Smrtící tradice nebo nemoc?

16. 03. 2009 | 09:09
Přečteno 8912 krát
V listopadu 2008 bylo rychlém sledu za sebou nalezeno na různých místech v Grozném a okolí sedm podobným způsobem usmrcených mladých žen. Byla jsem požádána o reakci na článek paní Gannuškinové, která komentuje tuto událost. (Její článek je pod mým komentářem.)

Těch sedm vražd přece není možné přičítat tradicím, ale nemocné společnosti. Je to psychologický a morální důsledek jejího sociálního a ekonomického rozpadu, důsledek dlouhodobého boje o holé přežití, který se krutě podepsal i na způsobu, jakým řeší vlastní, mnohdy zcela nové problémy.

Čečensko bývalo národem s vlastními, po staletí udržovanými tradicemi, které tvořily integritu a stabilitu společenství. To, co se děje dnes, včetně v článku popsaných sedmi vražd, je patologií, způsobenou kolektivním posttraumatickým syndromem. Tato situace se samozřejmě promítá do vztahů uvnitř rodin a klanů. Čečenská společnost dnes stále bojuje o přežití, i když se tak děje pod fasádou tzv. normalizace poměrů. Nadále zde hraje roli celý komplex destabilizujících faktorů a to i přesto, že v zemi vládne klasický totalitní režim, samotnou (válkou smrtelně unavenou) společností ostatně uznávaný jako jediná možná alternativa.

Kadyrov a Nuchadžijev jsou veřejné osoby v historicky schizofrenní pozici. Jejich úkolem je spravovat společnost, odsouzenou válečnými událostmi k zániku. Jejich povinností je udržovat v zemi pořádek, do čehož spadá i potrestání kriminálních činů. Vnitřní patologické jevy jako divoká meziklanová nenávist, wahabismus, patologické jevy v rodině samé, a potažmo i ještě nastupující genderová nenávist jsou problémy, které budou Moskvou dosazení a trpění představitelé zvládat velmi těžko. Společnost likviduje sama sebe a ukazovat prstem na viníka za této situace už postrádá smyslu. Lidé těžko zvládají obrovskou míru prožitého násilí a křivd, o kterých my máme ostatně minimum informací. A samozřejmě – nejpostiženější je mladá generace, ke které patřily nebohé zavražděné ženy, a která vyrůstala v naprostém vakuu.

Paní Gannuškina je mj. i členkou renomované lidskoprávní organizace Memorial a jistě zná do podrobností vývoj rusko-čečenského konfliktu. V popisu práce této organizace je tlačit na zodpovědné orgány,aby byly vyšetřeny zločiny. Chápu její rozhořčení, chápu její potřebu jej ventilovat. Očekávala bych ale, kdyby v první řadě podala informace o tom, jak probíhá vyšetřování těchto vražd. Popravdě řečeno, není mi ale moc jasné, co vlastně a hlavně KOMU a PROČ chce svým článkem sdělit. Znám i některé ženy, o kterých se v článku zmiňuje , a už kvůli nim bych očekávala bdělejší přístup v publikování informací a vynášení soudů o kauze tak tragických a temných rozměrů.

Publikovat takový článek, aniž by se autorka zamyslela nad způsobem, jak je možné pomoci dalším ženám, ohroženým šílenými muži, znamená pro nezasvěcené čtenáře VNĚ Čečenska jenom tendenční, paušalizující informaci, která jen přiživí mediálně živenou averzi k tomuto zdecimovanému národu. Chápu potřebu a naléhavost apelu. Ale vzít si na sebe odpovědnost za jakoukoli zobecňující interpretaci toho, co se těm ženám stalo, je velice závažná věc, a paní Gannuškina je člověk, který by toto měl dobře vědět.

Vím, že v Grozném existují menší nevládní lidskoprávní organizace, které se zabývají i psychoterapií ohrožených rodin. Kolektivní dlouhotrvající stres vyprodukoval množství duševně vyšinutých jedinců, jejichž dílem byly zřejmě i tyto vraždy. Je třeba se zaměřit na práci s rodinami a s mladou generací.

Čečenci sami o sobě často teď říkají – už nejsme normální. Z vlastní zkušenosti práce s rodinami a mladými lidmi v Grozném vím, že existují cesty, jak pomoci například podporou mezigenerační komunitní a svépomocné práce.

Genderové násilí je v čečenské společnosti jev zcela nový, a většina Čečenců se za něj velmi stydí. Prezentovat je v západním paradigmatu uvažování může jen přilít oleje do ohně, myslím. A dovolávat se dodržování zákonů Ruské federace mi v tomto případě a za současné situace v Rusku připadá až komické.

Komentář k článku Světlany Gannuškinové (TAZ, 23.2.2009 a http://www.ta-gita.cz/kriticke-reflexe/vrazdy-zen-v-cecensku/ )


Vraždy žen v Čečensku (TAZ, 23.2.2009, autorka: Světlana Gannuškina)

Smrtící tradice
V Čečensku je zabíjeno stále více žen, protože se muži cítí být jejich chováním „uraženi“. Pověřenec pro lidská práva dává vinu obětem, protože nedodržely jeden z kodexů chování.

Tři mrtvoly žen se našly v městské části Grozného Staropromyslowskij, dvě další mrtvé ženy ležely v blízkosti opuštěné školky na cestě z Grozného do Schatoje, šestá mrtvola na silnici poblíž městečka Petropavlovsk. Všechny byly zabity cílenou střelou do hlavy a do prsou. Prázdné nábojnice ležely na zemi přímo vedle nich.

O dva dny později se našla nedaleko vesnice Engena v okrese Gudermes další, sedmá ženská mrtvola. Byla částečně zuhelnatělá. Také tato mladá žena byla doslova popravena střelnou ránou do hlavy z těsné blízkosti. Orgány činné v trestním řízení zahájily svou práci. Výsledky dosud nejsou.

"Bohužel, některé ženy u nás zapomínají na to, že pro ženy horských národů platí určitý kodex chování. A tak se příležitostně stává, že se jejich příbuzní, muži, cíti být uraženi chováním těchto žen a berou pak spravedlnost do vlastních rukou." Tolik komentář pověřence pro lidská práva Čečenska, Nurdiho Nuchačieva, k vraždám na šesti mladých ženách koncem listopadu 2008.

Proč si pověřenec pro lidská práva v Čečensku u příležitosti této strašlivé tragédie vzpomněl jen na to, že tyto ženy „zapomněly na kodex chování horských národů“? Proč nenašel pro zavražděné ženy ani slůvko soucitu?

Čečenský prezident Ramsan Kadyrov kritičtější slova nalezl: "Činy vrahů se nedají omluvit žádnými tradicemi. Ani u našich národů, ani v Islámu neexistují tradice, které by něco takového ospravedlňovaly", řekl při společném zasedání ministerské rady a šéfů jednotlivých rajonů – krajů. Proto bude „vždycky vyzývat k preventivní práci. Spirituální a morální výchova stejně jako zdravý vývoj společnosti musí být silněji podporovány."

O dva měsíce dřívě však prezident zněl zcela jinak: "Každá žena musí vědět, kde je její místo. Musí darovat lásku. Muž je jejím vlastníkem. Když u nás žena překročí své meze, její příbuzní ji zabijí. Takové jsou naše mravy. Že zabije brat sestru nebo muž svou ženu, to se může stát. Jako prezident to nesmím tolerovat, že ji zabijí. Pak ale žádám, aby tyto ženy nenosily krátké šortky", řekl v jednom interview s novinami Komsomolskaja Prawda.

Kadyrov chce bojovat proti vraždám žen „morální výchovou". Co pod tím asi chápe, to se můžeme dočíst v jednom z interviews na jeho internetové stránce: "V poslední době mne velmi zneklidňuje oblékání našich mladých žen. Občas stojí nevěsta před svým ženichem, před tchýní, před příbuznými svého manžela – promiňte prosím – téměř nahá, bez jakékoliv přikrývky hlavy. A na ulicích lze vidět ženy v minisukních a s nepokrytou hlavou. Mentalita našeho národa něco takového nedovoluje." Přeje si, aby "mladá čečenská žena byla již svým vzhledem rozeznatelná jako pravá muslimka, která se řídí mravy a tradicí svého národa ". Představu k dosažení svého přání již má: "V současné době plánuje komise pro mládež zadání známým textilním designerům, aby navrhli jednotnou školní uniformu." Žena je tedy majetkem muže a má ho činit šťastným. Musí si ale dávat pozor, aby ho nekritizovala. A také musí tím, že nebude nosit šortky, zabránit aktům násilí. Já osobně jsem se ostatně nikdy s žádnou Čečenkou v šortkách nesetkala.

Současně smí mít muž více žen. A jestliže se některá z nich chová nevhodně, může ji zavrhnout a získat ženu novou. Ženy se mají se svým životním údělem smířit, věnovat se zcela své domácnosti a nepřitahovat na sebe žádný „oheň“, zde dokonce v přímém slova smyslu.

