Úřední maturita je nyní férové východisko
Sněmovna uložila ministru Plagovi, aby umožnil úřední maturity. Podle ministra školství je tento požadavek nezákonný, což není pravda. Ministerstvo školství již 15.3.2021 vydalo opatření obecné povahy, kterým úřední maturitu za určitých podmínek připustilo a podle stejného ustanovení školského zákona (§184a odst. 4) tak může a má postupovat i nyní.
Předpoklady MŠMT (ohledně praktických maturit) se nenaplnily
MŠMT předpokládalo, že konání praktické maturitní zkoušky se posune až na konec srpna (bod XIII uvedeného opatření). Většina škol ale po obnovení prezenční praktické výuky nebude tuto výuku protahovat do prázdnin, neboť učitelé vyučující praktické předměty často učí i předměty teoretické a nebylo možné jim čerpání dovolené nařídit např. v březnu.
Jak asi budou probíhat praktické maturity v květnu nebo v červnu, když si žáci v laboratořích nebo v dílnách třeba z 20ti maturitních otázek stihli procvičit jen 15? Některé školy sice „propašovaly“ do každé maturitní otázky aspoň část učiva, které bylo procvičeno do března minulého roku, ale máme takto žáky učit, jak se obchází vládní nařízení?
Nalijme si čistého vína
Naše (zvláště technické) školství nepřipravovalo dostatečně žáky na výzvy čtvrté průmyslové revoluce resp. "Průmyslu 4.0" ani v době před COVID-19. To není výtka na adresu učitelů odborných předmětů. Školy nemají dostatek peněz na to, aby mohly kupovat např. průmyslové roboty a ani by to nebylo efektivní. Klíčem je posílení role "duální" výuky a to vyžaduje legislativní změny.
Zaměstnavatel, který ví, jaká je realita, se neřídí při výběru zaměstnance podle známek na maturitním vysvědčení. Zaměstnavatelé, pro které má smysl pracovat, se řídí většinou tím, jak aktivně člověk k práci přistupuje, jak rychle se učí novým věcem, jestli je týmový hráč, jestli má zásady, které aspoň zčásti odpovídají hodnotám firmy, její kultuře. Zaměstnavatel, který cíleně vzdělává své zaměstnance, je naučí za 3 měsíce to, co škola za 3 roky.
Letošní maturanti mají klíčovou kompetenci
Letošní maturanti byli vystaveni značné nejistotě. Standardně maturanti znají maturitní otázky již v září. Nyní ani necelý měsíc před didaktickými testy (a u některých škol jen pár dnů před zahájením praktických maturitních zkoušek) žáci netuší, zda ministr Plaga bude respektovat usnesení Sněmovny nebo zda budou muset konat formální praktickou zkoušku.
Všechno zlé je ale k něčemu dobré. Naučit se žít v nejisté době, umět se rozhodovat za situace, kdy nejsou k dispozici ani základní informace, je klíčová kompetence. Pokud bych si měl možnost vybrat do týmu maturanta nebo maturantku z doby před pandemií nebo z roku 2021, preferoval bych (za jinak srovnatelných charakterových vlastností) člověka, který zkoušku z dospělosti složil již tím, že se z nejistoty psychicky nezhroutil.
Sečteno a podtrženo
Ministr Plaga by neměl dělat, že neví, jak má podle § 184a odst. 4 školského zákona vydat opatření obecné povahy, které umožní maturantům získat aspoň v praktických maturitních předmětech finální známku na základě toho, jak se snažili do poloviny třetího ročníku.
Je to lepší řešení, než formální maturita, u které by zkoušející stejně museli žáky „provést“ některými praktickými úkony. Není představitelné, že by někdo maturitní zkoušku z praktického předmětu nesložil. I ti, kteří by „vypadli“ na látce procvičované před 1,5 rokem nebo dříve, by se mohli (s velkou šancí na úspěch) domáhat přezkumu. Může někdo dostat nedostatečnou, pokud byla nedostatečná praktická příprava?
Z jistého pohledu chápu, že politici a úředníci nechtěli oznámit, že bude letos úřední maturita např. v únoru. I jinak pracovití, odpovědní a aktivní žáci by asi nevěnovali učivu tolik času, jako když byli udržováni v nejistotě. Nyní je už ale čas hru na neúřední formální maturitu ukončit. Sněmovna to už pochopila. Zbývá tedy, aby si to uvědomil i pan ministr školství.
Předpoklady MŠMT (ohledně praktických maturit) se nenaplnily
MŠMT předpokládalo, že konání praktické maturitní zkoušky se posune až na konec srpna (bod XIII uvedeného opatření). Většina škol ale po obnovení prezenční praktické výuky nebude tuto výuku protahovat do prázdnin, neboť učitelé vyučující praktické předměty často učí i předměty teoretické a nebylo možné jim čerpání dovolené nařídit např. v březnu.
Jak asi budou probíhat praktické maturity v květnu nebo v červnu, když si žáci v laboratořích nebo v dílnách třeba z 20ti maturitních otázek stihli procvičit jen 15? Některé školy sice „propašovaly“ do každé maturitní otázky aspoň část učiva, které bylo procvičeno do března minulého roku, ale máme takto žáky učit, jak se obchází vládní nařízení?
Nalijme si čistého vína
Naše (zvláště technické) školství nepřipravovalo dostatečně žáky na výzvy čtvrté průmyslové revoluce resp. "Průmyslu 4.0" ani v době před COVID-19. To není výtka na adresu učitelů odborných předmětů. Školy nemají dostatek peněz na to, aby mohly kupovat např. průmyslové roboty a ani by to nebylo efektivní. Klíčem je posílení role "duální" výuky a to vyžaduje legislativní změny.
Zaměstnavatel, který ví, jaká je realita, se neřídí při výběru zaměstnance podle známek na maturitním vysvědčení. Zaměstnavatelé, pro které má smysl pracovat, se řídí většinou tím, jak aktivně člověk k práci přistupuje, jak rychle se učí novým věcem, jestli je týmový hráč, jestli má zásady, které aspoň zčásti odpovídají hodnotám firmy, její kultuře. Zaměstnavatel, který cíleně vzdělává své zaměstnance, je naučí za 3 měsíce to, co škola za 3 roky.
Letošní maturanti mají klíčovou kompetenci
Letošní maturanti byli vystaveni značné nejistotě. Standardně maturanti znají maturitní otázky již v září. Nyní ani necelý měsíc před didaktickými testy (a u některých škol jen pár dnů před zahájením praktických maturitních zkoušek) žáci netuší, zda ministr Plaga bude respektovat usnesení Sněmovny nebo zda budou muset konat formální praktickou zkoušku.
Všechno zlé je ale k něčemu dobré. Naučit se žít v nejisté době, umět se rozhodovat za situace, kdy nejsou k dispozici ani základní informace, je klíčová kompetence. Pokud bych si měl možnost vybrat do týmu maturanta nebo maturantku z doby před pandemií nebo z roku 2021, preferoval bych (za jinak srovnatelných charakterových vlastností) člověka, který zkoušku z dospělosti složil již tím, že se z nejistoty psychicky nezhroutil.
Sečteno a podtrženo
Ministr Plaga by neměl dělat, že neví, jak má podle § 184a odst. 4 školského zákona vydat opatření obecné povahy, které umožní maturantům získat aspoň v praktických maturitních předmětech finální známku na základě toho, jak se snažili do poloviny třetího ročníku.
Je to lepší řešení, než formální maturita, u které by zkoušející stejně museli žáky „provést“ některými praktickými úkony. Není představitelné, že by někdo maturitní zkoušku z praktického předmětu nesložil. I ti, kteří by „vypadli“ na látce procvičované před 1,5 rokem nebo dříve, by se mohli (s velkou šancí na úspěch) domáhat přezkumu. Může někdo dostat nedostatečnou, pokud byla nedostatečná praktická příprava?
Z jistého pohledu chápu, že politici a úředníci nechtěli oznámit, že bude letos úřední maturita např. v únoru. I jinak pracovití, odpovědní a aktivní žáci by asi nevěnovali učivu tolik času, jako když byli udržováni v nejistotě. Nyní je už ale čas hru na neúřední formální maturitu ukončit. Sněmovna to už pochopila. Zbývá tedy, aby si to uvědomil i pan ministr školství.