Irsko: tři paradoxy

16. 06. 2008 | 11:41
Přečteno 4175 krát
První paradox: Irsko, původně nejchudší země Evropské unie, se právě díky EU stalo během pětatřiceti let spolu s Lucemburskem nejbohatší zemí tohoto společenství, a přesto odmítlo v referendu minulý týden Lisabonskou smlouvu. Kvůli tomu se Evropská unie dostala do krize, a to za situace, kdy v čele dvou nejsilnějších zemí, tedy Francie a Německa, nestojí lidé, kteří by – alespoň soudě podle jejich vystupování – mohli být společně zároveň i hlavními tahouny tohoto projektu.

Navíc se tak stalo v době krize finanční (hypotéční), energetické (nafta se stále zdražuje) a potravinové (vzpomeňme na enormní nárůst ceny rýže). Spojené státy jsou vinou války v Iráku, která byla na úvěr, enormně zadlužené a hypotéční krize vzala statisícům lidí přístřeší nad hlavou.

Bilance je tedy neutěšená. Irové se – jak z některých průzkumů vyplývá a o tom se tu nepíše, s výjimkou MF Dnes – zlobí mimo jiné na nás, na střední Evropu, protože právě z těchto zemí tam mají najednou sedm procent cizinců a necítí se v Irsku jako doma. Tento argument může hrát větší roli, než si připouštíme, uvážíme-li, že nejdůležitější irské struktury byly pro ratifikaci smlouvy, to znamená jak vláda, tak všechny tři důležité politické strany i církev. Lidé, kteří byli proti Lisabonské smlouvě s animozitou vůči přistěhovalcům, uměli v propagandě chytře pracovat, strašili ještě volnější imigrační politikou (a vyššími daněmi), zatímco oficiální pro-kampaň byla proti tomu velmi obecná a začala pozdě.

Řada obyčejných Irů si dle médií také stěžovala na to, že dokumentu nerozumí, že se cítí podvedena tím, že nejde o souvislý text, ale jen o soubor nepřehledných dodatků ke starým evropským smlouvám. Rozporně jistě také působily výroky irských i evropských politiků o tom, že by se po odmítnutí smlouvy mohlo Irsko dostat do izolace. Důležitou roli při odmítnutí zřejmě hrály i námitky, že navrhovaná Lisabonská smlouva oslabuje pozici menších států: Irů je jen pět milionů.

Za pozornost rovněž stojí, že do Irska se sjeli odpůrci Lisabonské smlouvy z celé Evropy a na podporu jejich kampaně šly i peníze odpůrců z celé Evropy: Věděli, že stačí jedno NE a smlouva jde ke dnu.

Druhý paradox, na který nesmíme zapomenout, je paradox krize: Tak jako konflikt v Iráku dal neuvěřitelně rychle dohromady Schrödera s Chirakem, kteří nejprve k sobě měli daleko, mohla by současné neshody mezi Merkelovou a Sarkozym odstranit prohlubující se kumulace krizí, a tím pádem by evropský projekt mohl dostat novou dynamiku. Zatím se Německo a Francie dohodly jen na pokračování ratifikačních procesů a vyzývají k tomu i ostatní země. Osmnáct, respektive jednadvacet zemí již smlouvu schválilo, počítáme-li i ty, kde chybí jen souhlas horních komor.

Jen jedno se zdá být v tuto chvíli jisté: Evropská unie se v nejbližších letech rozšíří nanejvýš o Chorvatsko, další rozšiřování bude jistě zastaveno.

Třetí paradox je český: I my, podobně jako Irsko, jsme ze střední Evropy zatím asi na vstupu do EU nejvíc vydělali, a přesto je u nás nejvíc euroskeptiků.

Zřejmě ty země, které se na budování sjednocené Evropy nepodílejí celých padesát let, mají k projektu poněkud volnější vztah a jejich rychlý ekonomický vzestup jim pak snáze stoupne do hlavy.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Čochtan napsal(a):

Odmítnout Lisabonskou smlouvu, neznamená odmítnout EU. Je to pouze odmítnutí určité formy EU.
16. 06. 2008 | 12:01

bay napsal(a):

(V druhém odstavci máte hrubku.)

Já k EU pořád nějak nemůžu zaujmout postoj. Faktem je, že nebýt Jiřího Paroubka, asi bych naší budoucnosti v tomto uskupení fandila více než nyní...
16. 06. 2008 | 12:07

Čochtan napsal(a):

USA má ústavu na jednou listě papíru.
Kolik kilogramů váží papír Lisabonské smlouvy ?
Evropa by se měla zastavit a zeptat svých občanů, kterým směrem má jít, jakou Evropu chtějí.

Zkusme si to nanečisto, jakou Evropu chceme ?
16. 06. 2008 | 12:08

sidney napsal(a):

Pane Hvizdalo, ale ono to je trochu jinak.
Po prostudovani minule euroustavy, jsem dosel sam za sebe k nazoru, ze dekuji nechci. Politikove se o takto zasadnim dokumentu s nikym nebavili, v tichosti pripravili a najednou-hlasuj. No, nastesti k tomu nedoslo. Ted pripravili dokument jeste komplikovanejsi a zase bez debaty...ale s podtrhem. Jiz ne ustava , ale smlouva a tak to nebudeme tem blbeckum davat ke schvaleni. Narazili na ustavu jedne male zeme a tam se holt lidi zeptat museli. zase neproslo. Tak ted jsem zvedavy, jaky podtrh zase na nas vymysli, aby to proslo. Zase bych si dovolil jeste otazku: v cem jsme nejvice vydelali na EU. Nejak mi to unika. Jestli se mysli nesmyslne paragrafy a narizeni, nemajici logiku, tak to asi ano. Ale jinak. Nikdo nespocital, kolik nas stalo to pricleneni a vsude se mluvi pouze o eurofondech atd. O nakladech ani slovo. EU v centralizovane podobe je zcela zbytecna organizace, ktera tim, ze se uitapi ve vlastnich problemech, nemuze prosadit svou vahu nikde ve svete. Nakonec i ta viza do USA jsme si museli vydyndat sami. Navic, EU ztraci ekonomicky i vojensky. Jak chcete, asby nekdo respektoval organizaci, ktera ma v uniformach 1.5 mil lidi, ale pouze 55000 bojeschopnych? Ktera neni schopna dopravit sve vlastni vojaky na vzdalenost par set km? A ktera neni schopna se za 50 let domluvit, jak ma vypadat zauvka? Ovsem buzerace obcastva, to jim jde rychle. Takze zbyrokratizovanou a neschopnou EU nechci. Pokud si mam volit mezi tupym urednikem zde a tupym urednikem v Bruselu, tak jsem pro zdejsiho. A EU nechte ve straych kolejich jako spolecenstvi, provazane obchodne a dovolujici svym obcanum cestovat a zit bez dlouheho papirovani na svych uzemich...
16. 06. 2008 | 12:08

Marty napsal(a):

Pri nasem vstupu do EU se o zadne evropske ustave nemluvilo a rozhodne nikdo evropskym byrokratum nevypsal bianco sek na podobne experimenty.
Irsko, stejne jako CR, vydelalo na ekonomicke spolupraci. Neni se tedy cemu divit, ze se chce ekonomicka prosperita upevnovat, coz v drtive vetsine pripadu znamena jit primo proti snaham evropskych byrokratu. Neni tudiz v nicim zajmu (az na politiky), aby se temto byrokratum davala jeste vetsi moc.
16. 06. 2008 | 12:14

kancelarska_mys napsal(a):

Další dvě pravopisné chyby máte v šestém odstavci:

- Chirackem

- Německo a Francie se dohodli

Jako novinář byste měl mateřštinu ctít a umět používat.
16. 06. 2008 | 12:20

bigjirka napsal(a):

Podle mne by bylo dobrým začátkem, kdyby EU napřed začala řádně fungovat a pak se teprve dále integrovala. Myslím, že Irsko je dosti liberální a že právě ten liberalismus by Lisabonem šel do kelu. Proč vůbec ve slově lisabonský píšete velké l? Píše se přece mnichovská dohoda,... v přídavném jménu malé...

EU stojí na čtyřech svobodách, z nichž dvě jsou vůči nám brutálně pošlapány a konec v nedohlednu. Na čemže jsme to vydělali? Zatím fungujeme spíš jako řitní vytěrák. A s Lisabonem by si prostě náhle skamarádění Němci s Francouzi odhlasovali, co je napadne. Tož si také myslím, že tudy cestička nevede. Na co bychom potřebovali společnou zahraniční politiku, když už ta stávající nás šikanuje? Evropa pro nás nevyjednala nic a jednání s USA nám chtěla komise zatrhnout... vskutku myslím, že tudy ne
16. 06. 2008 | 12:20

Čochtan napsal(a):

Jakou Evropu chci já ?

Jednotnou Evropu. Jednotnou v technických normách, abych nemusel vozit sebou několik různých adapterů pro elektrické spotřebiče.

Chci nejednotnou Evropu co se sýrů a jiných specialit týče. Nechci aby byrokrati z dalekého Bruselu kecali do syrečků. Aby určovali poloměr zakřivení okurek a jiné 3,14čoviny.
16. 06. 2008 | 12:23

Pobo napsal(a):

2 autor, popř. Stejskal :

Není v tom 3 odstavci trochu překlep? Vzhledem k souvislostem se mi zdá, že místo slova "emigrační" autor chtěl napsat "imigrační". A nebo jsem to nepochopil.
16. 06. 2008 | 12:30

Čochtan napsal(a):

Chci cestování bez hranic, ale malé zastavení a ukázáni pasu by mi nevadilo. Zažil jsem mockrát hranice za komoušů, i když jako kapitalistický cizinec, takže jsem dost otrlý.

Nechci ale volný pohyb rumunských kapsářů, polských zlodějů aut, ruské mafie, černých dealerů, muslimských teroristů, ....
16. 06. 2008 | 12:33

Ládik napsal(a):

Irové nejsou blbí a hlasovali podle sebe, tedy správně. Trochu nám tím pomohli, prstem se teď ukazuje na ně. Zatím.
16. 06. 2008 | 13:11

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

všechny chyby, na něž jste upozornili, jsem opravil. Díky.

Musím s lítostí konstatovat, že jdou na vrub naší korektorce: texty pana Hvížďaly vkládám já a před tím je nechávám přečíst. Tu první hrubku přímo vyrobila sama, ostatní přehlédla.

Všem včetně autora se omlouvám.

Libor Stejskal, editor blogů
16. 06. 2008 | 14:14

stejskal napsal(a):

Když kapsář, tak rumunský (jako by jich neexistovalo dost s bílou pletí).

Když zloděj, tak polský (našinec přeci auta nekrade).

Když mafie, tak ruská (fuj, něco tak odporného by se v našem českém mozku nikdy nezrodilo).

Když dealer, tak černý (to je myšleno jako označení rasy či poukázání na nelegální, černé prodeje? Pokud to první, znamená to, že bílí dealeři drog jsou zřejmě akceptováni).

No, a když terorista, tak samozřejmě muslimský (nikdy jsme tu žádnou ETA, IRA, RA, BR ani nic podobného na starém kontinentu neměli...)

Když nic, může mít otevírání se Evropě a sbližování lidí jedno obrovské pozitivum: překonává hloupé lidské předsudky a myšlenkové stereotypy.

Jediná škoda je, že jejich nositelé nemohou žít v jedné EU a my ostatní v té druhé.

;-)

Libor Stejskal
16. 06. 2008 | 14:21

butter napsal(a):

2 čochtan:
zabránit volnému pohybu rumunských kapsářů, polských zlodějů aut, ruské mafie, černých dealerů, muslimských teroristů, .... se nedá a nemá to ani cenu, v EU jsou "naturalizovaní" v hojném počtu už ted, takže jakákoli snaha o uzavření EU už je stejně zbytečná...konkrétně muslimští teroristé mají v evropě hnízdo..viz příběh atentátníků z 11 září z německa, nedávno británie atd..

překvapivě druhé a další generace uprchlíků a přistěhovalců přitom bývají radikálnější a problematičtější než původní příchozí /problémy Francie atd/ a při tom by se logicky dalo očekávat asimilační působení majority a z toho vyplývající přizpůsobení se většině...
opak je pravdou...

já sem pro EU, a EU naštěstí nestojí ani nepadá s Lisabonskou smlouvu...
zřejmě dojde k vyjednávání a úpravám smlouvy...nevěřím, že je možní ji /Lisabonskou smlouvu/ jen tak smést ze stolu :-D
16. 06. 2008 | 14:38

Glock napsal(a):

EU jako víceméně volnější spojení SUVERÉNNÍCH států založené na volném pohybu osob, zboží a kapitálu = ANO!!!

EU jako Spojené státy evropské, jako 1 suverénní FEDERÁLNÍ superstát dle vize Monneta a Spinelliho (jeden socialista, druhý komunista) = NE!!!

Mě bohatě stačí současná forma EU, právo na další integraci nikomu neupírám za předpokladu, že ten druhý stejné právo neupírá mě. Vytírání zraku nekonsolidovaným zněním LS je podle mne pěkný podraz přesně v těchto intencích.

EU je skvělá, zemědělské dotace dostanou naši zemědělci v plné výši teprve v roce 2013. Vivat.
16. 06. 2008 | 15:20

Karel napsal(a):

Jak pan autor přišel na to, že po vstupu do EU jsme na tom ze střední Evropy nejvíce vydělali?
Snad západní Evropa vydělala od roku 89 nejvíce na nás a stále to platí.A to i díky uměle vytvořenému kursu, kdy naše prostitutky dřeli za padesát marek a naši pracující dodnes dřou v importovaných továrnách za desetinu ceny jejich pracovní síly. To je tedy výdělek.
16. 06. 2008 | 15:24

ms napsal(a):

https://www.youtube.com/watc...

Británie vždy věděla...a možná i tahala za nitky. Ono není ani důvod být překvapen, když v roce 1992 George Soros poslal Libru na kolena a taky Bank of England (dodnes mu britové nemohou přijít na jméno!)...ale v souvislosti s LS to bude mít hlubší kořeny...
16. 06. 2008 | 16:39

tata napsal(a):

JA byl spíš proti ale sme tam a nechapu ,EU ano ale todle ne tamto ne .Jednou sme tam ,tak musíme akceptovat i stiné stranky co protlačí větčina,to je uděl demokracie.JA se divím že tam není klauzule nechceš dodržovat zasadní věci tak vystup.NO jak to muže byt jinak když pan Klus se raduje.ANO kdyby řek nechci tam byt tak to je pochopitelné.Každe společenství ma něco,naky řad,pravidla a ty se musí dodržovat a okecavat to at mi nenařizuje todle ,tamleto tak jedina možnost je vystoupit a nebo držme usta
16. 06. 2008 | 17:07

zajicek8 napsal(a):

pro tata

Tady ale nejde o to, co protlaci vetsina volicu. Tady se protlacuje to, na cem se dohodli nikym nevoleni urednici. Copak vy jste volil Spidlu jako zastupce CR v EU? Kdepak, to jsou jen odlozeni panacci urednicci, kteri by ted radi vsem diktovali pravidla.
16. 06. 2008 | 17:49

Gerd napsal(a):

A což takhle referendum? O euroústavě, radaru i jiných věcech. Proč za nás mají všechno rozhodovat poslanci? Jestliže voliči mají právo zvolit si hloupé a neschopné poslance, mají též právo učinit i hloupé rozhodnutí v referendu. Protože oč je takový poslanec chytřejší než volič? Jen o našeptávání různých poradců. A ti by mohli vystoupit i veřejně a volič si udělá názor. A jestli se rozhodneme špatně? Co je dobré a špatné rozhodnutí z dlouhodobého nebo krátkodobého hlediska? Mohou být různá, např. Japonsko nemělo začínat 2. sv. válku, ale díky své porážce a zákazu armády nastartovalo svůj hospodářský růst. Bylo by tomu tak i v případě, že by Japonsko neválčilo?
Lidé mají právo si vybrat a ne být zastupováni smečkou poslanců v klíčových rozhodnutích, o kterých před volbami skoro nikdo nemluvil. a to se týká nejen EU.
16. 06. 2008 | 18:13

