Středočeský kraj za 4 roky nedal na rekonstrukce silnic ani tolik, kolik Liberecký
Přitom je má čtyřikrát delší a mnohem zatíženější. A středočeské silnice podle toho vypadají
Říká se, že před lety John Kennedy vyhrál prezidentské volby nad Richardem Nixonem proto, že Nixon se při televizní debatě potil a nevypadal dobře.
Připadá mi, že to je hlavní význam všech předvolebních debat: jak kdo vypadá a jestli se nepotí. Na konkrétní fakta a řešení problémů se většinou nedostane. Moderátor je profík, má debatu perfektně připravenou, jen samozřejmě není odborník v těch věcech, o kterých se mluví, nedokáže účastníky pořádně zmáčknout, občas říká s odpuštěním hlouposti.
Jako třeba když se v předvolební debatě kandidátů na hejtmana Středočeského kraje, která měla jako hlavní téma silnice a dopravu v kraji, moderátor podivoval, proč je třeba udělat pasport stavu silnic a kolik to bude stát, když by přece stačilo svolat starosty obcí a zeptat se jich. Podle této logiky by se možná daly ušetřit peníze za projekt nové školy – stačilo by místo něj jen svolat učitele a zeptat se jich.
Účastníkům té debaty jsem vůbec nezáviděl, sám velmi nerad vystupuji na veřejnosti a dovedu si představit, jak těžké to pro většinu z nich bylo.
Ale rád se hrabu v číslech a některá z těch, která se týkají středočeských silnic, bych zde rád ukázal. Jsou poučná a pro budoucí stav našich silnic i důležitá. Proto vás poprosím, abyste se na ně podívali i vy.
Hejtman Petera v čase 43:13 od začátku pořadu, který si můžeme prohlédnout zde, řekl doslova: „Ještě dvě čísla, tam byla chyba, my jsme neinvestovali 2 miliardy korun, ale 7 za ty čtyři roky na opravy“. Reagoval tím na upoutávku na tuto debatu, kde ČT psala, že se do středočeských krajských silnic investovalo za poslední 4 roky něco přes 2 miliardy korun.
Jak je to doopravdy? Měl pravdu hejtman Petera, nebo upoutávka České televize? Dal jsem si tu práci a vyhledal v oficiálních finančních výkazech za poslední 4 roky výdaje Středočeského kraje na silnice, a pro porovnání ještě totéž pro kraj Liberecký. Ty výkazy lze najít na webu
http://monitor.statnipokladna.cz/analyza/#query=13, kdo má zájem, může si tam najít příjmy a výdaje kteréhokoliv kraje, města nebo obce za kterýkoliv rok, dokonce je i filtrovat – např. zadáním paragrafu „silnice“ dostaneme tabulku (dá se stáhnout ve formátu .xlsx), která obsahuje jen výdaje kraje na silnice. Chvilku může trvat, než se s tou aplikací naučíte pracovat, ale jde to.
Než se pustíme do čísel, ještě malé vysvětlení. Výdaje se v účetnictví dělí na „běžné“ a „investiční“. Do běžných se počítají například mzdy, nákupy materiálu, běžná údržba, opravy apod.; pokud jde o silnice, patří sem především zimní pluhování a solení, sekání trávy i opravy výtluků po zimě.
Do investičních výdajů patří samozřejmě stavba úplně nových silnic „na zelené louce“, ale těch je velmi málo – v podstatě jen nové obchvaty měst a obcí. Naprostá většina investičních výdajů na silnice znamená rekonstrukce silnic ve stávající trase; a právě to spousta středočeských silnic nezbytně potřebuje, mají-li vypadat jako v Německu nebo v Rakousku.
Středočeský kraj provádí běžnou údržbu a opravy prostřednictvím několika soukromých firem, z nichž každá má už přibližně 10 let monopol na určité území. Krajská správa a údržba silnic, příspěvková organizace kraje, která předtím měla své lidi, svou techniku, své dvory, tehdy (za hejtmana Bendla) tohle všechno za hubičku prodala a uzavřela místo toho s těmito firmami smlouvy na údržbu a opravy. Platí jim z „příspěvku“ od kraje ve výši okolo miliardy korun ročně. Je tedy „prázdnou schránkou“, která má jen nějakou administrativu a cestmistry, ale veškeré práce v terénu smí objednávat jen u těchto firem. Náklady na údržbu a opravy silnic jsou tedy vedeny v účetní položce 5331, „Neinvestiční příspěvky zřízeným příspěvkovým organizacím“.
Naproti tomu náklady investiční na skutečné rekonstrukce jsou vedeny v položce 6121 „Budovy, haly a stavby“.
Já vím, jsou to nudné účetnické řeči a jakási divná čísla. Ale marná sláva, to, jak vypadají středočeské silnice – a každý vidí, že vypadají hrozně – souvisí především s těmi účetními výkazy a čísly, krásné řeči před kamerou ještě z žádného tankodromu silnici neudělaly. Tak prosím ještě chvíli o strpení.
Především, kolik opravdu Středočeský kraj na silnice dává? Z finančních výkazů kraje plyne následující tabulka:
Středočeský kraj * údržba a běžné opravy* stavby a rekonstrukce* součet
skutečnost 2013 * 1 420 549 035 * 697 089 805 * 2 117 638 840
skutečnost 2014 * 1 508 139 434 * 572 855 446 * 2 080 994 880
skutečnost 2015 * 1 072 526 507 * 1 053 408 540 * 2 125 935 047
upravený rozpočet 2016* 1 373 474 472 * 93 935 509 * 1 467 409 981
Součet 2013-2016 * 5 374 689 448 * 2 417 289 300 * 7 791 978 748
(Skutečnost roku 2016 bude samozřejmě známa až po jeho konci, proto tam používám rozpočet s jeho úpravami, které byly schváleny do poloviny roku.)
Takže když pan hejtman Petera řekl „my jsme neinvestovali 2 miliardy korun, ale 7 za ty čtyři roky“, je to jasná nepravda. Skutečné investice Středočeského kraje za 4 roky jsou přibližně 2,4 miliardy, a to ještě kdoví, jak to bude ve zbytku letošního roku – do konce srpna se prostavělo jen 42 milionů korun, a v zimě se toho už moc nepostaví.
Je pravda, že on řekl přesně: „investovali ... do oprav“. To je z účetního hlediska nesmysl, opravy jsou běžné výdaje, ne investiční. Můžu investovat například do nákupu auta, nebo do jeho přestavby na plynový pohon, ale když si dám v autoservisu potlučené auto opravit, investice to není.
Ale dokonce i kdybychom to nekvalitní záplatování středočeských silnic v rozporu se zákonem o účetnictví nazvali „investováním“ , ani tak to nedá dohromady 7 miliard. Protože většina z té běžné údržby, z těch 5,3 mld. Kč, je prostě zimní pluhování a solení, a to už opravdu není ani „oprava“. Prostě znovu: pan hejtman nemluví pravdu.
***
Tak. A teď se podívejme, jak je na tom Liberecký kraj, kde v krajském zastupitelstvu mají většinu Starostové:
Liberecký kraj * údržba a běžné opravy *stavby a rekonstrukce * součet
skutečnost 2013 * 314 775 375 * 591 975 352 * 906 750 728
skutečnost 2014 * 412 314 367 * 511 000 393 * 923 314 760
skutečnost 2015 * 349 298 116 * 993 641 040 * 1 342 939 156
upravený rozpočet 2016 * 500 678 251 * 1 077 894 007 * 1 578 572 258
Součet 2013-2016 * 1 577 066 109 * 3 174 510 792 * 4 751 576 901
Teď je ovšem třeba říct, že Středočeský kraj má 8629 km silnic druhé a třetí třídy, o které se stará (silnice 1. třídy a dálnice patří státu), zatímco Liberecký kraj 2076 km, tedy přibližně čtyřikrát méně. Za druhé silnice ve Středočeském kraji jsou zcela nepochybně zatíženy daleko větším provozem než v kraji Libereckém. Takže bychom čekali, že by Středočeský kraj měl dávat na běžné výdaje i na investice do silnic aspoň pětkrát víc než kraj Liberecký.
Jak je tomu ve skutečnosti? Za ty čtyři roky dal Liberecký kraj na stavby a rekonstrukce silnic 3,17 mld. Kč, ale Středočeský jen 2,4 mld. Kč, tedy o čtvrtinu méně! Je to neuvěřitelné, ale je to tak.
Prostě – neskutečná ostuda pro současné vedení Středočeského kraje. Nedokáže připravovat projekty a stavební povolení, nedokáže sehnat peníze, nedokáže investovat.
A jestliže Liberecký kraj dal v součtu na údržbu, opravy a investice do silnic 4,75 mld. korun, pak by při čtyřnásobné délce a podstatně větším zatížení silnic měl Středočeský kraj vydat aspoň 5krát víc, přibližně 24 mld. korun. Ve skutečnosti vydal jen přibližně 7,8 miliard.
Pak mají středočeské silnice k něčemu vypadat.
Ještě jednou se omlouvám za ta nudná čísla, ale chtěl bych, aby v příštím volebním období to vypadalo i ve Středních Čechách podstatně jinak. Proto kandiduji do krajského zastupitelstva za Starosty a nezávislé a doufám, že nám dáte dost hlasů na to, abychom se ke krajským silnicím mohli postavit stejně jako liberečtí Starostové. Víme, co s naším krajem dělat a jak to dělat, a věříme, že i vy ve volbách ukážete, že ten marasmus středočeských silnic chcete změnit.
Říká se, že před lety John Kennedy vyhrál prezidentské volby nad Richardem Nixonem proto, že Nixon se při televizní debatě potil a nevypadal dobře.
Připadá mi, že to je hlavní význam všech předvolebních debat: jak kdo vypadá a jestli se nepotí. Na konkrétní fakta a řešení problémů se většinou nedostane. Moderátor je profík, má debatu perfektně připravenou, jen samozřejmě není odborník v těch věcech, o kterých se mluví, nedokáže účastníky pořádně zmáčknout, občas říká s odpuštěním hlouposti.
Jako třeba když se v předvolební debatě kandidátů na hejtmana Středočeského kraje, která měla jako hlavní téma silnice a dopravu v kraji, moderátor podivoval, proč je třeba udělat pasport stavu silnic a kolik to bude stát, když by přece stačilo svolat starosty obcí a zeptat se jich. Podle této logiky by se možná daly ušetřit peníze za projekt nové školy – stačilo by místo něj jen svolat učitele a zeptat se jich.
Účastníkům té debaty jsem vůbec nezáviděl, sám velmi nerad vystupuji na veřejnosti a dovedu si představit, jak těžké to pro většinu z nich bylo.
Ale rád se hrabu v číslech a některá z těch, která se týkají středočeských silnic, bych zde rád ukázal. Jsou poučná a pro budoucí stav našich silnic i důležitá. Proto vás poprosím, abyste se na ně podívali i vy.
Hejtman Petera v čase 43:13 od začátku pořadu, který si můžeme prohlédnout zde, řekl doslova: „Ještě dvě čísla, tam byla chyba, my jsme neinvestovali 2 miliardy korun, ale 7 za ty čtyři roky na opravy“. Reagoval tím na upoutávku na tuto debatu, kde ČT psala, že se do středočeských krajských silnic investovalo za poslední 4 roky něco přes 2 miliardy korun.
Jak je to doopravdy? Měl pravdu hejtman Petera, nebo upoutávka České televize? Dal jsem si tu práci a vyhledal v oficiálních finančních výkazech za poslední 4 roky výdaje Středočeského kraje na silnice, a pro porovnání ještě totéž pro kraj Liberecký. Ty výkazy lze najít na webu
http://monitor.statnipokladna.cz/analyza/#query=13, kdo má zájem, může si tam najít příjmy a výdaje kteréhokoliv kraje, města nebo obce za kterýkoliv rok, dokonce je i filtrovat – např. zadáním paragrafu „silnice“ dostaneme tabulku (dá se stáhnout ve formátu .xlsx), která obsahuje jen výdaje kraje na silnice. Chvilku může trvat, než se s tou aplikací naučíte pracovat, ale jde to.
Než se pustíme do čísel, ještě malé vysvětlení. Výdaje se v účetnictví dělí na „běžné“ a „investiční“. Do běžných se počítají například mzdy, nákupy materiálu, běžná údržba, opravy apod.; pokud jde o silnice, patří sem především zimní pluhování a solení, sekání trávy i opravy výtluků po zimě.
Do investičních výdajů patří samozřejmě stavba úplně nových silnic „na zelené louce“, ale těch je velmi málo – v podstatě jen nové obchvaty měst a obcí. Naprostá většina investičních výdajů na silnice znamená rekonstrukce silnic ve stávající trase; a právě to spousta středočeských silnic nezbytně potřebuje, mají-li vypadat jako v Německu nebo v Rakousku.
Středočeský kraj provádí běžnou údržbu a opravy prostřednictvím několika soukromých firem, z nichž každá má už přibližně 10 let monopol na určité území. Krajská správa a údržba silnic, příspěvková organizace kraje, která předtím měla své lidi, svou techniku, své dvory, tehdy (za hejtmana Bendla) tohle všechno za hubičku prodala a uzavřela místo toho s těmito firmami smlouvy na údržbu a opravy. Platí jim z „příspěvku“ od kraje ve výši okolo miliardy korun ročně. Je tedy „prázdnou schránkou“, která má jen nějakou administrativu a cestmistry, ale veškeré práce v terénu smí objednávat jen u těchto firem. Náklady na údržbu a opravy silnic jsou tedy vedeny v účetní položce 5331, „Neinvestiční příspěvky zřízeným příspěvkovým organizacím“.
Naproti tomu náklady investiční na skutečné rekonstrukce jsou vedeny v položce 6121 „Budovy, haly a stavby“.
Já vím, jsou to nudné účetnické řeči a jakási divná čísla. Ale marná sláva, to, jak vypadají středočeské silnice – a každý vidí, že vypadají hrozně – souvisí především s těmi účetními výkazy a čísly, krásné řeči před kamerou ještě z žádného tankodromu silnici neudělaly. Tak prosím ještě chvíli o strpení.
Především, kolik opravdu Středočeský kraj na silnice dává? Z finančních výkazů kraje plyne následující tabulka:
Středočeský kraj * údržba a běžné opravy* stavby a rekonstrukce* součet
skutečnost 2013 * 1 420 549 035 * 697 089 805 * 2 117 638 840
skutečnost 2014 * 1 508 139 434 * 572 855 446 * 2 080 994 880
skutečnost 2015 * 1 072 526 507 * 1 053 408 540 * 2 125 935 047
upravený rozpočet 2016* 1 373 474 472 * 93 935 509 * 1 467 409 981
Součet 2013-2016 * 5 374 689 448 * 2 417 289 300 * 7 791 978 748
(Skutečnost roku 2016 bude samozřejmě známa až po jeho konci, proto tam používám rozpočet s jeho úpravami, které byly schváleny do poloviny roku.)
Takže když pan hejtman Petera řekl „my jsme neinvestovali 2 miliardy korun, ale 7 za ty čtyři roky“, je to jasná nepravda. Skutečné investice Středočeského kraje za 4 roky jsou přibližně 2,4 miliardy, a to ještě kdoví, jak to bude ve zbytku letošního roku – do konce srpna se prostavělo jen 42 milionů korun, a v zimě se toho už moc nepostaví.
Je pravda, že on řekl přesně: „investovali ... do oprav“. To je z účetního hlediska nesmysl, opravy jsou běžné výdaje, ne investiční. Můžu investovat například do nákupu auta, nebo do jeho přestavby na plynový pohon, ale když si dám v autoservisu potlučené auto opravit, investice to není.
Ale dokonce i kdybychom to nekvalitní záplatování středočeských silnic v rozporu se zákonem o účetnictví nazvali „investováním“ , ani tak to nedá dohromady 7 miliard. Protože většina z té běžné údržby, z těch 5,3 mld. Kč, je prostě zimní pluhování a solení, a to už opravdu není ani „oprava“. Prostě znovu: pan hejtman nemluví pravdu.
***
Tak. A teď se podívejme, jak je na tom Liberecký kraj, kde v krajském zastupitelstvu mají většinu Starostové:
Liberecký kraj * údržba a běžné opravy *stavby a rekonstrukce * součet
skutečnost 2013 * 314 775 375 * 591 975 352 * 906 750 728
skutečnost 2014 * 412 314 367 * 511 000 393 * 923 314 760
skutečnost 2015 * 349 298 116 * 993 641 040 * 1 342 939 156
upravený rozpočet 2016 * 500 678 251 * 1 077 894 007 * 1 578 572 258
Součet 2013-2016 * 1 577 066 109 * 3 174 510 792 * 4 751 576 901
Teď je ovšem třeba říct, že Středočeský kraj má 8629 km silnic druhé a třetí třídy, o které se stará (silnice 1. třídy a dálnice patří státu), zatímco Liberecký kraj 2076 km, tedy přibližně čtyřikrát méně. Za druhé silnice ve Středočeském kraji jsou zcela nepochybně zatíženy daleko větším provozem než v kraji Libereckém. Takže bychom čekali, že by Středočeský kraj měl dávat na běžné výdaje i na investice do silnic aspoň pětkrát víc než kraj Liberecký.
Jak je tomu ve skutečnosti? Za ty čtyři roky dal Liberecký kraj na stavby a rekonstrukce silnic 3,17 mld. Kč, ale Středočeský jen 2,4 mld. Kč, tedy o čtvrtinu méně! Je to neuvěřitelné, ale je to tak.
Prostě – neskutečná ostuda pro současné vedení Středočeského kraje. Nedokáže připravovat projekty a stavební povolení, nedokáže sehnat peníze, nedokáže investovat.
A jestliže Liberecký kraj dal v součtu na údržbu, opravy a investice do silnic 4,75 mld. korun, pak by při čtyřnásobné délce a podstatně větším zatížení silnic měl Středočeský kraj vydat aspoň 5krát víc, přibližně 24 mld. korun. Ve skutečnosti vydal jen přibližně 7,8 miliard.
Pak mají středočeské silnice k něčemu vypadat.
Ještě jednou se omlouvám za ta nudná čísla, ale chtěl bych, aby v příštím volebním období to vypadalo i ve Středních Čechách podstatně jinak. Proto kandiduji do krajského zastupitelstva za Starosty a nezávislé a doufám, že nám dáte dost hlasů na to, abychom se ke krajským silnicím mohli postavit stejně jako liberečtí Starostové. Víme, co s naším krajem dělat a jak to dělat, a věříme, že i vy ve volbách ukážete, že ten marasmus středočeských silnic chcete změnit.