Digitalizací k zemi kuřáků opia a snad jediný dobrý nápad soudruhů z ČLR
Lavina zpráv o tom, že digitalizace je budoucnost všeho, v první řadě školství, se valí a nelze jí uniknout.
Loni se ministerstvo školství bez debaty se zainteresovanými rozhodlo výrazně navýšit počet hodin informatiky na úkor jiných předmětů, osekaných často o dost podstatnou látku. Už delší dobu se mnozí tváří, že počet tabletů je v přímé úměře s kvalitou školy, ale teprve pandemická domácí výuka vyvolala ve sdělovacích prostředcích smršť rozumování o tom, jak reformovat vzdělávání jeho elektronizací. A první věta, která pronikla na veřejnosti od nově nastupujícího poradce ministra školství, podnikatele ve vzdělávání O. Šteffla, se nesla přesně v tomto duchu.
Já se ale ptám: je stát připraven také na masivní podporu vzdělávání adiktologů, na plošné preventivní kampaně a úpravy legislativy? Aby se nestalo, že se celé generace stanou klinicky závislými na telefonech a další elektronice? Ze zárodků se nám tu rozvíjí společenský problém obřích rozměrů, aniž by to někoho příliš vzrušovalo, naopak, procesy, které k tomu vedou, jsou státem urychlovány. Situace je vážná už nyní. Troufám si tvrdit, že většina mládeže tráví u telefonů více času než například ve škole nebo kdekoli jinde či s čímkoli jiným, nemálo dětí u nich tráví veškerý svůj volný čas. Z vlastní zkušenosti pak dobře vím, že zamezit nejhoršímu, zejména v současném ovzduší, vyžaduje nadlidské úsilí a ustavičnou konfrontaci. A i ze svého okolí znám třeba případy, kdy se děti na telefony tajně sápaly i v noci, a protože měly osvícené rodiče, musely podstoupit dlouhodobější odvykací kúru.
Prodej alkoholu a cigaret je do osmnácti let z dobrých důvodů zakázán. Osvěta ohledně jejich škodlivosti je všudypřítomná. Zdravý životní styl, zdravá strava, to jsou nejoblíbenější témata novin a časopisů, a prostupují společností, z níž podstatná část jimi žije, až by kolikrát člověk řekl, že čeho je moc, toho je příliš. Gamblerství je diagnostikováno jako vážná nemoc a sociální patologie. Ovšem závislost na telefonech, v prvé řadě na sociálních sítích, se bere v podstatě jako samozřejmost. Pochopitelně se to zdaleka netýká jen dětí a mládeže, těm se vlastně ani nelze divit, porozhlédneme-li se po dospělých. Jak velký jejich díl vykazuje vazbu na svůj telefon silnější, než je zdrávo? Třetina? Polovina? V něčem mi to připomíná Čínu před Opiovými válkami v polovině 19. století. Čínská společnost se nacházela v rozkladu, jehož jednou z významných příčin bylo, že nezanedbatelný díl (až 20 mil.) převážně městských vrstev byl závislý na opiu.
Škola je dosud jedním z mála míst, kde se děti bezpečně věnovaly něčemu jinému než ponoru do sociálních sítí či hráčství. Výjimkou byla digitální výuka během pandemie, během níž se na telefonech staly závislé i ty děti, které předtím nebyly, čehož jsem byl bohužel očitým svědkem. Jestliže nyní budeme posilovat mechanismy, které vedou k přilnutí k obrazovkám a odtržení od skutečného světa, dopadne to opravdu špatně, pro nás pro všechny. Zaujalo mě, že to napadlo i čínské vedení, pro něž jinak nemám ani slova, ba ani písmena chvály: loni omezilo čas strávený mládeží při „mobilování“ na tři hodiny na týden, ač mi není jasné, jak na to orgány dohlížejí (v digitálním leninismu je však možné ledacos). S přáteli sinology jsme si tehdy jen napůl z legrace šuškali, že soudruzi konečně udělali něco hodného inspirace. U nás asi nic takového neprojde, nicméně pro začátek bychom aspoň nemuseli vycházet katastrofě vstříc.
Loni se ministerstvo školství bez debaty se zainteresovanými rozhodlo výrazně navýšit počet hodin informatiky na úkor jiných předmětů, osekaných často o dost podstatnou látku. Už delší dobu se mnozí tváří, že počet tabletů je v přímé úměře s kvalitou školy, ale teprve pandemická domácí výuka vyvolala ve sdělovacích prostředcích smršť rozumování o tom, jak reformovat vzdělávání jeho elektronizací. A první věta, která pronikla na veřejnosti od nově nastupujícího poradce ministra školství, podnikatele ve vzdělávání O. Šteffla, se nesla přesně v tomto duchu.
Já se ale ptám: je stát připraven také na masivní podporu vzdělávání adiktologů, na plošné preventivní kampaně a úpravy legislativy? Aby se nestalo, že se celé generace stanou klinicky závislými na telefonech a další elektronice? Ze zárodků se nám tu rozvíjí společenský problém obřích rozměrů, aniž by to někoho příliš vzrušovalo, naopak, procesy, které k tomu vedou, jsou státem urychlovány. Situace je vážná už nyní. Troufám si tvrdit, že většina mládeže tráví u telefonů více času než například ve škole nebo kdekoli jinde či s čímkoli jiným, nemálo dětí u nich tráví veškerý svůj volný čas. Z vlastní zkušenosti pak dobře vím, že zamezit nejhoršímu, zejména v současném ovzduší, vyžaduje nadlidské úsilí a ustavičnou konfrontaci. A i ze svého okolí znám třeba případy, kdy se děti na telefony tajně sápaly i v noci, a protože měly osvícené rodiče, musely podstoupit dlouhodobější odvykací kúru.
Prodej alkoholu a cigaret je do osmnácti let z dobrých důvodů zakázán. Osvěta ohledně jejich škodlivosti je všudypřítomná. Zdravý životní styl, zdravá strava, to jsou nejoblíbenější témata novin a časopisů, a prostupují společností, z níž podstatná část jimi žije, až by kolikrát člověk řekl, že čeho je moc, toho je příliš. Gamblerství je diagnostikováno jako vážná nemoc a sociální patologie. Ovšem závislost na telefonech, v prvé řadě na sociálních sítích, se bere v podstatě jako samozřejmost. Pochopitelně se to zdaleka netýká jen dětí a mládeže, těm se vlastně ani nelze divit, porozhlédneme-li se po dospělých. Jak velký jejich díl vykazuje vazbu na svůj telefon silnější, než je zdrávo? Třetina? Polovina? V něčem mi to připomíná Čínu před Opiovými válkami v polovině 19. století. Čínská společnost se nacházela v rozkladu, jehož jednou z významných příčin bylo, že nezanedbatelný díl (až 20 mil.) převážně městských vrstev byl závislý na opiu.
Škola je dosud jedním z mála míst, kde se děti bezpečně věnovaly něčemu jinému než ponoru do sociálních sítí či hráčství. Výjimkou byla digitální výuka během pandemie, během níž se na telefonech staly závislé i ty děti, které předtím nebyly, čehož jsem byl bohužel očitým svědkem. Jestliže nyní budeme posilovat mechanismy, které vedou k přilnutí k obrazovkám a odtržení od skutečného světa, dopadne to opravdu špatně, pro nás pro všechny. Zaujalo mě, že to napadlo i čínské vedení, pro něž jinak nemám ani slova, ba ani písmena chvály: loni omezilo čas strávený mládeží při „mobilování“ na tři hodiny na týden, ač mi není jasné, jak na to orgány dohlížejí (v digitálním leninismu je však možné ledacos). S přáteli sinology jsme si tehdy jen napůl z legrace šuškali, že soudruzi konečně udělali něco hodného inspirace. U nás asi nic takového neprojde, nicméně pro začátek bychom aspoň nemuseli vycházet katastrofě vstříc.