Šesté vymírání

05. 05. 2010 | 20:52
Přečteno 15597 krát
Proč je důležité chránit nejen ohrožené druhy, ale i krajinu kolem nich.

Nejprve suchá fakta. Od roku 1600 je zdokumentováno vyhynutí 59 druhů savců, 116 druhů ptáků, 23 plazů, dvou druhů obojživelníků, 29 druhů ryb, 191 druhů měkkýšů a 61 druhů hmyzu, 120 druhů dvouděložných rostlin, 462 jednoděložných a dva druhy nahosemenných rostlin. Konkrétně jen mezi roky 1986 – 1990 bylo zaznamenáno vyhynutí 15 druhů obratlovců! Co se týče bezobratlých, čísla nám mnoho neřeknou, neboť mnoho bezobratlých vyhyne dříve, než si jich kdo stačil všimnout a vědecky popsat. Co se týče rostlin, odhaduje se, že s vymřením každé rostliny vezme za své několik druhů hmyzu: druh, který se jí výhradně živil, jeho parazit, parazit jeho parazita a další bezobratlí, kteří danou rostlinu jiným způsobem využívali.
I kdyby se tempo vymírání nezrychlilo, což je vzhledem růstu naší populace nepravděpodobné, za krátkých 7 000 let bude na Zemi pouhá polovina (!) ze současných 45 000 druhů obratlovců. Nás lidí přibývá na Zemi každým rokem 77 milionů, navzdory nemocem, genocidám a AIDS. Tato čísla neuvádí žádný ochranářský spolek, nýbrž velmi seriózní učebnice Evolutionary Analysis Freemana a Herrona z roku 2004. V současnosti můžeme do seznamu vyhynulých druhů přidat delfínovce čínského a velmi pravděpodobně i datla knížecího.
Jistě, vymíralo se vždy a vždy také vznikaly nové druhy. Krom tohoto, řekněme, šumu na pozadí proběhlo v dějinách Země celkem pět velkých vymírání, přezdívaných „Big Five“. Tato vymírání v zásadě ohraničují začátky a konce geologických dob. Velké vymírání proběhlo ke konci ordoviku, ke konci devonu, třetí velké ohraničilo konec permu a prvohor. Další proběhlo na konci triasu a nejslavnější, i když ne největší se odehrálo na konci křídy. Toto poslední vymírání (C/T) vymezilo konec druhohor, zlikvidovalo dinosaury a otevřelo ekologické niky pro adaptivní radiaci savců ve třetihorách. Po každém z těchto vymírání přichází obroda, ovšem trvá to vždy minimálně 5 – 10 miliónů let, než se příroda jakž takž vzpamatuje. Filosoficky zajímavé je, že nová vlna života bude vždy nějak komplikovanější, komplexnější, než byla ta předchozí. Po prvohorních rybách a prvních obojživelnících přijdou druhohorní dinosauři a po nich třetihorní savci, po prvohorních kapradinách a přesličkách druhohorní cykasy, a pak kvetoucí rostliny a třetihorní trávy.
Současná rychlost vymírání je však 100x až 1000x vyšší než „přirozená“ a v souvislosti s činností člověka se hovoří o „šestém vymírání“. Současné vymírání je ve skutečnosti nejrychlejší ze všech, ještě nikdy se v dějinách této planety nevymíralo tak rychle jako nyní!
Je ale nějaký důvod se starat o jiné druhy než o ten náš?

Antropocentrismus postaví do centra pozornosti člověka (anthropos) a řekne, že v přírodě žádná hodnota není, lesy mají hodnotu pouze v tom, že nám poskytují kyslík, stavební dřevo nebo jsou místem rekreace. Příroda není nic než hřiště, na kterém se odehrávají naše ekonomické aktivity. Les je továrnou na prkna a pokud je v zemi hnědé uhlí, není nejmenší důvod proč by se nemohlo vytěžit a prodat, pokud prodej přinese zisk. V krajině žádná hodnota nezávislá na člověku není, krajina jest a pokud její vytěžení přinese člověku prospěch, není důvod ji nevytěžit. Podobně zvíře je hodnotné potud, pokud je nějak člověkem využitelné. Rozdělení zvířat na užitečná a škodlivá vychází přesně z této perspektivy. V zimě sypeme ptactvu do krmítek, neboť užitečné zpěvné ptactvo pohubí mnoho škodlivého hmyzu a starý myslivecký pozdrav lovu zdar - škodné zmar! přeje zmar škodné, která zase hubí užitečné zpěvné ptactvo. Proti hmyzu používáme pesticidy (angl. pest = mor, škůdce), i když hmyz ani krahujec za to nepochybně nemohou. Užitečnost a škodlivost je totiž vždy vztažena jen k člověku, sova ani sýkorka nejsou ani dobří ani zlí, jen si dělají v lese svůj business, dělají co umí, to pro nás jsou užiteční nebo škodliví. Těžko chtít po krahujci, aby se živil nějak jinak.
Je ovšem symptomatické, že pro záchranu ohrožených druhů funguje nejlépe antropocentrická argumentace. Pokud dojde např. k ohrožení vzácných druhů ptáků, ornitologové začnou vymýšlet historky o jejich užitečnosti a připomínají kolik že za život pohubí kil hmyzu a že kdyby jich nebylo, tento škodlivý hmyz a pavouci by nás nejspíš zcela zaplavili! Pokud se jedná o dravé ptáky, vymýšlí se podobné historky, že se živí jen „bezcennými“ druhy nebo že pomáhají zemědělským družstvům v hubení hlodavců etc. Tohle jsou totiž argumenty, na které veřejnost, ekonomové a státní úředníci slyší, ale je třeba zdůraznit, že i dravci a sovy mají své místo v ekosystému, nehledě na jejich „užitečnost a škodlivost“. Podobně jsou zde i celé ekosystémy postrádající ekonomickou hodnotu (mokřady, písky, etc), bylo by ale iluzí se domnívat, že ekonomicky využitelné části krajiny přežijí bez těch ekonomicky nevyužitelných

Biocentrismus staví do centra pozornosti život (bios), a má mnoho proudů a podob. Někdy se odmítají rozdíly mezi organismy jako takové, důležitý je toliko fakt života a ochrany je hoden každý organismus, který má nějaký zájem, třeba zájem se rozmnožovat. Sem by ovšem patřilo i krásnoočko, kvasinky a všechny rostliny. Jiné směry biocentrismu uvádí, že osobou je každá, která cítí bolest a cokoli bychom neudělali člověku, nesmíme učinit ani zvířeti. Odmítají se proto zoo, cirkusy, pokusy na zvířatech, sportovní lov, jatka, využívání zvířat k těžké práci, křížení etc. Rozdíl mezi člověkem a zvířetem neexistuje, co se týče inteligence, křivka je plynulá, mezi Einsteinem a průměrným Evropanem je takový rozdíl, jako mezi průměrným Evropanem a třeba jelenem. Etika přestává platit někde na pomezí vnímání bolesti, někde „mezi ústřicí a krevetou“. Všechny, kteří by přece jen prosazovali pokusy na zvířatech v medicíně, by tito biocentrici obvinili z rasismu, přesněji ze specieismu, tedy představy, že člověk je víc než ostatní druhy. Fakt, že pouze člověk tvoří umění, vědu a náboženství se považuje za irelevantní, jediným kritériem je schopnost cítění bolesti. Pokud by tento směr měl zaváhat mezi smrtí prastaré obří sekvoje (která v konvenčním slova smyslu necítí) a laboratorní myši, zvolit by měl cítící myš.
Jiné směry biocentrismu nejdou tak daleko a konstatují, že etickým příkazem je toliko nepůsobit cítícím bytostem zbytečnou bolest, úzkost, stres atd. Jenomže co je to zbytečná?

Ekocentrismus by dal do centra pozornosti celý oikos, dům, tedy nejenom člověka a organismy, nýbrž i potoky, skály a vzduch. Vůdčí osobnost směru Aldo Leopold (sám myslivec) razí heslo thinking like a mountain, myslet jako hora, podívat se na přírodu z tisícileté perspektivy. Všechno má v přírodě své místo a nejde ani tak o to, ochraňovat konkrétní organismus, jako spíše celý ekosystém. Jedním z prvních projektů, který se mladý Leopold zúčastnil v roce 1909, bylo vyhubení „špatných“ predátorů, vlků a pum v rámci ochrany „dobrých“ organismů, vysoké zvěře a krav. Panovala totiž představa, že čím méně vlků a pum bude, tím více budou prosperovat jeleni a žádný vlk rovná se myslivcův ráj. Leopold si ale velmi rychle uvědomil, že vlci a pumy jsou součástí ekosystému, podobně jako vysoká zvěř. Vlci totiž na rozdíl od myslivců loví jen ty nejslabší a nemocné kusy a paradoxně tím přispívají k tomu, aby populace jelenů prospívala. V roce 1933 již Leopold učil studenty, že koncept užitečných a škodlivých zvířat je antropocentrický. Leopold zakládá tzv. land ethics, etiku země: „Morálně správné jednání je to, které udržuje bohatství, krásu (sic! – pozn. M.V.) a stabilitu ekosystému, morálně špatné jednání je to, které působí opačně“. Organismy fungují v ekosystému jako jednotlivé orgány v těle, jako součásti stroje: pokud vyjmeme z vlka srdce, organismus zahyne; pokud vyjmeme vlka z ekosystému, může zahynout celý ekosystém. Díky filosofii ekocentrismu se krom chráněných druhů zavádí i chráněná území, neboť co se zachráněným druhem, když jej nebudeme mít kam dát?

Všechny tři směry mají určitá pozitiva a zároveň je možno jim mnohé vytknout, především nejspíše antropocentrismu a biocentrismu, všechny tři směry ale pokládají mnoho otázek, které nelze jen tak smést ze stolu. Etika odpovědnosti za bytosti, se kterými sdílíme tuto planetu se ovšem z teoretického konstruktu stala imperativem pro naše další přežití zde na Zemi. Pro kostarickou žábu Bufo periglenes je již pozdě. Pro ty naše snad ještě ne.
















Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy