Ombudsman - stranickost má přednost před spravedlností

14. 07. 2010 | 09:25
Přečteno 5866 krát
Hledání nového ombudsmana po zemřelém Otakaru Motejlovi se protahuje, přestože sociální demokraté spolu s TOP 09 a s komunisty měli pohodlnou většinu 123 hlasů: v tajném hlasování svou kandidátku Annu Šabatovou, bývalou zástupkyni Otakara Motejla, neprosadili. Poslanci evidentně člověka v této funkci chápou spíše jako nástroj stranické moci než jako nástroj spravedlnosti, a to je velmi symptomatické pro stav naší mladé demokracie.

Ukázalo se to už i na vztahu k předsedkyni Nejvyššího soudu, která byla přes doporučení Senátu více méně předem vyřazena s odůvodněním, že je soudkyně. To je ovšem při bližším pohledu do zákona zřejmě přinejmenším sporné. A je to i v rozporu se zdravým rozumem, protože právě ombudsman nebo ombudsmanka má zásadní kompetence k moci soudní, neboť může mimo jiné podávat návrh na kárná řízení soudců obecných soudů, které v krajním případě by mohlo končit i zánikem soudcovské funkce. Z toho evidentně vyplývá, že vysoké právní vzdělání a zkušenost by měla být předpokladem pro výkon této funkce.

Názor, proč soudce nemůže být navrhován na funkci ombudsmana, podle některých poslanců a i soudců, jako jsou pánové Langášek či Výborný, je zdůvodňován tím, že funkce soudce zaniká v důsledku rezignace až po třech měsících od konce měsíce, v němž byla rezignace podána, takže žádný soudce není volitelný, neboť ombundsman musí složit slib do deseti dnů od zvolení.

Jenže, a v tom je ten problém, tento názor je přímo v rozporu se zněním Ústavy, v níž stojí, že každý má přístup k veřejné funkci. Do funkce veřejného ochránce lidských práv může být zvolen každý, kdo má právo volit a je volitelný do Senátu, tedy je starší čtyřiceti let. A za samozřejmost se považuje, že k tomu musí být odborně kvalifikován. Z toho pak logicky vyplývá i to, že je nemyslitelné, aby z volby byli apriori vyloučeni soudci, kteří mají k tomu nejvyšší odborné předpoklady.

Proto dle právníků zákon o soudech a soudcích zná institut dočasného zproštění výkonu funkce. Funkce sice formálně dál zmíněné tři měsíce trvá, ale výkon je pozastaven, a proto by mohl být do této funkce zvolen libovolný soudce a po volbě rezignovat. To podle některých právníků koresponduje opět i s Ústavou, která v článku 82, odstavci třetím, klade důraz na výkon a ne na formální trvání funkce soudce.

A tím se dostáváme k meritu věci: U nás se stále ještě klade nepřiměřený důraz na pozitivistický, tedy textový výklad práva, a ne na materiální, hodnotový výklad, a to je přesně to, co nás tak silně dělí od staré Evropy, která takovouto interpretaci zákonů opustila po Norimberském procesu po druhé světové válce.

Využívat zákon k tomu, aby podle něj do tak důležité funkce nemohli být zvoleni ti nejkvalifikovanější, je samozřejmě nejen směšné, ale i velmi nebezpečné. A protože jde již podruhé o takovýto účelový výklad (před lety kvůli tomu nebyl zvolen do této funkce pan Vyvadil), mohl by se z toho stát nebezpečný precedens. Je jen s podivem, že se proti takovému výkladu ani po dvaceti letech demokratického prostředí neozvou právnické fakulty, tedy celá akademická obec a nevyvolají veřejnou právnickou diskusi.

Psáno pro ČRo 6

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

skepický napsal(a):

Nejdůležitější je ,aby to byl náš člověk a s náma obyčejnýma lidmi to mysleti dobře ráčil.

Škoda že ho nemůže vybrat ten hlavonožec co věštil fotbal.
Ten ale reaguje jen na vlajky.
A u nás jsme přece všichni pod jedním praporem.
14. 07. 2010 | 09:37

Tencokida Hnuj napsal(a):

Nevíte jak se tomuhle :

http://aktualne.centrum.cz/...

říkalo za komunistů ?

No nic, to jen tak na úvod. Teď k hlavnímu sdělení :

Na Bártovo ministerstvo vnitra prý nastupuje Barták z ministerstva obrany.
Toto se mi hrubě nelíbí. Protože uznejte sami - jeden ministe Bárta, náměstek Bártovy loutky na ministerstvu vnitra pak Barták !
Já si dovedu představit, jaký povyk by západní konzervativní - a možná i liberální tisk spustil, kdyby se třeba v Číně stal premiérem Li-Kuo-Pche, ministrem vnitra Li-Kuo-Pcha a náměstkem ministra vnitra Li-Kuo-Pchi.
Tu bandurskou, co by vedl Wall Street Journal, o New York Times ani nemluvě by jistě šlo slyšet až v pražské redakci Mladé Fronty Dnes, která ty nešťastné události s Bartáky a Bárty kupodivu zcela mlčky přechází. Není vám to divné ?

P.S.Ještě že alespoň pan Hvížďala občas bije na poplach. Jinak by ta stranickost a jmenovitost skutečně prolezla našimi liberálně-konzervativními médii jak rakovina.
14. 07. 2010 | 10:41

TENCOKRAFEHOVNA napsal(a):

Tencokida Hnuj napsal(a):
Nevíte jak se tomuhle :

http://aktualne.centrum.cz/...
říkalo za komunistů ?

Ne nevíme, ale víme, že sponzoring je zcela legální a zvaní VIP hostů taky
14. 07. 2010 | 10:56

vlk napsal(a):

Vždycky platilo a paltí přísloví. Kdo chce věc řešit, hledá řešení
Kdo nechce věc řešit, hledá důvody.

Přesně o tomhle to je. I v případě ombudsmana.

A bohužel Hvížďala má pravdu. Ombudsman, který by měl být především ochráncem lidských práv je, jako ostatně všechno předmětem partajního handlování a obchodování.
A někdy velmi drsného až sprostého.

Drsný handl předvedl John a jeho serail blondým. Prostě odmítli vůbec halsovat, rptože jeden z kandidátů tedy Brožová ,podle nich - viz Hvížďala. Proto prý je doonc e celý proces volby neplatný! Že tam byli tři jiní kandidáti? Nezájem. Tenhle spoelk prostě nehlasoval.
Důvod, Podle men jednoduchý- Bárta s Johnem nestihli hlasy své partičky vydealovat. S někým za něco. Příště už se to jistě nestane. I kdyby kandidoval další soudce.
Teď k té sprostotě. Viděl jsem v bedně neuvěřitelný komentář gazdíka. Rychle s e ten synek otrkal a zvedl na kalouskovské praktiky.
Označil za strůjc e nezvolení -koho jiného ,než sociální demokraty . Prý mnozí z nich nezapomenuli Šabatové její disidentskou minulost! Sic!
aniž by pro to měl jediný důkaz. Volba byla tajná.

Nicméně na druhou stranu poslanec provařenejch ksichtů Daniel Korte - jo to je taky pěkný politický turista se nechal veřejně slyšet, že bude hlasovat i přes doporučení klubu jinak.A nejen to. Iniciativně se ujal role laudáta ve prospěch Johna Boka.

nebo že by Korte už byl u socanů? jsme teď v lesích a mám jiné starosti než být na tepu doby. Naštěstí.
14. 07. 2010 | 12:07

jarpor napsal(a):

"Poslanci evidentně člověka v této funkci chápou spíše jako nástroj stranické moci než jako nástroj spravedlnosti, a to je velmi symptomatické pro stav naší mladé demokracie."

A divíte se ?
Čím více je společnost "rozdělována", tím méně existuje jednotlivců, "elit", na kterých je ona rozpolcená společnost schopná se shodnout...

Za důležitější otázku považuji analýzu kdo a proč přispívá větší měrou k "rozdělování" společnosti, protože tanečky kolem volby ombudsmana jsou jen logickým výsledkem....
zda k "rozpolcenosti" přispívá více
"individualismus" jedince, jeho volnost v širokém smyslu slova, svoboda se sdružovat, spojovat dle libosti ( v rámci obecných pravidel že svoboda má končí tam, kde začíná svoboda druhého a platí zákony... ),
či "kolektivismus" ordinovaný "kastou moudrých hlav" skrze stát... opět v rámci...
a jak s tím "mladé demokracie" jsou schopny "naložit"...

________________________

"Nevíte jak se tomuhle :
http://aktualne.centrum.cz/...
říkalo za komunistů ?"

Hmm... zakázat, rozprášit... pak se divit, že na kulturu "nejsou" peníze... Moudré, velmi moudré...

Hezký den
14. 07. 2010 | 12:11

Tencokida Hnuj napsal(a):

Tak ono sponzoring. Hmm. V západních demokraciích se tomu říká politická korupce.
Ale u nás je to spomzoring.

Nejvíc humorné je to, že eurpcestovatel Zahradil tvrdí, že mu ubytování zcela jistě platil ČEZ a ČEZ to dementuje tím, že se Zahradil plete - to že někde někde uvidí logo ČEZu, ještě neznamená , že to panu eurocestovateli ČEZ zapletil.

Nu, hlavně , že jste to pane Zahradil nemusel platit sám, že ?

Jo, jo - zvyk je železná košile.

"Veselé neokavkování i neokafkování, eurocestování, nečasování a johnování přeje všem
reformátorům Tencokida."

"Ostatním daňovým poplatníkům pak přeje krev, pot a slzy. "

http://ateo.cz/f/images/p/p...
14. 07. 2010 | 12:17

jarpor napsal(a):

"Drsný handl předvedl John a jeho serail blondým. Prostě odmítli vůbec halsovat, rptože jeden z kandidátů tedy Brožová ,podle nich - viz Hvížďala. Proto prý je doonc e celý proces volby neplatný! Že tam byli tři jiní kandidáti? Nezájem. Tenhle spoelk prostě nehlasoval.
Důvod, Podle men jednoduchý- Bárta s Johnem nestihli hlasy své partičky vydealovat. S někým za něco. Příště už se to jistě nestane. I kdyby kandidoval další soudce."

Už jsem k tomuto názoru připojil svůj... takže zopakuji :

Že tam byli tři jiní kandidáti nevyváží to, že tam nebyli ČTYŘI kandidáti, každý bez pochybností...

Jeden spekuluje o handlu... jiný o podstatě toho, zda kdyby tam místo "problémové" Brožové byl další kandidát, z kompletní čtyřky "rovných si" kandidátů, už mohl ombudsman být...

Každý spekuluje podle svého... co jemu je bližší...

Hezký den
14. 07. 2010 | 12:20

Tencokida Hnuj napsal(a):

Jak vidno z jednoho příspěvku - takto mého a vlkova slintala - je každý pětník daný na kulturu jen mrháním stále vzácnějšími a vzácnějšími zdroji a to bez nějakého zjevného účinku na toho či onoho.

Kurňa ale stejně - v takovém horku drbat na pavlači - to už musí být ale velká úchylka !
14. 07. 2010 | 12:21

Germanicus napsal(a):

vlk:
Doufám, že sem ještě zavítáš. Podívej se ještě jednou na diskuzi pod Hovorkou, jak se prirodovedec vypořádal s emisárkem.
Všem ostatním se omlouvám za příspěvek, který nesouvisí s tímto blogem.
14. 07. 2010 | 12:29

neo napsal(a):

Tencokida:

sponzorovat festival není politická korupce.
14. 07. 2010 | 12:37

jarpor napsal(a):

"Jak vidno z jednoho příspěvku - takto mého a vlkova slintala - ..."

Hoši, pardo, pánové, musíte se dohodnout... koho jsem vlastně...
nelze sloužit dvěma pánům... :-))

"Kurňa ale stejně - v takovém horku drbat na pavlači - to už musí být ale velká úchylka !"

Moje řeč... a to nemluvím o odkazování... :-))

Hezký den
14. 07. 2010 | 12:38

Tencokida Hnuj napsal(a):

neo + .......
"Několik českých politiků se na filmovém festivalu v Karlových Varech nechalo hostit v luxusních hotelech za peníze pořadatelů a polostátního energetického gigantu ČEZ.

Europoslanec Jan Zahradil z ODS, ústecký primátor Jan Kubata (ODS), hejtmanka Ústeckého kraje Jana Vaňhová z ČSSD či náměstek hejtmana Zlínského kraje Libor Lukáš (ODS) přiznali, že si nechali zaplatit několikadenní ubytování v karlovarských hotelech jako je například Pupp či Savoy.

V odpovědích na otázky Aktuálně.cz to otevřeně přiznali, ale zároveň z rozhovorů vyplynulo, že v tom nevidí žádný problém, i když právě rozhodnutí politiků fungování ČEZ a také karlovarského festivalu ovlivňuje.

Něco podobného se stalo před sedmi lety. Tehdy byli mezi politiky, kteří na útraty polostátních firem ČEZ či Český telecom (byl už privatizován) ve Varech pobývali, i ministři tehdejší koaliční vlády, poslanci a senátoři.

Většina z nich následně připustila, že udělali chybu a že se to nebude opakovat.

V tomto duchu se také letos našlo několik politiků, kteří sice pozvání na festival přijali (například poslanec Boris Šťastný z ODS či náměstek primátora Prahy Rudolf Blažek), ale uvedli, že výlohy šly z jejich peněženky."

Europoslanec Jan Zahradil stejně jako Jan Kubata Aktuálně.cz bez okolků řekli, že jim dvoudenní ubytování v nejdražších hotelech ve Varech platil ČEZ, hlavní sponzor festivalu.

"Ubytování mně ČEZ platil zcela jistě, jinak konzumaci jsem si platil sám," řekl Jan Zahradil, který bydlel ve dvoulůžkovém pokoji v hotelu Pupp. Noc v nejlevnějším pokoji pro dva tu stojí více než 6 tisíc korun. "
-------------------------------------

Vaše pojetí "služby veřejnosti", milí pánové, je zkrátka jiné , než to moje.
Stejně jako pohled na prorůstání této služby s byznysem.

Ale s tím už asi nestihnete nic udělat, že ? Tedy s tím Vaším pojetím.

Ne vše, co je možná legální , je i mravní, milí konzervativní pravičáci.
14. 07. 2010 | 13:28

Tencokida Hnuj napsal(a):

"Samotná firma ČEZ odmítá, že by politiky na festival zvala a něco jim platila.

"Pozvání ani úhradu ubytování na festival pro jakékoliv politické představitele neposkytujeme," napsal Aktuálně.cz mluvčí elektrárenského gigantu Martin Pavlíček.

Proč tedy sami politici tvrdí, že jim ubytování společnost hradila?

Na to mluvčí neopověděl obratem, ale až po půl hodině. S tím, že se politici zřejmě spletli. "Na oficiálním pozvání je i logo ČEZ, tedy hlavního sponzora festivalu. Tak to možná někteří tak pochopili," řekl mluvčí. "
----------------------------------------
Od Zahradila to nejenže není mravné, ono to je hlavně v kontextu prohlášení ČEZu i komické. Takto tragikomické.

VÍ VŮBEC eurocestovatel Zahradil KDO mu to vlastně platil ?

Já si myslím, že takovému je to zcela jedno. Hlavně , že to neplatil on. Což je asi tak jediné co Zahradil ví.

I když - mezitím si to už možná zjistil. V jeho případě bych se ani nedivil tomu, kdyby zjistil , že si to vlastně "platil sám".

Tak je tomu, milí spomzoři, tak.

Čest sponzorství !
14. 07. 2010 | 13:33

neo napsal(a):

Tencokida Hnuj:

Ten článek jsem četl, opakuji, sponzoring festivalu není politická korupce.

A není ani trestné zvát hosty.
A pokud to ČEZ neplatil, není co řešit
14. 07. 2010 | 13:44

Vico napsal(a):

Poruším tradici a nebudu se pouštět do autorova článku. Doprovodný klavírista tentokrát preluduje odečtené názory mu blízkých právních expertů - možná samotného prof. Přibáně.

Jen bych skromně na okraj připodotknul, že vzájemná inkompabilita některých funkcí přece není porušením ústavně zaručeného práva, že každý má přístup k veřejné funkci. Výkon některých funkcí je však vzájemně neslučitelný. Paní Brožové nic nebránilo tuto překážku s náležitým předstihem odstranit.

/Já bych to na jejím místě ale také neudělal/
14. 07. 2010 | 14:02

Petr z Tábora napsal(a):

Pane Hvížďalo nemohu s Vámi souhlasit v záležitosti vhodnosti paní JUDr Brožové pro funkci ombudsmana.
>právě proto, že je vysokým soudním úředníkem, tak těžko bude nestranná při případných stížnostech vůči jejím kolegům, teoreticky i ke causám se kterými mohla mít spojitost.
>ombudsman má vzbuzovat důvěru lidí,tak jako ji měli někteří jiní kandidáti. Soudce je představitelem státní moci vůči které směřuje řada podání lidí. Podle Vaší logiky by vhodnými kandidáty mohli být i ředitel vězeńské služby nebo policejní ředitel.
>specielně paní Brožová je pro mne představitelem "formálního pojetí práva", ale stěžující si lidé chtějí "spravedlnost".

Jinak řečeno nezpochybňuji právně její právo být volena, ale nevhodností pro funkci ombudsmana u člověka její funkce a navíc jí osobně. Raději bych si šel stěžovat do lampárny než k paní Brožové....
14. 07. 2010 | 14:32

Tencokida Hnuj napsal(a):

Petr z Tábora
U Brožové a podobných týpků navíc hrozí, že si v rámci své právní ekvilibristiky zlegalizuje vykonávání praxe soudního úředníka zkumulované s ombudswomanovstvím.
Odůvodní to tím, že se musí šetřit a proč by měla jezdit tam či onam, když vše vyřídí v rodném kruhu Klubu osamělých srdcí seržanta Němce a bastafidli.

Ale na druhé straně - svá práva před tlakem jistého bývalého komunistického bankovního úředníčka uhájila skvěle !
To zase komu čest, tomu čest !
14. 07. 2010 | 14:56

dalimil napsal(a):

Absolutně nesouhlasím s volbou nového oubucmana ,ten starý nás dan. poplatníky stal dost peněz a výsledek ? Máme u nás snad málo soudních institucí a dobře placených ? Je to všechno blbost zrovna jak ten náš slavný senát ,že prý pojistka demokracie , směšné ,však tady žádná není ! A co praktického vlastně řeší ústavní soud ? Ten by mohl klidně zastávat i tu funkci oubucmana ,ušetřilo by se !!! Dalimír.@
14. 07. 2010 | 15:22

Ládik napsal(a):

Ombucman by měl být člověk, který něco ví o životě. Např. Jiří Kajínek, odsouzený na doživotí svědectvím jednoho cikána, zpracovaného policajty.
14. 07. 2010 | 16:47

Student napsal(a):

Před časem napsal advokát Vlk, že funkce ombudsmana je zbytečná. Podle něj by např.pomohlo vydat předpis, že když stát v termínu nesplní svou povinnost vůči občanovi tak zaplatí za každý den prodlení 1000,-Kč. Počet případů pro ombudsmana by rázem klesl.
Také JUDr.Vlk navrhl aby funkci ombudsmana vykonávali senátoři. Ti už jednou zaplaceni jsou a mají dost času. Rázem bysme měli zadarmo 81 ombudsmanů.
JUDr.Vlk má pravdu. Já dodávám, že pokud ombudsman přece jenom bude, tak to nemusí být právník.
Většina nespravedlností a křivd je totiž provedena podle práva.
Odstranit je tedy může pouze člověk, který je obdařen vyšší formou myšlení než je to pouhé právnické.
14. 07. 2010 | 17:18

Jaromíra Podzimková napsal(a):

Šabatovou ne! Šabatová vstupovala do Kuřimské kauzy a velmi se bila v prsa tím, že je chartistka. Celý případ ještě více zamotala. Měla by být před soudem, nikoli ombudsmankou.
14. 07. 2010 | 22:14

Ládik napsal(a):

Ombucman by klidně mohl sedět v base a úřadovat. V podstatě by ani nemusel umět psát.
15. 07. 2010 | 06:42

Terry napsal(a):

"...a to je velmi symptomatické pro stav naší mladé demokracie."

Použít pro stav našeho státu výraz "demokracie" (byť s přívlastkem "mladá") je poněkud nepřiměřené.

Stále více mám pocit, že - hlavně ze strany našich "demokratických" politiků - je to pouze HRA NA DEMOKRACII (komedie pro blbečky občany), umožňující jim neustále (dvacet let od "sametové" revoluce) se dovolávat nejrůznějších dopadů pozůstatků totalitního režimu, ale hlavně bezuzdně vysávat (tunelovat, rozkrádat..) tento korupcí prosáklý (Policejní šéf se přiznal ke korupci, trest od soudu nedostal - http://www.novinky.cz/krimi...) stát, hrabat pod sebe, hrabat, hrabat....

A pro tento cíl si dokáží nabrat funkcí - no posuďte:

Michal Hašek (ČSSD)_funkce a přiznaný roční příjem:

Hejtman JmK - 1027200 Kč;

Místostarosta Drásova - 86700 Kč;

Poslanec PS PČR - 370000 Kč;

Místopředseda Správní rady VZP ČR - 210000 Kč;

Předseda Asociace krajů ČR - neudáno;

Člen Správní rady VUT Brno - 50000 Kč;

Člen Správní rady VFU Brno - neudáno;

Člen Správní rady MU Brno - neudáno;

Člen Správní rady MZLU Brno - neudáno;

Předseda Dozorčí rady Vinařského fondu ČR - neudáno;

Předseda Regionální rady regionu soudržnosti Jihovýchod - neudáno.
A samozřejmě, že všechny funkce vykonává svědomitě a s plným nasazením (kapes). Zvláště zřejmě funkci místostarosty v rodném Drásově...

A to před časem pan Michal Hašek prohlašoval, že na vykonávání funkce hejtmana "je 24 hodin málo".

Aktuálně ještě aspiruje na funkci předsedy ČSSD - tu zvládne při tom všem levou zadní....

Asi pro naše "geniální" "demokratické" politiky má den více než 24 hodin, jen aby si mohli řádně nahrabat....
Dámy a pánové, kdo z vás to má?!
Předvolební sliby degradovaly na předvolební lži (a některé "odvážnější" "demokratické" strany to již otevřeně přiznaly: Důchod 15 tisíc? Jen tahák na voliče, přiznala ČSSD - http://hn.ihned.cz/c1-40978...), občan se dva měsíce před volbami stane "váženým voličem"; po zbytek mezivolebního období spadnou na úroveň toaletního papíru, se kterým si zvolené politické (vládní) špičky vytírají ....

Nejnověji se do stejné kategorie zařadily Věci veřejné: svou předvolební agitaci založili mj. i na sloganu "S politickými dinosaury do vlády nepůjdeme", přičemž nejčastěji byl za takového "dinosaura" jmenován Miroslav Kalousek.
Slogan byl zřejmě hloupě vyplozen v době, kdy lídři VV sice trochu doufali, že se dostanou do parlamëntu, ale jako "tvrdá", pevná, kritizující opoziční strana. Naprosto nepředpokládali, že dojdou do situace, kdy rychle zapomenou na předvolební rétoriku a předseda VV Radek John si s dinosaurem Kalouskem s úsměvem třese pravicí při rozdělování křese ve vládě. Kdeže předvolební sliby jsou...

Proto by byl pro nás současný stav státu vhodnější výraz KORUPČNÍ PSEUDODEMOKRACIE.

Werich: "A jede se dál močálem černým kolem bílých skal."
15. 07. 2010 | 10:08

Sims. napsal(a):

To Tenco,
vidím to přesně tak. I když chudák Zahradil s tím platem europoslance a bez možností přivýdělků v našich rozličných představentvech etc. to má asi těžké. Opět nám naše politická "j"elita ukázala, jakou má představu o skutečně žité či zažité demokracii. Jen je mi opravu divné, že tento národ je tak poloslepý, že při volbách jim to tam opět hodí a takové Zahradili a jemu podobné opět volí.
V roce 1989 se to vzalo za špatný konec, ten samet nebyl tou nejvhodnější látkou. Když se neudělá pořádek hned zpočátku po dvaceti letech to již nepůjde a jsme toho svědky. Když jsem si přečetla knihu od Z. Frýbové - Mafie po Listopadu, vím, že mám pravdu. Vřele doporučuji všem, kteří se chtějí podívat na našich 20 let zpět. Je více než realistické.
15. 07. 2010 | 10:56

Jaromíra Podzimková napsal(a):

Terry, výborně! Mě tady neustále urážejí, protože jsem zřejmě - coby žena - na pány tvorstva moc chytrá, ale Ty píšeš úplně stejné názory jako já. Od dob Havla si tu stále na něco hrajeme. Ve všedním životě žádnou demokracii nepociťujeme. Vztahy mezi lidmi a chování politiků jsou horší než za vlády KSČ - navíc je vše dražší. Tato "hra na demokracii" pomohla pouze pár vyvoleným "demokraticky krást" - to je celé. Komunismus měl nespornou výhodu v tom, že cikán byl cikán a společnost se k němu chovala stejně jako k ostatním. Práva a povinnosti této etnické menšiny byla v rozumném poměru. Dnes práva Romů zcela vytlačila povinnosti. Kdo ví, zda romština slovo povinnost vůbec zná. Věřím, že jsem výše zmíněné mohla napsat a nevystavuji se tedy nějakému popotahování. Za vlády KSČ bych takové problémy neměla.
15. 07. 2010 | 10:59

Vico napsal(a):

Pro informaci : Na rozdíl od českého jazyka má rómština pro povinnost hned několik výrazů : kamišágo,kampalipe,trobume alkalmo
15. 07. 2010 | 12:33

Robin napsal(a):

,,Je jen s podivem, že se proti takovému výkladu ani po dvaceti letech demokratického prostředí neozvou právnické fakulty, tedy celá akademická obec a nevyvolají veřejnou právnickou diskusi´´

Víte pane Hvížďalo, já se obávám, že tento způsob výkladu právních norem je na právnických fakultách v ČR stále ještě převažujícím trendem.

Nicméně bych si dovolil tvrdit, že Vámi zmiňovaná argumentace doktora Langáška, byť s jeho závěry nesouhlasím, rozhodně není typickou ukázkou ,,pozitivistického výkladu´´ práva.

Vico:

Ve svém příspěvku upozorňujete, že paní Brožové nic nebránilo překážku inkompatibility funkcí odstranit.

To ovšem není pravda, protože Poslanecká sněmovna musí nového Ombudsmana zvolit nejpozději do 60 dnů od uvolnění jeho funkce a ,,rezignační lhůta´´ stanovená zákonem pro soudce jsou tři měsíce. I kdyby se tedy paní Brožová rozhodla rezignovat na svou funkci soudkyně ihned v den zesnutí pana Otakara Motejla, tak by se ombudsmankou, podle výkladu citovaného panem Hvížďalou, přesto stát nemohla.
15. 07. 2010 | 12:51

Vico napsal(a):

Robin : Vaše argumentace je logická, ale jak situaci řešit? Navíc šedivá je teorie a zelený je strom života. Myslíte, že se podaří po první neúspěšné volbě Ombudsmana zvolit ve stanovené lhůtě?

Co se stane, když se to nepodaří?/Nic/

Brožová ve svém "boji" o svou funkci předsedkyně NS používala argumenty zhruba stejné validity, jaké byly nyní použity vůči ní. To co vítězně navzdory nejen prezidentu/kterého opravdu nemusím/,ministra spravedlmnosti/který je mi ukradený/ a Unie soudců vybojovala, je jí teď paradoxně na překážku.

Tak to v životě chodí. Někdy se mi hodí do krámu materiální výklad práva, někdy pozitivistický.

Neprávnicky bych však celou záležitost charakterizoval Nerudovsky.

Kam s Brožovou?
15. 07. 2010 | 13:19

Vico napsal(a):

Ještě k té rómštině :

Rómsky se řekne pracovat takto:

te kerel buti, te buťarel, te búťazinel.
15. 07. 2010 | 13:43

Robin napsal(a):

Vico:

No, kdybych si mohl vybrat, tak bych paní doktorku Brožovou viděl nejraději i nadále na pozici předsedkyně Nejvyššího soudu.

Nového ombudsmana se již samozřejmě nepodaří zvolit v zákonem předvídané lhůtě. Chtěl jsem zde jen upozornit na jeden z absurdních důsledků ,,pozitivistického výkladu.´´ Totiž představa, že by paní Brožová rezignovala v očekávání, že prvá popřípadě i druhá volba ombudsmana neskončí zvolením žádného kandidáta s tím, že se následně sama pokusí o tuto pozici ucházet, mi připadá vskutku absurdní.

Mé pocity však zde nejsou rozhodné. Podstatné je, zda si to zákonodárce skutečně takto přál, a pokud ano, tak zda jsou pro takovou zákonnou úpravu nějaké legitimní důvody, aby to vyvážilo omezení práva každého na přístup k veřejným funkcím za rovných podmínek.

Já se domnívám, že výše uvedená kolize lhůt je spíše kouzlem nechtěného, než úmyslem zákonodárce vyloučit aktivní soudce z možnosti ucházet se o funkci veřejného ochránce práv. Každý si však může udělat názor sám.

PS: Nevybavuji si, že by v kauze předsedkyně Nejvyššího soudu vs. prezident republiky používala paní doktorka Brožová ,,pozitivistické argumenty.´´ Spíše bych řekl, že tomu bylo právě naopak.
15. 07. 2010 | 13:58

Vico napsal(a):

Robin : Tak si třeba vzpomeňte na argumentaci Ivy Brožové vůči JUDr. Jaroslavu Burešovi /argumentace, proč je vyloučeno, aby JUDr. Bureš se stal soudcem NS/mimo jiné skutečnost, že určitou dobu působil v exekutivě/.

Tam se také hrálo o "přístup k veřejné funkci" V opačném gardu ovšem.
15. 07. 2010 | 14:12

Robin napsal(a):

Vico:

Ano, tento argument byl skutečně ze strany paní doktorky Brožové vznesen. Mně osobně sice nepřipadá nikterak ,,pozitivistický´´ ba naopak, ale to nechme stranou.

Osobně souhlasím s názorem, že by se nemělo přeskakovat s exekutivy do justice a zase zpátky, bytˇ to žádný zákon výslovně nestanoví. Posiluje to podle mého názoru naplnění principu dělby moci, nezávislý a nestanný výkon funkce.

Jenomže funkce veřejného ochránce práv není typickou exekutivní funkcí.

