S anonymními akciemi se státu dodává až o 70 % dráž
Naše nová studie ukazuje, že firmy s akciemi na majitele si přijdou na nestandardní zisky. Zda se najde politická vůle s tím něco udělat, uvidíme v následujících týdnech.
Když jsme na jaře zveřejňovali informace o tom, že minimálně 10 miliard Kč teče ročně od státu do firem s listinnými akciemi na majitele (LANM), dostalo se nám .. různých reakcí. Od hrůzy z toho, že na střet zájmů se v tomto státě víceméně kašle, až po tvrzení že anonymní vlastnictví není na překážku - protože u férově vysoutěžené zakázky je přeci úplně jedno, za kým teče zisk (od oficiálních stanovisek politiků až třeba po diskusi zde).
Včera jsme ve Wratislavském paláci pánům poslancům a novinářům spolu s kolegy z Nadačního fondu proti korupci představili naši studii, která ukazuje že to jedno rozhodně není. Studie ( dostupná zde ) pomocí rigorózní statistiky ukazuje, že zisky z veřejných zakázek jsou u firem s LANM v průměru o 23 až 70 % vyšší, než u firem ostatních (měřeno pomocí ROE,ROI). Porovnává dvě skupiny firem: 50 firem s LANM, které získaly v letech 2007-2009 zakázky za alespoň 100 mil. Kč, proti náhodnému odvětvově a velikostně srovnatelnnému vzorku 50-ti neanonymních vítězů zakázek.
Může ale vůbec firma s takovými maržemi vyhrát ve férové zakázce? A pokud nikoliv, není u takových zakázek pádný důvod pro podezření z korupce? Hezky to dokládá i kauza dvoumiliardové zakázky IKEMu anonymní firme Kardio Port, na kterou jsme upozornili novináře v únoru. A zatímco média upozorňovala na to jak zástupci IKEMu ve velkém nakupují drahé byty v Praze, oficiální stanoviska zarputile trvala na tom, že zakázka je velmi výhodná. Před pár týdny tady na aktuálne.cz ukázali, že ani to není pravda, naopak - zakázka byla předražená. Není se čemu divit: dvě miliardy bez soutěže anonymní firmě, už když ta zakázka na mě před půl rokem vykoukla z databáze tak jsem měl tušení že něco je špatně :). Nicméně - jediná žaloba která v té věci zatím byla vznesena šla proti Hospodářským novinám, s kterými jsme na rozkrytí kauzy spolupracovali.
Existuje způsob jak takovému problému systematicky bránit? Paní Hana Marvanová včera představila návrh NFPK na změnu Zákona o veřejných zakázkách, který prakticky zamezí přístup anonymních firem k veřejným zakázkám. A to nejen s listinnými akciemi na majitele, ale i neprůhledných zahraničních holdingů apod. Myšlenka je jednoduchá - vítězný dodavatel musí rozkrýt svou vlastnickou strukturu až po fyzické osoby (samozřejmě s výjimkou pro veřejně obchodované společnosti, a podobnými technikáliemi které činí rozdíl mezi legislativním zmetkem a rozumnou novelou).
Žádná novela samozřejmě není samospásná - pokud ale existuje levná a poměrně efektivní cesta jak ztížit rozkrádání státních peněz, není důvod proč to neudělat. Jde přeci jen o vlípnutí dvou odstavců do připravovaného zákona. Najde se politická vůle zvednout hozenou rukavici?
Když jsme na jaře zveřejňovali informace o tom, že minimálně 10 miliard Kč teče ročně od státu do firem s listinnými akciemi na majitele (LANM), dostalo se nám .. různých reakcí. Od hrůzy z toho, že na střet zájmů se v tomto státě víceméně kašle, až po tvrzení že anonymní vlastnictví není na překážku - protože u férově vysoutěžené zakázky je přeci úplně jedno, za kým teče zisk (od oficiálních stanovisek politiků až třeba po diskusi zde).
Včera jsme ve Wratislavském paláci pánům poslancům a novinářům spolu s kolegy z Nadačního fondu proti korupci představili naši studii, která ukazuje že to jedno rozhodně není. Studie ( dostupná zde ) pomocí rigorózní statistiky ukazuje, že zisky z veřejných zakázek jsou u firem s LANM v průměru o 23 až 70 % vyšší, než u firem ostatních (měřeno pomocí ROE,ROI). Porovnává dvě skupiny firem: 50 firem s LANM, které získaly v letech 2007-2009 zakázky za alespoň 100 mil. Kč, proti náhodnému odvětvově a velikostně srovnatelnnému vzorku 50-ti neanonymních vítězů zakázek.
Může ale vůbec firma s takovými maržemi vyhrát ve férové zakázce? A pokud nikoliv, není u takových zakázek pádný důvod pro podezření z korupce? Hezky to dokládá i kauza dvoumiliardové zakázky IKEMu anonymní firme Kardio Port, na kterou jsme upozornili novináře v únoru. A zatímco média upozorňovala na to jak zástupci IKEMu ve velkém nakupují drahé byty v Praze, oficiální stanoviska zarputile trvala na tom, že zakázka je velmi výhodná. Před pár týdny tady na aktuálne.cz ukázali, že ani to není pravda, naopak - zakázka byla předražená. Není se čemu divit: dvě miliardy bez soutěže anonymní firmě, už když ta zakázka na mě před půl rokem vykoukla z databáze tak jsem měl tušení že něco je špatně :). Nicméně - jediná žaloba která v té věci zatím byla vznesena šla proti Hospodářským novinám, s kterými jsme na rozkrytí kauzy spolupracovali.
Existuje způsob jak takovému problému systematicky bránit? Paní Hana Marvanová včera představila návrh NFPK na změnu Zákona o veřejných zakázkách, který prakticky zamezí přístup anonymních firem k veřejným zakázkám. A to nejen s listinnými akciemi na majitele, ale i neprůhledných zahraničních holdingů apod. Myšlenka je jednoduchá - vítězný dodavatel musí rozkrýt svou vlastnickou strukturu až po fyzické osoby (samozřejmě s výjimkou pro veřejně obchodované společnosti, a podobnými technikáliemi které činí rozdíl mezi legislativním zmetkem a rozumnou novelou).
Žádná novela samozřejmě není samospásná - pokud ale existuje levná a poměrně efektivní cesta jak ztížit rozkrádání státních peněz, není důvod proč to neudělat. Jde přeci jen o vlípnutí dvou odstavců do připravovaného zákona. Najde se politická vůle zvednout hozenou rukavici?