich nepopiratelné všeobecné zlepšení.
Čína 20. a 21.století se svou tragickou a pokračující komunistickou historií se tak vůbec ne bezvýznamně podílí na posunu dnešního světa k jeho odlidštěné podobě. Podobě, z níž tradiční hodnoty, o kterých se na počátku této poznámky píše, postupně mizejí. A je, ať chceme či nechceme, nahradí - spíše než hodnoty - funkce, které budou čím dále více spojovány s reálnými podmínkami života na této planetě a možnostmi života kdesi jinde ve vesmíru.
Proto se mi chce říci s parafrázovaným Vladislavem Vančurou, že tento způsob loučení se starým světem a jeho otázkami víry, filosofie a morálky právě v Pekingu se mi jeví víc než poněkud nešťastným. Ale co dělat. V tomto ohledu se komunistický Peking jeví nevinně, protože takové otázky si prostě dovolit nemůže, aby mohl existovat tak, jak existuje. A sportovci a stamilióny diváků u televizních obrazovek na tom nebudou o nic lépe. Budou prostě fungovat.