V hodinách biologie se vyučovalo o přírodě. Kdysi.

15. 06. 2012 | 10:51
Přečteno 20273 krát
Svého času se vyprávělo jako vtip, že si děti pod vlivem reklamy myslí, že všechny krávy jsou fialové barvy a mají na sobě nápis „milka“. Dnes se to vypráví znovu, jenomže už ne jako vtip.

My ze starší generace si myslíme, že studenti při příchodu na gymnázium cosi o přírodě ví, že jim něco řekli doma a něco ve skautu. Realita je odlišná, naši studenti na rozdíl od minulé generace jako by přehlédli, že venku za oknem se nachází příroda. Neznamená to, že by byli hloupější, my starší zase neumíme vytvářet webové stránky. Jen našim svěřencům nikdo nic o přírodě neřekl. V tomto textu chci říct, že kupodivu na to nezbývá čas ani v hodinách biologie.

Dvě oblasti zaznamenaly za posledních 20 let vysoký nárůst nových poznatků: informatika a molekulární biologie. Zatímco pro informatiku by vyčleněn nový školní předmět, molekulární biologie se jen jaksi tiše vtěsnala do čtyřletých osnov. A molekulární biologie se učit musí, když pro nic, tak že se o ní denně mluví a píše, a studenti by měli vědět oč se jedná.
Nelze dnes pustit maturanty do světa, aby neznali metodu PCR, dnes používanou tak běžně, že nejde neučit. Maturanti musí vědět, že existuje něco jako projekt lidského genomu, a že se otevřely obzory se všemi nadějemi a etickými riziky, že existuje terapeutické a reprodukční klonování, ovce Dolly, v roce 2005 naklonovaný pes, že jsou kmenové buňky, HIV, kapilárová elektroforéza, Southernův přenos, DNA mikročipy, geneticky modifikované organismy, mitochondriální Eva. Naši studenti musí znát, proč dnes učíme systém bezobratlých jinak kvůli sekvenování rRNA. Jenomže biologie není nafukovací a za dotace dvou hodin týdně má rok jen 66 hodin, za ideálního předpokladu, že učitel není nikdy nemocný, nejezdí se na výlety a za rok se neztratí ani minuta.

Chci se zeptat, zda cena, kterou platíme za nové vědomosti vypuštěním těch starých, není přece jen příliš velká. Chci se zeptat, zda tím, že jsme biologii přesunuli z přírody do laboratoře, a nové poznatky jen stlačili k těm stávajícím, nepřišli o něco důležitého.

Nedávno mě zastavil kamarád češtinář a s ironií v hlase se ptal, co že se to vlastně v té biologii učí. Ukázalo se, že v hodině literatury byl probírán Antonín Sova, básník jižních Čech, a došlo na rozbor verše sluka steskne v rákosí. Ukázalo se, že studenti netuší co je to sluka.

Sovu, zadoufal jsem s kolegou češtinářem každý za svůj obor, snad naši studenti ještě znají.

Psáno pro Učitelské noviny, zkráceno.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Bara napsal(a):

Děkuji za blog a souhlasím. Mám totiž stejnou zkušenost se svými dvěma syny. Byla bych všemi deseti pro, aby se zavedla molekulární biologie jako nový předmět a nechal se ten "starý" přírodopis, kde se prostě učilo o přírodě, kterou můžeme vidět prostým okem všude okolo nás.
15. 06. 2012 | 11:03

jogín napsal(a):

Taky jsem sluku nikdy neviděl a nevadí mi to. Znalost sluky možná ztíží pochopení básně, ale k dalším poznatkům sluky netřeba. Zato vědět, že dědičné choroby se dají zjistit pomocí PCR je přece jen užitečné, protože vědomost, že s tímhle partnerem můžu mít dítě které ve dvaceti umře na cystickou fibrozu je docela podstatná.
15. 06. 2012 | 11:03

Aleš Vyhnal napsal(a):

V biologii by se mělo především učit o různých nemocech, jak je poznat a jak jim předcházet. Jak poznat, že se blíží mozkový infarkt je neskonale důležitější než nějaká sluka (no dobře, kdysi jsem ji viděl v atlase ptáků).
15. 06. 2012 | 11:13

jája napsal(a):

Příroda je zbytečná, lesy vykácet, zvířata postřílet, stejně šíčí jeno choroby, postavit nové haly a montovny, nové dálnice, bussines centra, kanceláře, přírodu mít tak max v květináči na okně.
A ta Sova, to je co? Můj syn absolvoval gymnázium v Praze, sice kvalitní, ale v Praze, musel se naučit 100 rostlin poznat a pojmenovat celým jménem. Tvrdil mi, že to byla ztráta času, dodnes většinu pozná. Člověk, také svým zbůsobem živočich a součást přírody ji likviduje z neznalosti, znám venkovany, kteří na osla koukají s otevřenou hubou a o krocanovi si myslili, že je to druh pštrosa.
15. 06. 2012 | 11:18

neo napsal(a):

Bara:

co takhle se sebrat a dětem ukázat jak ta kráva nebo sluka vypadá? Tyhle základní věci maj děti naučit rodiče a když už nemá rodič možnost ukázat jim to v přírodě živě, tak má internet a knihy. Škola nemůže suplovat základní znalosti.

Není vina školy, že dítě nikdy nevidělo krávu, prase, že nepozná ani zvířata ze ZOO, stromy, kytky, že nevidělo zabijačku, že neví jak vypadá ryba a jak se chytá... to vše by měli dát dětem rodiče.
Já jsem ještě z generace dětí, kterým toto rodiče a prarodiče předávali. Platí to třeba i por lidovou tvorbu...písničky, básničky, pohádky.... a osobně to předávám dál, ale jsou tací rodičové, kteří na to kašlou. Nic děti neučí a pak nadávají na školu, že dítě neví co je sluka.

Neviděl bych tedy primární chybu v přírodopise, ale v rodičích.
15. 06. 2012 | 11:20

Ládik!!! napsal(a):

Některá děcka čumí na kosu a nechápou, jak to seče. A což teprve klepání kosy.... Hrábě to samé. Znají jen sekačku.
15. 06. 2012 | 11:29

Pavel13 napsal(a):

Nám zdá se, z hvězd že vane hlas:
„Nuž pojďte, páni, blíže,
jen trochu blíže, hrdobci,
jimž hrouda nohy víže!“
15. 06. 2012 | 11:35

neo napsal(a):

Plha se hlásí ....
15. 06. 2012 | 11:41

rube goldberg napsal(a):

Chápu, že děti nucené šprtat Antonína Sovu a vysvětlovat coještěstímúúškajenaom... budou na školu pohlížet jako na instituci zaprděnou a zbytečnou.
Stejně jako pohlížejí na Dějiny perspektivou nekonečných řad císařů a letopočtů. Absurdní divadlo.

Dvojité šroubovice (a jak se teď ukazuje, UZLE na genetických informacích) jim pak můžou připadat jako součást toho panoptikálního vetešnictví.
Právě jsem viděl bumper sticker který (anglicky) praví: "Kdo z vás a vašich dětí udělal deb..y (pro cenzora to mohu příště zašifrovat AES 256 kódováním, aby se jeho oko nepohoršilo)? Státní školy."
Tak je to naprogramované a tak je to správně.
Lidé, když myslí, také na něco přijdou, občas.
15. 06. 2012 | 11:45

Vuvuzela napsal(a):

Pane autore, mnoho mladých netuší o mnoha věcech k čemu jsou. Je to bída, ostatně se každý může o tom přesvědčit při sledování pořadu Nikdo není dokonalý. Prý pořad skončí, snad kvůli Romům kteří chodili do stejné školy jako ostatní a nevědí také nic. To je řešení! Prostě problém zmizí.
15. 06. 2012 | 11:50

gaia napsal(a):

děti musí uspět hlavně u testů, to je alfou a omegou dnešního školství, tak hlavně aby správně uměly vepsat do kostičky křížek nebo kolečko.A nepřetáhnout, jinak se na VŠ nedostanpou.
15. 06. 2012 | 11:53

jih napsal(a):

Mladi jsou desni v kazde dobe. Mi jsme zase necetli F.L.Veka. Mimo premiantky nikdo v pisemnem testu nevedel kdo to byl Cordatus Bohemus v prvnim dilu. Nedavno jsem poprve videl na vlastni zahradce straku a to jsem uz pomerne dost odrostly maturant.
15. 06. 2012 | 12:06

olga napsal(a):

Patřím mezi ty, kteří zastávají názor: Méně je více. Stavíme mrakodrapy bez základů.
15. 06. 2012 | 12:14

jih napsal(a):

Ládik!!!
Proboha Ládiku!!!
Klepani kosy! Otec byl slusnej sekac, deda byl mistr sveta v naklepavani kosy a ja uz to jen tak smudlam sekackou. Predstavte si ze dnes uz mladi hospodari neumi ani uplest bic!!! Slusne sekat kosou neni jen tak. Starej sekac vzpominal jak ho ucil sekat v mladi starej strejc, kterej sekal travu s fajfkou v hube a vobcas pri tom skoro usinal. Kosa sekala prakticky sama. Povidal mu "Kluku, ty mas ale silu! Kosa se musi drzet tak zlehka ze vobcas vypadne z rukou." Budhista by rekl ze je to duchovni sekani kosou.
15. 06. 2012 | 12:22

jogín napsal(a):

Článek je vlastně o tom, co se má ve škole učit. Jsou to jednak věci, které v životě budou děti potřebovat,ale také vědomosti nezbytné k porozumění těch potřebných znalostí. Biologie byla až do poloviny dvacátého století v naprosté většině popisná a tak se učilo, jak kytky a zvířata vypadají. Vyjímkou byla jen Darvinova teorie a informace, že nakažlivé choroby působí viry a bakterie. Dneska jsou informace o DNA stejně potřebné jako malá násobilka a trojčlenka. Jenže dnes použití úměry u vysokoškolských studentů není samozřemost- a řeči o nalezení všeho na internetu jen maskují totální selhání "nového přístupu" ve školství.
15. 06. 2012 | 12:23

jih napsal(a):

olga
Jak se ukazalo pri zemetreseni v Turecku se stavi bez zakladu dokonce i jednopatrove baraky.
15. 06. 2012 | 12:25

Drzá zrzka napsal(a):

Sluka bude stále sluka, ale než se dohodnou hlavy pomazané, co z molekulární biologie učit, může být díky vědě a výzkumu všechno jinak. :-)
15. 06. 2012 | 12:30

Gustáv Kočí napsal(a):

LK-2 Sluka je ultralehké létadlo.
Proč po něm pojmenovali ptáka mi není známo.
"Sluka steskne v rákosí" znamená, že pilot havaroval, čili kraksna.
15. 06. 2012 | 12:31

Ives napsal(a):

Jih, to s kosou je univerzální pravda, mně ji vštěpuje můj táta, a ten je ze Slovenska. Srdnatý Čech, mám pocit, že to byl Jan Žižka? Četba není o tom, jaký seznam mi nadiktují ve škole, ale o tom, že já sám chci číst a vytvořím si k literatuře celoživotní vztah. Pokud nejsem blb, tak k tomu vedu i své děti, nejlépe příkladem a jemným tlakem. Ještě ke kose, myslím si, že kdyby současné ženy s kosou dovedly to co naše matky a babičky, tak by nepotřebovaly diety a zumbu:-)))
15. 06. 2012 | 12:43

jih napsal(a):

Jeden pan tady kdysi navrhoval ze nejlepe by bylo ucit na skolach teorii tenzoru, spinoru a podobne zajimave veci dulezite pro rozvoj mlade mysli.
15. 06. 2012 | 12:47

rejpal napsal(a):

Ives
Však ke každému z nás jednou ta s kosou přijde a uvidíme ji zblízka při práci
15. 06. 2012 | 12:47

rejpal napsal(a):

jih
Hlavně nezapomínat na fraktály. Ty by měly být zařazeny již ve třetí třídě.
15. 06. 2012 | 12:48

gaia napsal(a):

Ives

jo kdyby lidé žili v souladu s přírodou, tak by nepotřebovali žádné klonování, genové manipulace ani molekulární biologii.

A včera mne dojala epizoda z cyklu přežít, jak nějaká žena bloudila 21 dní kaňonem Colorado a profesionální týmy ji nenašli, až indiáni na procházce, kteří ani nevěděli, že někoho hledají si všimli stp bělocha v místech, kam turisté nanacházejí a díky znalostem stopování získané od svých předků šli po těch stopách až našli tu ženu zhroucenou a vyhladovělou a zachránili jí tak život.

Vrtulník selhal i s termovizí a indiáni vyhráli.
15. 06. 2012 | 12:52

jih napsal(a):

jája
Nejhorsi je ze plochy lesu nejmene poslednich sto let stale pribyva. Nekdo spocetl ze za stopadesat let se nevejdou do Ceska. Nasi potomci budou zrejmne bydlet ve vetvich smrku a borovic.
15. 06. 2012 | 12:53

aga napsal(a):

To ale začalo přibližně tehdy, autore, kdy jisté náboženství odvrhlo hmotu (pozemský život, přírodu) jako nepotřebný balast a soustředilo veškerou pozornost na svou verzi duchovna. Upálilo babky kořenářky, vykázalo emoce do podzemí, a na světlo bóží připustilo pouze racionální myšlénky (čest mystickým výjimkám). . A dodělali to osvícenci se svým odporem ke všemu, co se nedá rozřezat, zvážit, změřit, propíchnuté špendlíkem zařadit do škatulky a logicky vysvětlit.
15. 06. 2012 | 12:58

jih napsal(a):

Ives
Neuveritelne vysledky ma celozivotni noseni bremen na hlave. Postarsi zeny jsou rovne jako svíce. Kam se hrabou devcata co slapou molo
15. 06. 2012 | 13:05

gaia napsal(a):

nejdůležitější je dle mého vštípit dětem pokoru k přírodě. Aby si uvědomili, že příroda není spíž, ze které si člověk může neomezeně brát co se mu zamane a že vše, co se na této planetě nachází, bylo stvořeno jen k tomu, aby to sloužilo člověku a on to mohl využít.

Jenže tato záslužná činnost, pokud by se učiteli povedla, se nedá vtěstnat do tabulek a grafů ani nijak zvážit a změřit, tudíž by takový učitel mohl být nařčen, že vůbec nic nedělal.
Jeho žáci by si např. v testu spletli vosu a fosu a na malér by bylo zaděláno.
15. 06. 2012 | 13:07

Jana Pechová napsal(a):

Můj tatínek fyzikář s šibalským s oblibou říkával, že kdyby platily fyzikální zákony bez výjimek, čmelák se nevznese. A tak nás jako tělem a duší skaut vedl ke znalostem přírody. Jsem mu za to nesmírě vděčná.
Praktické zkušenosti totiž nelze získat z internetu a encyklopedií. Ty si musí člověk osahat.
Vybavuje se mi moc pěkná pasáž rozhovoru Václava Cílka, který upozornil, že lidé zblblí americkými seriály začali stavět rodinné domky s vchody v úrovni okolního terénu v naprosto nevhodných lokalitách, což mělo poté značné důsledky při záplavách. Přesně o tom to je.
Přírody neznalí lidé jsou pak schopni totálních průšvihů - například vysazování importovaných agresivních rostlin či vypouštění živočichů stejného ražení, kteří válcují domácí flóru a faunu. Přitom kdyby věděli aspoň něco málo, dalo by se následkům předejít - principy jsou stejné. Ale zkušenost nic nenahradí.
Jasně, nemusím vědět, jak vypadá sluka. Ale měla bych přinejmenším vnímat, že každý živočich hraje v neprobádaném labyrintu toho, co nás obklopuje, svoji nenahraditelnou roli a když ho vyhubíme, což lze velmi snadno, bude to mít nedozírné následky.
Když si v googlu zadám název choroby, vyskytující se v rodině potenciálního životního partnera, snadno se dozvím, jak se nemoc projevuje a zda je dědičná. Když ale moje dítě na procházce v lese nacpe do pusy namísto borůvky vraní oko, protože je prostě nerozeznám, může to mít fatální důsledky.
15. 06. 2012 | 13:08

jih napsal(a):

Ekonomika je pro mne ciste duchovni zalezitost. Ekonomicke meditace behem TV zprav ze sveta umoznuji mysli celkem snadno prostoupit celym Vesmirem.
15. 06. 2012 | 13:10

jih napsal(a):

Jana Pechová
Muj tatik, celozivotni vcelar mi zase jako klukovi rikal ze cmelak ma sice zihadlo zahnute jako sidlo ze ale nepicha. Ucinil jsem svetovy objev. Cmelak picha!!! Cesty svetove vedy jsou nevyzpytatelne.
15. 06. 2012 | 13:16

jih napsal(a):

rejpal
Je nepochybne ze fraktaly jsou dulezitou slozkou vzdelani. Duchovni zizen vzdelance uz nemohou ukojit staricke partie matematiky.
15. 06. 2012 | 13:23

jih napsal(a):

gaia
Take mne casto dojimaji ruzne TV cykly ze sveta prirody a ze zivota v souladu s prirodou. Indiani bohuzel dnes odpadaji od tradic sveho etnika a houfne zakladaji na svych uzemich lukrativni kasina.
15. 06. 2012 | 13:29

jogín napsal(a):

Moderní přístup k biologii není docela k zahození. Před pár lety mě na ostrově Siberut kurýroval šaman housera- brodit se bahnem s ruksakem na zádech mělo následky. Nasbíral ¨nějaké kytky, vím jen, že tam byly taky orchideje Coeloginy. Na břehu říčky je namočil, natloukl kamenem a přinesl v hadru. Nechal mě k nim čichat a pak mě natřel celé tělo a nakonec z nich udělal obklad na záda. S houserem to ani nehnulo, ale přešel mě dráždivý kašel. Čili věděl, že to něco dělá, jen mu nebylo jasné co. Zkrátka trochu zkušenost, trochu víra v léčivost. Tak jsem se s ním dělil o cigarety, než jsme šli dál.
15. 06. 2012 | 13:31

gaia napsal(a):

jih

to mne také udivilo, že v USA ještě dnes jdou Indiáni, kteří umí stopovat jak jejich předci. Přitom nosí normálně rifle a doma mají sporák a TV.
Ale myslím, že jejich děti to už umět nebudou a že se tak vytratí spousta lidského vědění.

A to je také úkolem školy, udržovat kontinuitu lidského vědění, neb co nepředáme našim dětem , to jakoby nikdy nebylo.
15. 06. 2012 | 13:48

mb napsal(a):

aspoň že vědí co je to sova ...
15. 06. 2012 | 13:49

gaia napsal(a):

jogín

třeba nejvíc léčivý účinek mělo to, že jste chvíli ležel a dal si pohov a sundal na pár dní tu těžkou krosnu. Zbytek udělala příroda, ale šaman si také přišel na své(ty vaše cigerety).
Bojím se aby se takto za 30 později 50Kč nechovali i naši lékaři. Že vás budou honit od čerta k Ďáblu s nemocemi, na které by stačilo chvíli být v klidu a třeba cvičit.
15. 06. 2012 | 13:50

mb napsal(a):

sluka k nahlédnutí zde ...

https://www.youtube.com/watch?v=TtIia9uC4N8
15. 06. 2012 | 13:58

Jana Pechová napsal(a):

jih
:-)
Čmeláci žihadlo mají, resp. mají ho samičky. Samci ne, ale rozeznejte to. (Prý to jde, když šetrně zmáčknete zadeček, neboť se ukážou pohlavní orgány. Já bych to ale raději nezkoušela.)
Oni jsou totiž čmeláci docela mírumilovní, takže málokdo učinil tuto 'pichlavou' zkušenost osobně - jste tedy první, o kom vím :-)
Jinak ale žihadlo čmeláka nezůstává v ráně, protože má miniaturní zpětné háčky. Díky tomu nedochází k vytržení jedové žlázy (jako u včel) a čmeláka, resp. čmeláčici, tak píchnutí nestojí život.
15. 06. 2012 | 14:10

Fialenka napsal(a):

aga
Nerozumím jedné věci ve vašem příspěvku z 12:58. Poslední věta (o zavrhnutí všeho co se nedá zvážit a změřit) dokazuje, že jejich náboženství se zabývá hmotou. Ale to se vylučuje s tím z první věty, že odvrhli hmotu. Jak to tedy je?
15. 06. 2012 | 14:39

nesmrtelnost chrousta :))) napsal(a):

pro fialenka:nejsem Aga,ale myslím (nevím),že Aga se zlobit nebude když Vám zkusím odpovědět třeba i já.Jisté náboženství které ovlivňovalo nemalou část lidstva se pokoušelo odtrhnout člověka od hmoty,přírody a snažilo se vnutit svoje pojetí Boha (duchovna).Skutečná spiritualita neodděluje od člověka ani hmotu,ani přírodu.Vše je součástí jednoho celku.A věta že osvícení racionalisté jen všechno dodělali je o vědcích kteří věří pouze jen tomu co vidí a nic jiného nepřipouští.Pane Ago doufám,že se nezlobíte ;-)
15. 06. 2012 | 15:57

magor napsal(a):

Fialenko,

jen zdánlivý paradox. Navzájem se pýchali(Skeptický)poslovensku, až se porodili.

Jana Pechová,

liché obavy, děti dnes do lesa nepáchnou, žádný borůvky, žádný vraní voko, jen počítač. Ano, půjdu příkladem, nakonec, nemám topivo.

AV

Tak dobré je necpat do patnáctiletých hormonální antikoncepci. To mnohé totykuky naopak nacpat, třebas vraním vokem.

Pane Stejskale,

omlouvám se, ale dnes jsem byl do těchto rozkošných končin poslán, tak mi ulpělo. Nic si z toho ale nedělám, naskytnul jsem se už na mnohem horších místech (ne, skutečně neřídím poprvé, někteří halt strašně nadějal).

Jaxe máte? Tady slunéčko, prostě nádhera. Nic, musím běžet, povinnost volá. Áchjo, k čemu mi celá biokrása světa...
15. 06. 2012 | 16:06

TomášL napsal(a):

A co tak přidat geologii?
15. 06. 2012 | 16:30

Sutech napsal(a):

Jak tady již někteří správně napsali, některé poznatky o přírodě se děti musí naučit od rodičů, jsou to asi 3 roky před tím, než dítě začne chodit do školy, kdy si začíná uvědomovat co je kolem, že existují nějaké stromy, zvířata lidi, atd...
Jestliže rodiče ale nechají děti sedět jen u televize, ve které běží jen kreslené pohádky, pak se nesmíme ničemu divit. Tento problém je daleko obsáhlejší, zasahuje do daleko více oborů. Není to jen o tom, že by bylo ve škole málo času.
Vím, že pokud se v poslední době ve spojitosti se školstvím pronese slovo reforma, je to jako rudý hadr na býka, ale výuka by jistou úpravu potřebovala.
Připadá mi, že v poslední době lidi ví daleko lépe o věcech z druhé strany planety, než o věcech, které se jim dějí za humny. To platí i o dětech, zdá se mi, že daleko lépe ví o zvířatech z Africky či Asie, než o zvířatech se kterými se mohou potkat u nás

to: jih
Ještě k té kose, někdy tráva ani ničím jiným posekat nejde, když je čerstvě nasazená, sekačka by ji spíš vyškubala, až je dost silná, tak je zase moc vysoká.
To, že by šlo kvyprojektovat město, které bude v lese ztracené je fakt, problém s lesy u nás je spíše v jejich druhové skladbě

to: Jana Pechová
To, že přístup lidí ke krajině je neoptimální je známý fakt, že si někdo postaví tak hloupě dům v zátopové oblasti o něčem svědčí, ale je to jen chyba těch lidí. Když si projdu u nás starší část města, všechny vchody jsou asi 40 - 100cm nad terénem, stejně jako obytné části. Ono před 100 rokama, když se rozlila voda, nikdo město neevakuoval, sice byly zatopené sklepy, ale byty nikoliv, žilo se normálně dál, sice se muselo jezdit na loďkách a po ulicích byly udělané vyvýšené chodníčky, ale žádná katastrofa to nebyla

to: rejpal
Fraktály jsou bezesporu zajímavé, ale jestli je zařazovat už ve třetí třídě, nejsem si tím jistý, v té se myslím teprve začíná s geometrií.
15. 06. 2012 | 16:33

aga napsal(a):

Fialenka, Chroust

Děkuje, pane Chrouste, vysvětlil jste to lépe, než jsem to já napsal :)
15. 06. 2012 | 16:37

TomášL napsal(a):

A geologie by byla s přídavkem astronomie...
15. 06. 2012 | 16:48

Šašek z Jihlavy napsal(a):

Jana Pechová
Stačí si postavit chatu nebo chalupu v lůně přírody a dojde nejen na kosu, ptáky, houby a různé dřeviny, ale v pozdějším věku i na všemožné byliny (hlavně léčivé), k tomu zahrádku s příslušnými plodinami a malý sad. Pokud máte potomstvo, je o zábavu a osvětu vystaráno.To mluvím o městském lidu. Co se týče venkova, tam se tradice stále udržují, zvl. dnes, kdy je samozásobitelství opět na pořadu dne. Dětem se moc nechce ale nakonec musí a naučí se, co je potřeba.

Pro našeho editora
Pane Stejskale, musím se pochvalně vyjádřit k novému fontu reCaptchy, je mnohem přátelštější než ty nečitelné šifry před tím. Díky jménem všech zrakově opotřebovaným diskutérům.
15. 06. 2012 | 16:51

skeptický napsal(a):

Místo mikrokulemorální chemie a biologie by děcka měla chodit do lesa na ty výlety,pokud se tam ještě smí.Pokud nic neuvidí,mohou sbírat papíry a plechovky.

Celá ta věda je dobrá tak leda na určení otcovství,pokud ovšem k tomu matka dá souhlas,jako v Německu.Tam je každý šestý od dárce.

Pro všechny praktické účely je to k hovězímu nejlepší rajská.
15. 06. 2012 | 16:54

TomášL napsal(a):

Šašek z Jihlavy

Zmačkněte na levé straně klávesnice tlačítko "Ctrl" a datlujte do tlačítka na pravé straně s označením "+" (čti plus). :-)
15. 06. 2012 | 17:02

IGA napsal(a):

Dneska je to samé projektové vyučování, tak nevím, co se češtinář zbytečně diví, sluky má probrat v češtině - a ostatně sovy má taky probrat v češtině:-)
15. 06. 2012 | 17:05

Šašek z Jihlavy napsal(a):

TomášL
Díky za radu, mám nový notebook a používám touchpad a tam je to jednodušší, akorát musím s větším citem, kosil jsem louku, štípal dřevo a tak mám těžkou ruku.

reCaptcha mi radí etc.starena, co to asi znamená?
15. 06. 2012 | 17:18

Kala napsal(a):

IGA - kdysi za hlubokého socialismu byly na pořadu dne ve škole tzv. mezipředmětové vztahy - nevím, jestli ještě dnes. Pak ty sluky klidně mohou přijít na přetřes v češtině, chemii, fyzice - a naopak teorie relativity třeba v angličtině. Všechno souvisí se vším, chce to jen vzdělané pedagogy. Samozřejmě se dotyčná věc probere jinak a do jiné hloubky, ale určitá povědomost zůstane.

A každá drobná znalost čehokoliv vtiskuje svou stopu do vědomí, a nikdo dopředu neví, jak ji použije nebo zúročí.
15. 06. 2012 | 17:53

Baba napsal(a):

Laik využije víkendu k prohlídce zrekonstruované zahrady Břevnovského kláštera a podívá se, jak pokračuje restaurace soch a sousoší na Karlově mostě.
15. 06. 2012 | 18:10

Jana Pechová napsal(a):

Šašek z Jihlavy
Samozřejmě - dobrovolný a dlouhodobý pobyt v přírodě je optimální, ale nevychovaný člověk i jako chalupář napáchá spíš škodu než aby si vzal ponaučení. Vždyť se podívejte, jakými hrůzami dokázali lidé venkov jen obestavět - a to nemluvím o tom, že četným lidem žijícím v lůně přírody, kteří mají pocit, že zeleného je všude dost, nevadí takové věci, jako pálit hromady pneumatik či fedrovat do kamen, co jim přijde pod ruku.
Vztah k přírodě je věc daná v první řadě výchovou, ruku v ruce s potřebným vzděláním.
15. 06. 2012 | 18:29

Fialenka napsal(a):

aga, chroust, magor

Také děkuje. Takže ti první odvrhli hmotu a přírodu, což se projevovalo tak, že křesťané považovali tělo za příliš hříšné a nečisté. Ale také zavrhovali to co je skryté a nezjevné, a proto upálili léčitelky a porodní báby. A racionalisté se zabývali zase jen tou hmotou.
Souhlasím, že skutečná spiritualita neodděluje od člověka ani hmotu, ani přírodu.
15. 06. 2012 | 18:35

Medikolog napsal(a):

Dobrovolný a dlouhodobý pobyt v přírodě není o chalupaření a není pro člověka z města bez odborné přípravy... Tábořit a ovládat k tomu potřebné dovednosti, spát pod širákem, postavit přístřešek; umět to nejenom za hezkého počasí v létě ale i za nečasu:-) a za sloty:-), potom podzim, jaro; nakonec i v zimě U NÁS v Otčině, kde znáte jazyk, právní zvyklosti a důsledky, kde vás chrání pojištění a kde máte lidské kontakty (pro dlouhodobé emigranty je v tomto smyslu vhodnou zemí jejich nová vlast).

Vím o případu, kdy parta městských vzdělanců samostatně vyrazila za dobrodružstvím do Skandinávie "PO TRAMPSKU" bez sirek a bez zapalovače, jenom s novými křesadly... aby po návratu reklamovali a vyhrožovali... protože jim nikdo při koupi křesadel neřekl že vítr odfoukne troud, mokrý troud že nedoutná... prostě poprvé zkoušeli vykřesat ohně až ve Skandinávii promoklí a zmrzlí, ve větru a dešti... a ono nic. Neuměli ochránit před deštěm ani sebe, natož životně důležité části výbavy. Jejich použití se učili až na místě.. jeden co to neuměl od druhého, co neuměl totéž. Přitom na kabelovce v telce frajer dvakrát třikrát křísne kudlou o rozněcovadlo a rozdmýchá do minuty táboráček. To vysokoškolák zvládne v nouzi i bez MBA;-)... Ale jistě, když se choulili v dešti jeden k druhému, jinak vnímali velikost a sílu přírody.. i duchovní rozměr své připravenosti pro život. Vyhořeli tam, kde nevzdělaní divoši "fungují" mnohá tisíciletí v dovednostech, které bez problémů zvládaly i jejich praprababičky.
15. 06. 2012 | 19:14

Sysifos napsal(a):

To Medikolog:
Dobře ochočená kočka s rodokmenem taky po první zimě strávené venku chcípne. :-)
15. 06. 2012 | 19:49

S. Vochmelík napsal(a):

I sluka může dostat mozkovou mrtvici. A jiná sluka ji umí vyléčit. Jak již psal Antonín Sluka: při mrtvici klová / nám do mozku sova.
15. 06. 2012 | 20:18

Divobyj napsal(a):

Autor
Bylo by zajímavé,kdybyste nás poučil,jaké stanovisko vůči přírodě zaujal sám Ježíš.Ne jsem odborníkem na Bibli,ale domnívám se,že se spokojil se "starozákonním"nesmyslem,že člověk byl Bohem seslán na zemi mj.proto,aby přírodě vládl a dobře s ní hospodařil.Člověk dosud přírodě neporozumněl a neustále se od ní bytostně vzdaluje.Jak takové vládnutí a hospodaření skončí?To není těžké odhadnout...
15. 06. 2012 | 22:23

czAtlantis napsal(a):

On je obecně problém v tom, že mozek není nafukovací a poznatků pořád přibývá...no a teď vybírejte co není a co je potřeba. Tihle budou potřebovat jednu věc, tamti tu druhou....
Hlavně bych ale neučil věci jako "vyjmenuj XYZ věcí" - tohle je přesně ten typ zbytečných znalostí, kterej si člověk najde za 5sekund na internetu. Spíš bych učil věci oc se musí pochopit a nejdou jen tak najít (nejsou to jen "databázové znalosti")
15. 06. 2012 | 22:56

prommisse napsal(a):

Souhlasím s czAtlantis, musíme si uvědomit, že poznatků je stále více. Obecně se staví na tom, že modernější a novější poznatky nejsou základní. Informatika, ačkoliv je předmět pro mnohé méně důležitý, tak je stejně ne-li důležitější než biologie. Do informatických osnov je zahrnuto např. bezpečné chování na webu. Co je důležitější? Vědět co je sluka, nebo vědět taktiku internetových pedofilů? Doba se mění a na některé znalosti z biologie, které jsou podle vás zásadní, si bohužel budou muset studenti počkat na první ročník vysoké školy.
16. 06. 2012 | 00:02

magor napsal(a):

"by děcka měla chodit do lesa na ty výlety,pokud se tam ještě smí"

Zatím ano, ale Barrosova skvadra neomezenejch připravuje Směrnici (šušká se že 49/2013). Les je nebezpečnej, spousta pařezů, hrozí zakopnutí a úraz. Rovněž nález vysoce toxické houby (T+) bez uzávěru před dětmi, navíc neoznačené nálepkou o velikosti tři na dva palce s R+S větami (do 06/2015, od 06/2015 H+P) a dokonce bez jakékoli hmatatelné výstrahy.

Ono s dětmi bude problém, jak patrno z debaty. Vybrat samečka či samičku k optimálnímu páření nebude ve spontánních situacích možné, ale stejně si myslím, že Komise zatne porodu tipec dříve, pro jeho jednoznačnou rizikovost. Nový úkol biologie bude navrhnout metodu výroby optimálního občana EU, bez genetických zátěží a zejména, bez jakékoli schopnosti svobodného rozhodování. To druhé ovšem má s biologií pramálo společného.

Hovězí je vesnice? Rajská zahrada.
16. 06. 2012 | 01:54

DL napsal(a):

Hlavně je nutno všude vykácet stromy kvůli alkoholikům, feťákům a jiným "řidičům", kteří by správně neměli mít ani klíče od bytu.
16. 06. 2012 | 08:42

občanka napsal(a):

Záleží hlavně na rodičích. Škola nemůže všechny nové poznatky ve všech oborech , při vší úctě k Vám pane doktore, obsáhnout.
Před 40 lety jsem napsala do kompozice z čestiny, že je v Indii
v činnosti 15 atomových elektráren. Dostala jsem pětku, s poznámkou, že si nemám dělat legraci, že Indie je velmi zaostalou zemí. Ale já jsem se o tom dočetla ve VTM/ věda a technika mládeži / který nám rodiče předplatili.
Problém je v tom, že děti serfují na počítači, ale nemohou vědět, které informace jsou pro jejich rozvoj důležité a podnětné. Nevím, zda existují internetové časopisy pro mládež, kde by se mohli mladí dovídat o fascinujích objevech ze všech možných oborů.
Děti dnes listují v bulvárních časopisech pro ně specielně určených určených, které jsou pro ně spíš škodlivé.
Také je dnes problém, že dobré tiskoviny jsou poměrně drahé, protože vycházejí v malém nákladu.
Jsem důchodce, koupila jsem vnoučkovi omalovánky za 45,- Kč.
a to je nehorázná cena.
Informace potřebujeme i my dospělí a staří. Potřebovali bychom asi jeden kanál televize, kde by se doučovalo populární formou.
Myslím, že je u nás mnoho zvídavých lidí, kteří by to uvítali.
Alespoň rozhlas by se měl vzpamatovat a nevysílat zprávy bulvárního charakteru. Naši vědci jsou vytlačováni " celebritama". To, co popisujete, je pro lidstvo i jednotlivce velmi důležité.
Bohužel se teď naše média zabývají tím, kdo co ukradl a proč si nedal pozor, aby ho nechytli. Velmi smutné.
16. 06. 2012 | 10:32

Jan Žura napsal(a):

Pane Vácho, kdysi každá žena dovedla pojmenovat kdejakou bylinu a věděla, k čemu je dobrá. Kdysi. Dnes, kromě umanutých jedinců, lidé rozeznají několik základních druhů rostlin, stromů, ptáků, zvířat, motýlů, brouků. Zato mají v hlavě názvy všech možných léků a spoléhají se na ně. Je to samozřejmě škoda, že lidé přírodu neznají (ostatně prý domorodci v Amazonii také ne - pro všechno živé prý mají pojmenování „zvíře“). Žijí primitivně, ale přírody si váží. I pro mne je důležitý vztah lidí k přírodě, umět si ji vážit, snažit se zachovat co máme. Bohužel to naši primitivové nedokážou, v negaci přírody mají rozhodující slovo podnikatelé typu Bakala, Aulický, majitelé různých rabovacích společností přírody - Mostecká uhelná atd. Umírá jejich milovaných spratků bude delší, ale i na ně dojde.
16. 06. 2012 | 10:32

Pažout napsal(a):

Molekulární biologie je dle mého poměrně nezajímavá věda. Nechci urážet váš obor, sám jsem vystudoval medicínu a mám alespoň zkoušky z genetiky, biologie, biochemie, imunologie a podobných molekulárních věd, takže alespoň trochu tuším o čem to je. Nemyslím že je to pro potřeba zavádět nový předmět, protože by v něm nebylo co učit. Dle mého žáci potřebují vědět zevrubně jak funguje buňka, jaká je podstata dědičnosti, jak funguje biochemie (Krebsův cyklus), jak funguje imunitní systém atd, ale tím to končí. V praxi je molekulární biologie naprostý chaos tisíce a tisíce nudných genů a nudných molekul s nudnými názvy a výzkum těchto věcí v laboratoři musí být podobně nudný.
Mnohem důležitější biologická disciplína než molekulární biologie je dle mého ekologie, tj. snažit se dětem zprostředkovat holistický pohled na ekosystém, vzájemnou závislost a provázanost druhů a jejich interakce (predace, parazitismus, symbioza atd). Taky by neškodilo trochu praktické medicíny, probrat základní příznaky a co by to tak asi mohlo být, základy první pomocí. Molekuly fakt ne, to zajímá jen pár nadšenců
16. 06. 2012 | 11:01

OndrejPaska napsal(a):

Hm, já teda koukám do učebnice biologie a vidím, že za ty čtyři roky na gymnáziu jsme projeli jak všechny druhy rostlin a živočichů v přírodě, tak i "molekulární" biologie DNA atd... (Je to taková ta standartní bílá bichle, Biologie pro gymnázia).
Zbytečná lamentace?
16. 06. 2012 | 11:34

doctor Marten napsal(a):

co je sluka, to jsem na střední věděl, ale nikdy jsem nepochopil, k čemu mi je vědět něco o Antonínu Sovovi.

Problém s přírodou je v tom, že ta by se měla spíš "prožít", než "naučit se" - naučit se nazpaměť vycpaniny ze školního kabinetu není ta správná cesta. Tuhle funkci by měli plnit spíš rodiče, skautské oddíly a pod., prostě občas s dětmi vyjít do přírody a učit je se dívat. A zkuste si vzít bandu 30 uřvaných pubošů do lesa - to neuvidíte ani chlup.
16. 06. 2012 | 12:06

dennis napsal(a):

Blog i diskuse je pekne cteni. O urovni vzdelanosti zastupcu ruznych generaci docela nazorne, i kdyz bez naroku na vedeckou serioznost, vypovida Krampoluv porad na Prime. O tom, ze obsah a objem vzdelavani se s dobou vzdy menil a bude menit, neni pochyb. Ovsem uroven dnesni skolske soustavy je primo umerna urovni vlad a jejich ministru za poslednich vice nez dvacet let. Je to zalostne konstatovani, ze nasi ministri skolstvi resi nove projekty a vysledkem jsou zkrachovale zakazky. Skolstvi tak jako ostatni ukoly vedeni statu jevi znamky totalniho nedostatku dlouhodobych koncepci. Skolstvi, vladni pojeti vychovy a vyuky pristich generaci se zmita v jednom vleklem chaosu bitev o tucne zakazky a dojeni statni kasy (vcetne evropskych fondu). Veskere snazeni vsech nadsenych a odborne fundovanych lidi ve skolstvi valci s naprosto pevne semknutou loby privatizace.

Nekdo tady zminil rafinovanou propagandu o zkazene generaci vychovane STATNIMI SKOLAMI. Rafinovanost spociva v tom, ze nekdo chce shrabnout prispevky na statni skolstvi do soukrome kapsy. Skolstvi se tim jenom stavi do jedne rady s dalsimi privatizacnimi projekty nezastupitelnych sluzeb, ktere by mel garantovat stat svym obcanum (napr. zdravotnictvi, bezpecnost, socialni a duchodove sluzby).

Takze, kdyz jsem se zminil, ze nase vlady vladnou chaoticky bez koncepci a dlouhodobych predstav, pak musim dodat, ze jedinou pretrvavajici koncepci je postupna privatizace vseho, co by mel garantovat stat svym danovym poplatnikum a obcanum vubec. A co jeste nepodleha privatizaci, tak aspon se nase vlady snazi conejrychleji rozkrast. Tedy dlouhodoba koncepce tu je. Bohuzel pro narod je to sebevrazedna koncepce.

Tezko pak muzeme byt svedky seriozni diskuse o koncepci vyuky moderni biologie mezi lidmi, kteri by o tom meli rozhodovat. Ti maji diametralne jine, zapomenutym slovnikem receno primo antagonisticke, nazory na vzdelavani a ukoly statu. Besidka lidicek, kteri maji zapal a uprimny zajem, ale nemaji na nic vliv mne tesi. Velkou nadeji me nenaplnuje. Ale i mala nadeje, dokud zije, neumira.
16. 06. 2012 | 14:50

Platan napsal(a):

"Chci se zeptat, zda cena, kterou platíme za nové vědomosti vypuštěním těch starých, není přece jen příliš velká."

Autore, nemám rád nadužívání repliky:
"To je špatně položená otázka."
Ale v daném případě, řekl bych, sedne jak "x" na "y"...
Vždyť přece, pane autore, při vašem vzdělání vám musí být jasné, že principielně nelze přestat přijímat nové vědomosti. A že to vždy bude do jisté míry na úkor "těch starých" je dáno prostým faktem, že lidský mozek, byť je obdařen mnoha pozoruhodnými vlastnostmi, bohužel není nafukovací. Takže spíše než o obecné otázce o účelnosti osvojování si nových vědomostí má asi smysl uvažovat o vhodné vědomostní struktuře a o hranicích oborových specializací.
16. 06. 2012 | 15:00

aga napsal(a):

Divobyj

Ježíš nechtěl přírodě (hmotě) vládnout, naopak, nechtěl s ní mít nic společného, chtěl z ní "ven".
16. 06. 2012 | 15:01

aga napsal(a):

Platan

Z čeho soudíte, že principielně nelze přestat přijímat nové vědomosti? Principielně to klidně jde, a ta společenství, která je díky objektivním podmínkám nepřijímají (např. pralesní kmeny) přežila déle než všechny ty informacemi vyhoněné civilizace.

Jenom přijímat informace nestačí, je třeba je vytřídit, interpretovat a "zvnitřnit". Jinak je to s nimi jako s drogou, potřebujeme jich nutkavě stále více a nakonec nás dostanou.
16. 06. 2012 | 15:06

santawizard napsal(a):

Zdraví a finance ,léčitelství a sport:
Co je to sytheitický alkohol?Jsou akademičtí lékaři a lidoví léčitelé jako přírodní a sytheitické léky?Vynaleznou brzy sythetické enzymy ,sythetické proteiny nebo dokonce syntheitcké sperma?Příjdou silikonoví androidi?
16. 06. 2012 | 15:14

Platan napsal(a):

aga napsal(a):
Platan
Z čeho soudíte, že principielně nelze přestat přijímat nové vědomosti?

Tak třeba z toho, že se vyčerpávají zásoby fosilních paliv a lidstvo bude ke svému přežití potřebovat technologie na využití nových zdrojů energie... Dalších příkladů by se našlo bezpočet, zkuste zapřemýšlet... :-)
16. 06. 2012 | 15:18

Platan napsal(a):

aga
P.s.
To, co možná funguje v "našem pralese", bohužel nelze aplikovat globálně... Pokud by se náš pralesní kmen jednou dokázal vyrovnat s nemocemi, predátory a konkurenčními kmeny, rozrostl by se tak, že by mu jeho prales začal být malý... Musel by se přizpůsobovat novým podmínkám (a jak jinak než přijímáním nových poznatků a osvojováním si nových zkušeností...). Ostatně i naši evropští předci onehdá žili v pralesích... :-)
16. 06. 2012 | 15:29

aga napsal(a):

Platan

Ale do té energetické pasti se lidstvo dostalo právě díky své posedlosti po nových informacích, které ovšem neumí začlenit do svého "starého" života tak, aby vybudovalo dlouhodobě udržitelnou symbiosu mezi svým druhem a životodárnou planetou, na které je bytostně závislé. Už teď má "starých" informací víc než dost, stačilo by je jen rozumně zrealizovat. A jsou to právě "nové" informace, které jeho přežití ohrožují víc než vyčerpání starých zdrojů energie.

Pokud jde jen o přežití, znovu odkazuji na primitivní kmeny, které přežily právě díky ABSENCI nových informací - zkuste o tom zapřemýšlet...
16. 06. 2012 | 15:31

aga napsal(a):

ad PS

Možná nelze pralesní zkušenosti aplikovat globálně v v tomto bodě vývoje. Principielně ale potvrzují spíše tezi o škodlivosti takových nových informací, které vinou své etické nezralosti nejsme schopni konstruktivně zrealizovat. Budeme muset počkat, až nás tyto informace dostanou zase jednou zpátky do pralesa, a začít znova.
16. 06. 2012 | 15:36

dennis napsal(a):

Pane Platane,
mate zcela pravdu. Dnesnich sedm miliard pralesnich muzicku nam napovida, ze v realnem case bude treba se poohlednout po novych pralesnich mytinach. Nebudou-li nove mytiny k dispozici, bude se muset najit "nove" reseni. :- ) Treba na budouci generace Evropanu ceka "staronovy" prales. Mozna budou hnedi, zavaliti se sikmyma ocima. A budou spokojeni a nebudou resit otazky s domacimi porody...
16. 06. 2012 | 15:45

Cimprlich napsal(a):

to dr Marten
Antonín Sova byl vynikající český básník z konce předminulého a začátku minulého století. Škoda, že vám to nic neříká. Ta sluka je z básně Rybníky. Někoho ale poesie neosloví, není to jejich chyba, ale možná škoda.
16. 06. 2012 | 17:36

Cimprlich napsal(a):

to dr Marten
Antonín Sova byl vynikající český básník z konce předminulého a začátku minulého století. Škoda, že vám to nic neříká. Ta sluka je z básně Rybníky. Někoho ale poesie neosloví, není to jejich chyba, ale možná škoda.
16. 06. 2012 | 17:41

cimprlich napsal(a):

všem
Ty české rybníky jsou stříbro slité,
žíhány temnem stínů pod oblaky,
vloženy v luhy do zeleni syté,
jsou jako krajů mírné, tiché zraky.

Tu steskne sluka v rákosí blíž kraje
a kachna vodní s peřím zelenavým,
jak duhovými barvami kdy hraje,
se nese v dálce prachem slunce žhavým.

Chlad s vůní puškvorců na luka stoupá
a s vůní otavy po kraji dýchá,
vzduch mírně chlazen vlnami se houpá
a něco jako věčný stesk v tom vzdychá.

P.s. Umím dobře sekat kosou i bachlicí.
16. 06. 2012 | 17:46

dennis napsal(a):

Pane Cimprlichu,
dekuju za uvedeni basnicky. Cesky Sova i jeho sluka by nemeli zmizet z osnov. To malicke PS. jiste neptri k basni, vid'te? To uz je vas vers, ze?
16. 06. 2012 | 18:33

Divobyj napsal(a):

Zkouška spojení
16. 06. 2012 | 19:21

Divobyj napsal(a):

aga

Bohužel,musím vždy nejdříve vyzkoušet spojení.Zdejší zuřivý mazal mi jde tvrdě po krku.
Ježíš chtěl ven z přírody?Ven z hmoty?Přiznám se,že Vás nechápu,mohl byste to nějak přiblížit?
16. 06. 2012 | 19:25

cimprlich napsal(a):

pro dennis
díky za váš příspěvek. To PS patří jen mě, starému sedlákovi.
16. 06. 2012 | 19:31

aga napsal(a):

Divobij

Motto Ježíšova učení zní:. opusťe veškeré hmotné statky, rodinu, nestarejte se o tělo, starejte se jen a výhradně o spásu duše. Lepší ztratit tělo než duši. Naše království (smysl) není zde, na Zemi, ve stvořeném, hmotném/přírodním světě, ale mimo něj v království nebeském (jiné než hmotné realitě).
16. 06. 2012 | 19:45

Divobyj napsal(a):

aga
V tom případě měl Ježíš pravdu pouze částečně.
Samozřejmě,že to naše království není z "tohoto světa",jenomže právě rodina a příroda jsou ZÁKLADEM našeho krátkodobého pobytu na planetě Zemi.Jistěže s sebou na naší vesmírné cestě nebudeme vláčet svá hmotná těla,ba ani baráky,auta ani jachty,to je snad každému jasné.
Jinak,odpoutání se od hmoty je naprostý logický nesmysl.Hmota NEMŮŽE existovat bez vlastností a platí to i obráceně.Nechtějte po mně odkazy,důkazy,příklady.To,co píši je podloženo pouze mým přirozeným intelektem a životní empirií
16. 06. 2012 | 22:54

aga napsal(a):

Divobyj

Nechtěl jsem se pouštt do debaty o tom, zda měl Ježíš pravdu, šlo o to, zda jste měl pravdu Vy:

Ježíš....... se spokojil se "starozákonním"nesmyslem,že člověk byl Bohem seslán na zemi mj.proto,aby přírodě vládl..."
16. 06. 2012 | 23:30

Divobyj napsal(a):

aga

Dobrá,v tom by byl ale ZÁSADNÍ ROZPOR mezi Starým a Novým Zákonem!
16. 06. 2012 | 23:57

dennis napsal(a):

Panove Divobiji a Ago,
cim si Jezis zaslouzil uprimnou nenavist tarozakonniku, bylo tvrzeni, ze Buh miluje vsechy, VSECHNY. A to bezpodminecne. A vsem narodum slibuje misto pod Sluncem i na Zemi, dokonce i v nebi. Tim ovsem zcela zepsul Zidum celou vlastivedu. Protoze starozakonni Buh miloval jenom Zidy, jenom od nich a jen mezi nimi zadal, aby se dodrzovalo desatero. Ale co hlavne Zeme zaslibena byla jenom pro Zidy. Od stvoreni sveta pred sesti tisici lety se na tom nic nezmenilo. Ani renegat z Nazareta pravoverne nezmatl. Proto Blizky Vychod proziva to, co proziva.
17. 06. 2012 | 00:53

Veg23 napsal(a):

V učebnici biologie pro ZŠ 15 let staré je psáno, že ČLOVĚK JE BÝLOŽRAVEC (přesněji plodožravec - lat. fruktivor)!
17. 06. 2012 | 08:43

gaia napsal(a):

dennis

nebylo by lepší místo tohoto teritoriálního machistického a masožravého boha začít uctívat raději matku přírodu?

Naši potomci by pak zatočili odulým prelátům chrochtajícím a tloustnoucím z našich restitucí krkem a konečně by začala platit utopie Johna lennona

Imagine thereś no religion, thereś no hell above us only sky
imagine all the people living in love and peace
A tak učitelé všech zemí světa spojte se a natlučte těm dětem tu matku přírodu do hlav. Jinak není budoucnost lidstva možná
17. 06. 2012 | 09:03

Meňo napsal(a):

Souhlas s GALA
přirozený život v souladu s přírodou a Matkou Zemí hlásaly od nepaměti největší mozky lidstva : Ježíš Nazaretský (33 n.l.), náš Mistr Jan Hus (-1415), nebo Jan Ámos - učitel národů, a tak bychom mohli jmenovat dál.
Současná krize technický civilizace je způsobena hlavně tím, že jsme se od Matky Země vzdálili (tedy od přírody vzdálii) a začali jsme myslet, že si můžeme dovolit všechno. Všeob. krize bude pokračovat a stupňovat se tak dlouho, až konečně pochopíme hlasy mudrců (např. viz shora) a uděláme si tady na Zemičce konečně POŘÁDEK !
Zdraví M.
17. 06. 2012 | 11:50

aga napsal(a):

pp. Divobyj a dennis

Ano, mezi Starým a Novým zákonem je zcela zásadní rozdíl, pan dennis jeden jeho aspekt hezky vystihl. Dalo by se říci, že duch SZ a duch NZ jsou přímé protiklady (další zřejmý důkaz je třeba důraz SZ na oplácení zla zlem, násilí násilím, vyjádřený např. v "oko za oko, zub za zub", oproti zcela protikladnému novozákonnímu principu soucitu, lásky a nenásilí: "nastav i druhou tvář" či "miluj bližního jako sebe sama"). Ale lze na to pohlížet i tak, že SZ symbolizuje čistě "zvířecí", pudovou složku (každého) člověka a hmotnou stránku reality, kdežto NZ ukazuje možnost kvalitivně vyšší vývojové stránky lidské duše i ducha, naznačuje cestu, jak ducha SZ transformovat a transcendovat.

gaia

Sama "matka příroda" je také krutá a masožravá, nemá morálku ani etiku, je "mimo dobro a zlo". Bůh Starého zákona ji vlastně v podstatě symbolizuje, jen v obrácené polaritě. Při vší úctě a lásce k Matce, k tělu, ke hmotě, bez ducha by byla jen mrtvou formelínou. Smyslem a cílem je prostoupení hmoty duchem (spojení protikladů, mystická svatba..) - a to ve všech rovinách bytí.
17. 06. 2012 | 13:33

santawizard napsal(a):

ve spolek:
přírodu jsme ochočili a zkrotili přespříliš ,ale počasí jsme ještě neochočili a nezkrotili vůbec.(to nás čeká v budoucnu)
Co se týče rozdílu mezi starým zákonem a novým zákonem ,tak křesťanům se více méně v novém zákoně zakazuje válčit ,kdežto židé starým zákonem mohou válčit.Zajímavé je ,že v 2000 leté historii křesťanství to bylo právě naopak.Rovněž ve starém zákoně Bůh nejenom miloval výhradně židy ,ale je taky bezvýhradně nenáviděl.Všechno je napsáno ve starém zákoně.
Další postřeh je ,že židé nenáviděli Krista,protože je nechtěl vysvobodit z otroctví římanů,jako Mojžíš ,který je osvobodil z otroctví egypťanů.
17. 06. 2012 | 14:03

Fialenka napsal(a):

aga

třeba gaia myslela takovouhle Matku:
Mam tu před sebou knihu o tibetských náboženstvích a tam je polarita, ta nejzákladnější, zobrazena bohem ve spojení s bohyní. Bůh je manifestace (tj stvoření), sluneční energie, metoda a aktivita, a Bohyně prázdnota, z které všechno vyšlo a do které se zase všechno vrátí, měsíční energie, moudrost a pasivita.
17. 06. 2012 | 16:15

Fialenka napsal(a):

PS
ale spíš gaia tou matkou přírodou myslela Gaiu podle řecké mytologie.
17. 06. 2012 | 16:33

aga napsal(a):

Fialenka

Naším principielně duálním způsobem vnímání si neustále rozdělujeme skutečnou - tj. CELOU - realitu na dvě antagonistické poloviny. Nemůžeme jinak, protože jsme tak naprogramováni. Nevidíme to, co je, ale jen to, co z toho je náš "přijímač" schopen zachytit. Dokud jsme tady, nemůžeme slovy (skrze logos) realitu nikdy popsat v její komplexnosti, cokoli řekneme, svědčí jen o našich vlastních schopnostech a možnostech vnímat výseky z reality.

To platí jak o jednotlivcích, tak o skupinách - například náboženská dogmata jednotlivých náboženství vypovídají o charakteru (a cílech) toho kterého náboženství, zdaleka ne o celé skutečnosti a povaze existence.

Když se zamyslíme nad tím, co o naší civilizaci vypovídá osvícenské vědecké dogma, vstávají tak trochu chlupy hrůzou. Jeho největší zálibou je - zdá se - pitvání (doslova i obrazně) - mrtvá, předvídatelná, "logická" a katalogizovatelná hmota je mu milejší než složitý, "chaotický" a nepředvídatelný život. Proto civilizace řízená tímto dogmatem dělá vědomě i podvědomě vše, aby ten život eliminovala ve prospěch smrti, neživé mechaniky a destrukce.
17. 06. 2012 | 16:53

Fialenka napsal(a):

aga

Ano, souhlas.
Ale z toho co jsem napsala vyplývá, že se nedá říct, že matka by na rozdíl od otce byla spjata s hmotou v tom smyslu, jak uvádíte vy.
17. 06. 2012 | 18:30

santawizard napsal(a):

Taky se říká ,že tatíček stát je Bůh a matka církev je Bohyně.
17. 06. 2012 | 18:50

aga napsal(a):

Z toho, co jsem napsal já, zase myslím vyplývá, že každý člověk i každé náboženství preferuje jiné pojetí a vyjádření toho, jak jsou negativní a pozitivní, hmota a duch, ženský a mužský princip rozděleny a spojeny. Monoteistická patriarchální náboženství upřednostňují prioritu toho "mužského", tibetský výklad zase toho "ženského". Mně se líbí spíš něco jako taoistické pojetí - prázdnota, ze které vše pochází, je "obojetná" nebo skutečně "nijaká". Polarita se projevuje jenom mimo ni (protože jenom mimo ni existuje naše duální vnímání), a oba její póly existují jenom "zároveň" - ve skutečnosti se vzájemně generují.
17. 06. 2012 | 18:51

Targus napsal(a):

Mno, já si pamatuju sluku jen z pár dobrodružných knížek, kdy se jimi živili hrdinové střílející a lapající tyto opeřence v hlubokých močálech.

A pak pochopitelně sluku z Pupákovy poemy "Jak výkřik vodní sluky vyplašil dva kluky" Šimka a Grossmanna.

...v tom náhle zazněl výkřik vodní sluky.
Tak mocný byl, že vyplašil dva kluky.
Co tam as´dělali ti hoši,
že vyběhli z křoví boši?...

Asi to není dílo stěžejní, ale rozhodně mi přišlo mnohem poutavější, než verše, co psala "Antonína Sova".
17. 06. 2012 | 20:45

Fialenka napsal(a):

aga
souhlasím bezvýhradně :-)
Protože nevím jak to je, myslím, že si můžu vybrat to co se mi líbí. Líbí se mi všechny tři možnosti.
17. 06. 2012 | 21:05

santawizard napsal(a):

Židé jsou rození judeokřesťané tak jako jsou češi rození bohémové.Do té doby než přestanou věřit že Ježíš je Lucifer a Mohamed je jeho falešný prorok a nestanou se judeokřesťany a bohémy i životním stylem,tak Ježíš Kristus Bůh Izraele jim moc nepomůže.To je proto že jenom Atheisté nevěří v Boha podobně jako židé nevěří v Ježíše krista.Všechno může změnit jedině příchod afrikánského proroka od dědy mráze z Antarktidy.
18. 06. 2012 | 01:05

Marek Kobera napsal(a):

To dennis: Je mi líto, ale Vaše znalosti Bible jsou povrchní.
18. 06. 2012 | 13:09

Marek Kobera napsal(a):

To gaia:

Překvapuje mě, že jsem opomněla ten fakt, že ona utopie se již realizovala v prvním a doposud jediném ateistickém státě na světě, tj. Albánii Envera Hodži.

P.s.: Mnozí odulí i neodulí preláti i nepreláti byli zmasakrováni po "výživném" mučení.
18. 06. 2012 | 13:12

Marek Kobera napsal(a):

To fialenka:

Bohyně je prázdnota a pasivita, ale mnohé učitelky jen hýří plností aktivit. Jsou to tedy spíš jakési mužatky?
18. 06. 2012 | 13:30

dennis napsal(a):

Pane Kobero,
jiste muzete snadno, i kdyz mozna ne prave strucne, vylozit v cem spociva povrchnost meho nazoru, ze starozakonnici meli principialni duvody vydat Jezise Krista pilatovi a jeste nelehave zadat pro nej trest smrti. A svou zadost podat velmi rozhorcene a nekompromisne. A take mi jiste dovedete vylozit, ze dnes se ortodoxni skupiny zidu divaji na postavu Jezise zasadne jinak nez jejich predchudci pred bezmala dvema tisici lety. Vytykate-li mi povrchnost, jiste vite, o cem je rec, mnohem lepe nez ja.

Co by mi lide s dukladnou znalosti biblickych textu meli asi vytknout nejdriv je znevazujici ton a volba vyrazu. Uznavam, ze oznacit Krista za renegata je prinejmensim nezdvorile. Ale jak se muzu divat na Zida, ktery byl vychovan starozakonni nabozenskou tradici, dodrzoval vsechny starozakonni zidovske svatky a byl pokrten podle starozakonnich tradic, a prece svym vykladem o bozi lasce zalozil tradici noveho nabozenstvi. Nabozenstvi, ktere se v otazkach "vyvolenosti" zasadne lisi od nabozenstvi fundamentalnich starozakonniku. Nabozenstvi, ktere priznava kazdemu novemu vericimu, muzi i zene i diteti pravo ucastnit se lasky Bozi bez ohledu na to, jake narodnosti je jeho nebo jeji matka.

Stroha veticka, ze moje poznamka je jen projevem povrchni znalosti, neslouzi nicemu jinemu, nez jste si pro sebe zopakoval, ze Vy uz o bibli vite tolik, ze o tom, ze Vase vedomosti a nazory jsou jedine spravne, uz neni nejmensich pochyb. Moje myslenka Vam nestoji za jedine slovo argumentu. Vy totiz diskutujete jen se svou neomylnosti a nepovazujete "jakehosi laika" hodna pouceni. To je mi lito, protoze mohou-li hlubsi vedomosti Stareho a Noveho zakona zasadne zmenit muj nazor, rad bych je slysel. Rezolutnost v mem kratickem prispevku neznamena ani pychu ani neochotu se nechat poucit.
19. 06. 2012 | 07:23

gaia napsal(a):

impotentní Marek Kobera slyší žena a hned zaujímá obranné reakce.

přitom bohyně Gaia je kosmická inteligence, která mu zřejmě chybí, je to kdo, co , jak a vztahy, ale to je pro takového těžké na pochopení.

Přečtěte si něco od J.Lovelocka či E.O. Wilsona a to své židovsko křesťanské náboženství výbojných pastevců také odhodíte jako ve 21. století neúpotřebný balast.
19. 06. 2012 | 07:42

Gustáv Kočí napsal(a):

Sluka je když máma a táta nejsou svoji.
Anebo jde o legendárního rybáře Bořivoje Sluku, zakladatele muškaření v horní části dolního Povltaví, a potom chce veršem "sluka steskne v rákosí" básník vystihnout trudný stav mysli neúspěšného lovce.
28. 06. 2012 | 11:02

ondřej napsal(a):

Sluka? To je strašné ty dnešní děti. My jsme sluky chytali v rybníce každý den.
01. 07. 2012 | 08:43

Animal napsal(a):

Šluka z cigarety, klobouk Stetson v rákosí. Co jsou vlatně ty rákosí?
01. 07. 2012 | 08:45

Josef napsal(a):

Přátelé,snad mi nechcete tvrdit, že nerozumíte novému trendu, prosazovanému na základě zahraničních vlivů. Snahou je produkovat mladou práceschopnou generaci s všemožnými glejty na řízení planety, ale de-facto s prázdnými palicemi. Stačí, pokud porovnám to, co se učil já na ZDŠ a co se učí nyní. Když jsem synovi ukázal knihu fyziky a porovnal učební látku z doby před čtyřiceti lety, tak chudák lapal po dechu. A to platí obecně pro všechny obory. Vzdělaní lidé jsou nebezpeční a tudíž vyžadují větší kontrolu. Ideálem je vyprodukovat vysokoškoláka s maximálním finančním dluhem. Takový je ideální pracovník. Neremcá a za babku maká na tom, co se mu dá, aby splácel dluh. To je ideální novodobý model, prosazovaný panem V.K. samozřejmě za patřičnou úplatu.
03. 07. 2012 | 03:01

Gustáv Kočí napsal(a):

Je to spiknutííí!
04. 07. 2012 | 11:58

dennis napsal(a):

Pane Josefe,
naprosto s vami souhlasim. Mam stejny dojem z toho, jak se skolstvi v "rozvinutych zemich" vyviji. Stravil jsem radu let v cizine, a tam jsem si toho jevu vsiml. Vychovavat dalsi a dalsi generace mladych lidi, kteri svym rozhledem neprekracuji uroven deseti- dvanactiletych deti. A nikdy neprekroci starosti, prani a spotrebitelsky zivotni styl pubescentu. Udelat z kazdeho mladeho cloveka metodami falesnych slibu dluznika; a docela inteligentni lidi zadluzit na dvacet tricet let skolnym a poplatky na vysokych skolach je cil tech sil, ktere skutecne nam vladnou.

"Demokracie", "svoboda projevu a pohybu" atd. se staly kamuflazi pro moderni otrokarsky rad, ktery vladne lidem v zemich zapadniho typu prave formou zadluzovani. Ve skutecnosti vladne nabozenstvi konzumerismu, ktere neuznava zadne mravni autority ani moralni zasady; systematicky vede ke zlocinnosti a jeji modlou je Zlate tele. Toto nabozenstvi nam vnucuji nadnarodni kapitalove korporace. VK pak neni inovator , jen skvele souzni s dobou a vynikajicim zpusobem vyuziva sveho nadani manipulovat s lidmi, ideemi, politikou.
04. 07. 2012 | 12:57

alef napsal(a):

Ja si z gymnazialni biologie tedy pamatuju jen to, ze nekde, zrejme v bunce, se naleza jakesi endoplazmaticke retikulum. V zivote ani na dvou nasledne absolvovanych vysokych skolach mi tato znamost, resp. jeji absence nikdy k nicemu nebyla. Mimochodem, moji pratele a kolegove z Evropy ci USA nikdy o zadnem takovem retikulu neslyseli. Za sebe bych se tedy take primlouval spise za vice vyucovani o "skutecnem" svete (jako jsou sluky apod.) a tu odbornou latinu bych nechal az pro dobu, kdy se clovek specializuje. Proste, nez se stanu fach-idiotem, neuskodi nejake obecne vzdelani, nerku-li kulturni gramotnost...
04. 07. 2012 | 20:31

FaithNoMore napsal(a):

Nechte si své rozumy farářskej !!! Žádné církevní restituce se konat nebudou !!!
08. 07. 2012 | 14:37

Jarle H napsal(a):

Poslechnou, Stejskal, proč se otevře tohle, když kliknu na Buriana o Maďarsku?
12. 07. 2012 | 13:17

dennis napsal(a):

Pane Jarle H,
to se ptam i ja v patek 13. Jestli to nejak nesouvisi s novym programem na registrovani motorovych vozidel?
13. 07. 2012 | 16:52

Alena napsal(a):

to Jana Pechová: Děkuji za krásný a výstižný příspěvek. Naprosto souhlasím :-) Mám stejné zkušenosti jako Vy a jsem za ně vděčná svým prarodičům.
17. 07. 2012 | 07:37

Blanka napsal(a):

Pane Vácho, pěkné čtení, jako obvykle, mám Vaše texty i přednášky moc ráda. Tyto komentáře asi nečtete, to bych se skoro i divila, neb mnozí diskutující Vás jen urážejí...ale kdyby náhodou, věřte, že jsou tu i Vaši příznivci, místy i věřící molekulární biologové:-))
10. 10. 2012 | 16:05

Lucie Bohdalová napsal(a):

Musím se s dávkou sebemrskačství přiznat, že jsem se po přečtení musela zeptat, co je sluka....(maturitu mám rok)
20. 01. 2013 | 21:06

gmulousKxLto napsal(a):

Jag har le4st, och jag blev upplyst utan tavekn! :) Det finns alltid se5 himla mycket matnyttiga grejer i Spre5ktidningen. c4r lite ledsen nu eftersom min prenumeration har tagit slut och jag me5ste ve4nta med att ff6rnya...
22. 08. 2013 | 17:47

Dy9HYIt4 napsal(a):

Absolut! Det klart du ska ha din bok ne4r den kommer ut! Ne4r man le4ngtar efter bf6cker se5<a href="http://tqhhomalm.com"> tkeycr</a> jag man ska kf6pa dem!
24. 08. 2013 | 13:11

E4N7rwuZR napsal(a):

skriver:Ja farligt med pe5sk. Jag fe5r nog kf6pa mig mitt pe5sk e4gg om jag ska fe5 ne5got. Ke4nns som allt kre5ngel med baruemmdt tar all energi. Du kan ju te4nka dig hur illa ste4lllt det e4r ne4r en gottegris glf6mmer bort att det snart e4r pe5sk och att fixa pe5ske4gg. Illa!!! ;-) http://qrasxrwv.com [url=http://gutxbdeoe.com]gutxbdeoe[/url] [link=http://oximtk.com]oximtk[/link]
26. 08. 2013 | 11:25

OpU1Gdchd napsal(a):

Ja, jag he5ller med maken men kanske av helt andra<a href="http://sgoxhmcuqz.com"> andalninger</a>. Att le4sa bf6cker pe5 engelska (borde jag gf6ra) skulle vara en bedrift av dess like och jag skulle fe5 ke4mpa ve4l ff6r att ta mig fre5n sida ett till bokens sista. Jag har tappat se5 mycket att jag ne4stan ske4ms, speciellt med de spre5kbetyg jag en ge5ng haft - men kan man leva pe5 gamla meriter? Nej, tyve4rr. c4r tvungen att ockse5 bere4tta att jag visat en bild hos dig till en ve4n och hon skulle e4ven visa den till sin make ne4r han kommer hem fre5n travet i natt - du kan ju gissa vilken. De trodde inte pe5 mig (jo men ... ) ne4r jag bere4ttade. Nu se4ger jag Godnatt ff6r du kanske sover eller se5 sitter du och viftar pe5 te5rna efter en god vinare.
28. 08. 2013 | 18:43

VpbCJNbp napsal(a):

Du hade vid me5nga tillfe4llen varit en bra ff6rste4rkning i ve5rt quizlag med den eentrefhearn av Dickens. Hans ve4rld e4r ett e5terkommande tema ff6r fre5gor.Sje4lv har jag faktiskt le4st James Joyces Odysseus (innan jag ff6r ff6rsta ge5ngen skulle e5ka till Irland), vilket somliga anser vara en bedrift. Men sje4lv tycker jag det borde inge5 i allme4nbildningen. Det mesta i litteraturve4g bleknar vid sidan av den.Sedan kan jag ju rekommendera Keith Richards memoarer Life. :-) http://adscky.com [url=http://xibuyfmgjf.com]xibuyfmgjf[/url] [link=http://dwxirrvy.com]dwxirrvy[/link]
06. 09. 2013 | 16:28

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Smoljak David · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy