Proč říkáme NE pokračování zdravotní reformy
Středeční schůze vlády České republiky, na které podle některých jejích účastníků byly (Mirek Topolánek na tiskové konferenci vlády) a podle některých beze zbytku nebyly (Jiří Čunek v pořadu Události) tři z tzv. zdravotních zákonů schváleny ukazují proces postupující agónie této vládní koalice. Fatální propad všech stran vládní koalice v nedávných volbách do krajských zastupitelstev a do Senátu, byl mimo jiné způsoben právě díky podpoře tzv. Julínkovy reformy.
Nezakrýváme, že podpora jakéhokoliv Julínkova zákona je zcela nerozumná, neboť jasně prohlašujeme, že jejich zrušení bude klíčovým programovým bodem našeho budoucího vládního prohlášení, tak jak se to stalo nyní při volbách do krajských zastupitelstev, a půjde tak o zásadní podmínku, podle které budeme posuzovat průchodnost budoucí vládní koalice. Se vší vážností upozorňujeme obě menší vládní politické strany, že si nepochopitelnou podporou Julínkových zákonů, které buď nebudou přijaty anebo budou příští vládou zrušeny, podvazují možnost budoucí spolupráce na vládní úrovni.
Naše obecné připomínky jsou zásadní:
1. Zrušení poplatků pro všechny
Zavedení regulačních poplatků pro všechny svůj smysl nemělo nikdy – bylo to jen další rozšíření výběru zdravotní daně. Jaký má například smysl regulační poplatek pro toho, komu byl třetí osobou způsoben úraz? Pro nemocného, který má jít na kontrolu k lékaři, je skutečně tato návštěva nadbytečná a je ji nutné regulovat – tedy odmítnout ji? ČSSD takový hazard odmítá a bude důrazně na všech úrovních prosazovat zrušení poplatků.
2. Převod zdravotních pojišťoven na akciové společnosti
Takový převod je pro ČSSD nepřijatelný. Pokud bude zdravotní pojištění i nadále vybíráno formou zdravotní daně, zásadně odmítáme, aby příjemcem zdravotní daně byla akciová společnost. Navíc takové uspořádání zabraňuje tolik proklamované skutečné konkurenci zdravotních pojišťoven. Jde o další nepřipravený a nezodpovědný experiment Tomáše Julínka. Předkládaná novela zákona o veřejném zdravotním pojištění je navíc v rozporu s legislativou EU. Pro srovnání například v Německu je devadesát procent občanů pojištěno ve veřejnoprávních zdravotních pojišťovnách.
3. Novela zákona o veřejném pojištění
Předkládaná novela zcela zpochybňuje nárok na kvalitní péči pro všechny pojištěnce a ve svých důsledcích zavádí standarty chudinské péče. Navíc neúměrně posiluje vliv zdravotních pojišťoven, které budou mít přirozenou tendenci prosazovat minimální, tj. „nejlevnější“ zdravotní péči.
4. Zdravotnictví se týká všech
Aktivity Ministerstva zdravotnictví jdou již dva roky proti zájmům občanů této země. Je pro nás nepřijatelné, aby malá skupinka lidí na Ministerstvu zdravotnictví prosazovala své nikým neověřené a nekonzultované názory pouze díky silovému hlasování s převahou 2 hlasů poslanců, kteří přeběhli za velmi podezřelých okolností. Péči o zdraví považuje ČSSD za zásadní problematiku, která se dotýká všech našich občanů. V demokratické společnosti nelze provádět zásadní změny systému bez skutečně široké shody vzešlé z důsledného projednání všech možných variant odbornou i širokou veřejností.
5. ČSSD je pro reformy
ČSSD vnímá potřebu reformy zdravotnictví. Pro takové reformy, které na základě širokého konsensu stanoví moderní evropské právní rámce pro zdravotnictví, a to ve smyslu efektivního zajištění veřejné služby, díky nimž se naši občané budou cítit bezpečně.
Nezakrýváme, že podpora jakéhokoliv Julínkova zákona je zcela nerozumná, neboť jasně prohlašujeme, že jejich zrušení bude klíčovým programovým bodem našeho budoucího vládního prohlášení, tak jak se to stalo nyní při volbách do krajských zastupitelstev, a půjde tak o zásadní podmínku, podle které budeme posuzovat průchodnost budoucí vládní koalice. Se vší vážností upozorňujeme obě menší vládní politické strany, že si nepochopitelnou podporou Julínkových zákonů, které buď nebudou přijaty anebo budou příští vládou zrušeny, podvazují možnost budoucí spolupráce na vládní úrovni.
Naše obecné připomínky jsou zásadní:
1. Zrušení poplatků pro všechny
Zavedení regulačních poplatků pro všechny svůj smysl nemělo nikdy – bylo to jen další rozšíření výběru zdravotní daně. Jaký má například smysl regulační poplatek pro toho, komu byl třetí osobou způsoben úraz? Pro nemocného, který má jít na kontrolu k lékaři, je skutečně tato návštěva nadbytečná a je ji nutné regulovat – tedy odmítnout ji? ČSSD takový hazard odmítá a bude důrazně na všech úrovních prosazovat zrušení poplatků.
2. Převod zdravotních pojišťoven na akciové společnosti
Takový převod je pro ČSSD nepřijatelný. Pokud bude zdravotní pojištění i nadále vybíráno formou zdravotní daně, zásadně odmítáme, aby příjemcem zdravotní daně byla akciová společnost. Navíc takové uspořádání zabraňuje tolik proklamované skutečné konkurenci zdravotních pojišťoven. Jde o další nepřipravený a nezodpovědný experiment Tomáše Julínka. Předkládaná novela zákona o veřejném zdravotním pojištění je navíc v rozporu s legislativou EU. Pro srovnání například v Německu je devadesát procent občanů pojištěno ve veřejnoprávních zdravotních pojišťovnách.
3. Novela zákona o veřejném pojištění
Předkládaná novela zcela zpochybňuje nárok na kvalitní péči pro všechny pojištěnce a ve svých důsledcích zavádí standarty chudinské péče. Navíc neúměrně posiluje vliv zdravotních pojišťoven, které budou mít přirozenou tendenci prosazovat minimální, tj. „nejlevnější“ zdravotní péči.
4. Zdravotnictví se týká všech
Aktivity Ministerstva zdravotnictví jdou již dva roky proti zájmům občanů této země. Je pro nás nepřijatelné, aby malá skupinka lidí na Ministerstvu zdravotnictví prosazovala své nikým neověřené a nekonzultované názory pouze díky silovému hlasování s převahou 2 hlasů poslanců, kteří přeběhli za velmi podezřelých okolností. Péči o zdraví považuje ČSSD za zásadní problematiku, která se dotýká všech našich občanů. V demokratické společnosti nelze provádět zásadní změny systému bez skutečně široké shody vzešlé z důsledného projednání všech možných variant odbornou i širokou veřejností.
5. ČSSD je pro reformy
ČSSD vnímá potřebu reformy zdravotnictví. Pro takové reformy, které na základě širokého konsensu stanoví moderní evropské právní rámce pro zdravotnictví, a to ve smyslu efektivního zajištění veřejné služby, díky nimž se naši občané budou cítit bezpečně.