Podporou vzdělanostní společnosti se dnes zaklínají všichni. Jen málokdo ale dokáže odpovědět na otázku, jak si ji představuje a jak k ní dospět. Máme podporovat snadný přístup ke kvalitnímu vzdělání pro všechny už od mateřských škol, preferovat špičkové univerzity, přizpůsobit obsah a formy výuky důsledně a pouze nárokům trhu práce - nebo všechno dohromady?
Tvořivost se cení, ale aby se tvůrčí potence skutečně realizovaly, to vyžaduje hodně úsilí při překonávání nejrůznějších překážek. Platí to jak pro jednotlivce, tak i pro společnost jako celek.
Co se stane se společností, v níž stát selhává ve svých základních funkcích? To je námět druhého z devítí scénářů CESES rozebírajících možné budoucnosti naší země.
Psaní scénářů je metodou, která je v prognostice stále populární. Umožňuje totiž nabídnout úvahy o možných budoucnostech přístupnou a ucelenou formou, a soustředit se přitom na to nejdůležitější. Scénáře vzbuzují zájem o promýšlení důsledků dnešních rozhodnutí. Jsou to fiktivní příběhy o tom, co se za jistých okolností může – nebo naopak nemůže - přihodit.