Výchova přátelského uživatele – digitální řešení distance

05. 05. 2021 | 10:46
Přečteno 781 krát
Zapomeňte na mile znějící lákadla "user friendly". V době distančního vzdělávání se hraje profitová hra o to, jak si vychovat přátelského uživatele.

Ve svém nejnovějším článku si Radhika Gorur pohrává s významem anglického spojení "user friendly". Určitá soukromá či veřejná organizace může lákat na své digitální prostředí tím, že je tzv. uživatelsky přívětivé, anebo také může spíše přemýšlet nad tím, jak si neproblematického uživatele vyrobit: Making the user friendly.

Socioložka vědění, která se atablovala zejména svojí studií o tom, jak se vytvářejí vzdělávací data v OECD, se dlouhodobě zabývá expertizou ve vzdělávání. V době digitálních vzdělávacích projektů umocněných ještě současnou pandemií ji přivedly k tzv. kritickým studiím platformizace vzdělávání.

Jak vyrobit přátelského uživatele
Tradiční představa, že technologické inovace se prosazují samy tím, že jsou prostě "dobré", se zdá být poněkud úzká. Již několik let výzkum ukazuje, že pro úspěch je především důležitá existence dostatečně velké anonymní skupiny aktivních a zajímajících se uživatelů. Úspěch inovace je tedy dán nejen prací designérů, ale také prací jejich uživatelů, a nakonec i celého systému, ve kterém je takový úspěch umožněn.

V současné situaci stojí za to si argumenty kritických studií přiblížit. V případě technologických produktů, nabízejících různé komunikační (vzdělávací) prostředí, to znamená, že firma, aby si zajistila úspěch, nemanipuluje pouze s digitálním uživatelským prostředím, tak aby vyhovovalo potencionálnímu klientovi, o kterém si pro tento účel pořídí mnoho sociálních a psychologických dat (rozuměj: zakoupí nebo sama sbírá sociální data). Snaží se „manipulovat“ také klienta, k čemuž mohou napomoci ta samá sociální data a psychologické expertízy. Firma si klienta pro svoje prostředí "vychovává". Formou různých motivačních kampaní, videí „jak na to“ až po apely na patriotismus (je to pro národní vzdělávání). Zároveň ale i tak, že ho zapojuje do svého vývoje – uživatelské feedbacky slouží především tomuto účelu, tato zapojení generují jak sociální data o uživatelích, tak pocit sounáležitosti. Ve výsledku, čím více klientů pracuje na produktu, tím více připojených a přátelských uživatelů, kterým se nabídne v principu to samé. Zatímco na výběr se jim nechá například jiná barva plochy apod. Rozhodně nepůjde o jinakost v nějaké zásadní věci, protože nic není zadarmo. Pokud si například nekoupíte verzi "premium".

Technologický optimismus není řešení distance
Když si v tomto principu fungování představíme hypoteticky veřejné vzdělávání, není to hezký pohled. Veřejné vzdělávání je závislé na nabídce několika technologických gigantů, kteří designují jen to, co se vyplatí. Děti zámožnějších rodičů si pořizují premium distanční balíčky s bohatším vzdělávacím obsahem a větší možností voleb, zatímco ostatní se učí jenom podle základní sady, jejichž nastavení vytvářeli technici a zbytek dodávají uživatelé, jelikož pedagogové jsou až v balíčku premium. Ovšem všichni bez rozdílu, zcela demokraticky, jsou vychováváni v přátelského uživatele soukromé platformy, aniž by dokázali myslet jiným způsobem než platformní logikou. V Každém případě klient-žák a nově i učitel tahá za kratší konec voleb, ti premium mají jen pocit, že jsou možná o trochu svobodnější. Je to dystopická představa?

Z různých stran slýchávám, že například můžeme být ještě rádi, že vůbec nějaké firmy existují a umožnily fungování celého distančního vzdělávání. Nebo například, že stát má k dispozici pouze nějaké kapacity, a tak se musí "optimalizovat" reálné možnosti s potřebami - apod. Také na vzdělávacích debatách máme všichni radost z toho, jak většina učitelů a žáků rychle ty technologie zvládla. Ano, to je pravda.

Ovšem nekritický vzdělávací techno-optimismus je problematický. Technologické zvládání distance v současném vzdělávání leží na velkých soukromých firmách a firmy jsou stále firmy, je to obchod s distancí, jde o to, co bude vynášet a co se "vy-platí". To je jiná logika, než je ve vzdělávání. Soukromý sektor ve vzdělávání je v pořádku, ale ne již technologičtí giganti, kteří se starají především o to, aby si stabilizovali prostor, ve kterém nebude rušivá pluralita (resp. bude jen do té míry, kterou sami umožní), a snaží se, aby výsledkem byla nejen jediná možná realita, ale také jediná možná volba (pro jejich produkty).

Jak je na stránkách jedné platformy napsáno: "Jak digitální svět roste kolem nás, je ještě důležitější zajistit, aby způsob naší práce mohl zahrnovat měnící se svět kolem nás." Je opravdu perspektiva technologického korporátu jediná perspektiva, se kterou se musíme dívat na vzdělávání? Technologický optimismus je problematický, protože poněkud vytěsňuje jiné perspektivy, i veřejnou debatu, a to svou logikou (nikoliv nutně nějakým přímým útokem). A to tak, že jediné „rozumné“ a „patřičné“ se jeví vzdělávat k soukromým aplikacím – jelikož to je ta „připravenost na 21. století“.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Smoljak David · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Těšínská Tereza · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy