Lid, volby a demokracie

30. 01. 2013 | 19:12
Přečteno 12634 krát
V současném sporu o legitimitu postavení KSČM v krajských radách je nejčastějším argumentem jejích zastánců údajná politická i morální povinnost respektovat výsledky voleb. Jakýkoliv jiný přístup je prý nedemokratický, či dokonce „fašizující“. Voliči, a tedy lid, se vyslovili - a s tím se prý už nic nedá dělat, snad jenom počkat na další volby. Kromě značného nepochopení podstaty demokratické politiky jde o argument poněkud nedovzdělaný.

Často používaný citát „Vox populi, vox Dei“, tedy "hlas lidu, hlas Boží“, je sice starý už třináct století – ale naneštěstí pro dnešní „populisty“, nebo přesněji pseudodemokraty - měl od počátku zcela opačný význam. Pochází nejspíše z roku 798, kdy jeden z nejvzdělanějších myslitelů všech dob, anglický filosof Alcuin, v dopise svému žáku Karlu Velikému napsal: „Nec audiendi qui solent dicere, Vox populi, vox Dei, quum tumultuositas vulgi semper insaniae proxima sit“. Česky – „Nenaslouchejte těm, kdož tvrdí, že hlas lidu je hlasem Božím; vždyť zběsilost davu je vždy velmi blízka šílenství“.

Už nejméně osm set let před Alcuinem totiž přemýšlivá antika věděla, že „lid“ není jednolité stejně smýšlející a fungující tělo, popsatelné jednoznačně kladně nebo záporně. Latina proto pro výraz „lid“ používala nejméně čtyři různé výrazy – demos, populus, plebs a vulgus – v závislosti na vazbu skupiny jednotlivců k místu, společenství, podílu zodpovědnosti za obec a právům. (Pomiňme další velmi blízké a často se překrývající výrazy, jako caterva, gens, hospes, natio nebo turba). Koneckonců, i o něco chudší moderní politická čeština zná vedle obsahově rozmazaného „lidu“ i národ, dav, masy, veřejnost, voliče, a dnes méně používané lůzu či chátru.

Populistický výklad amorfního „lidu“ jako neomylné jednotky politické moudrosti a mravnosti je tedy historicky nový - a je stejně směšný, jako politicky nekorektní. Zbavuje totiž občany spoluzodpovědnosti za obecný zájem a veřejný pořádek (ve smyslu ordre public). Ve svém důsledku jde o jeden z pro demokracii vůbec neškodlivějších postojů. Adolf Hitler, Klement Gottwald, Putin, Miloševič, Mugabe, a desítky dalších diktátorů a autoritářských vůdců dvacátého a jednadvacátého století, bylo zvoleno právě neomylným „hlasem lidu, tedy hlasem Božím…“

V Evropě se takovéto chápání „lidu“ prosadilo teprve v devatenáctém století společně se zjednodušujícím, výlučně jazykovým, určením identity a státní příslušnosti. Příslušnost k jazykovému „lidonárodu“ sebou najednou, jaksi automaticky – tedy bez usilování, práce a povinností - nesla povědomí či spíše iluzi o mravní, kulturní a historické nadřazenosti nad ne-našinci. Další zmatení potom přineslo statické pochopení všeobecného volebního práva a volebního práva žen, kdy samotná schopnost volit byla nadřazena všem ostatním způsobům a možnostem „práce pro obec“. Úplný chaos a zastavení diskuze potom přinesly totalitní ideologie a režimy století dvacátého, které ve stylu „pejsek a kočička pečou dort“ spatlaly do kategorie „lidu“ i třídu (rasu), národ, historickou „nevyhnutelnost“, vedoucí úlohu, a „právo“ diktatury. Tehdejší novotvar „pracující lid“ je nádherným příkladem ideologické pitomosti, už jenom proto, že jeho logický protiklad „nepracující lid“ není ideologicky ani fakticky představitelný – tedy neexistuje.

Jakousi božskou kvalitou provždy nadaný „lid“ není a nemůže být jediným soudcem principů ani v zastupitelských demokraciích. Z toho by totiž vyplývalo i to, že Bohem nadaný a pověřený neomylný lid sám určil, že se jenom jednou za čtyři roky vysloví v rituálu voleb k držitelům nominální politické moci, a pak čtyři další roky před televizní obrazovkou nehnutě vyčká, aby se znovu vyjádřil. Bez názoru, bez zodpovědnosti, bez požadování výsledků, bez kontroly slibů těch zvolených – prostě bez mrknutí oka. Občan nebo názorové či zájmové skupiny se v tomto pojetí nesmějí vyjadřovat k jiným formám moci (ekonomické, mediální, klientelistické, ne-právní atd.) a způsobům jejího zneužívání. Všechny názory musejí být předem “reprezentovány“ výlučným prostřednictvím politických stran – jiná forma společenského diskurzu není mocí přijímána, nebo respektována. „Lid“ je najednou držiteli politické moci vnímán jako „užitečný blb“, kterému je nutno jenom podkuřovat, ovládat ho a ovlivňovat PR technikami manipulace. Takové chápání určitě vyhovovalo rituálům totalitních diktatur, ale nemá to nic společného s parlamentní demokracií, postavenou na vládě práva, rovnosti před zákonem a důsledné dělbě mocí. V této představě demokracie je občanská svoboda vedena k vůli nedělat nic pro obec a místo – tedy ke svobodě stát se a být dobrovolně – a v případě potřeby i nedobrovolně - poslušným. Není proto překvapením, že u nás tento názor tak zuřivě zastávají komunisté, a s nimi i všichni ti, kdo sebevražedně usilují o jejich spolupráci a podíl na moci. Stejné chápání „lidu“ pak zajisté sdílejí i Václav Klaus, Miloš Zeman, a kmotrovská část ODS i ČSSD.

Moderní demokracie je postavena na schopnosti zvládat zmatek dynamické a nikdy nekončící výměny informací a názorů, zmatek, který sama generuje a bez kterého nemůže existovat. Moderní demokracie nemůže být statická, nemůže omezovat tento „zmatek“ omezováním demokratické výměny názorů, nebo trváním na jediném a neměnícím se výkladu. Zmatení pojmů se při neschopnosti rovnoprávné diskuze totiž vždy změní ve zmatení hodnot a nakonec i hlav. Demokracie se proměňuje v čase, a každý, kdo na to zapomíná, je vlastně antidemokratem.

Je proto třeba neustále obnovovat diskuzi a hledání odpovědí na několik otázek. Je dav lidem? Pokud ne - kdo je to tedy lid? A kdo je to občan? Co je to vláda lidu, tedy demokracie, a jak se proměňuje v čase?

Zde, zatím, jenom několik poznámek.

1. Demokracie, která neprodukuje autentickou hodnototvornou elitu, umírá. Elita v tomto pojetí není definována podílem na moci a bohatství, nebo vzděláním. Jde o vrstvu aktivních občanů, schopných hledání řešení ve prospěch „toho, co nás spojuje“, sebeomezujících se hodnotami jako jsou slušnost (Spravedlnost je slušnost – John Rawls), vytváření a respektu ke kultuře institucí služebného státu. Prototypem role je „poctivý řemeslník“, „respektovaný učitel“, „dobrý student“ nebo „uznávaný vědec“. Krásným českým příkladem je třeba dvacetiletý mezinárodní úspěch společnosti Člověk v tísni, výkon privatizované Škody Mladá Boleslav, nebo mírové mise naší armády.

2. Lid je – v ideálním prostředí - souhrn občanů, spojených dlouhodobou pozitivní hodnotovou orientací „býti pro něco“. viz bod 1.

3. Dav není lid. Dav je veden ad hoc emocí, v naprosté většině případů emocí negativní – tedy „býti proti někomu“. To ještě nemusí být ničím špatným – řada prodemokratických revolucí byla vedena a provedena davem – včetně listopadu 1989. Nicméně platí, že „lid“ se mění v „dav“ v okamžiku selhání hodnotového a institucionálního rámce společnosti. To platí pro fotbalové fanoušky, stejně jako pro voliče, který volí ne „pro něco“, ale „proti někomu“.

4. Demokracie není aritmetická „davokracie“, nebo „lidová demokracie“. Jde o neustávající hledání a vytváření toho, co obec spojuje „pro něco“. Největším problémem demokracie jsou odjakživa její političtí představitelé. Ne nadarmo znala už antická demokracie institut vylučovací negativní volby - ostrakismus – jako připomínku odpovědnosti občanů i vládce. V určeném období hlasování rozhodlo o časově omezeném vypovězení politika (většinou na jeden rok), který podle občanů s hlasovacím právem a zodpovědností za obec, této obci v tomto období nejvíce škodil.
Druhým největším nepřítelem demokracie je davovost.

Tento text vznikl jako téze přednášek v listopadu a v prosinci loňského roku. Připojuji malý komentovaný implementář k událostem, následujícím po jeho napsání –
a) Václav Klaus by si při existenci ostrakismu zcela jistě rozmyslel prosazovat článek 2 svojí amnestie.
b) Pětašedesát procent voličů Miloše Zemana udalo, že hlavní motivací pro jejich rozhodnutí bylo, že „je Čech“. Čech tedy může lhát, jako když bičem mrská, může kolem sebe mít lidi s podivnou minulostí i přítomností, ale „je Čech“… Zde, prosím, jde o klasickou ad hoc negativní motivaci…

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy