Člověk-Auto aneb Auto-Člověk (001)
Vztah „člověk a automobil“ je (v kladné i záporné dvojtvářnosti) důležitou součástí současné civilizace a moderního způsobu života. Sociální a kulturní vzorce chování založené na tomto vztahu jsou proto tématem a výzvou pro celostní antropologický výzkum.
Stoprocentní úspěch ... aneb Anthropologia integra 1/2010/1
Druhá část názvu blogu je zároveň i názvem 1. čísla nového časopisu Anthropologia integra – mezinárodního recenzovaného časopisu publikujícího výsledky vědeckého výzkumu, originální metody, eseje,
recenze a zprávy z oblasti obecné (biologicko-socio-kulturní) antropologie a příbuzných disciplín, zatímco první část názvu signalizuje, že je přístupný odborníkům i širší veřejnosti.
Kruh a prsten aneb Kruh prstenu
Kruh prstenu … kruh a prsten … prastaré symboly provázanosti lidského bytí s vesmírným děním a jejich ukotvení …
For Whom the Bell Tolls aneb Komu zvoní hrana
Q. B. F. F. F. S. aneb Ať je to dobré, šťastné, zdárné a požehnané
V tom kruhu nebes, který spíná kolébku i hrob ...
Setkání Yettiho a Mauglího na Ústavu antropologie Přírodovědecké fakulty MU v Brně aneb časopis Anthropologia integra „za všechny prachy zdarma“
Při předvánočním setkání na Ústavu antropologie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity uskutečněném 16. prosince 2010 v rámci pravidelného Antropologického semináře došlo k mimořádné události. Na půdě zmíněného ústavu se setkali významní protagonisté výzkumu celostní (biologicko-socio-kulturní) antropologie – Yetti a Mauglí.
Vládci a ovládaní aneb jak málo se mění člověk (6)
V předchozích článcích několikrát zaznělo jméno nejvýznamnějšího starověkého čínského historika S’-ma Čchiena (asi 140–asi 90 př. n. l.). Jeho dílo je totiž nejdůležitějším pramenem pro poznání nejstarších čínských dějin. Mnozí moderní badatelé dokonce soudí, že S’-ma Čchien byl vůbec největším starověkým historikem, neboť jeho velkolepé dílo Zápisky historika (Š’-ťi) předčí prý i nejproslulejší spisy antických dějepisců. ... Navíc se sám S’-ma Čchien dostal do soukolí „vládců a ovládaných“ a tragické důsledky řešil jako morálně silná osobnost.
Vládci a ovládaní aneb jak málo se mění člověk (5)
Šangové tedy vytvořili v 18. století př. n. l. první jednotný čínský stát, pokud mu nepředcházel stát Sia, který byl ovšem v každém případě pouze státem nepevným, ve formativním stadiu vývoje. (Ale povědomí o určité soudržnosti a návaznosti existovalo, poněvadž ještě v šangské době Číňané sami sebe označovali „všichni Sia“ – ču Sia.)
Vládci a ovládaní aneb jak málo se mění člověk (4)
„Jü pravil: ,Přívaly vody ohrožovaly nebe, s hukotem se valily kolem hor a zaplavovaly návrší. V hloubi lidských srdcí se usadil velký strach. (…) Pak jsem se postaral o odtok devíti toků. Masy vod jsem odvedl do čtyř světových moří (…)‘“
Vládci a ovládaní aneb jak málo se mění člověk (3)
Články „Vládci a ovládaní aneb jak málo se mění člověk (1, 2)“ vyznačily krajní úvratě císařské Číny – její vznik a zánik. Řada dalších se pokusí zmapovat to, co předcházelo první z obou úvratí, co se odehrálo mezi nimi a co následovalo po té druhé. Čtenář v nich možná nalezne poučné analogie. (Váš zájem o tuto problematiku mě věru těší.)