Upřímně řečeno, připadá mi mnohem méně nebezpečné, aby se stal veřejným ochráncem práv aktivní soudce než aktivní politik (se stranickou příslušností).

Vzhledem k tomu, že aktivní politik se ombudsmanem klidně stát může, tak mi není jasné, proč by aktivní soudce neměl mít tu samou možnost. Pochopitelně za předpokladu, že se své funkce soudce vzdá. Jinými slovy, nemyslím si, že by bylo záměrem zákonodárce tuto možnost soudcům odebrat.
15. 07. 2010 | 14:56

Vico napsal(a):

Robin : Nicméně k takovému přeskakování z exekutivy do justice a naopak docházelo . Příkladem by mohl být Otakar Motejl, předseda ÚS Rychetský. ÚS je vůbec zářným příkladem přechodu z exekutivy do justice/i když u ÚS "pozitivisticky" vzato nejde o součást obecné soudní soustavy/. Příkladem může být přední politik Lidovců Výborný.

Jinak s vašimi názory nemám problém. To jen, aby řeč nestála :-)
15. 07. 2010 | 15:42

Robin napsal(a):

Vico:

S těmi příklady máte úplnou pravdu. Právě na pana Otakara Motejla jsem při psaní svého předchozího příspěvku také myslel, a proto jsem úmyslně doplnil do Závorky ,,s politickou příslušností.´´ Jestli byl pan Rychetský v době svého jmenování soudcem Ústavního soudu členem ČSSD si už nevzpomínám. U pana doktora Výborného však není pochyb.

Tak či onak, k přechodům mezi justicí a exekutivou bez pochyby docházelo a dochází. Z poslední doby mě napadá případ paní bývalé poslankyně Šedivé, která byla jmenována soudkyní ještě v průběhu volebního období Sněmovny, ve které vykonávala svůj mandát.

Obecně tyto přechody považuji za velmi nevhodné, včetně jmenování politiků ústavními soudci, byť mohou existovat světlé výjimky.

Na druhé straně nevidím závažné důvody, proč by se soudce nemohl stát ombudsmanem. Co myslíte Vy?
15. 07. 2010 | 16:13

Vico napsal(a):

Robin : Myslím, že žádné takové závažné důvody neexistují. Také si myslím, že argument VV vůči Brožové/čímž odůvodňovali neúčast na volbě ombudsmana/ byl účelový. Ostatně Brožová pro inkompabilitu funkcí z volby nebyla vyloučena - pouze neuspěla ve volbě a nedostala se do druhého kola.
15. 07. 2010 | 16:25

Robin napsal(a):

Vico:

Souhlasím, postoj VV byl zcela jistě účelový, ale to je v politice běžné. Nicméně je skutečností, že se opíral o názor legislativního odboru a možná i o některé z odborných stanovisek citovaných panem Hvížďalou, to jen abych zase VV tolik nekřivdil.

Jsem opravdu velmi zvědavý, kdo se nakonec stane nástupcem pana Otakara Motejla na pozici veřejného ochránce práv. Obávám se, že zde není mnoho vhodných kandidátů/kandidátek na tuto funkci. Po pravdě sám moc nevím, koho bych navrhoval.
15. 07. 2010 | 16:40

superegoaego napsal(a):

Ale to ne...
14. 08. 2010 | 14:15

auto insurance in virginia napsal(a):

It’s actually a cool and useful piece of information. I am happy that you just shared this useful info with us. Please stay us informed like this. Thanks for sharing. <a href="http://invirginiaautoinsurance.com/">virginia auto insurance quotes</a>
11. 08. 2011 | 07:50

Brachtl Antonín napsal(a):

Jeto banda hajzlů co parazitují na podvodech kapitalismu .Jejich uřednické ohlupování lidí nějakými jízdami po knihovnách jako má být ve Slavičíně 5.března za takové peníze by bylo vystoupení Alpin Drums co mají dělat lidi ,aby se vše obešlo bez advokacie i bez nějakých sprostředkovatelů což jsou hajzlové a děvky at už jeto sportovní sdružení,kde zakotvili staří bolševici a jeich potomci,neb naivní charita s děvkama nenasytná organizace pomyslně vypadající ,ale ti faráři i hodnostáří co charitu šíří už nekontrolují podvodníky co jim přispěli a někoho druhého okradli což platí i o sportovních sdruženích a jedině Alpin Drums ,aby se jasně napadli ti co vytvořili podvod na někoho.
17. 02. 2014 | 11:03

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peka Karel · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy