Česko-Slovensko a talent plagiátorství
Nejsem typický televizní konzument – u televize netrávím zrovna moc času, a když, tak ji mám spíše jako kulisu. S několika výjimkami – jednou z nich jsou soutěže, kde záleží na tom, co lidé umějí. A tak jsem se těšila na souboj talentů, v němž v Británii tak ohromila svět Suzan Boylová.
Když se rozběhly dvě reklamy na dva téměř stejné pořady talentů českého a slovenského národa, zprvu to byl hlavně zmatek. Pak jsme se dozvěděli, že když televize Prima získala licenci na originální pořad „Československo má talent“, Nova prostě vytvořila plagiát. Zdánlivě jiný, v podstatě však kopii v bleděmodrém. V obou jde o to hledat talenty, v obou jsou zajímaví porotci, a hlavně - oba běží ve stejném vysílacím čase. Honba za divákem se tak stala více než absurdní.
Je to totiž právě divák, který, pokud vyhledává podobnou zábavu, musí volit mezi jedním menu a druhým obdobným menu. Je to stejně absurdní, jako by na politické scéně vznikly dvě skoro stejné politické strany, se stejným programem, stejnou cílovou skupinou – obě by získaly méně, než kdyby každá z nich byla něčím originální. Nova šla cestou snadnou, prošlapanou, a projevila tak hned na počátku svůj největší talent - plagiátorství. Nu – má-li na to žaludek… To, že se autoři originálního pořadu nesoudí, je nasnadě – škoda energie. A divák?
V porotě novácké soutěže sedí miláček národa Zdeněk Troška, ostřílený profík Mareš, chytrá Adéla Banášová a populární „kat“ ze Superstar Pavol Habera, porota na Primě je hvězdná ještě víc (jen jména Jan Kraus a Lucie Bílá hovoří za vše…), ale o to tady nejde – to je o vkusu. Někdo dává přednost zlaté slavici, jiný vtipné slovenské moderátorce. Ale ani jí, ač mi velmi její styl sedí, nedám přednost v případě, že je reprezentantkou plagiátu, který jen parazituje na něčem, co už někdo jiný jinde vymyslel. Zkrátka je to Prima, která má originál, a český divák by mu měl dát přednost. Stejně jako by měl dávat přednost originálním CD a DVD (stále se to hustí lidem do hlavy), protože to ostatní jsou jen kopie, na kterých se někdo snaží přiživit. Ano, autorská práva jsou autorská práva, a ctít bychom to měli všichni - jak ti s talentem, tak ti bez talentu (a například i lidé z akademické půdy, o kterých referovala v tomto roce mimo jiné i Nova ve svých reportážích)
Nově také unikla jedna podstatná věc – ublížila v honbě za divákem nejvíce právě divákům, a dokonce i těm talentům, které údajně hledá. Nehledá – hledá jen svá ratingy, kvůli kterým jí stálo za to opisovat to, co jinde slavilo úspěch. Doufám, že český divák sáhne po originálu. Ze všech možných důvodů, a především z principu, že dobré mravy je nutné podpořit, a špatné vykázat. I mimo televizní obrazovku.
Když se rozběhly dvě reklamy na dva téměř stejné pořady talentů českého a slovenského národa, zprvu to byl hlavně zmatek. Pak jsme se dozvěděli, že když televize Prima získala licenci na originální pořad „Československo má talent“, Nova prostě vytvořila plagiát. Zdánlivě jiný, v podstatě však kopii v bleděmodrém. V obou jde o to hledat talenty, v obou jsou zajímaví porotci, a hlavně - oba běží ve stejném vysílacím čase. Honba za divákem se tak stala více než absurdní.
Je to totiž právě divák, který, pokud vyhledává podobnou zábavu, musí volit mezi jedním menu a druhým obdobným menu. Je to stejně absurdní, jako by na politické scéně vznikly dvě skoro stejné politické strany, se stejným programem, stejnou cílovou skupinou – obě by získaly méně, než kdyby každá z nich byla něčím originální. Nova šla cestou snadnou, prošlapanou, a projevila tak hned na počátku svůj největší talent - plagiátorství. Nu – má-li na to žaludek… To, že se autoři originálního pořadu nesoudí, je nasnadě – škoda energie. A divák?
V porotě novácké soutěže sedí miláček národa Zdeněk Troška, ostřílený profík Mareš, chytrá Adéla Banášová a populární „kat“ ze Superstar Pavol Habera, porota na Primě je hvězdná ještě víc (jen jména Jan Kraus a Lucie Bílá hovoří za vše…), ale o to tady nejde – to je o vkusu. Někdo dává přednost zlaté slavici, jiný vtipné slovenské moderátorce. Ale ani jí, ač mi velmi její styl sedí, nedám přednost v případě, že je reprezentantkou plagiátu, který jen parazituje na něčem, co už někdo jiný jinde vymyslel. Zkrátka je to Prima, která má originál, a český divák by mu měl dát přednost. Stejně jako by měl dávat přednost originálním CD a DVD (stále se to hustí lidem do hlavy), protože to ostatní jsou jen kopie, na kterých se někdo snaží přiživit. Ano, autorská práva jsou autorská práva, a ctít bychom to měli všichni - jak ti s talentem, tak ti bez talentu (a například i lidé z akademické půdy, o kterých referovala v tomto roce mimo jiné i Nova ve svých reportážích)
Nově také unikla jedna podstatná věc – ublížila v honbě za divákem nejvíce právě divákům, a dokonce i těm talentům, které údajně hledá. Nehledá – hledá jen svá ratingy, kvůli kterým jí stálo za to opisovat to, co jinde slavilo úspěch. Doufám, že český divák sáhne po originálu. Ze všech možných důvodů, a především z principu, že dobré mravy je nutné podpořit, a špatné vykázat. I mimo televizní obrazovku.