P. Fiala a M. Bek aneb Nesmysly a lži
Pro neučitele: Dnešní vyjádření Petra Fialy ke stávce škol je jako z jiného světa - je arogantní a konfrontační, urážlivé vůči stávkujícím, obsahuje nepravdy a ukazuje naprosté nepochopení situace. Připomíná klausovský "dialog" z let minulých.
Stejné kvality jsou informace na webu MŠMT.
Premiérovi a ministrovi se podařilo to, co se doposud zdálo nemožné - sjednotit (skoro celou) školskou veřejnost.
Od nové vlády jsem nečekal mnoho, ale serióznější přístup než v babišovské éře určitě; bohužel, zřejmě marně.
Protože pravdivého vysvětlování důvodů školského protestu se věcně ujala už i řada médií (nebývalo to zvykem), nebudu opakovat to, co je snadno dohledatelné, a přidám jeden z dnešních komentářů na FB:
Jsme velká škola
20 tříd, 597 žáků,
průměrná naplněnost tříd 29,8 žáků
průměrná velikost skupiny při dělení je 12 žáků
třídy dělíme na tyto předměty:
český jazyk a matematika - vždy 1 hodina týdně
laboratorní cvičení z přírodovědných předmětů - fyzika, biologie, chemie - 2 hodiny týdně
cizí jazyky - na všechny hodiny jsou třídy dělené
tělocvik - chlapci a děvčata
informatika - výuka v půlených třídách
volitelné předměty v předmaturitním a maturitním ročníku - profilace a příprava na maturitu
Aktuální PHmax pro naši školu je cca 1068 hodin, naplňujeme ho na 97,% - učíme 1042 . Snížením o 15% z teoretického aktuálního maxima se dostaneme na hodnotu 908 hodin, což vzhledem k současnému stavu znamená snížení o 160 hodin.
A co to bude znamenat:
Snížení celkového počtu úvazků o 5 a kousek - tzn. propuštění 5 učitelů zaměstnaných na plný úvazek, nebo větší počet učitelů zaměstnaných na zkrácený úvazek.
Pak se nějak budeme muset vypořádat se snížením počtu hodin v učebním plánu:
laboratorní cvičení - počet žáků je dán kapacitou laboratoří - zde ne
dělení na jazyky - maximální počet žáků je dán vyhláškou - zde ne
tělocvik - koedukovaný tělocvik? - navíc máme malé tělocvičny, takže narazíme na kapacitu - zde ne
informatika - specializované učebny pro 15 žáků - zde ne
český jazyk a matematika - ano, na úkor kvality - získáme 40 hodin, pokud bychom zrušili komplet všechna dělení
volitelné předměty - aktuálně učíme v maturitním a předmaturitním ročníku 133 hodin volitelných předmětů; pokud je všechny zruším a nasadíme do rozvrhu místo nich celé hodiny bude to znamenat "úsporu" 73 hodin.
Pokud dobře počítám, tak se mi podařilo seškrtat 113 hodin. Ještě někde budu muset vzít dalších 43. Co naplat, škrtám všechna laboratorní cvičení. V současném učebním plánu jich máme 84. Pryč s nimi a místo nich půjde nějaká celá hodina, ušetříme tím dalších 54 hodin, takže mám splněno.
Závěr:
Ve škole jsem jako ředitel od roku 1993, tímto se vracíme přesně do doby, kdy jsem nastupoval. Žádná laboratorní cvičení, žádné dělení, v podstatě žádné volitelné předměty. Všechny hodiny učíme tzv. do plných, tedy v celé třídě.
Práce učitelů se vrátí zpět ke frontální výuce. Pozitivní změny v práci učitelů, kterým jsme věnovali spoustu času a peněz na vzdělávání budou pryč. Kvalita výuky jednoznačně klesne.
Stejné kvality jsou informace na webu MŠMT.
Premiérovi a ministrovi se podařilo to, co se doposud zdálo nemožné - sjednotit (skoro celou) školskou veřejnost.
Od nové vlády jsem nečekal mnoho, ale serióznější přístup než v babišovské éře určitě; bohužel, zřejmě marně.
Protože pravdivého vysvětlování důvodů školského protestu se věcně ujala už i řada médií (nebývalo to zvykem), nebudu opakovat to, co je snadno dohledatelné, a přidám jeden z dnešních komentářů na FB:
Jsme velká škola
20 tříd, 597 žáků,
průměrná naplněnost tříd 29,8 žáků
průměrná velikost skupiny při dělení je 12 žáků
třídy dělíme na tyto předměty:
český jazyk a matematika - vždy 1 hodina týdně
laboratorní cvičení z přírodovědných předmětů - fyzika, biologie, chemie - 2 hodiny týdně
cizí jazyky - na všechny hodiny jsou třídy dělené
tělocvik - chlapci a děvčata
informatika - výuka v půlených třídách
volitelné předměty v předmaturitním a maturitním ročníku - profilace a příprava na maturitu
Aktuální PHmax pro naši školu je cca 1068 hodin, naplňujeme ho na 97,% - učíme 1042 . Snížením o 15% z teoretického aktuálního maxima se dostaneme na hodnotu 908 hodin, což vzhledem k současnému stavu znamená snížení o 160 hodin.
A co to bude znamenat:
Snížení celkového počtu úvazků o 5 a kousek - tzn. propuštění 5 učitelů zaměstnaných na plný úvazek, nebo větší počet učitelů zaměstnaných na zkrácený úvazek.
Pak se nějak budeme muset vypořádat se snížením počtu hodin v učebním plánu:
laboratorní cvičení - počet žáků je dán kapacitou laboratoří - zde ne
dělení na jazyky - maximální počet žáků je dán vyhláškou - zde ne
tělocvik - koedukovaný tělocvik? - navíc máme malé tělocvičny, takže narazíme na kapacitu - zde ne
informatika - specializované učebny pro 15 žáků - zde ne
český jazyk a matematika - ano, na úkor kvality - získáme 40 hodin, pokud bychom zrušili komplet všechna dělení
volitelné předměty - aktuálně učíme v maturitním a předmaturitním ročníku 133 hodin volitelných předmětů; pokud je všechny zruším a nasadíme do rozvrhu místo nich celé hodiny bude to znamenat "úsporu" 73 hodin.
Pokud dobře počítám, tak se mi podařilo seškrtat 113 hodin. Ještě někde budu muset vzít dalších 43. Co naplat, škrtám všechna laboratorní cvičení. V současném učebním plánu jich máme 84. Pryč s nimi a místo nich půjde nějaká celá hodina, ušetříme tím dalších 54 hodin, takže mám splněno.
Závěr:
Ve škole jsem jako ředitel od roku 1993, tímto se vracíme přesně do doby, kdy jsem nastupoval. Žádná laboratorní cvičení, žádné dělení, v podstatě žádné volitelné předměty. Všechny hodiny učíme tzv. do plných, tedy v celé třídě.
Práce učitelů se vrátí zpět ke frontální výuce. Pozitivní změny v práci učitelů, kterým jsme věnovali spoustu času a peněz na vzdělávání budou pryč. Kvalita výuky jednoznačně klesne.