Navzdory krizi, státní firmy rostou. Čím to?
Kauza která shodila Nečasovu vládu je špičkou ledovce.
ČR je výjimečná několika věcmi - máme obrovský sektor státních a obecních podniků, který dále roste. Tyto podniky jsou zcela ovládány politickou garniturou, zároveň ale nepodléhají kontrole třetích stran. Dohromady je to výbušná kombinace, jak dokládáme v dnes zveřejněné studii.
Jestli na státní a obecní firmy něco nesedí, pak je to termín "trafika". Když máte firmu s ročním obratem 100 mil. Kč, je otázka teplého křesla a levného výdělku pro dozorčí radu upřímně řečeno hloupá. O co tu jde je přeci správa veřejného majetku v objemu rozhodně větším než malém. Takových "trafik" existuje v ČR pres dvě stovky, a proteče jimi téměř tolik peněz, co státním rozpočtem.
V naší studii ukazujeme pod jak silnou politickou kontrolou tyto firmy jsou. Na vzorku obecních firem je vidět, že do roka po volbách jsou převoleni předsedové v 80 % dozorčích radách. Výjimku samozřejmě tvoří volby, které nenarušily rovnováhu sil, například loňské krajské volby. Přebarvení krajů z oranžové na oranžovo kupodivu personální zemětřesení nezpůsobilo.
Výměny předsedů DR v obecních firmách (volby na podzim 2002,2006,2010)
No a? Jsou to státní firmy, je dobře že je řídí naši zvolení zástupci, nebo ne? Ne. Mezinárodní standardy OECD jasně říkají že politická kontrola veřejných podniků je nebezpečná a česká praxe to více než dokládá. Nejen že podnik nemá šanci na koncepční rozvoj (zkuste si to, když vám každé čtyři roky komplet vyhází vedení..), ale může být i politicky zneužit. Jak ostatně pravil Karel Schwarzenberg - ČEZ financuje politické strany. Naše studie dodává, že odklonitelných peněz se nachází hromada i v dalších firmách.
Konkrétně například 313 mld. Kč ročně na nákup zboží a služby (toto číslo jsme získali od Bisnode Česká republika a.s., která se mimo jiné zabývá sběrem finančních dat z výročních zpráv). Většina těchto nákupů má výjimku ze zákona o veřejných zakázkách, probíhá tedy mimo zrak veřejnosti ale třeba i opozice a Nejvyššího kontrolního úřadu. Že tento úřad nemá pravomoc kontrolovat hospodaření veřejných podniků, je mimochodem téměř evropský unikát, proti kterému se staví Rekonstrukce státu.
Suma sumárum, kdybych byl politik a chtěl krást (nebo odklánět peníze své straně), taky si založím firmu. Jenom blbec by přece riskoval chycení s penězi přímo na instituci kam je vidět.
ČR je výjimečná několika věcmi - máme obrovský sektor státních a obecních podniků, který dále roste. Tyto podniky jsou zcela ovládány politickou garniturou, zároveň ale nepodléhají kontrole třetích stran. Dohromady je to výbušná kombinace, jak dokládáme v dnes zveřejněné studii.
Jestli na státní a obecní firmy něco nesedí, pak je to termín "trafika". Když máte firmu s ročním obratem 100 mil. Kč, je otázka teplého křesla a levného výdělku pro dozorčí radu upřímně řečeno hloupá. O co tu jde je přeci správa veřejného majetku v objemu rozhodně větším než malém. Takových "trafik" existuje v ČR pres dvě stovky, a proteče jimi téměř tolik peněz, co státním rozpočtem.
V naší studii ukazujeme pod jak silnou politickou kontrolou tyto firmy jsou. Na vzorku obecních firem je vidět, že do roka po volbách jsou převoleni předsedové v 80 % dozorčích radách. Výjimku samozřejmě tvoří volby, které nenarušily rovnováhu sil, například loňské krajské volby. Přebarvení krajů z oranžové na oranžovo kupodivu personální zemětřesení nezpůsobilo.
Výměny předsedů DR v obecních firmách (volby na podzim 2002, 2006, 2010)
Výměny předsedů DR v obecních firmách (volby na podzim 2002,2006,2010)
No a? Jsou to státní firmy, je dobře že je řídí naši zvolení zástupci, nebo ne? Ne. Mezinárodní standardy OECD jasně říkají že politická kontrola veřejných podniků je nebezpečná a česká praxe to více než dokládá. Nejen že podnik nemá šanci na koncepční rozvoj (zkuste si to, když vám každé čtyři roky komplet vyhází vedení..), ale může být i politicky zneužit. Jak ostatně pravil Karel Schwarzenberg - ČEZ financuje politické strany. Naše studie dodává, že odklonitelných peněz se nachází hromada i v dalších firmách.
Konkrétně například 313 mld. Kč ročně na nákup zboží a služby (toto číslo jsme získali od Bisnode Česká republika a.s., která se mimo jiné zabývá sběrem finančních dat z výročních zpráv). Většina těchto nákupů má výjimku ze zákona o veřejných zakázkách, probíhá tedy mimo zrak veřejnosti ale třeba i opozice a Nejvyššího kontrolního úřadu. Že tento úřad nemá pravomoc kontrolovat hospodaření veřejných podniků, je mimochodem téměř evropský unikát, proti kterému se staví Rekonstrukce státu.
Suma sumárum, kdybych byl politik a chtěl krást (nebo odklánět peníze své straně), taky si založím firmu. Jenom blbec by přece riskoval chycení s penězi přímo na instituci kam je vidět.