Má mít politika svědomí?

08. 06. 2022 | 11:58
Přečteno 1627 krát
Slovo se odnepaměti stává základním nástrojem práce politikovy. Slovem často i koná. Proč pak ale ve čtvrtek 21. února 1924, zaměřiv se na politickou scénu, píše v Přítomnosti divadelní režisér a dramatik Karel Hugo Hilar, sám živ převážně slovem, o „rachotu veřejného žvanilství“? (Potřeba politického svědomí.)

Autoru nelze upřít počáteční optimismus, neb se tu „s vnitřní nutností konečně prodírá na veřejnost potřeba revise pojmů a meřítek, ba co více potřeba nové čistoty pouhých slov“. Dnes bychom řekli mediální gramotnost. Schopnost veřejnosti spolehlivě rozpoznávat, kdy ji politika skrze média líbivě tahá za nos, a kdy to naopak myslí upřímně.

Filosof Petr Fidelius (vlastním jménem Karel Palek), zabývaje se v dobách nesvobody jazykem komunistické moci, pojmenoval neduh, jenž vyžaduje „novou čistotu slov“, sémantickou inflací. Měl na mysli záměrné, manipulativní posouvání významu slova. Někdy posouvání natolik brutální, že se výraz svému původnímu obsahu odcizí a vytvoří novou, zavádějící skutečnost. V případě sklizně obilí, brambor či senoseče komunistický jazyk zásadně bojoval a obyčejnou zemědělskou sklizeň proměnil v bitevní pole, na němž se moc, obětujíc se ve prospěch lidu, vydává ze všech svých sil. Sémantická inflace nás neopustila dodnes. Nejen v reklamě, která má velkohubost v popisu práce. Demokraticky zvolený ministerský předseda Andrej Babiš přivážel z jednání Evropské unie vždy cokoli jen jako výsledek jím svedeného urputného boje. České veřejnosti podsouval tak smyšlenou potměšilost Bruselu, Česku nepřátelsky nakloněného a prodchnutého snahou naši zem vdupat pod zem.

Už v roce 1981 Petr Fidelius varoval, že jde o jev překračující prachobyčejné lhaní, o projev „člověka žijícího ve stavu lži“, který „dělá něco mnohem horšího, než že nemluví pravdu“. (O zacházení se slovy – Listy 1982/2.) Totiž „přičiňuje se o to, že mluvit o pravdě přestává mít smysl a přispívaje (tak) k obecné korupci jazyka, zapojuje se do neblahého díla korupce myšlení“. Stav „života ve lži“ nemusí změnit ani svoboda slova. Stane se jen to, že ten, kdo si uzurpoval monopol na pravdu, dostane k sobě konkurenci. Fidelius se proto předvídavě ptá, zda už sám monopolista nepředkládá „výsměšnou ukázku toho, jak vypadá svoboda slova vpravdě absolutní“, tedy „svoboda nevázaná, vzhledem ke slovu s pražádnou odpovědností“.

Hilar ve vazbě na jazyk měl na mysli ty figury na politické scéně, které ji zanášejí balastem a stvářejí svět, v němž se jejich „prospěchářství doma a tlučhubství venku... pomalu navzájem nerozeznávají“. A tak „není pomalu jazyka, obratu, myšlenky, citu, výhrady, přízvuku, jehož by se neužilo v politickém boji ... o pošpinění rivala, vylákání subvence nebo veřejného přídělu“, což nakonec vede k tomu, že „rachot veřejného žvanilství, ať už se mluví o vlasti, humanitě, svobodě nebo o nutnosti snížení cen potravin, jest pravidelně ohromně prázdný, planý, mechanický, že muž, který by chtěl promluvit k národu z pohnutek nejvnitřnějších. ... bude právě v dobře smýšlející a politicky neporušené veřejnosti přijat s podezřením, koho chce napálit a kolik to bude veřejně stát“. Nejde tu náhodou o onu svobodu slova, již zmiňuje Fidelius, maje na mysli svobodu nevázanou, zbavenou odpovědnosti k pronášenému slovu? Soudím, že ano.
Laskavému čtenáři možná v této chvíli vytane na mysli neblaze proslulý nejmladší český premiér Stanislav Gross. Vybaví si plakáty s jeho zdánlivě upřímnou tváří, ověnčenou slovy, jak to s námi myslí upřímně. Sám výraz „upřímně“ významově posunul, byv přistižen, že není schopen rozumně vysvětlit, jak přišel k finančním prostředkům, za něž si v době výkonu vládní funkce pro sebe pořídil luxusní byt.

Hilar by se nepochybně zeptal: „Co znamená toto úplné změtení pojmů, tato úžasná duševní promiskuita,“ kdy jeden ministerský předseda to „myslí upřímně“, a není s to vysvětlit, kterak přišel ke značným penězům, a druhý ministerský předseda pro změnu „vybojovává“ na Evropské unii něco, čeho se ve skutečnosti Evropská unie v náš prospěch solidárně zříká? Hilar zdroj tohoto „změtení pojmů“ a „duševní promiskuity“ nachází v nadřazenosti „stranického arivismu“ nad zájmem národa. Dnes bychom poučeni nejen Hilarovou, ale i zkušeností vlastní dodali, že onen „stranický arivismus“ v řadě případů (české premiéry v tom nevyjímaje) může být redukován na arivismus osobní, cudně se skrývající za stranou či hnutím, složených zpravidla z poslušných kývalů.

Naději na nápravu Hilar vkládá v lidi, „kteří nejsou v republice toliko hlasovacím materiálem, kteří nežádají od státu toliko dodávky, trafiku nebo místo na poště, nýbrž přemýšlejí o státu jako o náboženství, o národním hospodářství a o kulturních dějinách“. Autor je označuje intelektuály, tedy „lidi, kteří nejsou kryti ani politickou ani odborovou organizací, a přes to pociťují jakousi osobní odpovědnost ve věcech, které připouštějí, anebo odmítají“. Zejména jde o lidi pohybující se ve světě mediálním a akademickém. Právě oni by mohli „ve všeobecném změtení politických pojmů“, sledujícího cílenou manipulaci veřejností, „jaksi přispěti k vyjasnění pojmů, dnes politicky tou měrou zanedbaných, jako jsou pojmy: věcnost, skutečnost, slušnost, pravda, smlouva, ... a vůbec politická solidnost“.

Ošidnosti této představy jsme si dost dobře vědomi. Média ve snaze dosahovat co nejvyšší poslechovosti či sledovanosti, diktované jim ekonomickou nutností, podřizují svůj jazyk průměru, někdy až podprůměru ve veřejnosti. Nedbají tolik na poctivost svých vyjádření, pokud jimi upravený příběh slibuje upoutat co nejvyšší pozornost, tedy i co nejvyšší možný finanční výdělek. Této ošidnosti si byl vědom i Hilar. Své čtenáře upozornil, že jím vzývaný intelektuál nemůže být intelektuál kdejaký, už vůbec ne „jakýmsi zbytkem kulturního l´art pourlartismu“, ale „člověkem politickým, ... (který) stává se politickým součinitelem, aktivní třídou národa, praktickou hodnotou možného a zlepšeného politického života republiky“.

Jenže i tak není vyhráno. Nestačí, aby intelektuál, který má veřejnosti napomoci zorientovat se „ve změtení pojmů“, jež pro ni může být zavádějící, dovedl „rozeznávati hodnoty a humbugy, věci a zdaje, reálie a mystifikace, fakta a lži, práci a švindl“, ale musí jít i o člověka, který současně „má vědomí a svědomí“, tedy „dovede rozeznati dobré a zlé, ... (dovede) jednati pro dobré a jednati proti zlému“ a jako intelektuál, řídící se svědomím „v oboru své působnosti (dovede) fedrovati živel čistý proti špinavému, podporovati pravdu proti lži, státi na straně člověka kvality proti člověku protekce, hájiti stanovisko věci proti stanovisku reklamy a lsti...“. Ačkoli nelze Hilarovi nedat za pravdu, přesto musíme mít na paměti, že ne každý intelektuál (neřkuli politik), co to s námi myslí „upřímně“, opravdu upřímně koná, a že dějiny jsou doslova lemovány bystrými, vnímavými a vysoce vzdělanými intelektuály bez špetky korigujícího svědomí. Ostatně právě na nich stojí i soudobý politický marketing.

Ve vztahu k politice podobný postoj jako Hilar zaujal v pojednání Letní přemítání v roce 1991 Václav Havel. Nepsal sice o svědomí, ale o mravnosti, nicméně obsahem oba pojmy představují blížence. Havel polemizoval s neoliberální tezí, podle které morálka do politiky nepatří. Jeho polemika vyzněla natolik vypjatě, že přinutila Petra Fidelia, aby ji rozporoval v eseji Morálka v politice (Kritické eseje). Čtenáři tu připomíná, že „člověk ušlechtilý, skromný a dobrou vůlí přetékající. ... často dobré věci (politické) spíš uškodí, než prospěje“, což je jeden z mnoha paradoxů politiky. Nepochybuje, „že politické jednání ... má svůj mravní rozměr“, nicméně odmítá Havlův požadavek, aby mravnost byla politice nadřazena. Tvrdí, že „politika se dá dělat mravně i nemravně, ať se však dělá sebemravněji, dělá se pořád politika, nikoli mravnost“. Jedno druhému jednoduše nelze nadřazovat. V opačném případě ubližujeme buď jednomu, anebo druhému. A co hůř: V obou případech nakonec k neprospěchu jednoho i druhého.

Psáno pro časopis Přítomnost (https://www.pritomnost.cz/)

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy