Chudneme
Bohatství a bída národů, je zásadní socio-ekonomická otázka, se kterou si lámou hlavy nejchytřejší vědci světa. Navíc nejde o situaci neměnnou, ale v čase proměnlivou.
To například dokumentuje fenomenální hospodářský vzestup Číny za posledních 50 let. Když tam počátkem 70. let přijel americký ministr zahraničí Henry Kissinger „otevřít dveře ekonomické spolupráci“, šlo o jednu z nejchudších zemí na planetě. Teď zvolna sesazuje USA z jejího ekonomického prvenství.
Naše země, Česká republika si v tomto celosvětovém soupeření vede špatně prakticky trvale od doby nástupu Topolánkovy vlády. Tehdy svět zasáhla hospodářská krize vyvolaná investiční bublinou. Jinak řečeno finančními triky a machinacemi v největších bankách a investičních, hedgeových fondech. Topolánkova vláda na to reagovala úplně špatně. Nejdřív tvrdila, že nás se světová krize nedotkne, předtím zrušila progresivní zdanění, čímž rozpočet státu připravila o bratru 80 miliard ročně.
Krize samozřejmě zasáhla i nás a veřejné finance skončily velkým dluhem, na což vláda reagovala „úsporným balíčkem“, který zemi uvrhl do dalšího hospodářského poklesu. Úspory byly totiž plně realizovány na životní úrovni lidí a malých podnikatelů. Globálních korporací, třeba bank nebo energetických společností se nedotkl. Ty dál vykazovaly a ze země ročně vyvážely stamiliardy. Velké korporace byly chráněné i za Sobotkovy a pak Babišovy vlády. Ale vlády v letech 2014 až 2019 zemi aspoň nezadlužovaly. Stále však naše zem zaostávala za svými skutečnými možnostmi a potřebami. Situace se zase kriticky zlomila kombinací dvou faktorů – zrušením paskvilu superhrubé mzdy (zavedl Topolánek) a extrémními výdaji ze státního rozpočtu v době covidu. S hrůzou můžeme pozorovat, že ve vládě není jediný národohospodář a žádná vize. Jen překotné, často hloupé reakce na nastalou situaci.
Úplně ze stejné autorské dílny je nynější Fialův balíček. Nic nevyřeší, jen fixuje hospodářský propad a chudnutí lidí. Všechny vlády dělají v ekonomické oblasti prakticky totéž. Všechna jejich opatření se jen minimálně dotknou globálních korporací, ani dnes nevadí nejbohatší vrstvě obyvatel. Ale zato dnes snižují životní standard českých občanů, včetně malých a středních českých podnikatelů.
Zvýšení zdanění firem z 19 na 21% poškodí malé a střední podnikatele, giganti to nezaznamenají, protože umí náš současný daňový systém obejít a „berňák“ je na ně krátký. Jak? Triků je mnoho od vnitropodnikových cen až po nafouknuté náklady za nejrůznější poradenství, analýzy a nepostradatelné služby podnikové „matky“ danící třeba v daňových rájích. To majitel jedné české hospody nebo autodílny dělat nemůže. Ten musí zaplatit o 2% víc. Odměnou mu bude víc šikany ze strany státních orgánů, aby konečně zbankrotoval a své místečko přenechal nějaké korporaci.
Stejné je to s DPH, její zvýšení zaplatíme všichni, naroste inflace, snížení o 2% na potravinách spadne v převážné míře do kapes globálních obchodních řetězců...
Přehození dotací na obnovitelné zdroje ze státu na občany a podnikatele přinese další zdražení energií, což je jinak řečeno snížení životní úrovně lidí. A snížení konkurenceschopnosti firem. Energetických gigantů se nedotkne.
Žádný z výše uvedených premiérů nepřišel s návrhem znovu zavést progresivní zdanění firem i lidí tak, aby ti nejbohatší přispívali ze svých často pohádkových zisků víc. A o něco méně se tak rozevíraly nůžky mezi lidmi, ale i státy. Pokud z nás každoročně globální korporace vyždímají stovky miliard, pak my všichni chudneme a globální oligarchové bohatnou. Vrácením zdanění do doby vlády pod mým vedením a aplikace systému progresivní daně zejména na velké korporace by dnes stát rázem vybral přes 200 miliard ročně navíc. Kartel politické moci s korporacemi dokonale ovládl vládu a do jisté míry i opozici. Bohatnutí lidí a našeho státu v Parlamentu už prakticky nikdo nehájí.
Jiří Paroubek
To například dokumentuje fenomenální hospodářský vzestup Číny za posledních 50 let. Když tam počátkem 70. let přijel americký ministr zahraničí Henry Kissinger „otevřít dveře ekonomické spolupráci“, šlo o jednu z nejchudších zemí na planetě. Teď zvolna sesazuje USA z jejího ekonomického prvenství.
Naše země, Česká republika si v tomto celosvětovém soupeření vede špatně prakticky trvale od doby nástupu Topolánkovy vlády. Tehdy svět zasáhla hospodářská krize vyvolaná investiční bublinou. Jinak řečeno finančními triky a machinacemi v největších bankách a investičních, hedgeových fondech. Topolánkova vláda na to reagovala úplně špatně. Nejdřív tvrdila, že nás se světová krize nedotkne, předtím zrušila progresivní zdanění, čímž rozpočet státu připravila o bratru 80 miliard ročně.
Krize samozřejmě zasáhla i nás a veřejné finance skončily velkým dluhem, na což vláda reagovala „úsporným balíčkem“, který zemi uvrhl do dalšího hospodářského poklesu. Úspory byly totiž plně realizovány na životní úrovni lidí a malých podnikatelů. Globálních korporací, třeba bank nebo energetických společností se nedotkl. Ty dál vykazovaly a ze země ročně vyvážely stamiliardy. Velké korporace byly chráněné i za Sobotkovy a pak Babišovy vlády. Ale vlády v letech 2014 až 2019 zemi aspoň nezadlužovaly. Stále však naše zem zaostávala za svými skutečnými možnostmi a potřebami. Situace se zase kriticky zlomila kombinací dvou faktorů – zrušením paskvilu superhrubé mzdy (zavedl Topolánek) a extrémními výdaji ze státního rozpočtu v době covidu. S hrůzou můžeme pozorovat, že ve vládě není jediný národohospodář a žádná vize. Jen překotné, často hloupé reakce na nastalou situaci.
Úplně ze stejné autorské dílny je nynější Fialův balíček. Nic nevyřeší, jen fixuje hospodářský propad a chudnutí lidí. Všechny vlády dělají v ekonomické oblasti prakticky totéž. Všechna jejich opatření se jen minimálně dotknou globálních korporací, ani dnes nevadí nejbohatší vrstvě obyvatel. Ale zato dnes snižují životní standard českých občanů, včetně malých a středních českých podnikatelů.
Zvýšení zdanění firem z 19 na 21% poškodí malé a střední podnikatele, giganti to nezaznamenají, protože umí náš současný daňový systém obejít a „berňák“ je na ně krátký. Jak? Triků je mnoho od vnitropodnikových cen až po nafouknuté náklady za nejrůznější poradenství, analýzy a nepostradatelné služby podnikové „matky“ danící třeba v daňových rájích. To majitel jedné české hospody nebo autodílny dělat nemůže. Ten musí zaplatit o 2% víc. Odměnou mu bude víc šikany ze strany státních orgánů, aby konečně zbankrotoval a své místečko přenechal nějaké korporaci.
Stejné je to s DPH, její zvýšení zaplatíme všichni, naroste inflace, snížení o 2% na potravinách spadne v převážné míře do kapes globálních obchodních řetězců...
Přehození dotací na obnovitelné zdroje ze státu na občany a podnikatele přinese další zdražení energií, což je jinak řečeno snížení životní úrovně lidí. A snížení konkurenceschopnosti firem. Energetických gigantů se nedotkne.
Žádný z výše uvedených premiérů nepřišel s návrhem znovu zavést progresivní zdanění firem i lidí tak, aby ti nejbohatší přispívali ze svých často pohádkových zisků víc. A o něco méně se tak rozevíraly nůžky mezi lidmi, ale i státy. Pokud z nás každoročně globální korporace vyždímají stovky miliard, pak my všichni chudneme a globální oligarchové bohatnou. Vrácením zdanění do doby vlády pod mým vedením a aplikace systému progresivní daně zejména na velké korporace by dnes stát rázem vybral přes 200 miliard ročně navíc. Kartel politické moci s korporacemi dokonale ovládl vládu a do jisté míry i opozici. Bohatnutí lidí a našeho státu v Parlamentu už prakticky nikdo nehájí.
Jiří Paroubek