Obraz Romů ve školství
Na romské téma se rozpoutávají diskuse, a to nejen na aktuálně. Po létech ticha, „osvěžovaného“ černou kronikou a sem tam intošským úletem o projektu, který stejně za pár měsíců/let úspěšně zkrachoval v momentě, kdy se do něj přestalo cpát, se začínají občas vyjevovat i články, které se skutečně zdají mít smysl.
Jedním takovým, nad kterým moje srdce zaplesalo, vy šel v sobotních Lidovkách (13. 12. 2008 – rubrika orientace – salon) a je to o tom, jak je naprosto nezbytné učit romské děti – r o m s k y.
Odkaz na něj je zde:
http://www.lidovky.cz/budes-sekat-romstinu-05e-/ln_noviny.asp?c=A081213_000087_ln_noviny_sko&klic=229055&mes=081213_0
Ano, čtete správně: romsky…. Jenom přes to, že se utvrdí ve svém rodném jazyku, budou romské děti schopny správně uchopit češtinu, správně se ji naučit a v ní se nadále vzdělávat. Pozitivní je, že s tímto názorem, ilustrovaným četnými zahraničními příklady, nepřichází Rom, ale příslušník majority, mně blíže zcela neznámý pan Dominik Lukeš, anoncovaný coby lingvista. Signifikantní ovšem je, že dva ze tří příspěvků pod diskusí na Lidovkách doufají, že autor článku byl v mezidobí převezen do Bohnic, kde je o něj vzorně postaráno…. Osobně si dovoluji snít svůj dětský sen, že na dotyčného autora uspořádalo Ministerstvo školství zdařilý hon, v jehož závěru se autora podařilo přimět sednout na sesli ministerského úředníka, zodpovědného za zavedení výuky romského jazyka do základních škol. Ale to je z říše science fiction. Kromě totiž, že
By to bylo rozumné a konstruktivní, kdo by se namáhal takovou maličkostí jako je dodržování Ústavy!!
Vezměte si takový čl. 25 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, který zní:
„Občanům příslušejícím k národnostním a etnickým menšinám se za podmínek stanovených zákonem zaručuje též
a) právo na vzdělání v jejich jazyku
b) právo užívat jejich jazyka v úředním styku
c) právo účasti na řešení věcí týkajících se národnostních a etnických menšin.“
Ano, já vím: „za podmínek stanovených zákonem….“ Problém je – opět – že žádný takový zákon není. Existuje zákon č. 273/2001Sb. A v něm § 11, odst. 1, který zní:
„Příslušníci národnostních menšin, které tradičně a dlouhodobě žijí na území České republiky, mají právo na výchovu a vzdělávání ve svém mateřském jazyce ve školách, předškolních zařízeních a školských zařízeních za podmínek, které stanoví zvláštní právní předpisy.“
Žádný další „zvláštní právní předpis“ opět není…. Hle, jak hezky je možno zahrát ústavní právo do autu.
Že na vzdělávání v romštině a problém vzdělání Romů mají i samotní Romové velmi obdobný názor, svědčí i poslední číslo Romano Hangos, ve kterém je mimo jiné též článek ing. Karla Holomka dotýkající se vzdělání. Celé nové číslo Romano Hangos najdete na tomto odkazu:
http://www.srnm.cz/stazeni/rh/RH0608.pdf
A na závěr?? Vraťme se ještě jednou k problematice školství. Podle mého názoru je zřejmé, že naprostá nechuť převažující části romských dětí chodit do školy a vzdělávat se je pouze hypertrofovaným obrazem našich českých dětí, které rovněž vnímají školní prostředí jako ohrožující – ostatně, dle oficiálních statistik 41% všech žáků zažilo ve škole šikanu!! Nepřipadne vám to obludné?? Mně ano…. I majoritní společnosti nalomila škola sebedůvěru, mnohokrát nás ponížila, potlačila, odnaučila kritickému myšlení. Nedivme se, že takovému postupu vůči svým dětem se Romové podvědomě brání.
Pomocí pro zodpovězení otázky, proč tomu tak je, proč je na tom české školství tak zle – a projevuje se to i na výsledcích znalostí žáků – může být následující citát, o který si dovolím se s vámi podělit. Je převzatý z knížky „Právo a obrana jako zboží na trhu“, kterou vydal Liberální institut. Na str. 45 a násl. je uveden citát z práce Randala G. Holcombe, „A Theory of the Theory of Public Goods“:
„….Jestliže je důležité vnímání vlády jako legitimní instituce a jestliže toto vnímání může být ovlivněno kontrolou toku myšlenek ovládaných vládou směrem k lidem, pak je také v zájmu vlády zmocnit se institucí, které nemají vliv na myšlení obyvatelstva. Vlády mohou kontrolovat toky myšlenek, aniž by kontrolovaly sdělovací prostředky, jestliže ovládají vzdělávací systém. Je-li znárodněn vzdělávací systém a stanou-li se z učitelů státní zaměstnanci, získají přirozeně učitelé silný motiv stranit státu, kdykoli je to jen možné. Učitelé se stávají nástrojem státní propagandy... a je běžné, že tvrdí, že školy by měly
vychovat ze studentů správné občany..."
Což je též odpovědí na otázku, proč se ministerstvo školství zub nehty brání vzniku soukromých základních škol….. psychologové totiž tvrdí, že k indoktrinaci určitého způsobu myšlení a chování bohatě stačí mít pod kontrolou mozky dětí na prvním stupni. Ministerští úředníci si tím evidentně nejsou zcela jisti, a tak pro jistotu zahájili tažení proti osmiletým gymnáziím, kde by třeba přece jen mohlo dojít k rozvoji kritického myšlení…a výchově státu neloajálních jedinců, kteří by třeba, nedaj bože, chtěli po státu i dodržování zákonů.
Jak nám to pěkně všechno se vším souvisí, že?? Tak abyste ty Vánoce měli skutečně radostné (jak mne správně opravil diskutér IO – tedy nikoliv veselé), pusťte si k němu ještě kolotoč…
http://www.ruskekolo.cz/kolotoc2.swf
(omlouvám se, odkaz vlevo dole je skutečně nevhodný, ale nejde to smazat, neb já nejsem autorem těchto stránek..)
Jedním takovým, nad kterým moje srdce zaplesalo, vy šel v sobotních Lidovkách (13. 12. 2008 – rubrika orientace – salon) a je to o tom, jak je naprosto nezbytné učit romské děti – r o m s k y.
Odkaz na něj je zde:
http://www.lidovky.cz/budes-sekat-romstinu-05e-/ln_noviny.asp?c=A081213_000087_ln_noviny_sko&klic=229055&mes=081213_0
Ano, čtete správně: romsky…. Jenom přes to, že se utvrdí ve svém rodném jazyku, budou romské děti schopny správně uchopit češtinu, správně se ji naučit a v ní se nadále vzdělávat. Pozitivní je, že s tímto názorem, ilustrovaným četnými zahraničními příklady, nepřichází Rom, ale příslušník majority, mně blíže zcela neznámý pan Dominik Lukeš, anoncovaný coby lingvista. Signifikantní ovšem je, že dva ze tří příspěvků pod diskusí na Lidovkách doufají, že autor článku byl v mezidobí převezen do Bohnic, kde je o něj vzorně postaráno…. Osobně si dovoluji snít svůj dětský sen, že na dotyčného autora uspořádalo Ministerstvo školství zdařilý hon, v jehož závěru se autora podařilo přimět sednout na sesli ministerského úředníka, zodpovědného za zavedení výuky romského jazyka do základních škol. Ale to je z říše science fiction. Kromě totiž, že
By to bylo rozumné a konstruktivní, kdo by se namáhal takovou maličkostí jako je dodržování Ústavy!!
Vezměte si takový čl. 25 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, který zní:
„Občanům příslušejícím k národnostním a etnickým menšinám se za podmínek stanovených zákonem zaručuje též
a) právo na vzdělání v jejich jazyku
b) právo užívat jejich jazyka v úředním styku
c) právo účasti na řešení věcí týkajících se národnostních a etnických menšin.“
Ano, já vím: „za podmínek stanovených zákonem….“ Problém je – opět – že žádný takový zákon není. Existuje zákon č. 273/2001Sb. A v něm § 11, odst. 1, který zní:
„Příslušníci národnostních menšin, které tradičně a dlouhodobě žijí na území České republiky, mají právo na výchovu a vzdělávání ve svém mateřském jazyce ve školách, předškolních zařízeních a školských zařízeních za podmínek, které stanoví zvláštní právní předpisy.“
Žádný další „zvláštní právní předpis“ opět není…. Hle, jak hezky je možno zahrát ústavní právo do autu.
Že na vzdělávání v romštině a problém vzdělání Romů mají i samotní Romové velmi obdobný názor, svědčí i poslední číslo Romano Hangos, ve kterém je mimo jiné též článek ing. Karla Holomka dotýkající se vzdělání. Celé nové číslo Romano Hangos najdete na tomto odkazu:
http://www.srnm.cz/stazeni/rh/RH0608.pdf
A na závěr?? Vraťme se ještě jednou k problematice školství. Podle mého názoru je zřejmé, že naprostá nechuť převažující části romských dětí chodit do školy a vzdělávat se je pouze hypertrofovaným obrazem našich českých dětí, které rovněž vnímají školní prostředí jako ohrožující – ostatně, dle oficiálních statistik 41% všech žáků zažilo ve škole šikanu!! Nepřipadne vám to obludné?? Mně ano…. I majoritní společnosti nalomila škola sebedůvěru, mnohokrát nás ponížila, potlačila, odnaučila kritickému myšlení. Nedivme se, že takovému postupu vůči svým dětem se Romové podvědomě brání.
Pomocí pro zodpovězení otázky, proč tomu tak je, proč je na tom české školství tak zle – a projevuje se to i na výsledcích znalostí žáků – může být následující citát, o který si dovolím se s vámi podělit. Je převzatý z knížky „Právo a obrana jako zboží na trhu“, kterou vydal Liberální institut. Na str. 45 a násl. je uveden citát z práce Randala G. Holcombe, „A Theory of the Theory of Public Goods“:
„….Jestliže je důležité vnímání vlády jako legitimní instituce a jestliže toto vnímání může být ovlivněno kontrolou toku myšlenek ovládaných vládou směrem k lidem, pak je také v zájmu vlády zmocnit se institucí, které nemají vliv na myšlení obyvatelstva. Vlády mohou kontrolovat toky myšlenek, aniž by kontrolovaly sdělovací prostředky, jestliže ovládají vzdělávací systém. Je-li znárodněn vzdělávací systém a stanou-li se z učitelů státní zaměstnanci, získají přirozeně učitelé silný motiv stranit státu, kdykoli je to jen možné. Učitelé se stávají nástrojem státní propagandy... a je běžné, že tvrdí, že školy by měly
vychovat ze studentů správné občany..."
Což je též odpovědí na otázku, proč se ministerstvo školství zub nehty brání vzniku soukromých základních škol….. psychologové totiž tvrdí, že k indoktrinaci určitého způsobu myšlení a chování bohatě stačí mít pod kontrolou mozky dětí na prvním stupni. Ministerští úředníci si tím evidentně nejsou zcela jisti, a tak pro jistotu zahájili tažení proti osmiletým gymnáziím, kde by třeba přece jen mohlo dojít k rozvoji kritického myšlení…a výchově státu neloajálních jedinců, kteří by třeba, nedaj bože, chtěli po státu i dodržování zákonů.
Jak nám to pěkně všechno se vším souvisí, že?? Tak abyste ty Vánoce měli skutečně radostné (jak mne správně opravil diskutér IO – tedy nikoliv veselé), pusťte si k němu ještě kolotoč…
http://www.ruskekolo.cz/kolotoc2.swf
(omlouvám se, odkaz vlevo dole je skutečně nevhodný, ale nejde to smazat, neb já nejsem autorem těchto stránek..)