Kotelník
Koncem roku 2007 podepisuje Škoda Praha Invest s firmou Alstom Power (Stuttgart) a Alstom Brno kontrakt v hodnotě 400 mil. eur na dodávku nového kotle pro elektrárnu ČEZu v Ledvicích. V březnu roku 2008 pak jednatel Škody Praha Invest Radek Benčík už pracuje pro českou teplárenskou divizi Alstomu v Brně. A o pět let později kotel stále ještě není v provozu…
Ledvická dvojčata. Ale kde je kotel?
Dnes je Radek Benčík generálním ředitelem německé společnosti NET4GAS, vlastněné RWE. Býval však také ředitelem francouzské společnosti Alstom, vlastněné firmou Bouygues, dále české společnosti Škoda Praha a Škoda Praha Invest, vlastněné ČEZem, a konečně i ruské společnosti Škoda JS, vlastněné firmou OMZ.
A to je mu teprve nějakých pětačtyřicet.
Jak se mu tohle povedlo? Začněme od posledního angažmá: Benčík nastoupil do NET4GASu koncem roku 2011 poté, co strávil tři roky ve vedení regionální teplárenské divize Alstomu –lidově řečeno, fabriky na kotle.
Pro Alstom začal pracovat počátkem roku 2008, kdy přešel od EPC dodavatele ČEZu Škody Praha Invest, kterou řídil dva roky. Škoda Praha Invest získala Benčíka v roce 2006 od Škody JS, kde působil jako GŘ od roku 2004.
Dosavadní vrchol Benčíkovy kariéry má tedy svůj počátek v závěru roku 2007, kdy Škoda Praha Invest podepisuje s Alstomem kontrakt v hodnotě 400 mil. eur na dodávku 141metrového ‚věžového kotle‘ pro novou hnědouhelnou elektrárnu ČEZu v Ledvicích. Kotelna je se svými 143 metry zřejmě nejvyšší stavbou v České republice.
Inkoust na ledvické smlouvě ještě ani neoschl, a Benčík už zase míří jinam – tentokrát do Alstomu, která má dodat do Ledvic nový věžový kotel.
Jenže nedodal nic. Čtenáři si asi vzpomenou, že kotel byl pro ČEZ velkým zklamáním. Dnes, po pěti letech, se Benčíkův někdejší zaměstnavatel (ČEZ) domáhá náhrady škody na jiném Benčíkově někdejším zaměstnavateli (Alstomu) za zpoždění v uvedení Ledvic do provozu, které, jak se zdá, bylo způsobeno problémy kolem kotle.
Lze se dohadovat, že kontrakt z roku 2007 obsahoval klauzuli o smluvní pokutě za opožděné plnění. Co kdyby se na to ČEZu zeptal někdo od novin?
Zmiňuji se o tom jen proto, že Benčíkův odchod ze Škody Praha Invest se jeví jako výsostně špatně načasovaný krok. Nepřipadá vám podivné, že Benčík našel práci v Alstomu tak brzy poté, co Alstom získal takovou fešáckou zakázku?
Pojďme však ještě hlouběji do minulosti. V lednu 2006 oznámila dozorčí rada Škody Praha, patřící ČEZu, ve složení: předseda Vladimír Johanes (vzpomeňte si na Toskánsko a posledního československého komunistického ministra zahraničí), místopředseda Daniel Beneš (vzpomeňte si na sklad vyhořelého jádra a na Lichtenštejnsko) a člen DR Vladimír Schmalz (vzpomeňte si na Albánii a Bulharsko), že jmenovala Radka Benčíka novým GŘ společnosti.
Předchozích pět let sloužil Benčík u Škody Jaderné strojírenství. V roce 2004, když Ruská federace, schovaná za společnost OMZ, získala Škodu JS, ředitelem se stal – Benčík.
Dobrou pamětí obdaření čtenáři si vzpomenou, že Škoda JS bývala součástí Škoda Holdingu, který od státu v r. 2003 získala Appian Group (Roman a další) za cenu, která dala nový význam adjektivu ‚přátelský‘.
Zdá se tedy, že na počátku pozoruhodného Benčíkova vzestupu v energetickém byznysu stál před deseti lety Škoda Holding – samozřejmě, jako v případě mnohých jeho vrstevníků.
Říká se tomu ‚být ve správný čas na správném místě‘. Spolu s Benčíkem tam byli i Martin Roman, Jiří Zapletal, Tomáš Krsek, Michal Korecký, Jiří Diviš a Marek Čmejla.
A tak jako Benčík, také oni dosáhli vrcholu své kariéry ve spojení s ČEZem, buď jako jeho manažeři, nebo jako manažeři jeho dodavatelů.
Jak jsme viděli, v případě Benčíka to bylo obojí (manažer ČEZu i dodavatelů), ačkoli ne (úplně) paralelně. A pokud jde o Romana – inu, verdikt ještě nepadl.
Tato skupina pozoruhodných mladých mužů patří bezesporu do spolku, který můžeme označit třeba jako ‚Škoda Aliance‘. Méně jasné je, kdo tuto alianci založil, a také její záměry vůči českému státu a jeho energetickému monopolu.
P.S.: A pokud se podíváme do budoucnosti, pravděpodobnost, že si noví vlastníci NET4GASu Benčíka ‚nechají‘, je vzhledem k závislosti firmy na ruském plynu vysoká.
foto: cez.cz
Ledvická dvojčata. Ale kde je kotel?
Dnes je Radek Benčík generálním ředitelem německé společnosti NET4GAS, vlastněné RWE. Býval však také ředitelem francouzské společnosti Alstom, vlastněné firmou Bouygues, dále české společnosti Škoda Praha a Škoda Praha Invest, vlastněné ČEZem, a konečně i ruské společnosti Škoda JS, vlastněné firmou OMZ.
A to je mu teprve nějakých pětačtyřicet.
Jak se mu tohle povedlo? Začněme od posledního angažmá: Benčík nastoupil do NET4GASu koncem roku 2011 poté, co strávil tři roky ve vedení regionální teplárenské divize Alstomu –lidově řečeno, fabriky na kotle.
Pro Alstom začal pracovat počátkem roku 2008, kdy přešel od EPC dodavatele ČEZu Škody Praha Invest, kterou řídil dva roky. Škoda Praha Invest získala Benčíka v roce 2006 od Škody JS, kde působil jako GŘ od roku 2004.
Dosavadní vrchol Benčíkovy kariéry má tedy svůj počátek v závěru roku 2007, kdy Škoda Praha Invest podepisuje s Alstomem kontrakt v hodnotě 400 mil. eur na dodávku 141metrového ‚věžového kotle‘ pro novou hnědouhelnou elektrárnu ČEZu v Ledvicích. Kotelna je se svými 143 metry zřejmě nejvyšší stavbou v České republice.
Inkoust na ledvické smlouvě ještě ani neoschl, a Benčík už zase míří jinam – tentokrát do Alstomu, která má dodat do Ledvic nový věžový kotel.
Jenže nedodal nic. Čtenáři si asi vzpomenou, že kotel byl pro ČEZ velkým zklamáním. Dnes, po pěti letech, se Benčíkův někdejší zaměstnavatel (ČEZ) domáhá náhrady škody na jiném Benčíkově někdejším zaměstnavateli (Alstomu) za zpoždění v uvedení Ledvic do provozu, které, jak se zdá, bylo způsobeno problémy kolem kotle.
Lze se dohadovat, že kontrakt z roku 2007 obsahoval klauzuli o smluvní pokutě za opožděné plnění. Co kdyby se na to ČEZu zeptal někdo od novin?
Zmiňuji se o tom jen proto, že Benčíkův odchod ze Škody Praha Invest se jeví jako výsostně špatně načasovaný krok. Nepřipadá vám podivné, že Benčík našel práci v Alstomu tak brzy poté, co Alstom získal takovou fešáckou zakázku?
Pojďme však ještě hlouběji do minulosti. V lednu 2006 oznámila dozorčí rada Škody Praha, patřící ČEZu, ve složení: předseda Vladimír Johanes (vzpomeňte si na Toskánsko a posledního československého komunistického ministra zahraničí), místopředseda Daniel Beneš (vzpomeňte si na sklad vyhořelého jádra a na Lichtenštejnsko) a člen DR Vladimír Schmalz (vzpomeňte si na Albánii a Bulharsko), že jmenovala Radka Benčíka novým GŘ společnosti.
Předchozích pět let sloužil Benčík u Škody Jaderné strojírenství. V roce 2004, když Ruská federace, schovaná za společnost OMZ, získala Škodu JS, ředitelem se stal – Benčík.
Dobrou pamětí obdaření čtenáři si vzpomenou, že Škoda JS bývala součástí Škoda Holdingu, který od státu v r. 2003 získala Appian Group (Roman a další) za cenu, která dala nový význam adjektivu ‚přátelský‘.
Zdá se tedy, že na počátku pozoruhodného Benčíkova vzestupu v energetickém byznysu stál před deseti lety Škoda Holding – samozřejmě, jako v případě mnohých jeho vrstevníků.
Říká se tomu ‚být ve správný čas na správném místě‘. Spolu s Benčíkem tam byli i Martin Roman, Jiří Zapletal, Tomáš Krsek, Michal Korecký, Jiří Diviš a Marek Čmejla.
A tak jako Benčík, také oni dosáhli vrcholu své kariéry ve spojení s ČEZem, buď jako jeho manažeři, nebo jako manažeři jeho dodavatelů.
Jak jsme viděli, v případě Benčíka to bylo obojí (manažer ČEZu i dodavatelů), ačkoli ne (úplně) paralelně. A pokud jde o Romana – inu, verdikt ještě nepadl.
Tato skupina pozoruhodných mladých mužů patří bezesporu do spolku, který můžeme označit třeba jako ‚Škoda Aliance‘. Méně jasné je, kdo tuto alianci založil, a také její záměry vůči českému státu a jeho energetickému monopolu.
P.S.: A pokud se podíváme do budoucnosti, pravděpodobnost, že si noví vlastníci NET4GASu Benčíka ‚nechají‘, je vzhledem k závislosti firmy na ruském plynu vysoká.