Marek Benda (ODS): Kontrolu z NKÚ do ČEZu nepustím (VIDEO)
Možnost kontrol Nejvyššího kontrolního úřadu ve firmách jako je ČEZ, ČD nebo pražský dopravní podnik označil vládní NERV za „více než nutnost" v boji proti korupci. Dvanáct protikorupčních organizací totéž požaduje v Pankrácké výzvě. O rozšíření pravomocí NKÚ na státem a samosprávou ovládané firmy rozhoduje koalice v nejbližších dnech – přesněji: zda rozšíří pravomoci jen na obce a kraje, nebo také na tyto firmy. Podle všeho to dopadne špatně – proti rozšíření na firmy se postavil Marek Benda, který má v této věci v ODS rozhodující slovo.
Marek Benda zatím zablokoval rozšíření pravomocí NKÚ na státní firmy na jednání ústavně-právního výboru, a podle zpráv od vysoce postavených politiků ODS má také rozhodující slovo v tom, jak se nakonec k celé věci postaví premiér Nečas. Podívejte se na náš rozhovor s ním, který jsme pořídili během léta.
Základní argument Marka Bendy, že nechce vytvořit superúřad s obřím rozpočtem, je podivný, když uvážíme, že úřadu se nyní v každém případě nebude navyšovat rozpočet, takže i kontrola obcí bude nanejvýš náhodná a preventivní. Proč nelze totéž u státních a obecních firem? A i kdybychom přistoupili na to, že se mají pravomoci rozšiřovat postupně, nemělo by se začít z druhého konce? Nebylo efektivnější, aby se při nedostatečných kapacitách kontrolovaly spíše zakázky v rozsahu desítek miliard v obřích firmách, než v rozsahu miliónů v obcích? Ve výroční zprávě BIS stojí, že "český organizovaný zločin nejvyšší úrovně (...) profituje zejména systematickým obohacováním se na (...) firmách se státní majetkovou účastí." a také, že je to možné vzhledem k „osobním vazbám mezi managementem firem a dozorčími radami“. Je náhoda, že je tomu tak zrovna u nás, kde na dozorčí rady nemůže vnější kontrola? A je náhoda, že se tomu ODS tak brání?
Marek Benda zatím zablokoval rozšíření pravomocí NKÚ na státní firmy na jednání ústavně-právního výboru, a podle zpráv od vysoce postavených politiků ODS má také rozhodující slovo v tom, jak se nakonec k celé věci postaví premiér Nečas. Podívejte se na náš rozhovor s ním, který jsme pořídili během léta.
Základní argument Marka Bendy, že nechce vytvořit superúřad s obřím rozpočtem, je podivný, když uvážíme, že úřadu se nyní v každém případě nebude navyšovat rozpočet, takže i kontrola obcí bude nanejvýš náhodná a preventivní. Proč nelze totéž u státních a obecních firem? A i kdybychom přistoupili na to, že se mají pravomoci rozšiřovat postupně, nemělo by se začít z druhého konce? Nebylo efektivnější, aby se při nedostatečných kapacitách kontrolovaly spíše zakázky v rozsahu desítek miliard v obřích firmách, než v rozsahu miliónů v obcích? Ve výroční zprávě BIS stojí, že "český organizovaný zločin nejvyšší úrovně (...) profituje zejména systematickým obohacováním se na (...) firmách se státní majetkovou účastí." a také, že je to možné vzhledem k „osobním vazbám mezi managementem firem a dozorčími radami“. Je náhoda, že je tomu tak zrovna u nás, kde na dozorčí rady nemůže vnější kontrola? A je náhoda, že se tomu ODS tak brání?