Hejtmani jako váleční veteráni
Tak jsem se dočetl, že někteří odstupující hejtmani chtějí, aby pro ně vláda znovu otevřela posty zmocněnců, zrušené v roce 2006. Je to požadavek smutný, trapný, ubohý. Potřebují hejtmani opravdu tak nutně trafiku?
Přidělování trafik má v českých končinách dlouhou tradici. Zavedl ji císař Josef II. a trafiky dával válečným veteránům, z drtivé většiny tělesně postiženým, kteří neměli díky těžkým zraněním šanci na normální práci. Utržených končetin bývalo v tehdejších válkách více než dost.
Přidělování jiných trafik, pomyslných, fungovalo vesele i za komunizmu, stačila rudá stranická legitimace a kontakty na těch správných místech – a zajímavý post, kde se nemuselo moc pracovat, byl na světě. Malá změna ale byla patrná: nový tajemník čehokoliv, šéf Masny, RaJ, Tuzexu už měl většinou všechny končetiny na svých místech, nebyl klasickým mrzákem z dob Josefa II. – duševní a morální jizvy nejsou navenek na první pohled viditelné.
Trafikantská tradice v Česku neumřela ani po listopadu 1989. Snad nejslavnějšími trafikanty se stali Vladimír Špidla, doma již nežádoucí sociální demokrat odsunutý do lukrativní bruselské trafiky, a Jaroslav Tvrdík, jemuž bez znalosti anglického jazyka svěřili létající trafiku ČSA, kterou přivedl z černých do brutálně červených čísel a s ostudou opustil. Ale těch trafikantů napříč politickým spektrem bychom našli mnohem, mnohem víc.
Je s podivem, že po trafice v podobě tajemné mnohoslibné, protože nekontrolovatelné funkce vládního zmocněnce, volají právě odstupující hejtmani – ne všichni, ti soudnější to označili za nesmysl. Po zpackaných volbách všichni svorně tvrdili, že kraje vedli výborně a všechno jim prohrála vláda. Pokud tedy byli natolik výbornými manažery, musí být nyní doslova bombardováni headhuntery se zajímavými nabídkami z firemního sektoru.
Pokud někteří hejtmani nyní tvrdí, že bez vládního zmocněnce (přelož: bez bývalých hejtmanů) v krajích nepostavíme dálnici, nevyřešíme nezaměstnanost, nevyřešíme prakticky nic, pak jinými slovy říkají, že jejich nástupci z řad ČSSD jsou neschopni kraje řídit a potřebují přímý dohled. A to je velmi neslušné, protože noví hejtmani by měli nejprve dostat šanci, aby se případně sami historicky znemožnili.
Premiér Mirek Topolánek by neměl volání po trafikách, v nichž by měli úřadovat vládní zmocněnci, vyslyšet, i když se jedná o trafiky pro jeho spolustraníky. Zaprvé jeho vláda slíbila, že byrokratický aparát bude zeštíhlovat a sama tyto posty zrušila. Zadruhé odstupující hejtmani nejsou váleční veteráni a mají všechny končetiny. Trafiku nepotřebují.
Přidělování trafik má v českých končinách dlouhou tradici. Zavedl ji císař Josef II. a trafiky dával válečným veteránům, z drtivé většiny tělesně postiženým, kteří neměli díky těžkým zraněním šanci na normální práci. Utržených končetin bývalo v tehdejších válkách více než dost.
Přidělování jiných trafik, pomyslných, fungovalo vesele i za komunizmu, stačila rudá stranická legitimace a kontakty na těch správných místech – a zajímavý post, kde se nemuselo moc pracovat, byl na světě. Malá změna ale byla patrná: nový tajemník čehokoliv, šéf Masny, RaJ, Tuzexu už měl většinou všechny končetiny na svých místech, nebyl klasickým mrzákem z dob Josefa II. – duševní a morální jizvy nejsou navenek na první pohled viditelné.
Trafikantská tradice v Česku neumřela ani po listopadu 1989. Snad nejslavnějšími trafikanty se stali Vladimír Špidla, doma již nežádoucí sociální demokrat odsunutý do lukrativní bruselské trafiky, a Jaroslav Tvrdík, jemuž bez znalosti anglického jazyka svěřili létající trafiku ČSA, kterou přivedl z černých do brutálně červených čísel a s ostudou opustil. Ale těch trafikantů napříč politickým spektrem bychom našli mnohem, mnohem víc.
Je s podivem, že po trafice v podobě tajemné mnohoslibné, protože nekontrolovatelné funkce vládního zmocněnce, volají právě odstupující hejtmani – ne všichni, ti soudnější to označili za nesmysl. Po zpackaných volbách všichni svorně tvrdili, že kraje vedli výborně a všechno jim prohrála vláda. Pokud tedy byli natolik výbornými manažery, musí být nyní doslova bombardováni headhuntery se zajímavými nabídkami z firemního sektoru.
Pokud někteří hejtmani nyní tvrdí, že bez vládního zmocněnce (přelož: bez bývalých hejtmanů) v krajích nepostavíme dálnici, nevyřešíme nezaměstnanost, nevyřešíme prakticky nic, pak jinými slovy říkají, že jejich nástupci z řad ČSSD jsou neschopni kraje řídit a potřebují přímý dohled. A to je velmi neslušné, protože noví hejtmani by měli nejprve dostat šanci, aby se případně sami historicky znemožnili.
Premiér Mirek Topolánek by neměl volání po trafikách, v nichž by měli úřadovat vládní zmocněnci, vyslyšet, i když se jedná o trafiky pro jeho spolustraníky. Zaprvé jeho vláda slíbila, že byrokratický aparát bude zeštíhlovat a sama tyto posty zrušila. Zadruhé odstupující hejtmani nejsou váleční veteráni a mají všechny končetiny. Trafiku nepotřebují.