Česká elektrocesta: Na elektroauta tolik jako na Čapí hnízdo...

27. 10. 2019 | 19:06
Přečteno 2985 krát
Na úvod, a pro vyjasnění, o elektromobilitě píši často, byť je to jen malý zlomek mozaiky kroků, které mohou pomoci řešení klimatického problému.

K tomu, aby doprava nesehrávala dnešní roli ve zvyšování klimatického rizika, a stala se tím, kdo pomůže dosáhnout obratu v tom, kolik emisí z lidské činnosti do atmosféry směřuje, totiž nestačí zdaleka jen prodávat elektroauta. Obrovskou roli musí sehrát změna organizace dopravy, která nabídne mnohem lepší (klimaticky příznivější) hromadnou dopravu a zajistí také přesun k energeticky efektivnější, úspornější, levnější, a též klimaticky únosné dopravě zboží.

Nicméně i tak, to, co se děje v auto průmyslu, stojí za pozornost. Zajímavé a důležité to je jak z pohledu nastupující nové technologii (což mne fascinuje), ale i kvůli rychlé změně, kterou do velkého a významného průmyslu tato změna přinese. S tím je spojena i hrozba, kterou by nezvládnutí a nepochopení této změny mohlo přinést naší ekonomice (neb role "šampiona odcházející technologie" není zrovna lákavá).

Obávám se, že nepochopení významu těchto změn ukázalo i české Ministerstvo průmyslu a obchodu ve svých plánech na snížení a zpřísnění dotací na nákup elektromobilu (pro firmy). Pro žadatele o dotaci vyhrazuje "celých" 50 milionů korun. Přitom důvodů následovat cestu, kterou volí velká většina evropských (nejen) zemí, je dost. Nejde jen o "loajalitu" státu k automobilovým výrobcům (kteří v naší ekonomice hrají velkou roli), či o to, aby ve městech přibylo aut, které zplodinami neohrožují okolní chodce. Ve hře je i stimul pro vznik infrastruktury (nejen státem dotované) či nahrazování (z Ruska) dovážené ropy domácí (ideálně zelenou) elektřinou. Samotná logika dotací není zase tak neobhajitelná – spousta studií poukazuje na to, že státy nedostatečně(!) daní spalovací auta, neb škody, které jejich provoz provází (tzv. externality – škody zejména na zdraví a životním prostředím) jsou vyšší než uvalené daně. Vyšší zdanění (třeba jen firemních) "konvenčních aut", a využití příjmu na dotaci aut (čistých) by pak nejen zabránilo potřebě čerpat jiné daňové příjmy, ale odpovídalo by i logice.

Náš stát se ale rozhodl jinak, a tak mě napadá pár poznámek, které pro mne ukazují na úplně hezkou a poněkud krátkozrakou "logiku", jaká zřejmě k rozhodnutí vedla:

1. Samozřejmě, že na podporu této strategické oblasti a cesty jak zlepšit (u nás dost) špinavý vzduch ve městech (prý možná jen mimo Prahu) nedáme "naše peníze", ale necháme co nejvíc zaplatit Unii.
2. Jako autovelmoc, u které hrozí neúspěch transformace jejího hlavního průmyslu na "nový normál", do podpory nové technologie (a tedy prodejů nových aut) zainvestujeme tolik, kolik byl stát ochoten zaplatit jako příspěvek na sídlo dnešního premiéra Babiše, Čapí hnízdo.
3. Zato to ale zcela absurdně "přeženeme" s výší dotace, takže těch pár jednotek či desítek šťastlivců si fakt pomůže hodně (výše dotace bude v řádu mnoha stovek tisíc na auto).
4. Díky tomu to ale nebude systematická podpora (ta by byla malá a dlouhodobá), ale loterie. Jak si možní zájemci poradí s nejistotou, zda dotace (opravdu velkorysá) "bude nebo ne", navíc v situaci, kdy automobilky nejsou sto auta ve větším množství rychle dodat, to fakt netuším.

A tak se mi zdá, že snad v každém bodě tohoto rozhodnutí se stát rozhodl špatně. Tedy pokud faktickým cílem není udělat z naší země (i zde) někdy docela směšně působící revoltní ostrov uvnitř Evropy, který nejlépe ví, jak věci (ne)dělat, a proto se svými rozhodnutími snaží ukázat, že to fakt nejde...

P.S. Ještě dodávám, že se u nás s podporou některých politiků rodí "třídní a sociální" revolta proti elektromobilům (třeba pan premiér zmínil, že naši zemi ochrání proti nesmyslům Bruselu, jako jsou elektroauta) i lidem, co si čistá auta za hodně peněz kupují. K tomu bych dodal jen toto (ač to je zjednodušení) - každé takové auto na rušné křižovatce ve městě znamená menší ohrožení těch, co na ní stojí, nebezpečnými jedy (neb si mohli koupit třeba Porsche, nebo obrovské naftové SUV a na křižovatce je turovat). Žádná nová technologie, ve svém počátku, není dostupná velké části lidí, neb je velmi drahá (vzpomeňme na první mobily). Ale tato je i dnes prospěšná i pro ty, co si ji nemohou zatím dovolit. A ti první, co si ji za drahé peníze kupují, ji dělají více dostupnou později...

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy