Matěj Hollan: Emocemi hazard ani zeď nep(r)orazíš
Přiznávám, že se mě včerejší článek pana Hollana osobně dotkl. Nebudu ale své zklamání kombinované s rozezlením ventilovat do osobních útoků. K tomu se nesnížím. Pokusím se vyhnout osobní rovině a uvedu pouze fakta dokládající změny na poli hazardního podnikání v roce 2011.
1. Obce mohou regulovat hazard na svém území.
Obce mohou díky přijaté legislativě a nálezům Ústavního soudu zakázat hazardní hry na svém území místně (dokonce i plošně) a časově. A to bez omezení a hned. A také to dělají. Na mém webu www.janfarsky.cz jsou pro ně připravená znění vzorových vyhlášek.
Spor se vede pouze o povolení vydaná před novelou zákona Ministerstvem financí často na dobu 10 let. Ty zákon plošně zkrátil na 3 roky. Proč ne kratší? Kvůli riziku arbitráží - je rozdíl, jestli lhůty zkracuje zákon, nebo soud. Díky nálezům ÚS ale nic nebrání obcím provést regulaci na základě zákona o obcích, pro který časový limit neplatí.
2. Počet VL terminálů klesl o třetinu.
Obce se masově pustily do regulace. I díky zdanění již nejde o tak „výnosný“ obchod jako dřív. Snížení počtu terminálů je toho jasným důkazem.
3. Hazardní průmysl přišel celkem o 11 miliard korun.
Loterní společnosti přišly o možnost rozdávat více než 3,5 miliardy korun „podle svého svědomí“. Dále byly zdaněny 15-ti% daní z příjmů a navíc 20-ti % daní z „obratu“.
Hazardní průmysl tak byl výrazně oslaben. Jak odejmutím možnosti „legálního uplácení“, tak zdaněním. Na prosazování svého vlivu mají o 11 mld. Kč ročně méně.
4. Co bude dál?
Obce mohou zakázat terminály již dnes s prakticky okamžitou účinností. Rozhodnutí o zrušení povolení je na příslušném odboru Ministerstva financí.
Domnívám se ale, že úředník se obává vydat rozhodnutí, které - byť v minimálním riziku - by mohlo vyvolat žaloby na náhradu škody. A tak nezbude, než se dopracovat k soudnímu rozhodnutí. Jsem přesvědčen, že potvrdí, že zvolená cesta byla správná.
Protože rozbujení hazardu a neschopnost jeho regulace do roku 2011 byla založena i na roztříštěnosti jednotlivých aktivit, nabízím panu Hollanovi v této věci namísto osobního napadání pomoc.
Mgr. Jan Farský
1. Obce mohou regulovat hazard na svém území.
Obce mohou díky přijaté legislativě a nálezům Ústavního soudu zakázat hazardní hry na svém území místně (dokonce i plošně) a časově. A to bez omezení a hned. A také to dělají. Na mém webu www.janfarsky.cz jsou pro ně připravená znění vzorových vyhlášek.
Spor se vede pouze o povolení vydaná před novelou zákona Ministerstvem financí často na dobu 10 let. Ty zákon plošně zkrátil na 3 roky. Proč ne kratší? Kvůli riziku arbitráží - je rozdíl, jestli lhůty zkracuje zákon, nebo soud. Díky nálezům ÚS ale nic nebrání obcím provést regulaci na základě zákona o obcích, pro který časový limit neplatí.
2. Počet VL terminálů klesl o třetinu.
Obce se masově pustily do regulace. I díky zdanění již nejde o tak „výnosný“ obchod jako dřív. Snížení počtu terminálů je toho jasným důkazem.
3. Hazardní průmysl přišel celkem o 11 miliard korun.
Loterní společnosti přišly o možnost rozdávat více než 3,5 miliardy korun „podle svého svědomí“. Dále byly zdaněny 15-ti% daní z příjmů a navíc 20-ti % daní z „obratu“.
Hazardní průmysl tak byl výrazně oslaben. Jak odejmutím možnosti „legálního uplácení“, tak zdaněním. Na prosazování svého vlivu mají o 11 mld. Kč ročně méně.
4. Co bude dál?
Obce mohou zakázat terminály již dnes s prakticky okamžitou účinností. Rozhodnutí o zrušení povolení je na příslušném odboru Ministerstva financí.
Domnívám se ale, že úředník se obává vydat rozhodnutí, které - byť v minimálním riziku - by mohlo vyvolat žaloby na náhradu škody. A tak nezbude, než se dopracovat k soudnímu rozhodnutí. Jsem přesvědčen, že potvrdí, že zvolená cesta byla správná.
Protože rozbujení hazardu a neschopnost jeho regulace do roku 2011 byla založena i na roztříštěnosti jednotlivých aktivit, nabízím panu Hollanovi v této věci namísto osobního napadání pomoc.
Mgr. Jan Farský