EU problém se svlékáním firem donaha nevidí
Návrh NFPK a VPK na zavedení povinnosti dodavatele veřejných zakázek rozkrýt majetkovou strukturu pomalu získává na šancích na přijetí. Po schválení ve sněmovním výboru získal posvěcení i od Evropské komise.
Dnes dorazil z Bruselu dopis, že relevantní oddělení EK v návrhu nevidí rozpor s evropským právem. Zní to jako banalita - ale lidé kteří se kolem zákona o veřejných zakázkách pohybují ví, že se jedná o průlomovou záležitost. Je tomu asi rok, kdy podobný návrh Věcí veřejných byl ze zákona vyškrtnut právě kvůli údajné nekompatibilitě s legislativou EU.
Potlesk míří směrem k NFPK a VPK, paní Haně Marvanové i panu poslanci Stanislavu Polčákovi který podnět ke komisi podal. I v obecnější rovině se totiž jedná o velmi zajímavý počin - úsloví "je v rozporu s předpisy EU" nám tu v čechách totiž zdomácnělo více než je zdrávo. Každý úředník ví, že výmluvou na Bruselskou byrokracii lze odpálkovat leccos, a málokdo má sílu šťourat se v tom, jestli na té výmluvě skutečně něco je. V tomto případě třeba nebylo, požadavek na rozkrytí vlastníků není diskriminační.
Návrh NFPK-VPK, u jehož zrodu jsme mírně asistovali (putoval konec konců do Bruselu i s našimi zjištěními o nadstandardních výdělcích neprůhledných firem), a kterému fandíme, je přitom odvážnější než původní opatření VV. Požaduje totiž rozkrytí vlastnické struktury u všech dodavatelů, nejen u firem s akciemi na majitele. Dosáhne tak nejen na ně, ale například i na neprůhledné zahraniční holdingy (tak třeba na Marius Pedersen, nejpravděpodobnějšího vítěze ekotendru), nebo vícestupňové vlastnické propletence českých firem.
Je zřejmé co to znamená - administrativní náklady při zakázkách se zvýší mírně, riziko korupce a zejména střetu zájmů se sníží podstatněji. V kauzách jako jsou zakázky IKEMu, nebo třeba ČEZu už nebude potřeba složitě dohledávat fyzické osoby kterým tekly prostředky. Dodavatel je bude muset sám předem identifikovat a doložit, jinak si na zakázku nesáhne. Listinné akcie budou moci zůstat listinnými, leč po dobu zakázky zůstanou v depozitu.
Myslím, že návrh v konečném důsledku prospěje i samotným firmám, stejně jako zadavatelům zakázek. Firmám bude zajištěna o něco rovnější soutěž, vítězové a zadavatelé už nebudou kvůli netransparentním strukturám muset být vláčeni bahnem (často třeba i neoprávněně), například i mými články :). A že povinné rozkrývání zvýší náklady zakázek? O kolik? Promile, nebo procento? Rád ho na daních zaplatím - nejspíš to ale nebude nutné, úspory se budou pohybovat v jiných řádech.
Žádný protikorupční krok nespasí vše. Tento má ale přinejmenším šanci korupční transakce s veřejnými zakázkami podstatně ztížit. Projde-li. A projde? Uvidíme, bitva kolem Zákona o veřejných zakázkách se blíží. Všem doporučuji sledovat, protože parlamentní boje kolem tohoto zákona budou jednoznačně šlágrem politického podzima. A - mějte to třeba za klišé - ale možná i poodhalí, kdo to s bojem proti korupci myslí vážně.
Dnes dorazil z Bruselu dopis, že relevantní oddělení EK v návrhu nevidí rozpor s evropským právem. Zní to jako banalita - ale lidé kteří se kolem zákona o veřejných zakázkách pohybují ví, že se jedná o průlomovou záležitost. Je tomu asi rok, kdy podobný návrh Věcí veřejných byl ze zákona vyškrtnut právě kvůli údajné nekompatibilitě s legislativou EU.
Potlesk míří směrem k NFPK a VPK, paní Haně Marvanové i panu poslanci Stanislavu Polčákovi který podnět ke komisi podal. I v obecnější rovině se totiž jedná o velmi zajímavý počin - úsloví "je v rozporu s předpisy EU" nám tu v čechách totiž zdomácnělo více než je zdrávo. Každý úředník ví, že výmluvou na Bruselskou byrokracii lze odpálkovat leccos, a málokdo má sílu šťourat se v tom, jestli na té výmluvě skutečně něco je. V tomto případě třeba nebylo, požadavek na rozkrytí vlastníků není diskriminační.
Návrh NFPK-VPK, u jehož zrodu jsme mírně asistovali (putoval konec konců do Bruselu i s našimi zjištěními o nadstandardních výdělcích neprůhledných firem), a kterému fandíme, je přitom odvážnější než původní opatření VV. Požaduje totiž rozkrytí vlastnické struktury u všech dodavatelů, nejen u firem s akciemi na majitele. Dosáhne tak nejen na ně, ale například i na neprůhledné zahraniční holdingy (tak třeba na Marius Pedersen, nejpravděpodobnějšího vítěze ekotendru), nebo vícestupňové vlastnické propletence českých firem.
Je zřejmé co to znamená - administrativní náklady při zakázkách se zvýší mírně, riziko korupce a zejména střetu zájmů se sníží podstatněji. V kauzách jako jsou zakázky IKEMu, nebo třeba ČEZu už nebude potřeba složitě dohledávat fyzické osoby kterým tekly prostředky. Dodavatel je bude muset sám předem identifikovat a doložit, jinak si na zakázku nesáhne. Listinné akcie budou moci zůstat listinnými, leč po dobu zakázky zůstanou v depozitu.
Myslím, že návrh v konečném důsledku prospěje i samotným firmám, stejně jako zadavatelům zakázek. Firmám bude zajištěna o něco rovnější soutěž, vítězové a zadavatelé už nebudou kvůli netransparentním strukturám muset být vláčeni bahnem (často třeba i neoprávněně), například i mými články :). A že povinné rozkrývání zvýší náklady zakázek? O kolik? Promile, nebo procento? Rád ho na daních zaplatím - nejspíš to ale nebude nutné, úspory se budou pohybovat v jiných řádech.
Žádný protikorupční krok nespasí vše. Tento má ale přinejmenším šanci korupční transakce s veřejnými zakázkami podstatně ztížit. Projde-li. A projde? Uvidíme, bitva kolem Zákona o veřejných zakázkách se blíží. Všem doporučuji sledovat, protože parlamentní boje kolem tohoto zákona budou jednoznačně šlágrem politického podzima. A - mějte to třeba za klišé - ale možná i poodhalí, kdo to s bojem proti korupci myslí vážně.