Není to ještě tak dávno, co v Čečensku řádila strašlivá válka, byly bombardovány vesnice a města a lidé v nich ztrácely své životy. Během takzvaných čistek byli zajímání mladí muži, aniž by se někdo zajímal o to, zdali byli vinní či nevinní. Docházelo k mučení a zabíjení zajatců. Tenkrát to byly ženy, které se násilí a zvůli a tankům postavily. Vyčkávaly dlouhé hodiny před kancelářemi státních zástupců a vojenských velitelů, aby zachránily své syny, muže a bratry.

Jednou z těchto žen je Zejnab Goschajeva. Patřila mezi organizátorky meetinků proti válce. Opětovně se vracela do Čečenska, aby světu ukázala, co se tam děje. Také Eliza Musajeva, Lida Jusupova und Lipšan Basajeva: ve válečných letech vybudovaly poradenská místa, během „čistek“ se ozbrojily a postavily se do cesty alkoholizovaným vojákům. Nejvyšším zástupcům státu říkaly pravdu přímo do očí. Také Nataša Estemirova patří k těmto nebojácným ženám. Tenkrát cestovala do Moskvy jenom proto, aby tam veřejně upozornila na obrazy zkázy, na vraždy a masové hroby. Je to ta samá Nataša Estermirova, kterou čečenský prezident nedávno vyhnal ze Společenské rady pro lidská práva a svobodu. Důvod: v jednom z televizních interviews měla říct, že nenosí šátek při každé veřejné příležitosti.

A byly to zase ženy, které odvedly své rodiny z bombových krupobití do jiných částí Ruska. Byly to ženy, které se postaraly o své rodiny, stály celé hodiny v zimě na tržištích. Prodávaly tam zeleninu, čistily autobusové zastávky nebo tahaly obrovské popelnice přes celá tržiště. Ve stejné době si muži často ani netroufali vyjít před dveře, protože měli strach. Strach z toho, že by jim někdo mohl vpašovat do kapsy drogu, zbraně nebo výbušninu a mohl je pak za pomoci těchto zmanipulovaných důkazů obvinit.

Čečenské ženy ale musí snášet ještě další příkoří: "kavkazský zvyk" krádeže nevěsty. Mladou ženu na ulici unesou, uhodí jí hlavou o asfalt a když jí pak strkají do čekajícího auta, už často zcela ztratila vědomí. O něco málo později se probudí v domě budoucího manžela. Chápe jen málo z toho, co se jí přihodilo. Ale může si být jistá, že jí nikdo nepomůže.

Jednou mne v mé poradenské kanceláři vyhledala jedna žena a vyprávěla mi o ponižování na jejím pracovišti. "Ozbrojení mladíci mohou kdykoliv vniknout do mé služebny, aby se přesvědčili o tom, zdali mladé ženy okolo mě šátek skutečně nosí a zdali nejsou nevhodně oblečené. Ani já si nejsem před nimi jistá. Ještě nikdy předtím jsem nezažila, že by se cizí muži vůči mně takto chovali. Přitom jsem starší než oni a mám vyšší pozici." V jejích očích vidím strach.

"Prosím, v žádném případě mne nejmenujte, nikomu o tomto rozhovoru neříkejte. Protože by mne jinak dali na ty jejich listiny." Slíbila jsem této ženě, že budu mlčet. A mlčela jsem o všech těch mladých ženách, které unesli a donuceně provdali. Nemluvila jsem o matkách, jimž byly vytrženy nezletilé dívky přímo z náruče. Nemohly se obrátit na oficiální zustupce státu. "Nikdo ti nepomůže", řekla mi jedna z matek, "sami si nezletilé berou."

Ale už dál mlčet nemohu, protože věřím, že těch sedm žen bylo zavražděno vlastními rodinami, třebaže se to zatím nedá dokázat. Nemohu už prostě dál mlčet, protože jsem viděla četné reakce čečenské společnosti na tyto vraždy a četla je i na internetových stránkách. A přepadá mne strach, když myslím na všechny ty, které jsem v minulých letech začala mít ráda.

Náleží jim svoboda osobnosti, nezávisle na pohlaví, víře, rase nebo národnosti. Tak je to ostatně jasně a srozumitelně zapsáno v Ústavě Ruské federace. Jejíž dodržování čečenský prezident Ramsan Kadyrov tak často v minulosti přislíbil.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy