Když ne Dukovany, tak co? (část II)
I přes všechny problémy by možná (podstatně vylepšený) návrh na přípravu stavby jaderného bloku v Dukovanech dával smysl, pokud by neexistovaly jasné, reálné alternativy.
Ale ony existují. A většina zemí v Evropě je již naplno využívá (Německo včetně „umělého“ utlumení jaderné energetiky). Jde tedy o investice, které jsou již pro dnešní situaci „osvědčené“, nákladově efektivní, a které odpovídají dnešnímu poznání i snaze snížit rizika spojené s probíhající klimatickou změnou. Pro tuto dekádu vidím jako hlavní směry tyto:
- Rozvíjení energetických úspor, zejména v oblasti bydlení a v dopravě, podpora tržně konzistentních nástrojů (ETS), které podporují úspory v části ekonomiky
- Přesměrování pozornosti od konceptu energetiky stojící na velkých centrálních zdrojích, k energetice více decentralizované. Součástí toho je i posílení role spotřebitelů – producentů
- Modernizace přístupu k energetické soustavě, zejména v oblasti úložišť energie (kde dokonce ČR nemá adekvátní legislativu), posuzování celkových nákladů na řešení dodávek energie, včetně nákladů na přenos (dnes jednotné), vytvoření podmínek pro lokální řešení (například FVE na střechách obytných domů)
- Podstatné posilování podílu (ekonomicky nejvíce efektivních) obnovitelných zdrojů na energetickém (OZE) mixu. Využití efektivních nástrojů pro jejich podporu, vytvoření prediktabilních podmínek pro menší investice, využití aukcí pro velké zdroje (bez diskriminace FVE)
- Část rozvoje FVE realizovat nastavením závazných podmínek pro vybavení staveb, například FVE pro sklady, kancelářské budovy a vhodné veřejné budovy (jde o analogii požadavku na vysokou energetickou efektivitu budov, která již platí).
- Utlumování podílu uhlí zejména ve výrobě elektrické energie (dnes na úkor exportu), i díky striktnímu prosazování limitů na škodliviny, větší odpovědnosti státu za stav životního prostředí a odpovídajícím poplatkům za těžbu nerostných surovin. Lepší zohlednění externalit při využívání neobnovitelných zdrojů v energetice
- Využívání plynu jako přechodné technologie zejména na stabilizaci soustavy při růstu podílu OZE (díky příznivým kapitálovým nákladům na kapacitu a nižšímu podílu škodlivin). Zohlednit ekologické požadavky například i při platbách za „stabilizaci sítě“
- Sledování vývoje „vodíkové ekonomiky“ a její uplatnění poté, co budeme směřovat k dostatečné kapacitě OZE, před tím selektivní lokální využití směřující k rozvoji know how a zlepšení životního prostředí
- Podstatné posílení regionální spolupráce v energetice (Německo, Rakousko, Polsko a Slovensko) a spolupráce při zajištění dostatečné kapacity, jak výroby tak přenosu a akumulace v rámci regionu, nikoliv jen uvnitř ČR
- Prodloužení funkčnosti existujících jaderných bloků (za podmínky zajištění požadované bezpečnosti) a analyzování perspektiv jaderné energetiky, zejména v oblasti vývoje menších, modulárních zdrojů
Jde o kontinuální proces, který zohledňuje pokrok v oblasti VaV a zkušenosti s různými typy investic do energetiky. Jak již bylo uvedeno, v rámci toho, by mělo dojít k pravidelnému, transparentnímu vyhodnocení / přehodnocení přístupu, a posouzení, zda z ohledu naší energetické bezpečnosti, je třeba změna přístupu, včetně možné intervence v podobě státní poptávky, na vznik určitého typu energetického zdroje.
Ale ony existují. A většina zemí v Evropě je již naplno využívá (Německo včetně „umělého“ utlumení jaderné energetiky). Jde tedy o investice, které jsou již pro dnešní situaci „osvědčené“, nákladově efektivní, a které odpovídají dnešnímu poznání i snaze snížit rizika spojené s probíhající klimatickou změnou. Pro tuto dekádu vidím jako hlavní směry tyto:
- Rozvíjení energetických úspor, zejména v oblasti bydlení a v dopravě, podpora tržně konzistentních nástrojů (ETS), které podporují úspory v části ekonomiky
- Přesměrování pozornosti od konceptu energetiky stojící na velkých centrálních zdrojích, k energetice více decentralizované. Součástí toho je i posílení role spotřebitelů – producentů
- Modernizace přístupu k energetické soustavě, zejména v oblasti úložišť energie (kde dokonce ČR nemá adekvátní legislativu), posuzování celkových nákladů na řešení dodávek energie, včetně nákladů na přenos (dnes jednotné), vytvoření podmínek pro lokální řešení (například FVE na střechách obytných domů)
- Podstatné posilování podílu (ekonomicky nejvíce efektivních) obnovitelných zdrojů na energetickém (OZE) mixu. Využití efektivních nástrojů pro jejich podporu, vytvoření prediktabilních podmínek pro menší investice, využití aukcí pro velké zdroje (bez diskriminace FVE)
- Část rozvoje FVE realizovat nastavením závazných podmínek pro vybavení staveb, například FVE pro sklady, kancelářské budovy a vhodné veřejné budovy (jde o analogii požadavku na vysokou energetickou efektivitu budov, která již platí).
- Utlumování podílu uhlí zejména ve výrobě elektrické energie (dnes na úkor exportu), i díky striktnímu prosazování limitů na škodliviny, větší odpovědnosti státu za stav životního prostředí a odpovídajícím poplatkům za těžbu nerostných surovin. Lepší zohlednění externalit při využívání neobnovitelných zdrojů v energetice
- Využívání plynu jako přechodné technologie zejména na stabilizaci soustavy při růstu podílu OZE (díky příznivým kapitálovým nákladům na kapacitu a nižšímu podílu škodlivin). Zohlednit ekologické požadavky například i při platbách za „stabilizaci sítě“
- Sledování vývoje „vodíkové ekonomiky“ a její uplatnění poté, co budeme směřovat k dostatečné kapacitě OZE, před tím selektivní lokální využití směřující k rozvoji know how a zlepšení životního prostředí
- Podstatné posílení regionální spolupráce v energetice (Německo, Rakousko, Polsko a Slovensko) a spolupráce při zajištění dostatečné kapacity, jak výroby tak přenosu a akumulace v rámci regionu, nikoliv jen uvnitř ČR
- Prodloužení funkčnosti existujících jaderných bloků (za podmínky zajištění požadované bezpečnosti) a analyzování perspektiv jaderné energetiky, zejména v oblasti vývoje menších, modulárních zdrojů
Jde o kontinuální proces, který zohledňuje pokrok v oblasti VaV a zkušenosti s různými typy investic do energetiky. Jak již bylo uvedeno, v rámci toho, by mělo dojít k pravidelnému, transparentnímu vyhodnocení / přehodnocení přístupu, a posouzení, zda z ohledu naší energetické bezpečnosti, je třeba změna přístupu, včetně možné intervence v podobě státní poptávky, na vznik určitého typu energetického zdroje.