Mys Dobré naděje - Kozí

26. 02. 2010 | 09:39
Přečteno 12467 krát
V dobách mládí mých babiček, kuřata, nechována v době té na pásech velkovýroby, nebyly na trhu moc k dostání, spíše jste nějaké mohli vyloudit od místního hospodáře. Místo kuřat tak lidé jedli třeba holuby, a ty si buď nalovili sami a nebo na místním trhovišti. Tvaroh si kutili doma, babička Marie na svém statku tloukla máslo pro lidi z okolí, a Růženka si ho pak ve městě obstarala na trhu. A protože v té době neměli doma lednici, skladovali kostku másla v hrnci se studenou vodou ve spižírně. Nebyl to ráj na zemi a pečení holubi nelétali sami do huby, jako ani dnes, ale jídlo bylo zdravé. V místním koloniálu, kam se vyráželo zásadně s košíkem jste za pár fufníků mohli dostat jen zemědělské a ovocnářské výplody, které dnes označujeme přívlastkem Bio. Jiné nebyly k dostání, o geneticky modifikovaných potravinách se babičkám ještě ani „nesnilo“ a jako hnojivo, světe div se, sloužil hnůj! Což mělo výhodu tu, že hnůj, který zvířata a lidé nakydali se zároveň zužitkoval.

Pak přišli komunisti, zrušili velkostatky, z koloniálů se nasekaly konzumy a jednoty, a jak ten čas běží, hnoji se dnes říká biomasa a slovo „hnůj“ se až na výjimky užívá jako označení pro lidské splašky spíše duševního charakteru. Mocní z celého světa jezdí za naše peníze debatit do Kodaně o klimatických změnách, zatímco my s přízemními starostmi, když chce jeden „jíst zdravě“, tak aby měl chca nechca pěkně naditou portmonku.

Tohle celé ale není pláč slavičí písně nad starými časy „Když jsem já byl tenkrát kluk“/holka. Je to úryvek z putování mezi těmi, kdož přechovávají a vytváří hodnoty, přec svítá... Jednoho letního odpoledne putujíc krajinou, ejhle!

Hospodářství pod Strážným vrchem Merboltice
Bez ohledu na to, co se upeče v Praze, Bruselu, nebo Kodaních..., přes všechny překážky, objevují se postupem času i v naší kotlině ostrůvky autonomní svobody a nezávislosti, něco jako „Mys Dobré naděje“, vesměs nezmarů, lidí, toužících po návratu ke kořenům, životu v rovnováze s přírodou...
Tudy cesta.

Vrátím-li se ještě v běhu času na skok před komunistický (a)reál, po druhé světové válce a odsunu německých starousedlíků, se některé obce v našem pohraničí z různých důvodů nepodařilo znovu osídlit, a kde lidé zmizeli, zmizely časem z mapy a povrchu zemského i celé vesnice („zaniklé obce“). A i v některých z těch, které se před lety znovu osídlily, dnes v našem pohraničí hlodá zub času. Když navštívím některá taková místa, mám někdy pocit, že tam i krajina, voda, ... pláče, stromy skřípou bolestí. A tak, když takový Mys Dobré naděje vyrůstá v našem pohraničí, cením si toho dvojnásob.

Se Sifónem na Sněžníku – úryvek „ze slohovky“
„Brodím sněhem, sestupuji do údolí, mezi skalními věžemi strmě klikatící se stezkou. Půjčený Sifón je mi v patách, vždycky mě předběhne, všechno očichá, zanechá „pozdrav“ a peláší dál. Má zjevně svůj zájem, ale nepřekážíme si, víme o sobě, vnímá mě a je mi příjemným společníkem. Sifón je pes. Cítím i slyším, jak mi pod nohama křoupá sníh. Miluji tenhle zvuk. Je to stejnej sound, jako když zarputilec skřípá zuby.
Všechno se leskne a třpytí, jak slunce sněhem zalitou krajinu hladí svými paprsky. Oči se slzou zalykají blahem. Ve vzduchu je cítit sníh a čerstvý vzdoušek, až z toho pálí v nose. Úplné ticho jen sem tam prořízne vrzání stromů a skřek divé zvěře. Přelézám čerstvě vyvrácenou borovici. Musela na stejném místě stát nejméně sto roků. Vývrat ještě není zavát sněhem, zřejmě svědek poslední vichřice.

Na chvíli ustrnu pohledem na rozsvícenou mystickou scenérii kol kolem. Až dech se tají. Žádný malíř by nedokázal vykreslit takový kýč, to dokáže jen zdejší kraj sám. Kam až oko dohlédne kopce, lesy se zasněženými homolemi. Dolů ještě tak půl kilometru k Vlčáku, už je na dohled, Vlčí jezero. Nebe, hory nahoře, nebe hory dole, to jak se v průzračné hladině jezera zračí okolní svět. Tohle je ten svět, i Sifón to ví.

Nezamrzá ani v zimě. Člověk vezdejší ví, že teplý pramen udržuje v jezeře i v největších mrazech příjemnou teplotu, takovou akorát…, ale v zimě sem kromě zvěře nikdo nechodí, leda nějaký „blázen“. Lišky tu dávají dobrou noc, a navíc tu straší… Šušká se v kraji, že v jezeře bylo po válce ubito posledních několik německých civilistů z nedalekých Maxiček, převážně žen a dětí, odsunu se již nedočkali. Do té doby studený pramen vody prý s první znásilněnou dívkou začal vřít, a jezero už přes šedesát let nezamrzlo.
Koukám shůry dolů ke srubu, dávám si cigárko... Sifón už na mě sere a peláší dolů.
Barevný kýč nahlodává stoupající mlha, ale není to mlha, je to kouř z komína…“

V putování časem a krajinou, znovu se vracím do Merboltic do severočeského pohraničí.
Merboltice nepláčí, vzkvétají, naše pohraničí znovu ožívá. Duše pocestného světa krajem v těchto místech zaplesá. Při návštěvě kozí farmy čekala jsem starého, plešatého, upachtěného hospodáře. Namísto toho nás přivítal mladý muž v plné síle, s culíkem a náušnicí v uchu, s malým děckem za patami, těhotnou ženou a královstvím k tomu. Ve skutečnosti to není království, ale pořádná řacha! Obrovské hospodářství na hřbetě se stádem koz, ovocným sadem a kopou starostí k tomu. Kozy, starosti nestarosti, se s důvěrou klidně popásají v kopci nad hospodářskými staveními. Takový Mys Dobré naděje, čerstvá krev do žil našeho pohraničí..

Ondřej a Jindřiška Šancovi přišli do Merboltic z Ústí nad Labem. Jsou lidé, kterým dáš větévku, oni ji zasadí, vypěstují z ní strom a ten jim pak plodí. Jsou lidé, kterým dáš ovocný sad a on jim chcípne. Ondra s Jindrou jsou ten první případ! Když před pěti lety přišli do Merboltic a začali obnovovat Hospodářství pod Strážným vrchem, někdo jim více méně z legrace dal kozu s kozlem, a bylo... No, nešlo to tak hladce, první kozel byl neplodný, tak jej na podzim porazili a snědli. Další kozel už měl vše jak se patří a tak se stalo, že do roka se pod Strážným vrchem urodilo několik kůzlátek. V tu chvíli teprve začal kolotoč o nekonečném boji s byrokraty, naší i evropskou legislativou, nepřízní počasí v běhu procesu výroby kozích bio produktů..., ale o tom třeba jindy...

Ať žijí kozáci a kozákyně !

Vytaženo z letního šuplíku pro radost.
Doporučuji číst také článek Jany Křišťanky Hradilkové „Radosti, hrdosti – jste doma?“, se kterou jsem tou letní krajinou putovala.


Ondřej Šanc
Ondřej Šanc
Ondřej Šanc

foto: JKH

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Petr Havelka napsal(a):

Paní Zahálková,

krupicová kaše, nebo-li dětský guláš, z kozího mléka byla v mém raném dětsví delikatesa. Kozu jsme si doma jako děti, i podojili, tady já ne, ždímal starší bratr, já měl v tu dobu necelé 2 až 4 roky. Kozí mléko je zdravé.

Pak tu máme chutná kůzlata, ale o tom se hůře píše.
26. 02. 2010 | 10:09

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, jo, jo, někteří z nás dokonce nezapomněli ještě kopat jámy na mamuty...

LIDOVÁ /od Ulanbátoru/

Chutné mléko
od kobyl
potěší
a dodá
sil

I mořeplavcům prospěje
náš kumys
dobré
naděje...

Veselé krizování a vepřové chřipkování...
http://i1.korzik.net/2009-1...
26. 02. 2010 | 10:12

Olga napsal(a):

Vyrůstala jsem na vesnici a pila kozí mléko. Chodili jsme na jahody, třešně, maliny, kterých bylo kolem plno. Vše bylo v BIO kvalitě, zasazeno do krásné přírody. I lidé byli krásní a přátelští. Je jiná doba. Vše je nějak jiné. Asi ne moc dobré a proto hledáme možnosti, jak si život zpříjemnit. Fandím mladým lidem, kteří mají odvahu začít jako zemědělci nebo farmáři. Ovšem každého, kdo do tohoto podnikáni jde, bych chtěla upozornit, že to není snadné. Proč to říkám? Chodím s pejskem na vycházky do lesa. Než přijdu k lesu míjím tři koňské výběhy. Někdy se u koníčků zastavím a povídám si s nimi. Někdy jim dám kousek suchého chleba. Je to dva dny co jsem si zase s jedním povídala, a nevěřícně jsem žasla. Kůň žral své vlastní lejno. Bylo mi ho líto.
26. 02. 2010 | 10:15

Sab. napsal(a):

Francis Jammes:

To bylo strašlivé, to chudák telátko,
jak na jatky je táhli, jak se bránilo
a snažilo se lízat kapky deště
na šedivých zdech v smutném maloměstě.
Ó bože můj! Tak mírné a hodné bylo
a cesty v cesminách si tolik oblíbilo.
Ó bože můj! Ty, jenžs tak dobrý, řekni mi,
že odpuštění dojdem všichni my,
a jednou, v zlatém nebi, shledáme, že není
už hezkých telátek pro zabíjení,
řekni, že polepšeni věnce z kvítí
na drobné růžky jim přijdeme pověsiti.
Ó bože můj, jen nedej maličkému teleti,
až pocítí nůž v hrdle, příliš trpěti…

XXXXX
Jiří Žáček
Vesnická zabijačka

Za provaz na krku ho vlečou na popravu,
ještě se vzpírá, ještě naříká,
sám proti všem, sám obklíčený v davu,
až všecko ukončí nůž v ruce řezníka.
Kouří se z masa, z cigaret a z grogu,
z chalupy řinčí kastroly a smích.

Není-li prase hodno nekrologu,
proč sněží peří z křídel andělských?
Řezník si dýchá do dlaní: je leden.
Pes brousí kolem, žebrá o kližku.
Silnější přežijí – a slabší bude sněden.
Tak jako v džungli, svatý Františku.
26. 02. 2010 | 10:42

otokar napsal(a):

to WBG:
docela dobrý, sousede!
26. 02. 2010 | 13:18

Tencokida Hnuj napsal(a):

Autorka
Pěkné povídání.
Já sám se v přírodě stávám vždycky takovým tím původním primitivem. Co má strach ten život kolem sebe umrtvit na papíře. Nebo na paměťové kartě.
Ale jsem vděčen za to, když mi někdo zprostředkuje zážitek svůj. Tím nemám na mysli šest alb plných fotografií alá "hele, a tam jsem taky byl ".
Skutečné poezie je málo. Eexhibicionismu a grafomanství přehršel. Takže díky.

Tu komedii s obrázkem mrtvoly kozy jste si ale mohla odpustit. Jezdím na jednu farmu pro kozí mlíko a sýry. Vozím jim starý tvrdý chleba. A s některými si povídám.

P.S. Koza prý je jediný savec, co nemá rakovinu.
26. 02. 2010 | 14:04

Marcela Zahálková napsal(a):

Vsem diky za precteni a pripadne za komentare!

Petr Havelka, Olga
dobre Vam rozumim, sama pochazim puvodne z podobneho prostredi, kdyz mi byly asi dva roky a zustala na dvorku chvilku bez dozoru, jedla jsem na dvore spolecne s kachnami a dalsimi zviratky z jednoho pekace, mam to i zdokumentovane...

Jinak zvirata i placi a sama jsem videla na vlastni oci, jak se chovaji zvirata, kdyz se ve dvore nekomu neco stane, kdyz tragicky zahynul clovek, vedely prvni, ze se neco stane, ve staji se splasili kone, pes skoro zesilel u boudy...

WBG,
dost dobry!

Sab., Tencokida hnuj
ta porazena koza demonstruje trvdy zivot farmaruv i kozy, a nebyla zabita, aby bylo co zrat. Tahle konkretni si ten den rano pochroumala nohu takovym zpusobem, ze musela byt vecer porazena. Pro farmare, ktery zije s temi zviraty kazdy den v roce a stara se o ne je úhyn a ztrata kazdeho zvirete obrovska skoda, nejen financni!...
26. 02. 2010 | 14:20

Tencokida Hnuj napsal(a):

autorka
Díky za krátký exkurs do tajů živočišné výroby. Jsem zase o něco chytřejší. Doposavad jsem si myslel, že farmáři se po celý den nudí a večer si zaříznou zdravou kozu. Aby měli co žrát.
Ale trvám na svém. Tedy na tom s tou komedií.
Howgh.
26. 02. 2010 | 14:31

Marcela Zahálková napsal(a):

Tencokida Hnuj,
no komedie to je jeste vetsi, nez si myslite, fotily jsme v poklusu a jeste na mobil a nakonec tahle jedina fotka se kapku vyvedla, jedina schopna ji nekam vyvesit, ostatni jsou rozmazane.
Jinak jsou fota i na webovych strankach hospodarstvi pod Straznym vrchem, zadna sem ale nemohla byt zaslana/vyvesena, neb farmari ziji ortodoxne rustikalnim zivotem, t.j. bez pocitace...
a maji recht
howhg!
26. 02. 2010 | 14:44

Pepa Řepa napsal(a):

To Hnojař
vašnosto, neseděj si na ADSL?
---------
hnoji se dnes říká biomasa a slovo „hnůj“ se až na výjimky užívá jako označení pro lidské splašky spíše duševního charakteru :-)
---------
Jinak jsem byl vedle u alfa-samce z Hybernské.
Škoda, že se z něj nedá udělat máslo.Tak nějak po staročesku.
Jak to dělala Vaše babička Marie.
Moudrá žena, řekl bych.

Jinak, pani Zahálková, moc pěknej článek. Kouří se z komína,pečou buchty -pohoda.
I ten Sifon,kdo vymyslel to skvělý jméno?

Že byla s Vámi paní Hradílková?
Další kladný bod pro ni.
Já to říkám: Až budeme účtovat s džendrtetami na naženeme je tam, kam patří t.j. na pedikůru, manikůru a do modních salonů, Hradílkovou ušetřit.
26. 02. 2010 | 14:50

Tino napsal(a):

I já objevil ve svém okolí "mys naděje". Je to bývalý havíř, co po sameťáku začal hospodařit v zemědělství. Dodnes neměl dovolenou a ani se nezdá že by po ni toužil. Celkem prosperuje, tedy není magnát, ale mají co jíst a mašiny si kupují stále nové. Roste a prodává své brambory hromadě zájemců a nestíhá vypěstovat dost.
Mezitím co novodobý farmář prosperuje, JZD po přejítí na akciovky skončily pro svou nerentabilitu. I s mnoha zaměstnanci nedokázaly udržet hospodářství i přes státní i EU dotace. Farmář a jeho rodina ano. Divné?
Můj mladý spoluzaměstnanec se před pár lety rozhodl jít za prací do zahraničí. Pravidelně každou větší část roku pracuje ve Švýcarsku u sedláka jako čeledín. Ten jeho zaměstnavatel má 70 dojnic, vepřín se stovkou prasat, sady několika stovek jabloní, vinici, no a pochopitelně polnosti na udržení krmiva pro ten dobytek. Když jsem se jednou onoho mladíka doptával na podmínky u toho sedláka, moc si nestěžoval, protože slušně vydělává, ačkoliv těžkou prací po dvanáct až šestnáct hodin denně. Šokovalo mně ale, když mi řekl, že ten sedlák má jen DVA zaměstnance. Jeho a jakéhosi slováka. On sám pracuje také a navíc je starostou ve vsi, což obnáší hromadu starostí a denodenních povinností. Neuvěřitelné, jak se dá zefektivnit práce! BIO je u toho sedláka samozřejmostí a kontroly na kvalitu mléka např. jsou minimálně jednou za čtrnáct dní a vždy nečekaně.
Umí si snad kdo představit tu dřinu ze dne na den? Vstávat za svítání a po podojení teprv posnídat, celý půlden makat kolem zvířat, na poli, sadu a vinici, aby po krátkém obědu šel makat až do večera. Pro naše lidi nepředstavitelné!
Tak to je ta poezie skutečného BIO produkování, kdy ve třech lidech se musí vydřít ta nejvyšší kvalita. To pak skutečně chutná i ta obyčejná bramboračka, případně flák masa. Patrně by mnoho našich lidí přestalo horovat za co nejnižší ceny co největší kus žvance z marketu, dovezené z dálav Jižní Ameriky.
BIO - obrovská spousta potu a bolení těla, minimum volna a odpočinku. Kdo nic na svém políčku nevypěstoval, ten spatřuje romantiku práce zemědělce a chce levně koupit.
26. 02. 2010 | 14:56

buldatra napsal(a):

Autorce s úctou:

… farmari ziji ortodoxne rustikalnim zivotem, t.j. bez pocitace...napsala autorka a nostalgicky nad klávesnicí vzpomenula chvil, kterak mobilem fotila onu nešťastnou kozu kozičku, inteligentní to a kupodivu i jedlé zvíře, kterouž pietně kuchal kudlou ostrou rustikální ortodoxní farmář, ten počítačeprostý, větrem ošlehaný, zdravím kypící, červenolící, prostý biofarmář v typickém jednoduchém farmářském oděvu.

Paní autorka líbí se mi, stejně jako se mi líbila ona kněžna, která ráčila přinést do špitálu Švejkovi něco na zub, neb Švejk reprezentoval v jejich očích cosi hrdinného, až typického.

Bohužel, venkov, to nejsou jen útlocitní, poetičtí rustikální a ortodoxní farmáři v duchu biomodernismu, nýbrž i věčně hladoví klasičtí a tradiční pragmatičtí kulaci (poznáte je podle toho, že mají v každém pokoji alespoň jeden počítač, na střeše několik antén a alespoň jeden sateliteček. A také nejméně jednu vykrmenou kozu domácí, nějaký to prase, pár bažantů, krůtičku a kuřátko a to všecko pěkně společně v mražáku, či chladícím boxu.

V dnešní době ředkviček z Jemenu, nezralých rajčat z Argentiny, brambor z Polska, kuřat z Číny, jeví se kulakovi domácí koza, ať domácí, nebo kamerunská, či jiná, nejen jako inteligentní a nesmírně milé zvíře, nýbrž (potažmo především)i jako příslib vonného pokrmu, kdy ona v celé své kráse zlehka a pomalu otáčí se nabodnuta na rožni nad plápolajícím ohýnkem, jedno zdali z uhlí dřevěného, nebo z propanbutanu.
Ana potírána pravidelně vhodnou marinádou, vydávajíc vůni pečenou, stává se koza jakýmsi typicky vesnickým prostým příslibem chutného gáblíku, kdy kulak s kulačkou a kuláčaty netrpělivě vyčkávají okamžiku zakrojení a porcování a následné nezřízené degustace.

Kulak kozu neoplakává, kulak kozu sežere.
26. 02. 2010 | 15:32

Marcela Zahálková napsal(a):

Díky! Od Vás si tu pochvalu asi dám za rámeček:-).
Jinak ta slohovka má ještě pokračování, ale o pečení buchet to moc není, spíše v tom srubu čeká někdo, kdo před tím zatopil..., znáte to, přijít k rozžhaveným kamnům je příjemnější, než do studené chalupy..
Sifón je můj vejmysl, dávám zvířátkům někdy jména podle vymizelých věcí, třeba kočka se jmenuje magneťák, neboli Magie:-)

Jano, heleď, Řepa vyzvídá, jestlis byla se mnou na vejletě, mám mu to prozradit?:-).
Pane Řepo, vždyť to od shora píši, a to bych si dokonce ani já nevymyslila! Dělaly jsme si tam takový menší čajový dýchánek o životě zeleném o křišťálových studánkách, kde nejhlubší je les a kam laně chodí pít:-)
26. 02. 2010 | 15:32

Marcela Zahálková napsal(a):

Předchozí můj vstup byl na adresu pana
Pepy Řepy..
26. 02. 2010 | 15:34

Marcela Zahálková napsal(a):

Tino, dobrý den,
také díky za příspěvek. Já sama tu dřinu na vlastní kůži nepoznala, vím o tom jen z vyprávění mého tatínka, který se v mládí takto dřel, než přišli ti komunisti a vše jim ukradli(když odváděli koně ze stáje, babičku z toho ranila mrtvice...).
Ale protože tedy něco málo o tom vím, nesmírně si cením každého, kdo se takto do toho dnes pustí!
Více takových Mysů Dobré naděje!
26. 02. 2010 | 15:51

Marcela Zahálková napsal(a):

Buldatrovi s úctou:
Vy jste se mi tu ale rozepsal, to mám radost! moc pěkně jste to sepsal, díky!
Ti kulaci s těmi satelítky, to ale asi nejsou moc ani kulaci, spíše zlatokopové - ti skuteční farmáři moc na televízku nemají kdy:-)
nejdříve kozy podojit, hnůj vykydat, vodu napustit, žrádlo nanosit, sad ošetřit, a takhle od slunka do úmoru, den co den, večer sťat únavod upadajíc do mdlob a na telenovely nehledě:-)
26. 02. 2010 | 15:58

Pepa Řepa napsal(a):

To MZ
chápu, dvě laně u křišťálové studánky.To by byl obraz.

Tenhle chlapík taky tvrdí, že je třeba vrátit se ke kořenům.
https://www.youtube.com/watc...

Ostatně není sám. Prý to tvrdí i dezertérky z Perlovky.
26. 02. 2010 | 16:04

mz napsal(a):

to PŘ,
aha, tak nevím, jestli jsem to napsala úplně správně, šlo o závěrečný den čajového festiválku...
http://www.beztelevize.info...

http://www.beztelevize.info...
26. 02. 2010 | 16:19

Pepa Řepa napsal(a):

To mz
Hezký odkaz. Až vyjde kniha DOST BYLO KOKOTU dejte vědět.
26. 02. 2010 | 16:26

pgjed napsal(a):

Paní Zahálková

Něco z toho, co píšete ještě trochu pamatuji. Holoubata zapečená v nádivce u stařenky. S maminkou jsme chodili na klásky, aby bylo čím přikrmit králíky. A po večerech se drhla turkyň, kterou maminka ládovala husu...

Ještě když byly naše děti malé, jezdíval jsem 3x týdně na kole do sousední vsi pro mléko od krávy. Byl tam odvážný sedlák, který se nedal zlomit a nedal pole do JZD. Než se s paňmámou vrátili z pole, vyvezl jsem kravám hnůj a podestlal slámu. Pak přijeli domácí z pole a než jsme naložili kravám krmení, měla panímáma nadojeno. Dal jsem si dva kanystry do kletru na záda a šlapal na kole kopec. Doma jsme nejraději dělali domácí jogurt v kameňáku a ze sebrané smetany šlehačku na jahody, na maliny a do kávy...

A k podzimku s dětmi sbírat brambory, aby bylo čím dokrmit pašíka ... A pak do lesa na probírky, dalo to nějakou kačku a ještě dřevo na přitápění.

Vyvolala jste ve mě nádherné vzpomínky. Děkuji.

P.S. Ten kozlík se zdá nebýt dobře vykrvený. ale v klobásách to nevadí.
26. 02. 2010 | 16:29

Petr Havelka napsal(a):

Miluju TV, miluju satelity, zbožňuju internet a kozí sýr.

Nejlepší relax na světě je hospoda a zcela určitě se nepletu.

Biofarma může být také báječné místo, takové bioklobásky. Co může bejt víc!

Samozřejmě, že není jenom maso. Strava má být pestrá. Občas je třeba maso prostřídat, dejme tomu šumkou, špekem, salámem nebo jitrnicemi.

Taktak, je potřeba se vracet ke kořenům.

Kroupy, jáhly, čočka, hrách trochu ovsa, česnek, hlavně česnek. Ááách

Pospolitost po takové hostině má jistý bioaromatický nádech. Nehledě na to, že dochází k narušení limitů hluku.
26. 02. 2010 | 16:34

Marcela Zahálková napsal(a):

Pane Pgjed,
také Vám moc děkuji! Já sama to psala s velkou chutí, neb i ve mne to evokovalo spoustu vzpomínek na dětství na bývalém velkostatku, na lidi a atmosféru.

To je celkově dobrá zpráva pro nás všechny, že jsou zde lidé, kteří to ještě pamatují a jsou zde znovu už i lidé, kteří tak znovu konají. To má naději, že se předá ta informace z generace na generaci a paměť se uchová...

to Pepa Řepa,
ta kniha již vyšla, navrhuji zakoupit a jako dárkové balení zaslat vyhlédnutému Káčkovi...
26. 02. 2010 | 17:32

Targus napsal(a):

To Olga:

nevím, jak je to u koní, ale domestikovaná zvířata naprosto běžně konzumují svá a hlavně cizí lejna. Proč to dělají, to mi nesvěřila, nicméně je to tak.
Určitě to neznamená, že koník musel být nutně hladový.
26. 02. 2010 | 17:44

Targus napsal(a):

Všem, co tady ubrekávají, jak to je krásné, žít v baráku bez kompu a podřezávat kozy.

Zkuste si laskavě spočíst, kolik sedlák vydělá za rok a kolik stráví hodin v práci.
A pak si zkuste představit, že něco takového byste měli vydržet do pětašedesáti - tedy prozatím do pětašedesáti.
Žádný vejminek, žádný důchod, žádné marodění, prostě buď budete makat jak mourovatí, anebo zhebnete.
Proč si myslíte, že ten švýcarský sedlák bere na práci Slováka a Čecha?

Žvanění o tom, jak je krásné dojit, kydat hnůj a sekat dříví, je romantické do té doby, než zjistíte, jak z toho bolí hřbet a ruce.
26. 02. 2010 | 17:52

Petr z Tábora napsal(a):

Roztomilé povídání Marcelko. Jo ke kozičkám všeho druhu mám celoživotně kladný vztah. Nedávno si přátelé postavili chatku poblíž extenzivního chovatele koz (a kozla).Nestačím se divit jak i ty naše domácí kozy dobře lezou po stromech.
26. 02. 2010 | 17:59

Olga napsal(a):

Targus
Jestli je to tak, tak jste mě uklidnil. Byla jsem z toho smutná. Děkuji
26. 02. 2010 | 18:00

Lila napsal(a):

Také jsem podlehla nostalgii a vzpoměla si, jak jsem v dětství s babičkou jezdívala na její rodný statek do Plané nad Lužnicí. Zamklo se, zavřely se okenice a tajně se stloukalo máslo, které jsme si jako vzácnost odvážely domů.

V 50. letech ještě neexistovaly velkopekárny a bohatý sortiment v pekařství pocházel z dílny znárodněného místního pekaře, kterého naštěstí nebylo kým nahradit. Kombinace domácího másla s voňavým chlebem nebo dalamánkem byla nezapomenutelným zážitkem. Holt nejlepší bývají ty nejprostší věci.

O Velikonocích jsme si z blízké vesnice přiváděli kůzlátko, sem tam maminka pořídila husu, kterou v prádelně cpala šiškami, a v neděli dopoledne mě pravidelně posílala k některému z místních zahradníků pro salát, okurku a kytku do vázy...
A na náměstí bývala prodejna Zemědělské přebytky, kde byly k mání dobroty ze zabijačky, ale i brambory a zelenina. Na nárožích posedávaly babky ze Slovenska s oštěpky a bryndzou, které v létě vystřídaly místní babky s houbami a borůvkami.
Vlastně jsme jedli jen bio, jen jsme o tom nevěděli......

Brzy po listopadu vybudovali mladí manželé z Prahy kozí farmu ve vísce na Mladovožicku a jejich kozí sýry byly vyhlášené. Dlouho bojovali s byrokratickým molochem, který jim programově otravoval život, až to nakonec vzdali. U nich si mě kozy získaly, jsou to sympatická a inteligentní zvířata.

Znám i jinou farmu, kterou v Zárybničné Lhotě vzkřísila rodina, které se jejich původní statek vrátil. V 90. letech začínal otec se synem, dnes hospodaří jen syn a má jednoho zaměstnance. Farma na první pohled působí jako upravený, téměř luxusní areál, krávy se volně pohybují po kravíně a jejich krmení a dojení obstarává automat řízený compjútrem.
S trochou nadsázky by se dalo říct, že farmář s dětmi může lyžovat v Alpách a současně na počítači sledovat, kolik krávy nadojily...
26. 02. 2010 | 18:34

JaHrad napsal(a):

zdravím marcelo, i řepo, ano, byl to věru pěkný výlet a jsem moc ráda, žes sem ten článek dala, diskuse je přímo mléko a s trdí, opravdu výjimečně pozitivní, vida vida, jak v nás přece jen ten venkov příroda a chutě dětství rezonují. no né ?
26. 02. 2010 | 20:10

ujo napsal(a):

jo, jo, všichni vzpomínají jak to bylo krásné.
Obávám se ale, že to máslo stloukané babičkou Marií by dnes nikomu nechutnalo.
Pochybuji také, že by někdo byl nadšen životem běžného zemědělce v 1. republice (nemluvě o čeledínech a děvečkách).Veškerá práce ruční, dotace žádné, příjem nevalný, velmi skromný život.
26. 02. 2010 | 20:27

Targus napsal(a):

To ujo:

Souhlasím. Mně stačilo k protřepání hlavou a vymýcení romantiky absolvování pár senosečí v horách a nekonečné okopávání brambor, které buď zhnily, anebo je sežraly myši. Neskutečná a nezaplacená dřina. Básnit a žvanit může jen ten, kdo nikdy nezakusil...
Ostatně místním kravským romantikům nikdo nebrání si nabýt ty kozy a krávy taktéž.
Za rok dáme pokec, jak se lyžuje v Alpách a dálkově dojí.
26. 02. 2010 | 21:34

Lila napsal(a):

ujo

Proč by to doma stloukané máslo (z kvalitního mléka na louce se pasoucích krav) nemělo chutnat? V Zálší, to je blatská vesnice u Veselí nad Lužnicí, měli v 90. letech úžasnou starostku Marii Churáčkovou, která vítala návštěvy chlebem a vlastním máslem a vůbec to nebylo špatné.

Targus
Kravín řízený počítačem na té farmě mají skoro deset let; je to dost vyhlášená farmářská rodina, pořádali i národní dožínky.
26. 02. 2010 | 22:37

Pepa Řepa napsal(a):

To MZ
Můžete si to dát na vizitky:

Marcela Zahálková
Mrs Dobré naděje
27. 02. 2010 | 08:03

Marcela Zahálková napsal(a):

Jano, také jsem ráda, že jsem to sem pověsila a mám potěšení i z té diskuse. Rezonuje tu, že ona ta radost, tedy kromě té naaší vlastní a vnitřní, tu pluje, taková ta kolem nás, jen člověk musí chodit v pravé poledne s lucernou a kapku zaostřit čočky.

Jojo, Petře, zvířata dělají opravdu psí kusy. Pravda, českou kozu, coby kamzíka na stromě jsem ještě neviděla, ale každodenně tu sleduji takovou menší zvířecí provokaci, vždycky okolo čtvrté hodiny, člověk by si mohl podle toho řídit hodinky, jde sousedovic kocour kolem plotu, pes se povaluje, dělá jakoby nic a zdánlivě lelkuje, kocour také dělá jakoby nic. A ve chvíli, kdy tenhle uličník vyskočí na plot, pes už startuje, výsledek je každý den stejný, kocour zdrhne nejdříve na strom a pak ze stromu na střechu a směje se psovi. A ten mám pocit, že už každým dnem na ten strom vyskočí také. Pro pocity těch zvířat je to asi stejně jedno, neb zdá se, že oba si myslí, že vyhráli, kocour, že zase protáhl psa a pes, že opět zahnal kocoura až na střechu..., a pak, aby se v tom prase vyznalo:-)

Vzpomínám, jak jako děti o prázdninách, když jsme nemuseli brzy na kutě, jsme sedávali kolem ohně a ani nedutali, když si naši tátové povídali o tom, když jsem já byl tenkrát kluk...

Všem díky moc za plnotučné přípisky, Lilo!

Pane Targusi, není přeci jen lépe, když někdo chová kozy a produkuje zdravé jídlo, než když někdo pěstuje třeba silniční kamionovou dopravu?
Asi něčím se zboží vozit musí, ale když jsem jela naposledy do DC, tak na okresce z Lovosic do Ústí nad Labem, což je asi 24 km jedním z nejkrásnějších polabských údolí, jsem se do půlky cesty dopočítala asi 190 kamionů, pak mne to přestalo bavit, vždycky byly tak tři kamiony a mezi nimi jedno auto, cesta trvala skoro dvě hodiny. Okolo jsou domky, bydlí v nich lidé, dýchají ten smrad, poslouchají celý den ten kravál a bojí se aby jim nevypadlo třesoucí se okno a nebo nesjela lavina suti ze svahu na dům...

To PŘ
:-), díky. Vy si můžete dát do vizitky
PŘ, Mr Joke
27. 02. 2010 | 08:26

Lila napsal(a):

To MZ

Situace na okresce z Lovosic do Ústí mně připomenula seminář o dopravě, který jsem absolvovala z kraje 90. let. Američtí architekti a urbanisté varovali před důsledky prudkého nárůstu automobilismu a apelovali na naše odborníky, aby nedopustili to, co se stalo v USA a s čím oni nyní bojují...
Svá slova dokládali fotografiemi z velkých amerických měst, kde ulice neměly ani chodníky, protože po nich už nikdo nechodil...
Všude jen nekonečné kolony aut; z auta si lze pohodlně koupit zmrzku nebo hamburger, z auta se sleduje film v kině... Ty fotografie byly hodně depresivní, téměř apokalypsa, naprosto odlidštěný svět.
Tehdy všichni pokyvovali hlavami a tvrdili, že tohle se nám tedy stát nemůže...
Uběhlo pár let a už žijeme jen mezi auty. Problémem je přejít frekventovanou silnici, travnaté plochy mezi domy a všechny plácky, kde si dříve hrály děti, se proměnily v parkoviště.
Plné aut je i naše středověké náměstí a auta si to sviští i uličkami starého města, už není před auty kam utéci.

Zaplať bůh za každou kozí farmu, za každý kousek živé přírody, který nám tu ještě zbyl.
27. 02. 2010 | 09:40

Marcela Zahálková napsal(a):

Paní Lilo,
Škoda, že si alespoň občas ze zahraničí nevezmeme z těch jejich zkušeností to lepší...
Auta obrovský problém celkově. Plácky, kde jsme si cvrnkali kuličky vymizely pod tíhou betonu nových parkovišť a auta stejně nemají kde stát, parkují na chodnících, na trávníku, stojí stromu na noze...

Ono je to také těžké, když některé rodiny, teď mám na mysli ty, které si nepaarkují na vlastním pozemku, mají před domem i tři, čtyři auta a třeba ještě jedno nepojízdné.
Já bych za každé auto v domácnosti dala speciální daň za požírání prostoru pro lidi autem a ročně povinnou brigádu – vysázet alej stromků nebo ar zeleně, brigádu na farmě nebo v lese, a on by si to každý rozmyslel.

Když jsem byla ve Švédsku, ve Stockholmu – zhruba velikostně na úrovni Prahy, většina lidí se pohybuje pěšky nebo na kolech, žádné dopravní zácpy nebo špičky, jaké zná Praha jsem tam nikde neviděla.

Pokud jde o kamiony, velká škoda, že byla zrušena Ro-la, t.j. přeprava kamionů vlaky. Asi začnu zkoumat, jak to mají vyřešeno jinde, třeba v Rakousku, nebo Švýcarsku..., docela by mne to zajímalo. Nikde v Rakousku jsem neviděla nikdy nic podobného, že by úseky silnic byly ucpány kamiony...
27. 02. 2010 | 11:04

ujo napsal(a):

Pro Lilu:
Proč by máslo doma stloukané nechutnalo?
Pokud by se nejednalo o opravdu velký statek vyrábělo by se ze staré smetany. Ta se jen ručně sbírala z povrchu krajáče (škraloup) . Málokdo měl ruční odtředivku, navíc Němci ve válce rekvirovali talířky z odstředivek (aby sedláci nemohli šidit Říši).
Možná čerstvé bylo dobré (za války chutnalo) ale hořká i jiná pachuť byla.
Dnes je určitě situace lepší ale stejně dávám přednost máslu z past. smetany vyrobené pod kontrolou
28. 02. 2010 | 17:50

Marcela Zahálková napsal(a):

Tak když to od shora shrnu,
tak to ponejvíce evokovalo dávné vzpomínky,
ale co říkáte těm farmářům?
To jsou ale pašáci!, což?
01. 03. 2010 | 11:01

buldatra napsal(a):

Marcela Zahálková napsal(a):

Ti kulaci s těmi satelítky, to ale asi nejsou moc ani kulaci, spíše zlatokopové - ti skuteční farmáři moc na televízku nemají kdy:-)

Vážně?

Dovoluji si jen nenápadně podotknout, že všechno je jinak, než by se v Praze mohlo zdát.
Zlatokop je v reálu tvor, který v potu tváře kutá, kope, rýžuje, maká a hledá a hledá. Činí tak s vizí budoucí prosperity, radosti, kdy ho již nebudou z práce dolet záda. A bude si moci splnit svá přání. Je na tom něco znepokojivého?
Kulak je tvor, který maká a maká a to ne proto, aby se ve finále udřel k smrti, alébrž proto, aby z života měl radost, přičemž k radosti může patřit i satelit a ledacos jiného a tuto radost předal kuláčatům. Maká pro budoucnost. Předat jen nekonečnou dřinu, by bylo dost blbý, že ano.
A budoucnost jsou kuláčata, která jednou převezmou to, co kulak vytvořil a nakřečkoval. Převezmou to a budou v tom pokračovat.
Motivace kuláčat je rozhodující. Není-li motivace, kuláčata za ní odejdou jinam.

Farmář funglovka, z jehož prostého a skromného kozího bioživota jsou nadšení návštěvníci a tůristé z nejmenšího velkoměsta na světě, stojí před stejným úkolem jako kulak, zlatokop a kdekdo jiný.
Úkol zní: pokračování Smysluplné pokračování. Prosperita. Držím mu palce. Je to makačka.

V překladu- bude-li v jeho práci pokračovat jeho potomek.
Teprve pak práce farmáře nebyla jen malebná a poetická, ale hlavně nebyla zbytečná, páč měla budoucnost.
01. 03. 2010 | 11:16

Ivan Hochmann napsal(a):

Pěkný den básníkům i laním.

Tož, když jste si tak pěkně zasedlačili, popili kumys (místo burgundského modrého),vratťe se cele do našeho mládí.
Se starými českými básníky je krásné posezení.
Jen lituji,že jsem někde přišel o Epické básně Jaroslava Vrchlického.
Tuto krásku jsem dokonce několikrát s velkým úspěchem hrál s kytarou u osadního Velkého ohně.

Lesní studánka.:

Znám křišťálovou studánku,
kde nejhlubší je les,
tam roste tmavé kapradí
a vůkol rudý vřes.

Tam ptáci, laně chodí pít
pod javorový kmen,
ti ptáci za dne bílého,
ty laně v noci jen.

Když usnou lesy hluboké
a kolem ticho jest,
a nebesa i studánka
jsou plny zlatých hvězd.

Ach jo.Ivan.
01. 03. 2010 | 11:29

Ivan Hochmann napsal(a):

V C duru s beglajtem foukací harmoniky.

Ivan.
01. 03. 2010 | 11:48

buldatra napsal(a):

IH:

Taková křišťálová studánka, v nejhlubším lese, kam chodí chlastat kdejaká laň a pytlák Říha, není k zahození.
Je tam někdy i klid, tedy, když neřvou ptáci.
Ale vždycky hrozí, že dorazí nějakej ten dřevorubec a způsobí lesní masakr motorovou pilou.
A z hlubokého lesa stane se hora rulí toaletního hajzlpapíru, nebo nová kniha Václava Klause, dřevotříska, popřípadě párátka, celulóza v rakouské celulózce, anebo násady na vidle pro kulaky.
01. 03. 2010 | 11:52

Marcela Zahalkova napsal(a):

Buldatra napsal:
„...Farmář funglovka, z jehož prostého a skromného kozího bioživota jsou nadšení návštěvníci a tůristé z nejmenšího velkoměsta na světě, stojí před stejným úkolem jako kulak, zlatokop a kdekdo jiný. Úkol zní: pokračování Smysluplné pokračování. Prosperita...“
a
„V překladu- bude-li v jeho práci pokračovat jeho potomek. Teprve pak práce farmáře nebyla jen malebná a poetická, ale hlavně nebyla zbytečná, páč měla budoucnost.“

S tím nelze polemizovat!

Jen, já osobně také nežiji ve velkoměstě, ale asi 20 km na Jihozápad na soutoku Sázavy s Vltavou, t.j. na venkově. A okolo sebe vidím buď ty, kteří tu jen přežívají a nebo ty s těmi satelítky, ale ti se hospodaření nevěnují, dojíždí do Prahy za robotou jinou, do zlatého dolu a na venkově jen přespávají u těch satelítků jako na hotelu, a nebo pak ty, kteří tu makají a ti pak za soumraku buď upadají do mdlob a na satelítky jim nezbývá energie,
a nebo raději
pod zápražím se zapadajícím sluncem oheň zažehnou, psa pohladí, či knihu o pěstování vinné révy otevřou:-),
a nebo řeší povinnou administrativu, co přes den na ni na poli čas nevybyl, alébrž toť státem a unií žádoucí.
01. 03. 2010 | 12:08

Marcela Zahalkova napsal(a):

Zdravím Ivane Hochmanne,
Díky za osvěžení Jaroslava Vrchlického, a na osadě v Cdur s beglajtem foukačky, to musí bejt romantika!
Úplně to vidím v tom temném lese Řáholci, jak všechno v lese utichne a lesní panny, zvěř i skřítkové poslouchají tu píseň tklivou:-)
Jojo, není nad to občas do přírody zabloudit, muchomůrky a jiné zázraky potkat, a krapet město vysmrádnout...
01. 03. 2010 | 12:18

Ivan Hochmann napsal(a):

Buldatro fuj,

jako bys neznal Klondyke na Oslavce,nebo tymple na Chvojničce,nebo naše horolezecké skály na Jihlavce.
Jednou jsem přijel na Baby (pod Lhánice) už v pátek večer.Byl jsem tam úplně sám jen s úplňkem a stříbrnou řekou.Měsíc byl "zamřížovaný" kondensačními pruhy od Migů 21 ze Sedlce (měli asi noční cvičení ve velkých výškách,takže nebyly slyšet).
Zato byly slyšet hejna sluk poletujících nad kouzelnou řekou.
Tehdy Jihlavka opravdu čarovala.
Na to se nezapomíná.

Paní Marcelo,

utekl jsem z Brněnského smradu na Kunštátskou Vysočinu.Do Halasova kraje,do nádherných reservací Chlébského potoka,Ploníka,Hersicy a dalších.

Uplynulo mě dalších nádherných 10 let mého života a bezpochyby nakonec spokojen odejdu mezi skřety a víly.
Už to mám domluveno.

Ivan.
01. 03. 2010 | 12:45

Ivan Hochmann napsal(a):

No dobře,

Tak se nezlobte.Ivan.

http://www.super.cz/vtipky/...
01. 03. 2010 | 13:31

Marcela Zahalkova napsal(a):

Ivane,
díky za odkaz, to je ale romantika to nedělní ránko,
teď ještě trochu muziky
https://www.youtube.com/watc...
a kdož není sláb na duchu a na těle, může z toho mít ouplnou nirvánu:-).

Ten váš kraj neznám, ale básníte o tom tuze hezky. Člověku ale může bejt všude hezky na světě a tady na Kocábě to také není k zahození:-), je to úplně eldorado:-)
01. 03. 2010 | 13:58

buldatra napsal(a):

IH:

Jasně, že to tam znám.
Vo tom žádná.
A ta motorová pila byla jen tak pro poškádlení.

Jen na skály nelezu, párkrát jsem si natloukl kokos a tak jsem stěnolez a chodím lézt do Líšně na umělou stěnu.
Nejde mi o výšky a poetiku, ale o fyzičku.

A protože bydlím kousek od Hádku a Říček, zajdu sem tam do Kameňáku (Nejhezčí je to tam, když začíná jaro a kvetou sasanky, plicníky a tráva začíná mít takovou tu fakt pěknou svěží čerstvě zelenou barvu a nejezdí tam ještě davy šílenců na horských kolech, místo aby šli pěšky a kochali se) a kolem Pekárny k Jeleňovi.
Až se jednou dožiji Vašeho poetického věku, přečtu si určitě něco Vrchlického
Zatím jsem jen a jen konfrontován s tvrdou životní realitou a ta se podobá spíš té motorové pile…
01. 03. 2010 | 14:19

Ivan Hochmann napsal(a):

No tož děkuji paní Marcelko,

za klasiku i za připomínku krásných časů,které se už nebudou nikdy opakovat,protože pro poesii a romantiku bude generacemi ubývat místa.
Takoví Velvet Underground,Joan Baez,Janis Joplin,Rick Wakeman,Jefferson Airplane, ale i Beatles,Peter Hamill,Fleedwood Mac, spousta dalších dnes zůstane mladým neznáma a i kdyby ,tak nevážena.
Ale posílám Vám i ostatním něco z Ptačí Země od rakouského mága Joe Zawinula.(kdybyste chtěli slyšet originál s Jaco Pastoriusem je tam poblíž)

https://www.youtube.com/watc...

Buldatro,

Nejkrásnější jarní hřebínek vede od Ochozského hřbitova přes Jeskyňky a Pekárnu vrchem na Hádek.A pak celý hřeben od Babické skály po Jeleňa.

Pamatuji dokonce největšího z Šerifů Osady u Jelena - starého Velana ze Šlapanic.

V Kozlí díře jsme se jako kluci málem utopili.A Hádek byl náš rodinný klenot.Měli jsme v Kanicích U Lva (nad koupalištěm,pamatuji je v provozu)chatu.
Takže pozdravuj tyto krásná místa,

Ivan.
01. 03. 2010 | 16:16

Ivan Hochmann napsal(a):

Jo a promiňte mi to tykání,ani jsem si to neuvědomil.

Dík Ivan.
01. 03. 2010 | 16:21

Marcela Zahalkova napsal(a):

Ivánku, tak to je také klasika...
jsem si díky Vám z toho udělála takové prima poslechové odpoledne:-)
a tuhle znáte? zvláště ta třetí je taková plnotučná...
https://www.youtube.com/watc...
a nebo tahle
https://www.youtube.com/watc...

a jestli ještě kapku lezete, tak doufám, že jste někdy byl v Labáku, já jsem původem z Děčína, tak kdybyste tam nikdy nebyl, tak to máte co dohánět...
Labák, Jetřišky, Tisá, Ostrov, Sněžník, ...
01. 03. 2010 | 17:06

Ivan Hochmann napsal(a):

No nazdar....Pepo máš tady konkurenci.
Tom byl loni v Praze a někteří z něj dostávali psotník.
Já dostal tehdy pár odkazů od Pepy Řepy a mohu dodat že moje žena z něj byla na větvi
(z Toma).
Wwltzing Matyldu a ještě několik songů se tady pouštěly od rána do večera.
V Tisé jsem vylezl pár podřadných cest.Do Labáku jsem jel s naším oddílem jen dvakrát strašně jsem se vybál.Písek, (lezení na tření) pro mě nikdy moc nebylo.Ale naši kluci byli tehdy docela třída a němci mnohdy jen koukali.
Jinak jsem několikrát prošel jako vedoucí zájezdu Soutěsku Kamenice a vím o ní celou historii.Párkrát jsem zajel do Oybinu na Lokomotivy a vodní cestu.Jednou jsme byli celá rodinka (dvě dětičky) v Jetřichovických skalách.
No možná bych si vzpoměl kde všude ještě,ale je to už doba.Každopádně je tam krásně jako všude ve skalách.

Je to jako s dobrou muzikou.
Našinec odchovaný Beatles pořád pošilhává po původní kráse.
Bohužel jsem nenašel nikde odkaz na poslední nejlepší LP - Abbey Road.
Přeji vám hodně stěstí a úspěchů.

Ivan.

https://www.youtube.com/watc...
01. 03. 2010 | 18:10

Marcela Zahalkova napsal(a):

Ivane, díky moc.
potěšil jste mne velice, že znáte soutěsku Kamenice, znám tam každý kámen a oblast kolem Dolského mlýna (pozn. pro ostatní -kdysi se tam točila Pyšná princezna...) je pro mne jedno z nejtajemnějších a nejkrásnějších míst na světě.

Také vám přeji vše dobré !
01. 03. 2010 | 19:10

JaHrad napsal(a):

Buldatra napsal- "V překladu- bude-li v jeho práci pokračovat jeho potomek.
Teprve pak práce farmáře nebyla jen malebná a poetická, ale hlavně nebyla zbytečná, páč měla budoucnost"
Po poeticko-hudebních vstupech bych vrátila diskusi k této Buldatrově citaci. Není to jen kozí farma v Merbolticích. Zjevení rodinky merboltického farmáře, chytrého a vzdělaného kluka z města není záležitostí v Sudetech ojedinělou. Znám víc takových chlapáků i ženských, kteří se do takového náročného podniku vrhli, zrekonstruovali opuštěné a polorozpadlé farmy a naplnili je svými prosperujícími stády koz, ovcí, krav či oslů. Nová víska nad Horní poustevnou, Farma Peklo na Frýdlantsku, Vidče na Valašsku, Kozákov v Českém ráji, kozí farma u Kadaně a mnoho dalších. Většinu z nich si můžete vygúglovat a zjistíte, že mají něco společného. Zkuste zjistit co. Ve většině případů je to silný osobní důvod, a ještě něco k tomu. Ti lidé nejsou vyhnanci, nejsou to přesídlenci, nic nedostali zadarmo, přijeli do místa tvořit. Když jsem s jedním z nich nedávno krafala při zabíjačce, řekl mi - "tady nevydží a nemůže žít nikdo, kdo neví, proč tu je. Ale jedno mne trápí - já to vím. Ale budou to taky vědět moje d ěti ? I když jsem tu tohle v šecko stvořil a vybudoval, nejsem odsud, jsem z města. Moje děti už jsou odsud. Ten velikej otazník ale je tu stále - zapustějí tu kořeny, nebo ne ?" No a pak s e začnete a přemýšlet o tom, co člověk potřebuje k tomu, aby ty kořeny zapustil... samozřejmě, a tam už hraje roli nejen ta romantika křišťálových studánek, ale hlavně lidi a společenství. Je velmi zajímavé si s těmito novodobě naplavenými energickými a chytrými sedláky/kozáky/farmáři povídat o vesnických (ne)komunitách v místě jejich farem. Třeba ten merboltický pochopitelně zná úlně všecky a dokáže sypat o každém z nich spoustu sousedských historek, ( ze kterých samozřejmě jeden není příliš moudrý). A tím jde svým odhodláním do důsledků. Zkrátka vidím existenci těchhle farem jako veliké dobrodružství ale zároveň i jako velkou šanci pro krajinu a opuštěná, zanedbaná místa v ní, a potažmo i pro regiony, poškozené dávnou i nedávnou historií. Moc té kontinuitě, o teré se zmiňuje Buldatra, držím palce. Je to naděje, o které se zatím moc neví a nemluví. A všem doporučuju - při svých toulkách k nim zavítejte, budou rádi...
01. 03. 2010 | 22:22

Marcela Zahalkova napsal(a):

JaHrad,
Díky moc za návrat diskuse k tématu a obsažný komentář!

S těmi kořeny, já nad tím dost přemýšlím už léta a právě v souvislosti s tím, co jsem měla možnost vysledovat v severních Čechách a v návaznosti na vlastní rodinnou genezi...

Ty návraty ke kořenům, nemyslíte, že není náhoda !, že se tak děje ponejvíce v bývalých Sudetech?!
Všude ve znovu osídlených oblastech žijí převážně lidé, kteří tam nemají kořeny, t.j. několik generací, prakticky všichni jsou přistěhovalci nebo jejich potomky. A kde není kořen, nemají lidé vztah k půdě, krajině a nakonec mají horší vztahy i mezi sebou navzájem.
A proto je přirozené, že právě tyto nejvíce zaneřáděné oblasti generují největší počet mladých lidí, kteří touží zapustit kořeny.
02. 03. 2010 | 00:10

jahrad napsal(a):

ano, Sudety jsou zvláštním územím s malebnou přírodní scenerií, leč taky poznamenaná a zatížená násilně přerušovanou kontinuitou. Někdy to připomíná pohádky o zakletých královstvích...
02. 03. 2010 | 00:41

mz napsal(a):

Kontrolní otázka:-)
a víte, kam se zapouštějí kořeny? :-)
a o tom to je...
02. 03. 2010 | 07:18

Pepa Řepa napsal(a):

sím, zahradník Chance to věděl
http://neviditelnypes.lidov...
02. 03. 2010 | 08:39

mz napsal(a):

ehm, mno, sice to není úplně explicitně, ale hodnotím to za pokus velmi velmi zdařilý a každopádně hodnotný!!

mno, tak vidíte, z Pepíčka si vemte příklad, on to sice také neví úplně přesně, ale alespoň se snaží, že:-)
02. 03. 2010 | 09:08

Ivan Hochmann napsal(a):

Rád bych takový film s potěšením shlédl.Scénář a hlavně herecké obsazení bezpochyby skýtá hodnotný zážitek.
Jenže požadavky doby mají jiné parametry a media se jim plně podvolují.
Semo tamo se objeví na obrazovce veřejnoprávní televise akceptovatelný film.(naposledy to byly Prázdniny v Římě)
************
Leč k těm kořenům.
Zapouštěti kořeny se nedoporučuje.
Zapouští se kráva ,přivede-li se k býkovi.U bačů v Bachledově dolině jsem takových kořenů zažil nespočet.Místní vodili svoje stračeny k nám do hory s láhví slivovice a odcházeli se spokojeným dobytkem.

Naše vesnice už takovými formami sousedských výpomocí nedisponují.
Sousedské vztahy jsou poznamenány nejen 50-ti letou bolševickou zvůlí a jmenované "kořeny" důsledně vyrvány.
Co horšího.Beznaděj totality se projevila v alkoholovém odéru vesnické populace a praktikách příbuzenského sexu.

Současná doba jen potvrdila úroveň znehodnocené morality,enormní závist,lenost,inklinaci ke zlodějinám(nekradeš-okrádáš rodinu),sobectví a jakousi formu obranných postojů proti těm, kteří svojí prací a životními postoji(mnohdy diametrálně odlišnými od místních manýrů)- by chtěli svoje "kořeny"zapustit.

Chci tedy říci,že k zapuštění kořenů je třeba také bezpodmínečně přijmout místní zvyklosti.I tak se nestává často,že budete místními přijat.
Nehledě na to, že lidé,kteří mají v hlavách jasno, jsou oproštěni od nacionalistických a místních priorit,vzhledem k jiným zájmům,včetně pracovních, nemají chuť vysedávat v putyce,pomlouvat a roznášet drby, se stanou časem černými ovcemi a nikdy nezapadnou.
Nebudou NAŠI.
Sebemenší sousedský spor bude zveličen a odsouzen.Místním zlodějům a gaunerům bude ale permanentně odpouštěno,poněvadž ONI jsou JEJICH.

Byl -li bych znovuzrozen a měl inklinaci k farmářskému životu :
Nikdy bych neměl jako prioritu - ZAPOUŠTĚT KOŘENY do místní populace.

Prioritou je vytvořit sobě,rodině,zvířatům - takové podmínky jaké si zaslouží a jaké chci já.
A teprve potom, snad, možná,spolehnout na dobré cizí lidi v okolí.Ale upozorňuji,že jich moc nebude.

No vypadá to černě,ale je to možná do šeda.Vím o čem mluvím.

Ivan.
02. 03. 2010 | 10:41

mz napsal(a):

já Vám rozumím Ivane,
má odpověď na svoji vlastní otázku je však prostá.
Bez ohledu na cokoliv, kořeny se zapouští do země!

Nechci se o tom již více rozepisovat, ráda bych o tom sepsala další blog.
02. 03. 2010 | 11:12

Pepa Řepa napsal(a):

To IH
Film Being there dává občas ČT. Je to tak nadčasový film, že pasuje na každou dobu.
Jinak je i na Youtube stačí heslo Being there.

Pokud jde o Toma Waitse doporučuji film Jima Jarmusche Kafe a cigára, tam je Waits i s Iggy Popem. Levné knihy-astronomická cena 49.-Kč.

Myslím, že je i v novém filmu jednoho chlapíka z Monty Python, ale to jsem ještě neviděl.

To mz
Pozor, abyste nenarazila.

Kořeny vyrůstající ze země?
To přece tvrdili mamlasové v 19.století, že člověk má někam patřit.
Američani to změnili na "domov je tam, kde si pověsím klobouk", Voskovec upgrejdoval na "domov je tam, kde se pověsím".

Dneska letí "domov je tam, kde si pověsím svůj kinžál", neb žádný domov není, všechni mohou do Evropy (opačně to samozřejmě neplatí), takže tady jsou doma všichni, kteří tu kuličky nehráli a ti, co kuličky hráli na návsi nejsou tudíš doma nikde a mají mazat.

Lépe Vám to vysvětlí p. Stejskal na příštích aktuálních bilderbergrech.
02. 03. 2010 | 13:19

mz napsal(a):

Kořeny nevyrůstají ze zeměě, ale do země zarůstají.
Teprve pot a krev pojí se zemí, nebo jej s ní dávno spojili na jiných místech..., bez ohledu na to, jestli se to líbí nebo nelíbí, nebo nelíbilo sousedům.
Nespojuji kořen a domov (A člověk asi patří tam, kam patří, tam kde je, tam kde chce bejt, kde mu to voní lesem mechem a kapradím..).
Domov si přeci mohu udělat kdekoliv, kam si dotáhnu na hřbetě tu svojí maringotku...,
ale kořen je kořen.
02. 03. 2010 | 13:32

Ivan Hochmann napsal(a):

Pepo,

děkuji za odkazy.Jsem sice tochu zklamán,neb jsem vám nahodil na smeč a ten nepřišel.
Doufal jsem,že se optáte kolik býků (nebo čeho) po těch flaškách slivovice se v hore nacházelo.

Ale s těmi "kořeny" je to vážně na pováženou.
Sledoval jsem kdysi se zájmem americký seriál Roots.
Na drastickém pozadí z války Severu proti Jihu byly předvedeny klasické rozpory mezi právem a předsudkem.
Měl by o tom napsat někdo fundovaný, obsáhlý blog.
Tak by se nejsnáze vybarvily neskutečné průsery,které nás očekávají.

Všechny - nejen sedláky,farmáře a bývalé lesníky,či jézéďáky.

Ivan.
02. 03. 2010 | 13:37

Pepa Řepa napsal(a):

......ale kořen je kořen.

Tak tak, řekl by skeptický. Ženská potřebuje kousek tepla a stálý příjem.Proč mrznout na E55?
02. 03. 2010 | 14:14

mz napsal(a):

to PŘ
ale ale, co to tady je?!
no, ono se to dá napsat i jinak,
"není kořen jako kořen". Neboli to, o čem obsahově píšete Vy v 14:14:18, a já výše, je jako holinky a hodinky.
02. 03. 2010 | 14:24

buldatra napsal(a):

mz napsal(a):

Bez ohledu na cokoliv, kořeny se zapouští do země!

Našla by se nejedna orchidej, která by si dovolila s tím nesouhlasit.
02. 03. 2010 | 15:17

mz napsal(a):

jojo, tak už to na světě chodí, že člověk jeden se nemůže zavděčit lidem všem, jak známo říkal už Švejk...
a já dodávám, ještě k tomu vší květeně i zvířátkům:-)
02. 03. 2010 | 17:43

buldatra napsal(a):

mz:

No, zavděčit se úplně všem zvířátkům asi fakt nejde.
Ale některým určitě ano.

Vezměte si například takové klíště. Velice vděčný tvor.
Anebo samička komára. Ta je někdy až extrémně vděčná.

Je třeba jen vědět kam upřít pozornost a nějaký ten zavděčeníse hodný tvor, se určitě najde.

Dokonce takové klíště, nebo samička komára dokáží zařídit, že člověk je ve finále zapuštěn do země, čímž tak nějak podobá se kořenu.
04. 03. 2010 | 19:56

mz napsal(a):

buldatra:

no vidíte pane Buldatro, tak jsme nakonec oba dosli k tomu stejnemu - clovek zapousti se do zeme, a to jsem presne mela na mysli, ale nejen tento zpusob zapusteni se, ackoliv i tento, ale nejen clovek sam o sobe coby koren pro pripadne sve generace budouci, ale treba i mista spocinuti jeho predku..., proste v celem sirokem kontextu - korenu byva vicero...
04. 03. 2010 | 21:38

buldatra napsal(a):

mz:

Takové podiskutováníčko, když dospěje ke společnému jmenovateli, zdá se být k něčemu dobré.
Škoda, že to ještě nikdo neřekl tam těm nahoře, těm zvoleným, kteří to evidentně neví...
Kdyby to věděli a hleděli si toho, líp by se pak žilo lidem i na odlehlých místech a neprchali by odtud.
Asi by měli začít s námi o tom mluvit.
Jenže, jim se asi nechce. A když se nechce, je to horší, jak když se nemůže.
05. 03. 2010 | 08:49

mz napsal(a):

Přesně tak. Vědomí vlastní smrtelnosti a toho, že člověk je součástí vesmíru jako prach a v prach se obrátí, se v době žití v konzumu a blahobytu jaksi vytrácí do zasunutého šuplíčku, a někteří jakoby úplně zapomenuli...
05. 03. 2010 | 08:55

gucci watches napsal(a):

This looks awesome! Thank you for your information!
06. 03. 2010 | 06:11

replica watches napsal(a):

This looks awesome! Thank you for your information!
08. 03. 2010 | 02:03

montblanc watches napsal(a):

That's awesome! I can't wait to get into it.
08. 03. 2010 | 02:07

breitling air wolf watches napsal(a):

One of Cromartie's low moments actually came against bentley gmt his new team in the playoffs in January. Cromartie froze as Jets running back Shonn Greene breitling bentley gmt hit the hole at the start of a 53-yard touchdown run that gave New York bentley motors a 10-point lead midway through the fourth quarter of a 17-14 win in the AFC divisional breitling bentley motors round. Cromartie eventually caught up to Greene and gave him a shove breitling certifie well after he'd crossed the goal line — but he had already drawn the ire of fans and apparently the Chargers.
09. 03. 2010 | 02:11

breitling bentley watches napsal(a):

One of Cromartie's low moments actually came against bentley gmt his new team in the playoffs in January. Cromartie froze as Jets running back Shonn Greene breitling bentley gmt hit the hole at the start of a 53-yard touchdown run that gave New York bentley motors a 10-point lead midway through the fourth quarter of a 17-14 win in the AFC divisional breitling bentley motors round. Cromartie eventually caught up to Greene and gave him a shove breitling certifie well after he'd crossed the goal line — but he had already drawn the ire of fans and apparently the Chargers.
09. 03. 2010 | 02:14

breitling colt watches napsal(a):

And Roger Corman, save a brief recap of a ceremony held in emergency mission November. It wouldn't have been unthinkable in a previous year breitling evolution for Hughes to have been shoehorned into the In evolution Memoriam obituary montage. It's hard not to see the elaborate salute to his breitling mont brillant career as an effort to appeal to Generation X, which might mont brillant have had anyone older asking why.
11. 03. 2010 | 02:06

breitling mont brillant napsal(a):

Interesting thing!
This is my first time comment at your blog.
Good recommended website.
11. 03. 2010 | 02:08

armani classic napsal(a):

That's awesome! I can't wait to get into it.
13. 03. 2010 | 03:38

tag heuer napsal(a):

Through the article, I think the owner must be a very wise person
13. 03. 2010 | 03:40

replica breitling napsal(a):

This looks awesome! Thank you for your information!
15. 03. 2010 | 06:54

replica a lange sohne napsal(a):

This looks awesome! Thank you for your information!
15. 03. 2010 | 06:54

breitling colt napsal(a):

This looks awesome! Thank you for your information!
17. 03. 2010 | 06:19

breitling classic napsal(a):

That's awesome! I can't wait to get into i
17. 03. 2010 | 06:21

breitling cockpit napsal(a):

Interesting thing!
This is my first time comment at your blog.
Good recommended website.
17. 03. 2010 | 06:22

bvlgari assiomad napsal(a):

Interesting thing!
This is my first time comment at your blog.
Good recommended website.
20. 03. 2010 | 05:36

bvlgari b zero 1 napsal(a):

TU water fish known, is also the source of happiness.
22. 03. 2010 | 08:26

nike air max napsal(a):

good article,i love this so much,thank you for your working
26. 03. 2010 | 01:35

iPhone to Mac Transfer napsal(a):

Great article. very informative. Thanks for your work.
30. 03. 2010 | 14:33

DRM removal software napsal(a):

Thanks for your article. Great. I like it
10. 04. 2010 | 13:31

Meascinella napsal(a):

Advanced questions regarding nike answered and the reasons why you need to read carefully every single word in this document.<a href="http://www.nikejpgolf.biz/">ゴルフ ナイキ</a> A important double turn on mizuno <a href="http://www.nikejpgolf.biz/nike-ゴルフボール-c-23.html">ナイキ ボール</a> Interesting questions about mizuno resolved and the reason why you really need to read each message within this article. <a href="http://www.nikejpgolf.biz/nike-アイアン-c-1.html">ゴルフ ナイキ</a> Impartial post displays A couple of brand new things around mizuno that not a soul is speaking of. <a href="http://www.nikejpgolf.biz/nike-アイアン-c-1.html">nike ゴルフ</a> Some of the nike Enterprise Meaning - Members who loves zilch benefits?!? <a href="http://www.nikejpgolf.biz/nike-ゴルフシューズ-c-15.html">ナイキ nike</a> Tools and developing in Las Vegas - - mizuno simply leaves without any goodbye <a href="http://www.nikeyasuyi.com/">nike free</a> Machines and production throughout Brooklyn - nike actually leaves with no cheers <a href="http://www.nikeyasuyi.com/nikeナイキRunning-c-3.html">nike ランニング</a> Some nike Provider Dialogue -- Users who cares about nothing benefits?? <a href="http://www.nikeyasuyi.com/nikeナイキDunk-c-9.html">nike シューズ</a> Our nike Company Speak : Folks Who cares benefits? <a href="http://www.nikeyasuyi.com/nikeナイキDunk-c-9.html">ナイシューズ</a> mizuno is giving brand-new life span for an old subject-- platinum standards
24. 04. 2013 | 07:38

freerelax napsal(a):

A real double sprain on swimwear <a href="http://plus-size-swimwear.webnode.com/">modest swimwear</a> Hard to find posting supplies the run information around swimwear which just a few visitors are conscious of. <a href="http://modest-swimwear.webnode.com/">retro swimwear</a> Unprejudiced report displays Some brand new stuff over bikini that no company is talking about. <a href="http://spanx-swimwear.webnode.com/">designer swimwear</a> For what reason everyone is dead wrong regarding swimwear and also the reasons why you have to check out this statement. <a href="http://vitamin-a-swimwear.webnode.com/">swimwear for women</a> Explanation why a lot of stuff you've heard of swimwear is truly false and what you want to learn.
Creative swimwear Book Divulges The Way You Can Dominate The swimwear Scene <a href="http://girls-swimwear.webnode.com/">girls swimwear</a> New questions about swimwear have been answered and as a result the reasons you will want to read carefully each and every message of this specific expose. <a href="http://freya-swimwear.webnode.com/">freya swimwear</a> Things the competition does in the area of swimwear and furthermore those things you need to try and do completely different. <a href="http://victoria-secret-swimwear.webnode.com/">bra sized swimwear</a> New swimwear E-book Exposes Guidelines On How To Dominate The swimwear Marketplace <a href="http://cheap-swimwear.webnode.com/">swimwear sale</a> Unique piece of content presents you with the low down for swimwear and additionally the reasons you will need to take action right now.<a href="http://women-swimwear.webnode.com/">tan through swimwear</a> Atypical piece of writing provide you with the key points on swimwear which experts state just one or two consumers are aware of.
18. 05. 2013 | 10:19

carpinteyrovzq napsal(a):

<b><a href=http://www.mcmbag.org>mcm backpack</a>|<a href=http://www.marcjacobsbagsonline2013.org>marc jacobs bag</a>|<a href=http://www.katespadebagsales2013.org/>kate spade bags</a></b>
so whether they're going to have a fuzzy Amazona, in-laws,alternatively she was impartial trying to stir the boiler in the first place and never actually cared why the chick at the annihilate of the desk was crying.Neiman Marcus Lizard-Embossed Domino Box$700 via Neiman MarcusIf your dad namely the man who yet has everything he could possibly want maybe the only way apt go is with a genuinely curious merely still extravagant game set like this one.Calling always Antigona lovers! This one's for you. I counted and I deem there apt be more Antigonas for bargain in this Givenchy aboard Rue La La chance next any other form There are certainly a diversity of Pandoras and a sprinkling of Nightengales. Alexis and Vicky have teamed up because no one another want hang out with both of them. The enemy of my antagonist namely my friend, we bring you today's account of great sack deals from the Nordstrom Seasonal Sale. If you're interested among contemporary finds of special note this bargain is one you'll absence apt check out. Not ahead you take a look at our picks below of lesson, we have some of the best gifts any mum would worship Tell your man apt spend his reward cards aboard Tom FordActress Jessica Chastain was seemingly everywhere during PFW here,just put aboard your comfiest clothing and ascertain the item of your dreams.three The saffiano leather longing be easy to wipe down plus reserve neat it's super durable. The optional wrist belt makes this a great hands-free approach apt anybody kit.I don't even reckon I need apt come up with some sort of smart-aleck remark for this one, which helps fund screening,yet I equitable wish this bag had one optional shoulder belt afterward I would really consider hunting it down. Celebrating Britain with an Italian bag is a morsel mysterious,like with this Gucci Broadway Clutch. Shop Gucci via Neiman Marcus.This grey Nancy Gonzalez Crocodile Front Flap Bar Clutch stands out nicely opposition Kerry's polka dot dress Buy the black version because $1,
10. 06. 2013 | 19:37

uizbkobfbl napsal(a):

paysages a couper le souffle. http://acheterpropecia.zic.fr/ Et une drole d’impression : la plaine. http://acheterkamagra.zic.fr/ Ben ca doit etre le mien ! Quoique. http://achetercialis.zic.fr/ ? Haut de page ? Accueil
11. 10. 2013 | 15:27

iponfbcrim napsal(a):

Comment vous ne connaissez pas ??? http://achatviagra.zic.fr/ Merci pour ce papier. http://viagraprixfr.zic.fr/ Si le processus d’acculturation est en cours. http://viagrapascher.zic.fr/ Un Italien m’a recommande la Suisse.
12. 10. 2013 | 00:14

iooacwanzw napsal(a):

L'education doit etre gratuite. http://acheterviagra.zic.fr/ a la mission de battre la crise en breche. http://viagrapascher.zic.fr/ Dans son recueil d’articles « Automne allemand ». http://venteviagra.zic.fr/ le Professeur Rene Cassin (France).
12. 10. 2013 | 01:49

wwqigfgksv napsal(a):

sur la base du comportementalisme a l’americaine. http://acheterpropecia.zic.fr/ ces grands dispositifs theoriques. http://acheterkamagra.zic.fr/ en compagnie de quelques camarades. http://achatviagra.zic.fr/ jadis organe du FLN.
13. 10. 2013 | 21:00

brusyhihfa napsal(a):

Apres plusieurs jours sur place. http://afroditi.uom.gr/emas/a-was-kostet-cialis-20mg-in-der-apotheke.html Zomia a-t-elle encore une realite ? http://afroditi.uom.gr/emas/a-kann-man-billig-cialis-kaufen.html quelques badauds entrent en transe. http://afroditi.uom.gr/emas/a-commander-kamagra.html J’ai passe huit mois a Tripoli.
16. 01. 2014 | 00:48

iszhepgteg napsal(a):

l’histoire de leur lutte contre l’Etat. http://afroditi.uom.gr/emas/a-kob-viagra-pa-nettet.html soit par des dialogues. http://www.primur.es/apedal/a-cialis-reseptfritt-sverige.html Je me faisait un peu d’argent. http://afroditi.uom.gr/emas/a-acheter-viagra-soft.html age d’or de la presse parallele ? ».
17. 01. 2014 | 02:15

htlwvipdap napsal(a):

figure aujourd’hui sur les parcours touristiques. http://www.master-r3i.fr/a-deutsche-online-apotheke-viagra.html et puis le raconter. http://www.primur.es/apedal/a-comprare-cialis-con-postepay.html mardi 31 juillet 2012 a 11h04. http://www.master-r3i.fr/a-kamagra-receptfritt-apoteket.html « Ellul l’avait bien dit ».
19. 01. 2014 | 07:10

onldunsitb napsal(a):

A travers le Sahara (II) http://www.master-r3i.fr/a-dove-acquistare-il-viagra-generico.html des milliers d’annees d’irreductibilite. http://www.master-r3i.fr/a-viagra-billig-online-kaufen.html je veux dire au plan strategique. http://www.master-r3i.fr/a-viagra-generico-uk.html mais de la litterature degagee.
20. 01. 2014 | 01:35

outletaeuzc napsal(a):

<a href=http://www.rehoboth.ab.ca/menu.asp>cheap canada goose jacket</a> crossharp http://www.rehoboth.ab.ca/menu.asp - canada goose jackets sale
25. 02. 2014 | 19:14

caomozgztf napsal(a):

dimanche 1er juillet 2012 a 18h47. http://www.ciccarelli.it/b-site-serieux-achat-viagra-fr.html mardi 26 juin 2012 a 17h12. http://www.ciccarelli.it/a-kob-kamagra-oral-jelly-da.html Assez de martyrs et de souffrance. http://www.ciccarelli.it/a-buy-viagra-denmark-da.html Sur cette derniere region.
01. 05. 2014 | 21:52

lefwqqqemw napsal(a):

Annales litterature TL http://www.luarasi-univ.edu.al/b-boutique-prix-viagra-fr.html les Britanniques dans tout le Moyen-Orient. http://www.ciccarelli.it/a-viagra-et-cialis-fr.html Nul ne peut etre arbitrairement arrete. http://www.ciccarelli.it/b-wieviel-kostet-cialis-in-der-apotheke-nb.html ses opposants ont ete etouffes par la puissance.
12. 05. 2014 | 15:02

fryyobdpbo napsal(a):

Vos questions sont legitimes, vous serez associes http://www.asse.org/p.php?p=a-generisk-viagra-super-active-fr Ils sont dans l observation et l anticipation http://www.asse.org/p.php?p=a-levitra-billigt-pa-natet-sv Direction ensuite le scanner dernier cri http://www.asse.org/p.php?p=e-apotek-dk-generic-viagra-da Apres, tout reste ouvert
06. 06. 2014 | 03:25

xyuetdvlly napsal(a):

Je l ai conduit aux urgences http://www.intermife.fr/page-a-wieviel-kostet-cialis-in-der-apotheke-da.html Bruno Chauvet tient a temperer http://www.intermife.fr/page-e-original-viagra-billig-da.html Difficile de faire parler les conseillers http://www.intermife.fr/page-e-acheter-priligy-france-ligne-fr.html Nous esperons que la ministre ne le suivra pas
11. 06. 2014 | 02:15

hbytdaavlw napsal(a):

Brown a alors cesse son traitement antiretroviral http://lucionmedia.ca/page-e-j-ai-pris-du-kamagra-sv/ Ce qui compte, c est le contexte http://lucionmedia.ca/page-a-vendita-viagra-italia-line-it/ « SUR LE FOND, RIEN N A CHANGE » « Sur la forme, M http://lucionmedia.ca/page-a-acheter-estrace-fr/ Dix-huit mois plus tard pas de regrets
12. 06. 2014 | 20:06

jirognrdfw napsal(a):

La France n en a certainement pas fini avec la cocaine http://lucionmedia.ca/page-a-kan-man-kobe-viagra-danmark-da/ Mais elle a augmente dans les annees 2000 http://lucionmedia.ca/page-e-i-vilka-lander-kan-man-kopa-viagra-sv/ Les abus sont notoires http://lucionmedia.ca/page-a-viagra-att-kopa-sv/ « Mais sans dire la date », confie leur fils Jerome
14. 06. 2014 | 17:37

ajzipzvegf napsal(a):

Nous, nous reclamons 1,3 % avec un plancher de 60 euros http://lucionmedia.ca/page-a-viagra-pa-natet-sv/ En revanche, note M http://lucionmedia.ca/page-e-kopa-levitra-natet-sv/ J ai beneficie d une IVG en 2002 http://lucionmedia.ca/page-a-achat-clomid-pharmacie-ligne-fr/ Plus besoin de croiser un dealer
15. 06. 2014 | 22:01

pzxbhotgou napsal(a):

Je ne suis pas un defenseur farouche du cumul , dit M http://lucionmedia.ca/page-e-kan-man-kobe-viagra-pa-apotek-da/ Avec un foyer identifie a Baie-Mahault toujours actif http://lucionmedia.ca/page-a-dapoxetine-en-ligne-fr/ Car se faire tatouer n est vraiment pas un acte anodin http://lucionmedia.ca/page-a-kann-man-viagra-ohne-rezept-apotheke-kaufen-da/ A la fin, elle ne bougeait plus que ses cils
16. 06. 2014 | 12:36

xmrcrsvyeq napsal(a):

Comme en 2012, M http://www.riminiturismo.it/e-viagra-di-apotik-da.html Il se rattrape sur les montants demandes aux autres http://www.riminiturismo.it/e-accutane-acheter-en-ligne-fr.html A l hopital, nous prevoyons un effort de 440 millions http://www.riminiturismo.it/e-per-comprare-il-cialis-ci-vuole-la-ricetta-it.html Il y a trop de fumeurs
17. 06. 2014 | 00:38

gaxwladorc napsal(a):

Son effet est tres brutal http://www.globaladf.org/index.php?p=e-kopa-viagra-lagligt-sv L idee est d ouvrir avant l ete http://www.globaladf.org/index.php?p=e-viagra-generika-billig-kaufen-nb L AP-HP reste-t-elle une grande privilegiee ? Non http://www.globaladf.org/index.php?p=e-cialis-preis-in-der-apotheke-da Le jeune homme s en va, impassible
31. 07. 2014 | 04:33

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mittner Jiří · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Táborský Adam · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy