Na okraji nepředstavitelného

20. 07. 2011 | 09:10
Přečteno 14605 krát
Ve zlomových okamžicích historie jsme opakovaně svědky zvláštního jevu: zatímco společnost je ještě v područí jazyka, institucí a rituálů odcházející éry, pod povrchem už nastupuje éra nová, jejíž obrysy ale nikdo neumí přesně artikulovat. Umělci nebo nekonformní intelektuálové pozvolný příchod tohoto „nového“ cítí a různými způsoby se na něj snaží upozornit, ale i oni mají problém s jazykem.

Chtějí-li totiž sdělit zbytku společnosti, co ono „nové“ může znamenat, musejí tak i oni činit většinou s pomocí jazyka éry stále ještě dominující. K tomu všemu se navíc přidávají nejrůznější tabu a myšlenková klišé, která s jazykem odcházející éry souvisí.

Dobrým příkladem těchto jevů je intelektuální a politický zmatek, kterého jsme svědky v současné době.

Knihkupectvím v západních zemích vládnou knihy o rozporech globalizace, zejména o rostoucích problémech globálního kapitalismu, jemuž se naplno otevřela stavidla po pádu komunismu, a který narazil do zdi v roce 2008.

V médiích můžeme pro změnu sledovat stále dokola úvahy o potřebě větší či naopak menší regulace finančních trhů, o tom, zda šetřit nebo naopak v dobách krize uplatňovat prorůstová opatření, co dělat se sociálními státy, atd.

Všechny tyto diskuse jsou úmorné nejen proto, že zůstávají na úrovni jakéhosi povrchního „intelektuálního údržbářství“, ale navíc se víceméně důsledně odehrávají „uvnitř“ existujícího systému.

Pokud jde o ekonomii, používají jazyk, který osciluje mezi ideologickými póly (neo)keynesiánství a (neo)liberalismu, a navzdory tomu, že se protagonisti opačných ideových východisek téměř na ničem neshodnou, celý tento diskurz zůstává pevně ukotven „uvnitř“ systému, který bychom mohli nazvat „pozdní kapitalismus“. Jelikož už ale víme, že ekonomové všech ideologických zabarvení naprosto selhali v předvídání krize i nabízení řešení, když vypukla, je současná diskuse ekonomů, která se opět zmocnila mediálního světa, intelektuálně v podstatě nudná. Těžko ji brát úplně vážně.

Skutečný problém se zdá být v samotném systému, nikoliv v jeho vylaďování tím či oním směrem. Jenže takové diskuse se nemůže zhostit ekonom, ale spíše filozof.

Oč méně je tato diskuse podnětná a přesná, o to víc je militantní. A to nejen mezi zástupci různých ekonomických teorií, ale i vůči těm, kdo se odváží vystoupit ven z debat v „rámci systému“.

Například jakákoliv úvaha o tom, zda globální kapitalismus neohrožuje liberální demokracii, která měla po roce 1989 údajně slavit definitivní vítězství, je považována v rámci dominujícího diskurzu za podezřelou. A to nejenom proto, že jedním z povrchních klišé této éry je tvrzení, že kapitalismus a demokracie jsou dvojčata, ale také proto, že kapitalismus se zdá být v současnosti systémem „bez alternativ“.

Když na otázku, co se dá dělat, odpovíme tak, že budeme-li chtít i v budoucnosti žít v autentické demokracii, musíme nejspíš radikálně transformovat dominantní ekonomicko-sociální model, budeme obviněni z toho, že se odkazujeme k neúspěšným experimentům ve 20. století, které měly katastrofální důsledky. Nic nepomůže ani upozorňování, že bude-li se současný globální kapitalismus vyvíjet bez korekcí, bude jeho politickým důsledkem v lepším případě „neliberální demokracie“, v horším autoritářský „čínský model“, s nímž, jak se zdá, si globální kapitalismus výtečně rozumí.

Jiným druhem argumentace proti těm, kdo si myslí, že dnešní globální kapitalismus v podstatě demokracii už nepotřebuje, a že si dobře vystačí třeba s čínským autoritářstvím, jsou občasné odkazy na tezi Francise Fukuyamy o „konci historie“ v podobě konečného vítězství liberální demokracie po roce 1989.

Tento druh demokratické „eschatologie“ souvisí úzce s tím, že celý současný systém je nesen náboženstvím nezastavitelného pokroku skrze lidský rozum, které se zrodilo v době osvícenství. Za „subversivní“ nebo přehnaně chmurná jsou tak považována dokonce i varování o možném zničení lidstva například zásluhou vyčerpání přírodních zdrojů.

Náboženství pokroku totiž pevně věří, že lidstvo, zvlášť ponecháme-li prostor svobodnému trhu, vždy ve správný čas najde vědecká a technologická řešení možných problémů. A že si svobodný trh nakonec vynutí i demokracii všude tam, kde dostane prostor.

Co na tom, že je takové myšlení nejčistší ukázkou v podstatě náboženské víry v Prozřetelnost, která se skutečnými možnostmi vědy a lidského rozumu nemusí mít nic společného.

Co když je ale celý systém globálního kapitalismu, jak naléhavě upozorňují někteří kritici, opravdu u konce s dechem? Jak vůbec lze v takové situaci hledat alternativy, když celý náš diskurz se zdá být dokonale uzamčen v jazyku „pokroku“, „růstu“, „spotřeby“, „racionalismu“, a jistých, údajně nikdy nezměnitelných konstant lidství, jako jsou nerovnosti, maximalizace individuálního štěstí, apod.?

Současná intelektuální debata je zcela v područí ekonomizujícího myšlení, které každý společenský problém, i daleko za hranicemi ekonomie, znovu a znovu redukuje na zjednodušující axiomy ekonomické „rádoby-vědy“.

Vše přitom nasvědčuje tomu, že jsme skutečně velmi blízko konce jedné epochy. Národní státy už nemají sílu na to, aby čelily náporu globálního kapitálu, jejich politika je víceméně zprivatizovaná, takže i „řešení“, která přijímají v reakci na množící se krize, od mamutích krachů v soukromém sektoru až po hrozící krachy celých států, jsou zcela v logice (sebe)destruktivního tažení globálního kapitalismu.

Dominantní průmysl „intelektuální reflexe“ všech těchto jevů, tak jak se projevuje v mainstreamových médiích, je součástí stejné logiky. Komentátoři i analytici papouškují klišé, vykrádají jeden druhého, a když přijde krize, hádají se, kdo ji předpověděl či nepředpověděl.

Skutečně důležité jevy se přitom odehrávají „za scénou“ tohoto všeho. Dotýkají se jich přitom, jak jinak, mnohem častěji někteří umělci nebo intelektuálové vyvržení za okraj mainstreamové diskuse, než ti, kteří určují parametry současných debat.

Znamení o nadcházejícím konci současné epochy jsou přitom všude okolo nás, včetně skutečnosti, že politici ztrácejí schopnost i ochotu cokoliv řešit, a spíše jenom do množících se globálních ohňů přilévají olej.

Bohužel i tam, kde se jim dříve dařilo jít správným směrem, jakým byla evropská integrace. Neméně příznačná je krajní polarizace diskuse i politiky ve všech demokraciích, která za ideologickými výkřiky ukrývá bezradnost a zkorumpovanost politických elit.

Tím, že globální kapitál ve své nesmírné expansivnosti a dravosti do značné míry zprivatizoval politiku národních států, zničil v globálním kontextu záchranou brzdu, která v poměrech „národního“ kapitalismu v podobě politiky přece jen existovala. Tyto časy jsou pryč.

Nejlepším příkladem zprivatizování politiky v západních zemích a jejím podřízení potřebám globálního kapitálu je nejnovější axiom „neoliberální“ filozofie, podle něhož uspěje Západ v globální soutěži s novými ekonomikami, jen pokud se jim co nejvíc přizpůsobí. Jinými slovy, je prý třeba omezit nebo úplně zrušit největší sociální vymoženosti západní civilizace, které ve 20. století organicky vyrostly z tisíců let naší kultury, a přeměnit se ekonomicky v jakousi druhou Čínu, kde sociální stát neexistuje.

Namísto toho, abychom trvali na tom, že s Čínou, Indií a dalšími novými ekonomikami budeme svobodně obchodovat pouze za předpokladu, že se zaváží přijmout alespoň minimální sociální standardy, které my považujeme za samozřejmé, a bez kterých není vztah mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem často nic jiného než nejhrubší forma vykořisťování, máme prý být „jako oni“.

Tedy: když v poslední době selžou nejrůznější neoliberální poučky o co největší možné flexibilitě pracovního trhu, nízkých sociálních výdajích, a co nejmenší regulovanosti, nastupuje vždy strašení Čínou. Jakousi její verzí se západní svět nakonec může vskutku stát, jenže to bude naše naprostá prohra, a to se vším všudy - tedy i s pravděpodobným zadušením toho, co ještě zbývá z liberální demokracie.

Navíc globální trh zbavený jakékoliv politické kontroly bohužel není jen koncem demokracie. Může být i koncem civilizace a světa, tak jak jsme je zatím znali.

Deník Referendum, 19.7.2011

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy