Rok 2018: Nejvíce veřejných zakázek v historii ČR
Vláda konečně investuje jako o život. Bohužel spíše do betonu - nejvíce zakázek si odnesla EUROVIA CS.
V loňském roce české úřady investovaly rekordním tempem. Veřejných zakázek v režimu zákona zadaly za 471 miliard Kč, tedy téměř o polovinu více, než v roce 2017. Čísla jsme v Datlabu připravili ve spolupráci s NKÚ, který je využívá ve své výroční zprávě za rok 2018. Úřad konstatuje, že naše čísla jsou zřejmě robustnější, než čísla z dat Ministerstva pro místní rozvoj. Chvála potěší, zakázková data jsou náš denní chleba - a díky nosné diskusi s kolegy z úřadu jsme je ještě vylepšili.
A jaké firmy si “sáhnuly” na největší objem peněz? Našemu žebříčku dominují stavaři - první EUROVIA CS získala 18,5 miliard Kč, v první pětce pak najdeme ještě firmy Metrostav a Skanska. Mezi ně se vklínil dodavatel mýta CzechToll a Pražské služby, zajišťující správu silnic a svoz odpadu (celý žebříček zde).
Aktualizace: Původně byla na prvním místě uvedena společnost Metrostav, chyba byla zapříčiněna nesprávným uveřejněním zakázky městského okruhu, a to 12 let po reálném zadání zakázky, pod novým evidenčním číslem.
Jak to že se najednou investuje tolik? V jednom roce se se sešla řada velkých infrastrukturních projektů - mýtný systém, rozšíření pražského okruhu či brněnského nádraží, ale i další série investic do dálnic a železnic. Vedle toho se ve velkém začaly soutěžit dlouholeté dopravní koncese - například v Moravskoslezském kraji. Konečně státní společnost ČEPRO loni vysoutěžila několik mamutích nákupů pohonných hmot.
Masivní nárůst investic však není dán jen několika velkými projekty, ale obecně vyšším utrácením napříč velkými i malými úřady. K tomu napomáhají dotační tituly EU, které se rozběhly plným tempem, ale hlavně dobrá ekonomická situace úřadů. Cože, dobrá situace? Jak to že teď, když všichni mluví o ekonomickém ochlazení? Stát je v tomto směru vždycky trochu "zabržděný" - vzpomeňme kdy ještě v krizovém roce 2009 někteří politici naivně označovali ČR za "ostrov stability". Úřady tehdy utrácely dle štědře nastavených rozpočtů, jako by se nechumelilo. Utahovat opasky se nesmyslně začalo až o dva roky později, kdy v Německu (naštěstí pro nás) už stát investicemi nakopával nový ekonomický růst.
Nelze ale vše vidět jen negativně. My ekonomové léta voláme, ať vláda začne více investovat. Bylo by trochu chucpe přijít s tvrdou kritikou, jakmile investice přijdou. Tedy budiž - stát není předlužen, rozumnou investiční politiku netřeba škrtit ale chválit. Měl bych snad jedinou poznámku k struktuře investic .. respektive tři: beton, beton, beton. Jistě, dálnice a železnice jsou potřeba. Je ale chabá infrastruktura opravdu tím místem, kde ČR nejvíc tlačí bota? Nemělo by se v 21. století víc investovat do lidí? Výdaje na vědu a výzkum stagnují, učitelé v platech zápasi s prodavači v Lidlu, a o neschopnosti státu zaplatit rozumné lidi jsem psal nedávno. Přitom podle hodnocení světového ekonomického fóra právě fungování institucí je něčím, co naši zemi posune dál.
Data: Top 10 zadavatelů, top 10 dodavatelů, největší zakázky
TISKOVÁ ZPRÁVA
V loňském roce české úřady investovaly rekordním tempem. Veřejných zakázek v režimu zákona zadaly za 471 miliard Kč, tedy téměř o polovinu více, než v roce 2017. Čísla jsme v Datlabu připravili ve spolupráci s NKÚ, který je využívá ve své výroční zprávě za rok 2018. Úřad konstatuje, že naše čísla jsou zřejmě robustnější, než čísla z dat Ministerstva pro místní rozvoj. Chvála potěší, zakázková data jsou náš denní chleba - a díky nosné diskusi s kolegy z úřadu jsme je ještě vylepšili.
A jaké firmy si “sáhnuly” na největší objem peněz? Našemu žebříčku dominují stavaři - první EUROVIA CS získala 18,5 miliard Kč, v první pětce pak najdeme ještě firmy Metrostav a Skanska. Mezi ně se vklínil dodavatel mýta CzechToll a Pražské služby, zajišťující správu silnic a svoz odpadu (celý žebříček zde).
Aktualizace: Původně byla na prvním místě uvedena společnost Metrostav, chyba byla zapříčiněna nesprávným uveřejněním zakázky městského okruhu, a to 12 let po reálném zadání zakázky, pod novým evidenčním číslem.
Nekecáme, investujeme!
Jak to že se najednou investuje tolik? V jednom roce se se sešla řada velkých infrastrukturních projektů - mýtný systém, rozšíření pražského okruhu či brněnského nádraží, ale i další série investic do dálnic a železnic. Vedle toho se ve velkém začaly soutěžit dlouholeté dopravní koncese - například v Moravskoslezském kraji. Konečně státní společnost ČEPRO loni vysoutěžila několik mamutích nákupů pohonných hmot.
Je to makroekonomicky správně?
Masivní nárůst investic však není dán jen několika velkými projekty, ale obecně vyšším utrácením napříč velkými i malými úřady. K tomu napomáhají dotační tituly EU, které se rozběhly plným tempem, ale hlavně dobrá ekonomická situace úřadů. Cože, dobrá situace? Jak to že teď, když všichni mluví o ekonomickém ochlazení? Stát je v tomto směru vždycky trochu "zabržděný" - vzpomeňme kdy ještě v krizovém roce 2009 někteří politici naivně označovali ČR za "ostrov stability". Úřady tehdy utrácely dle štědře nastavených rozpočtů, jako by se nechumelilo. Utahovat opasky se nesmyslně začalo až o dva roky později, kdy v Německu (naštěstí pro nás) už stát investicemi nakopával nový ekonomický růst.
Nelze ale vše vidět jen negativně. My ekonomové léta voláme, ať vláda začne více investovat. Bylo by trochu chucpe přijít s tvrdou kritikou, jakmile investice přijdou. Tedy budiž - stát není předlužen, rozumnou investiční politiku netřeba škrtit ale chválit. Měl bych snad jedinou poznámku k struktuře investic .. respektive tři: beton, beton, beton. Jistě, dálnice a železnice jsou potřeba. Je ale chabá infrastruktura opravdu tím místem, kde ČR nejvíc tlačí bota? Nemělo by se v 21. století víc investovat do lidí? Výdaje na vědu a výzkum stagnují, učitelé v platech zápasi s prodavači v Lidlu, a o neschopnosti státu zaplatit rozumné lidi jsem psal nedávno. Přitom podle hodnocení světového ekonomického fóra právě fungování institucí je něčím, co naši zemi posune dál.
Data: Top 10 zadavatelů, top 10 dodavatelů, největší zakázky
TISKOVÁ ZPRÁVA