Dopady skandálu VW na ekonomický vývoj
V pátek 18. září se rozhořel skandál globálního významu. Obří německý koncern Volkswagen (VW), který je jedničkou ve výrobě dieselových automobilů (57% z ročního prodeje 10 milionů vozů), podváděl při měření emisí prodávaných vozů. Ve vedení firmy pochopitelně nyní padají hlavy. Jaký ale bude konečný účet za tuto aféru ? Nejde zdaleka jen o podvod na zákaznících, jejichž naftové motory musí nyní do servisů.
Samotná žaloba na VW může skončit pokutou až 18 miliard dolarů (to přesahuje roční čistý zisk firmy s vlastním kapitálem kolem 90 miliard eur). To samozřejmě koncern rozměrů VW ještě ustojí. Náhrady škod u milionů aut (šlo nejen o osobní ale i nákladní vozy) mohou dosáhnout až 40 miliard eur. A perspektivně je nejdůležitější jak obrovská reputační ztráta firmy ovlivní její odbyt na světových trzích. A o pověst značky „Made in Germany“ vůbec. Např. Švýcarsko zakázalo dočasně prodej všech značek koncernu VW (tedy i Škodovek), Španělsko chce od Seatu (španělská pobočka VW) vrátit dotace
Aféra zatřásla samozřejmě i hodnotou firmy na trzích. Cena akcií ještě v červnu dosahovala 250 eur za kus. 10 dní po skandálu se již prodávaly 107 eur za kus, tudíž tržní hodnota firmy klesla od června o víc jak polovinu. Akcionáři (je mezi nimi i spolkový stát Niedersachsen či katarský státní fond) tak ztrácí na hodnotě svých podílů, ale zjevně přijdou i o dividendy. Důležité jsou ale dopady na německou ekonomiku, která je výrazně opřená o výsledky svého automobilového průmyslu (zaměstnává i s dodavateli přes milion lidí). A tady může skandál VW zcela zničit současnou německou konjunkturu.
Problémy německého koncernu dopadají i na jeho mladoboleslavskou pobočku Škoda Auro, která vyrábí 60% automobilů v ČR. U nás je znám problém tzv. automobilové monokultury, rekordních 7% tvorby HDP je závislé na automobilkách. Na hlavu je ČR druhým největším vývozcem osobních vozů na světě. Automobilky se podílejí na tržbách našeho průmyslu 21% a zaměstnávají na 160 tisíc pracovních sil. S dodavateli je to ještě mnohem více. A třetina našich automobilů se vyváží zase do Německa.
„Dieselgate“ se týká až 11 milionu aut po celém světě, ale také asi 1 milionu škodovek. U nás nejsou akcie mladoboleslavské automobily obchodovány, ani mohutné žaloby nejsou v ČR pravděpodobné. Ale problém s odbytem nás už bolet může. A nemusí jít jen o dodávky na americké trhy. Rozhodne situace v centrále v německém Wolfsburgu, která musí příští týden úřadům předloží plán řešení této krize. Problémy německé ekonomiky a VW ale nutně dopadnou i na ekonomiku ČR.
Za těchto okolností je optimismus naší vlády při sestavování rozpočtu na příští rok nemístný a podceňující rizika. Pro svou závislost na automobilovém průmyslu zbankrotovalo v nedávné krizi celé americké město Detroit. I když tento dramatický osud nám nehrozí, dopady skandálu VW mohou být i u nás bolestivé. Někteří analytici hovoří o dopadu na český HDP v rozsahu ztráty 1- 1,5 procentního bodu na růstu hrubého domácího produktu. Zatím je těžké tyto dopady kvantifikovat seriozně, pozornost si ale nepochybně zaslouží.
null
Samotná žaloba na VW může skončit pokutou až 18 miliard dolarů (to přesahuje roční čistý zisk firmy s vlastním kapitálem kolem 90 miliard eur). To samozřejmě koncern rozměrů VW ještě ustojí. Náhrady škod u milionů aut (šlo nejen o osobní ale i nákladní vozy) mohou dosáhnout až 40 miliard eur. A perspektivně je nejdůležitější jak obrovská reputační ztráta firmy ovlivní její odbyt na světových trzích. A o pověst značky „Made in Germany“ vůbec. Např. Švýcarsko zakázalo dočasně prodej všech značek koncernu VW (tedy i Škodovek), Španělsko chce od Seatu (španělská pobočka VW) vrátit dotace
Aféra zatřásla samozřejmě i hodnotou firmy na trzích. Cena akcií ještě v červnu dosahovala 250 eur za kus. 10 dní po skandálu se již prodávaly 107 eur za kus, tudíž tržní hodnota firmy klesla od června o víc jak polovinu. Akcionáři (je mezi nimi i spolkový stát Niedersachsen či katarský státní fond) tak ztrácí na hodnotě svých podílů, ale zjevně přijdou i o dividendy. Důležité jsou ale dopady na německou ekonomiku, která je výrazně opřená o výsledky svého automobilového průmyslu (zaměstnává i s dodavateli přes milion lidí). A tady může skandál VW zcela zničit současnou německou konjunkturu.
Problémy německého koncernu dopadají i na jeho mladoboleslavskou pobočku Škoda Auro, která vyrábí 60% automobilů v ČR. U nás je znám problém tzv. automobilové monokultury, rekordních 7% tvorby HDP je závislé na automobilkách. Na hlavu je ČR druhým největším vývozcem osobních vozů na světě. Automobilky se podílejí na tržbách našeho průmyslu 21% a zaměstnávají na 160 tisíc pracovních sil. S dodavateli je to ještě mnohem více. A třetina našich automobilů se vyváží zase do Německa.
„Dieselgate“ se týká až 11 milionu aut po celém světě, ale také asi 1 milionu škodovek. U nás nejsou akcie mladoboleslavské automobily obchodovány, ani mohutné žaloby nejsou v ČR pravděpodobné. Ale problém s odbytem nás už bolet může. A nemusí jít jen o dodávky na americké trhy. Rozhodne situace v centrále v německém Wolfsburgu, která musí příští týden úřadům předloží plán řešení této krize. Problémy německé ekonomiky a VW ale nutně dopadnou i na ekonomiku ČR.
Za těchto okolností je optimismus naší vlády při sestavování rozpočtu na příští rok nemístný a podceňující rizika. Pro svou závislost na automobilovém průmyslu zbankrotovalo v nedávné krizi celé americké město Detroit. I když tento dramatický osud nám nehrozí, dopady skandálu VW mohou být i u nás bolestivé. Někteří analytici hovoří o dopadu na český HDP v rozsahu ztráty 1- 1,5 procentního bodu na růstu hrubého domácího produktu. Zatím je těžké tyto dopady kvantifikovat seriozně, pozornost si ale nepochybně zaslouží.