JC napsal(a):

Čtvrtým paradoxem je, že vzdělaný pan Hvížďala absolutně nechápe o co s tou LS běží.
16. 06. 2008 | 18:15

vlk napsal(a):

Pan Hvížďala opět učnil zadost svému standardu v tomto blogu.
Pan Hvížďala ovšem zapomíná na jeden fenomen - totiž to, že Irové měli jasno v tom, že když řeknou, Eu jim nemůže nic udělat.
Což se ukazuje být jako s táel větší chyba.
Je na čase, aby Eu zformulovala, prosadila a začala používat velmijednoduché pravidlo. Totiž pravidlo o tom, že když vlády členů EU něco dojednají a následně i podepíší a následně nebudou s chopny zajistit ratifikaci, skončí členství jejich země v EU v den,kdy většina ostatních členů tento dohodnutý a podepsaný dokument uvede do života. Z člena se stane člen bývalý. NIkoliv ovšem zbavený povinnosti doplatit své eventuálně nevyrovnané závazky.a nejen , že bude členem bývalým, nebude mít ani statut přidružené země, jako třeba Chorvatsko. Se všemi dopady. Ve formě cel, dovozních kvot. nikoliv volného pohybu kapitálu a lidí , automatického uznávání certiifikátů a osvědčení atd. atd.
Myslím, že tomu by Irové a dokonce i Václav Klaus a jeho kamarila rozumněli velmi zřetelně. A bylo by po protestech a kverulantství bez důsledku. Konečně - pravice vyznává heslo, že každý se rozhoduje sám za sebe a nese za to odpovědnost a důsledky.

Jetsliže nebude protlačen tenhle koncept,logicky bude aplikován jiný. Totiž rozpad EU. Státy , které kdysi založili SPolečenství uhlí a ocele, dnes čistí plátci ve prospěch kverulantů, ví proč EU zakládali, ví jaká je její přidaná hodnota. A nepotřebují nás.Mají svých problémů dost.My poteřbujeme je, abychomvyřešili svoje problémy.
A pokud se tyto státy trhnou a snimi další z původní 16. pak jsem zvědav,, jak dlouho oslavy koncenenáviděného bruselského byrokratickososialisticka vydrží.Obávám se, že jen do příštího rána. Pak se zjistí, že v kase není love. A jak známo, nejen na E platí .neny penyz - není láska. A naši euroskeptici se chovají jako nedokanalé profesionálky z E55. Vyznávají heslo- dejte penýz a stejně nebude láska.
16. 06. 2008 | 18:42

Jirka napsal(a):

Škoda, že nakonec neprošla euroústava. Ta byla skvělá a přehlednější. Byl to samostatný dokument. Bohužel se tam ale sečetla různá, často protichůdná NE: lepenovské, protichirakovské apod. Zase odlišné důvody byly potom v Nizozemsku. Nemůžu se zbavit pocitu, že příznivci jak euroústavy, tak Lisabonské smlouvy jsou ti informovanější - odpůrci se řídí jen pocity, aniž by o dokumentech něco podrobnějšího věděli. Bohužel k urnám přesto chodí...
16. 06. 2008 | 21:49

jenicek napsal(a):

to vlk: "... zajistit ratifikaci..."
To je vono, demokracie jako řemen, tvrdě na ty grázly voliče, to by tak hrálo, aby si dovolovali nesouhlasit s naším dobrem co jim cpeme pod frňáky.
16. 06. 2008 | 23:21

Eirik napsal(a):

Dnes mi rada lidi tady v Irsku podekovala za naseho pana prezidenta a za jeho projev podpory. Vysel ve vsech hlavnich novinach.
Ziji tady 3 roky, vzdy jsem si o Irech myslel, ze udelaji vse jak si Brusel zamane. Opravdu ekonomika tady slape hlavne diky EU, take hodne infrastruktury je postaveno z dotaci - obchvaty a silnice. Co tedy Iry vede k odmitnuti Lisabonske smlouvy? Myslim , ze Irsti obcane nejvice pocitili jak vyhody , tak i nevyhody rozsireni EU a boji se stavu, ze to najednou prestanou mit ve vlastnich rukach. Pro priklad jedno z velkych negativ: Jak pan Hvizdala pise o aspektu pristehovalcu ze stredni Evropy. V dnesni dobe lze hovorit pouze o jedne skupine a to o Polacich, kterych je tady opravdu hodne - udaje se znacne lisi, ale pohybuje se to kolem pul milionu. Za ctyry roky svoji levnou praci prakticky vytlacili ostatni, vcetne nas. Tezko rict kolik jich tady je , ale potkate je vsude a denne. Maji uz vlastni mestske ctvrti, obchody, medical centra, kde pracuji polsti lekari, i banky , je toho vice....Navic jaksi nepochopili , ze se tady mluvi anglicky, chovaji se arogantne na uradech a v nemocnicih, jako kdyby byli doma v Polsku. Kritizuji irsky zdravotni i socialni system. Vim to nejen z rozhovoru z televize a novin, ale i z nekolika osobnich zkusenosti.
Bezne lidi to stve, maji je za sousedy, maji je v praci, v obchode, tezko se s nimi domluvi, moc si s nimi kulturne nerozumi. Citite to z nich.
Irove jsou velice pratelsti a vlidni lide, za to ale nic nereknou na rovinu, hlavne neprijemnosti..., je to jejich vlastnost.
Pokud, ale mohli dat nesouhlas s necim anonyme, tak to udelali a dali Ne Lisabonske smlouve. Je to jejich projev nespokojenosti a rozhozenosti z toho, co se v jejich beznem zivote a okoli deje.
17. 06. 2008 | 00:05

Al Jouda napsal(a):

Souhlas s vlkem, Irové musejí dostat po tlamě. A Sarkozy už kvůli tomu objíždí Evropu.
17. 06. 2008 | 08:56

Saliven napsal(a):

Většina příspěvků mě utvrzuje v tom, že by si lidé chtěli z EU vyzobat jen to nejlepší (dotace, příliv investic, volné cestování, apod.), ale nechtějí nic obětovat. Já se stejně Němcům divím, že ten celej cirkus chtějí sponzorovat. Měli se na celou EU vykašlat a koupit si tu co je libo stejně - ušetřily by desítek miliard eur.
17. 06. 2008 | 10:29

Marty napsal(a):

Saliven: to je prave na EU spatne. K tem dobrym vecem se pridava spoustu hovadin a je normalni, ze lide nemaji chut se tech hovadin ucastnit.

vlk: vyloucit nekoho z EU je v praxi jen extremne tezko proveditelne.
17. 06. 2008 | 14:37

Supman napsal(a):

Dobrý den, myslím že u nás je tolik "euroskeptiků" díky ohromné nedůvěře a zkušenosti (záporné) se státní byrokracií. Je to logické. Můžeme tomu říkat "poučení z krizového vývoje" :-)
17. 06. 2008 | 16:28

Čochtan napsal(a):

zabránit volnému pohybu rumunských kapsářů, polských zlodějů aut, ruské mafie, černých dealerů, muslimských teroristů, ... se DÁ !!

Každý stát má právo dopadeného lumpa po odpykání trestu vyhostit. Jak zajistit aby se obratem nevrátil přes nehlídané hranice ? Jednoduše ! OCEJCHOVAT !! Viditelně ocejchovat. Nejlíp na čele. Zda se budeme piplat s tetováním, nebo jednoduše použijem metodu texaských kovbojů, ...(když to vydrží nevinná telátka..?) to už nehraje roli.
20. 06. 2008 | 23:18

Čochtan napsal(a):

Když už vylučovat z EU, pak země které přestaly být evropské. Taková Francie se tomu už dost blíží.
20. 06. 2008 | 23:22

Nový napsal(a):

"že dokumentu nerozumí, že se cítí podvedena tím, že nejde o souvislý text, ale jen o soubor nepřehledných dodatků ke starým evropským smlouvám"
Když je smlouva (patrně úmyslně ) nesrozumitelná, to samo přece stačí k odmítnutí. Nač te údiv !
21. 06. 2008 | 21:48

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mittner Jiří · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Táborský Adam · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy