Jak dostat studenty ješiv do maskáčů

02. 09. 2012 | 17:11
Přečteno 6294 krát
Jadernými zbraněmi vyzbrojený Írán je největší hrozbou pro existenci Izraele. Tuto větu opakovaně slýcháme z úst izraelského premiéra Benjamína Netanjahua. Ve svém zaujetí jaderným Íránem ovšem premiér Netanajahu zcela podcenil jiný, tentokrát domácí problém, který neméně ohrožuje stát Izrael a především jeho demokratický charakter.

Tím problémem je soužití mezi židovskou většinou a náboženskou ultraortodoxní menšinou. Mezi těmito dvěma skupinami existuje obrovská propast, která se spíše prohlubuje, než-li naopak. Ultraortodoxní židé představují jen devět procent populace, přesto využívají okolo poloviny prostředků určené na sociální dávky. Náboženské školy, takzvané ješivy, jsou financovány státem ovšem studenti se v těchto školách věnují náboženským předmětům na úkor matematiky, vědy, či jazyků. Díky sociálním dávkám studují na ješivách mladí muži výrazně déle, než je to běžné u studentů na univerzitách. S velmi omezeným vzděláním pak mnozí absolventi ješiv nenajdou práci a mezi ultraortodoxními muži jich jen okolo 35 procent pracuje. Porodnost je v této komunitě obrovská a výjimkou nejsou rodiny s více jak pěti dětmi. V mnohých izraelských městech tak expandují čtvrti, často velmi chudé, obývané ultraortodoxními židy, ze kterých se vystěhovávají sekulární či nábožensky konzervativní Izraelci. Ti totiž nechtějí žít v místě, kde pravidla soužití určuje silně náboženský diktát. Ten se týká například toho, jestli se na šábes smí jezdit autem, či jak dlouhé mají být rukávy u oblečení.

Animozita mezi většinovou společností a ultraortodoxní komunitou narůstá v souvislosti s tím, jak se zvětšuje politický vliv ultraortodoxních stran. Izraelský politický systém je nastaven tak, že se každá vláda spoléhá na poměrně pestrou koalici politických stran. Ultraortodoxní a ortodoxní strany jsou oblíbeným koaličním partnerem, protože nemají velký zájem o taková atraktivní ministerstva, jakými jsou obrana, či zahraničí. Zato je zajímají sociální otázky, či školství. Proto je ovšem velmi obtížné v této oblasti prosadit nějaké změny. Premiér, který by chtěl například změnit osnovy státem financovaných náboženských škol ve prospěch nenáboženských předmětů riskuje rozpad koalice. Politický vliv ultraortodoxních židů je tak větší, než by odpovídalo jejich faktickému množství.
Zcela zásadní je vliv ultraortodoxní a ortodoxní komunity na rodinné právo. V Izraeli se židovské páry mohou vzít pouze pod dohledem rabína. Ten ale neoddá nikoho, kdo není podle ortodoxních pravidel žid. Izraelci, kteří mají právo na izraelské občanství, ale nejsou podle ortodoxních pravidel židé, se tak nemohou v Izraeli oženit, či vdát. To zcela jistě prospívá svatební turistice na Kypru, či v České republice, kam izraelské páry s oblibou směřují, naprosto to ovšem odporuje zásadám liberální demokracie.

Největší rozkol mezi ultraortodoxní a většinovou společností symbolizuje současný status quo, který umožňuje studentům ješiv vyhnout se základní vojenské službě. Tuto výjimku umožnil po založení státu v roce 1948 první izraelský premiér David Ben Gurion. V té době se týkala zhruba 400 studentů, kterým mělo být umožněno věnovat se nerušeně studiu bible a navázat tak na tradici, která byla v Evropě zničena kvůli Holocaustu. Dnes ovšem v ješivách studuje okolo 58 tisíc studentů, kteří jsou ve věku armádní služby, ale do armády jich dobrovolně nastoupí jen minimální počet.

Právě premiér Netanjahu měl příležitost změnit tento status quo, který rozděluje izraelskou společnost na ty, kteří nesou břímě odpovědnosti za bezpečnost státu a na ty, kteří se této odpovědnosti vyhýbají. Izraelský nejvyšší soud rozhodl, že existující status quo je protiústavní a vláda měla do tohoto srpna představit nový zákon o všeobecné branné službě. V červnu pak Netanjahu dal dohromady jednu z nejsilnějších koalic v historii Izraele, ve které měly nenáboženské strany velkou převahu. Zákon o všeobecné branné službě se ale začal drobit ještě dříve, než dorazil mezi poslance. Ultraortodoxní strany zmobilizovaly svoje voliče , kteří vyšli do ulic a jejichž představitelé hrozili, že studenti ješiv půjdou raději do vězení, než do armády. Premiér Natanjahu zjevně pod tímto tlakem již také naznačil, že nový zákon umožní výjimku pro určité množství studentů ješiv. Vzápětí poté z koalice vystoupili někteří členové sekulární středové strany Kadima. Pravicové nacionální strany zase požadují, aby se odvod, či civilní služba týkaly také arabských obyvatel Izraele, kterých je dnes více jak 20 procent. A tak místo toho, aby nenáboženské strany využily historické šance prosadit zákon, který by pomohl k překlenutí propasti, které zeje v izraelské společnosti, se tak zřejmě vše odloží ad acta.

Zůstává také otázkou, jak by se s náporem ultraortodoxních branců vyrovnala sama armáda. Dnes v ní slouží dohromady Izraelci bez rozdílu pohlaví, náboženství, vzdělání, či sociálního postavení. V tak různorodé společnosti, kterou je ta izraelská, tak armáda plní důležitou asimilační roli. V současnosti v ní ale existuje jen velmi málo ultraortodoxních jednotek, které jsou uzpůsobeny speciálním požadavkům této komunity, které se týkají například košer stravy, či času vyhrazeného na modlení. I tak ale armáda začíná řešit dříve nevídané otázky, jako například jestli umožnit oddělení chlapců a dívek při armádních ceremoniích, či nikoliv. Existuje proto obava, že místo toho, aby armáda posloužila jako prostor, kde se potkají ultraortodoxní židé s ostatními Izraelci, se armáda změní v další místo, kde ultraortodoxní náboženská pravidla zastíní existující kulturu.

Politický rozkol mezi nenáboženskými stranami a nepřipravenost armády tak zřejmě přispějí k tomu, že zákon o všeobecné branné službě neprojde. Problémy, který tento zákon mohl alespoň zmírnit, ovšem nezmizí. Izraelské společnost zůstává hluboce rozdělena a politický boj a animozita mezi oběma skupinami narůstá. To jak se s tímto problémem dokáže Izrael vyrovnat ovlivní jeho charakter na mnoho dalších let.


Vyšlo v LN

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy