Předvolební debaty: Jde to i jinak
Je výběr stran do předvolebních debat na základě průzkumů veřejného mínění spravedlivý? A jsou tyto průzkumy kvalitní a nestranné? Hledání odpovědí na tyto dvě otázky se lze vyhnout, protože debata stranických lídrů není jediným možným formátem tohoto druhu pořadu. Existují i zajímavé alternativy.
Iniciativa Vraťte nám stát! zaslala otevřený dopis Radě pro rozhlasové a televizní vysílání, v němž kritizuje nedávno představenou koncepci televizních debat České televize před sněmovními volbami. Kámen úrazu spočívá v tom, že Česká televize nemůže do vysílání ani při nejlepší vůli pozvat všechny krajské lídry, protože počet kandidujících stran je příliš vysoký.
Debaty před prvním kolem prezidentských voleb ukázaly, že už počet devíti hostů je neúnosný. V roce 2010 přitom ve sněmovních volbách kandidovalo 27 stran! Selekce hostů je podle iniciativy porušením Ústavy a zákona o České televizi, které víceméně explicitně požadují rovnost přístupu stran do médií. Z konvenčního myšlení přitom nevybočuje ani sama iniciativa – změna, kterou navrhuje, výběr stran na základě průzkumů neodstraňuje, jen poněkud snižuje potřebné procento voličské podpory pro přístup do studia.
Česká televize podle mého názoru upřímně dělá všechno, co může, aby pro diváky zajistila kvalitní debaty, je ale z principu limitována zvoleným formátem pořadu. Jenže televizní debata lídrů není jediným možným formátem pořadu, jehož cílem je přiblížit voličům vize a programy politických stran. A nemusí být ani nejvhodnějším – mnohdy je těžké přinutit kandidáty, aby hovořili jasně a k věci, a v průběhu pořadu je jen omezený prostor probrat vícero témat.
Zajímavou alternativu představují pořady, jako je „Doe de Stemtest“ („Udělejte si volební test“) od vlámské veřejnoprávní televize VRT. Šlo o pořad, který se vysílal v hlavním čase 27. května 2007, tedy 20 dnů před belgickými parlamentními volbami.
Pořad se trochu podobal různým „testům národa“, které známe z komerčních televizí, byl ale mnohem serióznější. V jeho průběhu několik známých osobností a řadových občanů, kteří reprezentovali jednotlivé skupiny obyvatel (např. farmáře, učitele nebo třeba hasiče), odpovídalo „Ano“ nebo „Ne“ na sadu důležitých politických otázek týkajících se např. daní, zdravotnictví nebo životního prostředí. Totéž dělali i televizní diváci. V závěru pořadu se pak dozvěděli, jak se jejich odpovědi shodují s odpověďmi, které poskytly stran.
Bohužel se mi nepodařilo sehnat videozáznam pořadu, ale už na tom pracuji. Zatím se můžete podívat na jeho upoutávku:
Koncept volebního testu (více o něm na Wikipedii) známe z Česka díky Volební kalkulačce, která názorovou shodu voliče a stran počítá. V tuto chvíli existuje ve formě internetové aplikace, nic ale nebrání jejímu převodu do podoby televizního pořadu. Sledovanost vlámského pořadu byla podle vyjádření VRT 250 000 diváků, což je vzhledem k velikosti vlámské komunity (5 milionů voličů) velmi slušné. Produkce podobného pořadu je přitom velmi levná.
V tomto druhu pořadu zcela odpadá problém s výběrem lídrů, protože ti se ho nemusí vůbec účastnit. Do volebního testu jsou pochopitelně zahrnuty všechny strany, kterých může být prakticky neomezeně mnoho. Voliči se navíc rozhodují podle vlastního názoru na relevantní politické otázky a nikoli podle toho, jak je který lídr dovede „ukacat“, což bychom v dnešní době měli ocenit. Protože moderátor nemusí překřikovat hádající se politiky, lze navíc pokrýt mnohem více témat ve stejném čase.
Použití tohoto formátu pořadu tím pádem zcela eliminuje kritiku předvolebních průzkumů veřejného mínění. Té se přitom nikdy nelze zbavit zcela – riziko účelové manipulace průzkumů bude existovat vždy a i kdyby se Česká televize rozkrájela, nikdy nemůže rozptýlit všechna podezření a vyvrátit všechna obvinění. Proč se jim tedy elegantně nevyhnout?
První Volební kalkulačku pro předčasné volby si můžete vyzkoušet přímo zde:
Hlasujete v ní o skutečných zákonech, které se projednávaly ve Sněmovně v letech 2010-2013. Kalkulačka ukazuje shodu s názory kandidátů. Volební kalkulačka ukazující shodu se stranami bude spuštěna 25. září.
Volební kalkulačka může v principu čelit pouze výtce týkající se zavádějícího výběru otázek. Jenže zatímco průzkum veřejného mínění nemůžete nikdy udělat naprosto transparentně, volební kalkulačka se jednoduše nedá zmanipulovat – nelze vybrat otázky tak, aby voličům častěji vycházela určitá strana.
K tomu by totiž bylo nutné dopředu vědět, jak odpoví každá strana i každý uživatel Volební kalkulačky na každou možnou kombinaci jakýchkoli myslitelných otázek. Lze to možná alespoň hrubě odhadnout u jednotlivých otázek, u jejich kombinací je to ale nemožné, protože jich je příliš mnoho:
V kalkulačce se 45 otázkami, jako před prvním kolem prezidentských voleb, existuje 4 na 45 možných způsobů, jak ji vyplnit (to je přesně 1 237 940 039 285 380 274 899 124 224). Kdybychom chtěli ovlivnit četnost shody s konkrétní stranou, museli bychom u každé takové kombinace vědět, jak často se bude vyskytovat mezi uživateli kalkulačky. A to se prostě nedá nijak změřit.
Řekněme, že bychom chtěli ve Volební kalkulačce pomoci KSČM. Mohli bychom zkusit položit hodně otázek, které jsou pro tuto stranu typické. Jenže to by stranu penalizovalo u jejích potenciálních voličů, kteří se s ní názorově shodují jen v něčem. Kdybychom naopak typická témata KSČM z kalkulačky vyloučili, mohla by potenciálním voličům častěji vycházet jiná strana, která na zbytek otázek odpověděla podobně. Vidíte? Neznámých je prakticky nekonečně mnoho.
Zatímco o „přesnosti“ průzkumů veřejného mínění se můžete s kritiky hádat donekonečna, na tohle se v principu nedá nic namítnout. A to se mi na tom líbí ze všeho nejvíce.
Fungující Volební kalkulačku si můžete snadno vložit do svého webu nebo do blogového článku, podobně jako zde. Je to stejně jednoduché, jako vložit video z YouTube. Stačí do html editoru (na blogu Aktuálně.cz přímo do textu článku) zkopírovat tento kód:
Pokud se vám tento článek líbí, podpořte občanské sdružení KohoVolit.eu pomocí DMS na číslo 87777 s textem: DMS KOHOVOLIT (cena 30Kč, z toho 27Kč pro KohoVolit.eu), DMS ROK KOHOVOLIT(cena 30Kč, z toho 27Kč, odchází automaticky každý měsíc po 1 rok)
O našich dalších stejně zajímavých článcích se můžete dozvědět, když nás zalajkujete na Facebooku:
Iniciativa Vraťte nám stát! zaslala otevřený dopis Radě pro rozhlasové a televizní vysílání, v němž kritizuje nedávno představenou koncepci televizních debat České televize před sněmovními volbami. Kámen úrazu spočívá v tom, že Česká televize nemůže do vysílání ani při nejlepší vůli pozvat všechny krajské lídry, protože počet kandidujících stran je příliš vysoký.
Debaty před prvním kolem prezidentských voleb ukázaly, že už počet devíti hostů je neúnosný. V roce 2010 přitom ve sněmovních volbách kandidovalo 27 stran! Selekce hostů je podle iniciativy porušením Ústavy a zákona o České televizi, které víceméně explicitně požadují rovnost přístupu stran do médií. Z konvenčního myšlení přitom nevybočuje ani sama iniciativa – změna, kterou navrhuje, výběr stran na základě průzkumů neodstraňuje, jen poněkud snižuje potřebné procento voličské podpory pro přístup do studia.
Česká televize podle mého názoru upřímně dělá všechno, co může, aby pro diváky zajistila kvalitní debaty, je ale z principu limitována zvoleným formátem pořadu. Jenže televizní debata lídrů není jediným možným formátem pořadu, jehož cílem je přiblížit voličům vize a programy politických stran. A nemusí být ani nejvhodnějším – mnohdy je těžké přinutit kandidáty, aby hovořili jasně a k věci, a v průběhu pořadu je jen omezený prostor probrat vícero témat.
Zajímavou alternativu představují pořady, jako je „Doe de Stemtest“ („Udělejte si volební test“) od vlámské veřejnoprávní televize VRT. Šlo o pořad, který se vysílal v hlavním čase 27. května 2007, tedy 20 dnů před belgickými parlamentními volbami.
Pořad se trochu podobal různým „testům národa“, které známe z komerčních televizí, byl ale mnohem serióznější. V jeho průběhu několik známých osobností a řadových občanů, kteří reprezentovali jednotlivé skupiny obyvatel (např. farmáře, učitele nebo třeba hasiče), odpovídalo „Ano“ nebo „Ne“ na sadu důležitých politických otázek týkajících se např. daní, zdravotnictví nebo životního prostředí. Totéž dělali i televizní diváci. V závěru pořadu se pak dozvěděli, jak se jejich odpovědi shodují s odpověďmi, které poskytly stran.
Bohužel se mi nepodařilo sehnat videozáznam pořadu, ale už na tom pracuji. Zatím se můžete podívat na jeho upoutávku:
Koncept volebního testu (více o něm na Wikipedii) známe z Česka díky Volební kalkulačce, která názorovou shodu voliče a stran počítá. V tuto chvíli existuje ve formě internetové aplikace, nic ale nebrání jejímu převodu do podoby televizního pořadu. Sledovanost vlámského pořadu byla podle vyjádření VRT 250 000 diváků, což je vzhledem k velikosti vlámské komunity (5 milionů voličů) velmi slušné. Produkce podobného pořadu je přitom velmi levná.
V tomto druhu pořadu zcela odpadá problém s výběrem lídrů, protože ti se ho nemusí vůbec účastnit. Do volebního testu jsou pochopitelně zahrnuty všechny strany, kterých může být prakticky neomezeně mnoho. Voliči se navíc rozhodují podle vlastního názoru na relevantní politické otázky a nikoli podle toho, jak je který lídr dovede „ukacat“, což bychom v dnešní době měli ocenit. Protože moderátor nemusí překřikovat hádající se politiky, lze navíc pokrýt mnohem více témat ve stejném čase.
Použití tohoto formátu pořadu tím pádem zcela eliminuje kritiku předvolebních průzkumů veřejného mínění. Té se přitom nikdy nelze zbavit zcela – riziko účelové manipulace průzkumů bude existovat vždy a i kdyby se Česká televize rozkrájela, nikdy nemůže rozptýlit všechna podezření a vyvrátit všechna obvinění. Proč se jim tedy elegantně nevyhnout?
První Volební kalkulačku pro předčasné volby si můžete vyzkoušet přímo zde:
Hlasujete v ní o skutečných zákonech, které se projednávaly ve Sněmovně v letech 2010-2013. Kalkulačka ukazuje shodu s názory kandidátů. Volební kalkulačka ukazující shodu se stranami bude spuštěna 25. září.
Volební kalkulačka může v principu čelit pouze výtce týkající se zavádějícího výběru otázek. Jenže zatímco průzkum veřejného mínění nemůžete nikdy udělat naprosto transparentně, volební kalkulačka se jednoduše nedá zmanipulovat – nelze vybrat otázky tak, aby voličům častěji vycházela určitá strana.
K tomu by totiž bylo nutné dopředu vědět, jak odpoví každá strana i každý uživatel Volební kalkulačky na každou možnou kombinaci jakýchkoli myslitelných otázek. Lze to možná alespoň hrubě odhadnout u jednotlivých otázek, u jejich kombinací je to ale nemožné, protože jich je příliš mnoho:
V kalkulačce se 45 otázkami, jako před prvním kolem prezidentských voleb, existuje 4 na 45 možných způsobů, jak ji vyplnit (to je přesně 1 237 940 039 285 380 274 899 124 224). Kdybychom chtěli ovlivnit četnost shody s konkrétní stranou, museli bychom u každé takové kombinace vědět, jak často se bude vyskytovat mezi uživateli kalkulačky. A to se prostě nedá nijak změřit.
Řekněme, že bychom chtěli ve Volební kalkulačce pomoci KSČM. Mohli bychom zkusit položit hodně otázek, které jsou pro tuto stranu typické. Jenže to by stranu penalizovalo u jejích potenciálních voličů, kteří se s ní názorově shodují jen v něčem. Kdybychom naopak typická témata KSČM z kalkulačky vyloučili, mohla by potenciálním voličům častěji vycházet jiná strana, která na zbytek otázek odpověděla podobně. Vidíte? Neznámých je prakticky nekonečně mnoho.
Zatímco o „přesnosti“ průzkumů veřejného mínění se můžete s kritiky hádat donekonečna, na tohle se v principu nedá nic namítnout. A to se mi na tom líbí ze všeho nejvíce.
Fungující Volební kalkulačku si můžete snadno vložit do svého webu nebo do blogového článku, podobně jako zde. Je to stejně jednoduché, jako vložit video z YouTube. Stačí do html editoru (na blogu Aktuálně.cz přímo do textu článku) zkopírovat tento kód:
Pokud se vám tento článek líbí, podpořte občanské sdružení KohoVolit.eu pomocí DMS na číslo 87777 s textem: DMS KOHOVOLIT (cena 30Kč, z toho 27Kč pro KohoVolit.eu), DMS ROK KOHOVOLIT(cena 30Kč, z toho 27Kč, odchází automaticky každý měsíc po 1 rok)
O našich dalších stejně zajímavých článcích se můžete dozvědět, když nás zalajkujete na Facebooku: