Boj proti korupci, nebo jen reklama?
"Koalice pro transparentní podnikání" je méně transparentní než by jeden čekal. Podívali jsme se na ni v detailní studii.
11. listopad 2010 (cituji, zdroj): Leadeři více než třiceti českých a mezinárodních společností napříč odvětvími utvořili Koalici pro transparentní podnikání a s cílem přispět svou iniciativou ke zvýšení transparentnosti v oblasti veřejných zakázek v České republice. Společně připravují etický kodex, kterým by se vyhlašovatelé i uchazečí měli řídit.
10. leden 2011 : "Koalice pro transparentní podnikání" startuje s plnou parádou - velkou konferencí v poslanecké sněmovně. Sejdou se ministři, vrcholoví úředníci, novináři. Vyslechnou přednášku zahraničního experta i pár dalších referátů jak jsme na tom špatně. Jako zlatý hřeb vystoupí zástupci Koalice ( například Skanska, Deloitte, Ernst & Young, všichni tři mobilní operátoři.. ), a slavnostně podepisují takzvaná Doporučení - v zásadě závazek že půjdou státu příkladem a budou transparentně poskytovat informace o všech svých veřejných zakázkách - včetně smluv, cen, i podaných nabídek.
Všichni jsou spokojeni, vyšly hezké články, na web se pověsily anglické stanovy - a zahraničním mateřským společnostem se vyslal jasný signál že jejich dcery tu korupci zatínají tipec.
10. březen 2011 Členové koalice po vzájemné dohodě revidují pravidla: povinnost zveřejňovat se netýká zakázek malého rozsahu (do 2, resp. 6 mil Kč), smlouvu je třeba zveřejňovat až později, a není nutno ji zveřejňovat celou...
6. září 2011 Podle naší malé studie (podpořené NFPK, k dostání na zindex.cz) nejsou ani revidovaná pravidla dodnes plněna drtivou většinou členů koalice. Z těch velkých tvoří čestné výjimky Siemens a T-mobile, ale jinak je to bída s nouzí. Informace nevisí na webu, jsou poskytovány pouze na vyžádání (kdy žadatel musí uvést jméno, instituci, pozici, evidenční číslo a název zakázky, souhlasit s jejich archivací) - a v některých případech ani potom člověk nedostane smysluplnou odpověď.
Ano, je to dobrovolná iniciativa - a její členy není fér pouze kritizovat. Ti kteří zveřejňují alespoň něco málo (byť v rozporu s vlastním Doporučením) si stále zaslouží potlesk, a ne aby je neziskovky vláčely bahnem. I proto z naší studie neděláme velké haló, nepořádáme tiskové konference, neinformovali jsme ani ČTK - nejde přeci o to někomu kdo se o něco snaží šlapat po reputaci (a že by to šlo rozmáznout...). Chceme jen nenásilně poukázat na to, že sliby se mají plnit - a je podle nás nesprávné dělat si z boje proti korupci reklamu.
Nechť se Koalice skutečně dá dohromady, zreviduje svá pravidla dle libosti. Ty ale ať pak plní. Budou-li smysluplná, pak si jejich signatáři skutečně zaslouží uznání veřejnosti. Někteří členové, zaskočeni tím že celá aktivita není jen reklamní akce, třeba odejdou. Díky tomu se ale třeba najdou jiní ochotní vstoupit. A hlavně: celá ta věc bude mít smysl (na rozdíl od současného stavu) .
takové Koalici přeji mnoho štěstí a dlouhé trvání
11. listopad 2010 (cituji, zdroj): Leadeři více než třiceti českých a mezinárodních společností napříč odvětvími utvořili Koalici pro transparentní podnikání a s cílem přispět svou iniciativou ke zvýšení transparentnosti v oblasti veřejných zakázek v České republice. Společně připravují etický kodex, kterým by se vyhlašovatelé i uchazečí měli řídit.
10. leden 2011 : "Koalice pro transparentní podnikání" startuje s plnou parádou - velkou konferencí v poslanecké sněmovně. Sejdou se ministři, vrcholoví úředníci, novináři. Vyslechnou přednášku zahraničního experta i pár dalších referátů jak jsme na tom špatně. Jako zlatý hřeb vystoupí zástupci Koalice ( například Skanska, Deloitte, Ernst & Young, všichni tři mobilní operátoři.. ), a slavnostně podepisují takzvaná Doporučení - v zásadě závazek že půjdou státu příkladem a budou transparentně poskytovat informace o všech svých veřejných zakázkách - včetně smluv, cen, i podaných nabídek.
Všichni jsou spokojeni, vyšly hezké články, na web se pověsily anglické stanovy - a zahraničním mateřským společnostem se vyslal jasný signál že jejich dcery tu korupci zatínají tipec.
10. březen 2011 Členové koalice po vzájemné dohodě revidují pravidla: povinnost zveřejňovat se netýká zakázek malého rozsahu (do 2, resp. 6 mil Kč), smlouvu je třeba zveřejňovat až později, a není nutno ji zveřejňovat celou...
6. září 2011 Podle naší malé studie (podpořené NFPK, k dostání na zindex.cz) nejsou ani revidovaná pravidla dodnes plněna drtivou většinou členů koalice. Z těch velkých tvoří čestné výjimky Siemens a T-mobile, ale jinak je to bída s nouzí. Informace nevisí na webu, jsou poskytovány pouze na vyžádání (kdy žadatel musí uvést jméno, instituci, pozici, evidenční číslo a název zakázky, souhlasit s jejich archivací) - a v některých případech ani potom člověk nedostane smysluplnou odpověď.
Ano, je to dobrovolná iniciativa - a její členy není fér pouze kritizovat. Ti kteří zveřejňují alespoň něco málo (byť v rozporu s vlastním Doporučením) si stále zaslouží potlesk, a ne aby je neziskovky vláčely bahnem. I proto z naší studie neděláme velké haló, nepořádáme tiskové konference, neinformovali jsme ani ČTK - nejde přeci o to někomu kdo se o něco snaží šlapat po reputaci (a že by to šlo rozmáznout...). Chceme jen nenásilně poukázat na to, že sliby se mají plnit - a je podle nás nesprávné dělat si z boje proti korupci reklamu.
Nechť se Koalice skutečně dá dohromady, zreviduje svá pravidla dle libosti. Ty ale ať pak plní. Budou-li smysluplná, pak si jejich signatáři skutečně zaslouží uznání veřejnosti. Někteří členové, zaskočeni tím že celá aktivita není jen reklamní akce, třeba odejdou. Díky tomu se ale třeba najdou jiní ochotní vstoupit. A hlavně: celá ta věc bude mít smysl (na rozdíl od současného stavu) .
takové Koalici přeji mnoho štěstí a dlouhé trvání