Jak jsme na tom v jednadvaceti?
Jednadvacáté výročí pádu komunismu, jež o rok překonává období dvaceti let, které historie dopřála demokratické první republice, je příležitostí k bilancování. I proto, že v mnoha zemích je 21 let považováno za hranici dospělosti.
Na straně aktiv je pravděpodobně nejpozoruhodnější historicky bezprecedentně rychlá institucionální transformace. Země, v níž v roce 1989 neexistovala politická demokracie, tržní hospodářství, právní stát a občanská společnost, je dnes z institucionálního hlediska fungující demokracií.
Rychlé transformace se podařilo dosáhnout mimo jiné i díky pomoci mezinárodních organizací. Zejména Evropská unie, na níž je dnes v módě žehrat, nabídla kandidátským zemím z bývalého komunistického bloku zásadní pomoc v procesu rychlé instituční modernizace.
Tento zvenčí akcelerovaný proces měl ovšem i svoji stinnou stránku: rozevřely se tak ještě více nůžky mezi demokracií chápanou coby instituční i procedurální rámec a demokracií chápanou jako kultura chování. Přijetí určitých hodnot, jež tvoří „demokratického ducha“, je běh na dlouhou trať. I proto dnes lze s pomocí parafráze Masaryka konstatovat, že ve svých jednadvaceti je česká demokracie zatím ještě stále bohužel více méně „demokracií bez demokratů“.
Dosvědčují to nízká úroveň veřejného i politického diskurzu, slabost občanské společnosti či neúcta k vládě zákona. K tomu patří přílišné spoléhání na institucionální projevy demokracie, jako jsou volby, které bez potřebného tlaku občanské demokracie zdola logicky nepřinášejí radikální řešení či očistu, v než mnozí doufají.
V politické teorii panuje shoda, že vytvoření a skutečné zakořenění demokratické kultury vyžaduje zhruba dvou až tří generací, takže jsme nyní někde v polovině cesty. K mnohým nedostatkům ale přispěla konkrétní selhání a omyly.
Jedním z nich byl nepochybně zbytečný odpor mnoha politiků první polistopadové generace k občanské společnosti, což vyústilo do jakési fetišizace politických stran. Ty ovšem byly v českých poměrech vytvořeny většinou shora a zůstávaly v zemi poznamenané odporem ke stranictví malé.
Staly se tak postupem času poměrně snadným terčem vlivu mocných ekonomických zájmů stvořených procesem privatizace. Veřejný prostor byl víceméně zprivatizován. Nedominuje v něm, jak je zvykem na Západě, občanská společnost, ale neduživé politické strany, ovládané nejrůznějšími kmotry a podřizující se zájmům novodobých oligarchů.
K vytvoření podnikatelských oligarchií, jež nemají úctu k vládě zákona, ani k demokracii, pro změnu přispěl způsob, jakým u nás proběhla ekonomická transformace. Privatizace „pod zhasnutým světlem“, doprovázená útěkem před právníky, vyústila nejen do neobyčejně vysokých nákladů transformace, ale vedla také k propojení nejsilnějších podnikatelů s politikou.
Výsledky tohoto zhoubného jevu vidíme dnes a denně. Například ve způsobu, jakým politické strany ignorují poselství nedávných komunálních voleb a formují povolební koalice nikoliv v souladu s přáním voličů vytrestat různá korupční bratrstva, ale především tak, jak to vyhovuje zaběhnutým „kmotrovským“ strukturám.
Součástí tohoto zprivatizování české demokracie do rukou neprůhledných struktur je pak český postoj k nadnárodním organizacím, zejména EU. Jakkoliv můžeme této instituci leccos vyčítat, hlavním zdrojem odporu vůči ní je nevůle akceptovat jasnější standardy než ty, které vládnou v českém podnikatelském „přítmí“, jehož chapadla prorostla do politických stran.
Na druhou stranu posledních 21 let ukázalo i neobyčejnou schopnost mladé generace osvojit si trendy, které s sebou přináší proces globalizace i nové technologie. Ta je nadějí, že se česká demokracie nezapouzdří v patologických vzorcích chování, které jsou často jen pokračováním traumat tzv. období normalizace, jež shodou okolností také trvalo zhruba jednu generaci.
Deník, 16.11.2010
Na straně aktiv je pravděpodobně nejpozoruhodnější historicky bezprecedentně rychlá institucionální transformace. Země, v níž v roce 1989 neexistovala politická demokracie, tržní hospodářství, právní stát a občanská společnost, je dnes z institucionálního hlediska fungující demokracií.
Rychlé transformace se podařilo dosáhnout mimo jiné i díky pomoci mezinárodních organizací. Zejména Evropská unie, na níž je dnes v módě žehrat, nabídla kandidátským zemím z bývalého komunistického bloku zásadní pomoc v procesu rychlé instituční modernizace.
Tento zvenčí akcelerovaný proces měl ovšem i svoji stinnou stránku: rozevřely se tak ještě více nůžky mezi demokracií chápanou coby instituční i procedurální rámec a demokracií chápanou jako kultura chování. Přijetí určitých hodnot, jež tvoří „demokratického ducha“, je běh na dlouhou trať. I proto dnes lze s pomocí parafráze Masaryka konstatovat, že ve svých jednadvaceti je česká demokracie zatím ještě stále bohužel více méně „demokracií bez demokratů“.
Dosvědčují to nízká úroveň veřejného i politického diskurzu, slabost občanské společnosti či neúcta k vládě zákona. K tomu patří přílišné spoléhání na institucionální projevy demokracie, jako jsou volby, které bez potřebného tlaku občanské demokracie zdola logicky nepřinášejí radikální řešení či očistu, v než mnozí doufají.
V politické teorii panuje shoda, že vytvoření a skutečné zakořenění demokratické kultury vyžaduje zhruba dvou až tří generací, takže jsme nyní někde v polovině cesty. K mnohým nedostatkům ale přispěla konkrétní selhání a omyly.
Jedním z nich byl nepochybně zbytečný odpor mnoha politiků první polistopadové generace k občanské společnosti, což vyústilo do jakési fetišizace politických stran. Ty ovšem byly v českých poměrech vytvořeny většinou shora a zůstávaly v zemi poznamenané odporem ke stranictví malé.
Staly se tak postupem času poměrně snadným terčem vlivu mocných ekonomických zájmů stvořených procesem privatizace. Veřejný prostor byl víceméně zprivatizován. Nedominuje v něm, jak je zvykem na Západě, občanská společnost, ale neduživé politické strany, ovládané nejrůznějšími kmotry a podřizující se zájmům novodobých oligarchů.
K vytvoření podnikatelských oligarchií, jež nemají úctu k vládě zákona, ani k demokracii, pro změnu přispěl způsob, jakým u nás proběhla ekonomická transformace. Privatizace „pod zhasnutým světlem“, doprovázená útěkem před právníky, vyústila nejen do neobyčejně vysokých nákladů transformace, ale vedla také k propojení nejsilnějších podnikatelů s politikou.
Výsledky tohoto zhoubného jevu vidíme dnes a denně. Například ve způsobu, jakým politické strany ignorují poselství nedávných komunálních voleb a formují povolební koalice nikoliv v souladu s přáním voličů vytrestat různá korupční bratrstva, ale především tak, jak to vyhovuje zaběhnutým „kmotrovským“ strukturám.
Součástí tohoto zprivatizování české demokracie do rukou neprůhledných struktur je pak český postoj k nadnárodním organizacím, zejména EU. Jakkoliv můžeme této instituci leccos vyčítat, hlavním zdrojem odporu vůči ní je nevůle akceptovat jasnější standardy než ty, které vládnou v českém podnikatelském „přítmí“, jehož chapadla prorostla do politických stran.
Na druhou stranu posledních 21 let ukázalo i neobyčejnou schopnost mladé generace osvojit si trendy, které s sebou přináší proces globalizace i nové technologie. Ta je nadějí, že se česká demokracie nezapouzdří v patologických vzorcích chování, které jsou často jen pokračováním traumat tzv. období normalizace, jež shodou okolností také trvalo zhruba jednu generaci.
Deník, 16.11.2010