Nezničitelná síla Tour de France
Sice ještě nevíme, zda Floyd Landis vyhrál loňský 93. ročník Tour de France, ale už nás zcela pohltil nový ročník Tour. Miliony diváků kolem tratí v úvodních etapách svědčí o ohromné síle tradice a nezničitelném lesku obchodní značky TdF.
Tour de France už dávno nepatří Francouzům, stala se celosvětovým cyklistickým klenotem číslo 1. Co na tom, že vrcholovou cyklistiku decimuje jedna dopingová aféra za druhou a nad posledními minimálně deseti ročníky TdF se vznáší velké otazníky, zda jsou vítězové „čistí“. I když zatím pouze vítěz z roku 1996 Bjärne Riis přiznal, že dopoval. Je vítěz i po svém přiznání? Ano, byl nejrychlejší, nejsilnější a dá se předpokládat, že „sypali“ i jeho soupeři. A čestně se přiznal.
Doping je dlouhodobým problémem sportu, nejen cyklistiky. Zpochybnit se dnes dá jakýkoliv sportovní výsledek, jen vzpomeňme na několikaleté přerozdělování olympijských medailí ze Salt Lake City 2002 mezi běžkyněmi na lyžích. Světová antidopingová agentura WADA vždy byla a bude pozadu za biochemickými experty. Povolit doping a ponechat vše na sportovcích, ať sami nesou zodpovědnost za své zdraví? Možná, ale bude to ještě sport, nebo souboje lidských kreatur, biochemicky uzpůsobených pro úspěch v té či oné disciplině?
Tour de France žije a září navzdory dopingovému stínu. A potvrzuje, že tradice a síla obchodní značky, pokud je dobře marketingově řízena, představuje ohromný kapitál. V Česku si to stále ještě málo uvědomujeme. Vím, o čem mluvím, v portfoliu naší pekárenské skupiny máme historicky cennou značku Odkolek. Svůj zvuk získávala od roku 1850, dokonce se objevila i v oblíbené dobové písni, komunisté ji ale na čtyři desetiletí uzamkli do archivů. Snažíme se smýt prach zapomnění ze značky Odkolek od roku 1994 a není to jednoduché – i když je dnes již druhou nejdůvěryhodnější značkou pečiva v Česku za Deltou. Chybí kontinuita, kterou se může pyšnit Tour de France.
Važme si dobrých a tradičních českých značek, zvyšujme jejich lesk. Aby měly sílu přežít krize jako Tour de France. Aby nedopadly jako kdysi slavná značka Poldi.
Tour de France už dávno nepatří Francouzům, stala se celosvětovým cyklistickým klenotem číslo 1. Co na tom, že vrcholovou cyklistiku decimuje jedna dopingová aféra za druhou a nad posledními minimálně deseti ročníky TdF se vznáší velké otazníky, zda jsou vítězové „čistí“. I když zatím pouze vítěz z roku 1996 Bjärne Riis přiznal, že dopoval. Je vítěz i po svém přiznání? Ano, byl nejrychlejší, nejsilnější a dá se předpokládat, že „sypali“ i jeho soupeři. A čestně se přiznal.
Doping je dlouhodobým problémem sportu, nejen cyklistiky. Zpochybnit se dnes dá jakýkoliv sportovní výsledek, jen vzpomeňme na několikaleté přerozdělování olympijských medailí ze Salt Lake City 2002 mezi běžkyněmi na lyžích. Světová antidopingová agentura WADA vždy byla a bude pozadu za biochemickými experty. Povolit doping a ponechat vše na sportovcích, ať sami nesou zodpovědnost za své zdraví? Možná, ale bude to ještě sport, nebo souboje lidských kreatur, biochemicky uzpůsobených pro úspěch v té či oné disciplině?
Tour de France žije a září navzdory dopingovému stínu. A potvrzuje, že tradice a síla obchodní značky, pokud je dobře marketingově řízena, představuje ohromný kapitál. V Česku si to stále ještě málo uvědomujeme. Vím, o čem mluvím, v portfoliu naší pekárenské skupiny máme historicky cennou značku Odkolek. Svůj zvuk získávala od roku 1850, dokonce se objevila i v oblíbené dobové písni, komunisté ji ale na čtyři desetiletí uzamkli do archivů. Snažíme se smýt prach zapomnění ze značky Odkolek od roku 1994 a není to jednoduché – i když je dnes již druhou nejdůvěryhodnější značkou pečiva v Česku za Deltou. Chybí kontinuita, kterou se může pyšnit Tour de France.
Važme si dobrých a tradičních českých značek, zvyšujme jejich lesk. Aby měly sílu přežít krize jako Tour de France. Aby nedopadly jako kdysi slavná značka Poldi.