JAK TO ČTU JÁ – Prominutí DPH z elektřiny a plynu – komu to prospěje?
Právní základ – chaos i v daňovém právu
Ač vláda a ministryně financí tvrdí, že snížila sazbu DPH, nic takového se nestalo. Byla zvolna forma prominutí daně na základě mimořádné události, což daňové zákony v principu umožňují. Chápání pojmu mimořádné události se dosud v praxi omezovalo na přírodní katastrofy jako jsou povodně, tornáda, pandemie. Nyní je podle značně extenzivního výkladu vlády touto mimořádnou událostí také aktuální dění na trzích s energiemi. Mnozí daňoví poradci a právní experti jsou toho názoru, že se o mimořádnou událost nejedná a zákonné podmínky pro prominutí daně tak nenastaly.
Použitá právní úprava je také v rozporu s evropskou směrnicí, která je přímo aplikovatelná i ve vnitrostátním právu. Pokud tedy někdo bude prominutí daně ignorovat, má v evropské směrnici právní oporu pro tento postup, s kterou u soudu na 99 % uspěje.
Jak vidno, je velmi pravděpodobné, že náš stát i v této věci čekají měsíce soudních sporů.
Co to stát bude stát
Odhady ministerstva financí říkají, že odvod DPH se sníží o 2 mld. Kč měsíčně, celkem tedy bude státní rozpočet roku 2021 ukrácen o 4 mld. Kč.
Je zjevné, že v době, kdy je plánován schodek rozpočtu ve výši 500 mld. Kč a rozpočet fakticky spěje ke schodku 400 mld. Kč, tak 4 mld. Kč vypadají jako titěrná částka. Nicméně, mnozí z nás si pamatují roky, kdy se ministři hádali i o jednotky miliard. Ostatně tato částka tvoří 25 % rozpočtu ministerstva kultury nebo necelou polovinu rozpočtu ministerstva zahraničí...
Koho všeho se prominutí týká – banky mají radost
Prominutí daně se týká veškerého dodání elektřiny i plynu. Nejsou tedy osvobozena jen dodání elektřiny a plynu pro nízkopříjmové domácnosti, ale také pro domácnosti středně i vysoko příjmové, pro firmy, neziskový sektor a dokonce i pro státní a samosprávné instituce.
Fakticky z prominutí daně nebudou nic mít podnikatelé/plátci DPH, kteří si mohou daň z energie odečíst a od státu ji inkasují zpět. Pro ně se tedy z finančního hlediska nic nemění.
Avšak existuje okruh firem, které na prominutí daně mohou významně vydělat, neboť si DPH z energií běžně odečítat nemohou. Aktuální prominutí DPH tak udělá radost bankám, pojišťovnám a jiným finančním institucím. Popravdě, uniká mi sociální aspekt toho, proč i jim je daň prominuta.
Z mého pohledu je i sporné, zda má být daň prominuta třeba vysokopříjmovým domácnostem, které mají zafixovanou cenu energií. Ale to je vzhledem k výše uvedenému jen drobný detail.
Jak bude prominutí daně fungovat – navyšte si zálohy do konce roku
Jelikož více jak 95 % odběrných míst není v ČR fakturováno měsíčně, vedou se vášnivé spory, co bylo vlastně prominuto a jak se to má počítat. U většiny odběrných míst totiž není známá informace, jaké množství energie a za jakou cenu byla spotřebováno právě v těchto dvou měsících. Tím pádem defacto nelze vyhovět liteře rozhodnutí paní ministryně.
Jak je to myšleno osvětluje doplňující (právně nezávazný) výklad daňové správy. Ten říká, že zálohy za listopad a prosinec 2021 nebudou zdaněny DPH, stejně tak jako doplatky ročních vyúčtování, které budou vystavovány v listopadu nebo prosinci 2021. Jak moc je férové, že DPH bude mít prominut jen ten, kdo má doplatek, a nikoli už ten s přeplatkem, nechť si každý přebere sám. Nakonec v této loterii o prominutí daně rozhoduje i to, zda zrovna vám dodavatel energií vyúčtovává své dodávky v posledních dvou měsících tohoto roku.
Našli se podnikavci, kteří se snaží dohodnout s dodavateli významné navýšení svých posledních dvou zálohy třeba tak, aby tyto zálohy kryly jejich roční spotřebu na rok 2022. Dodavatelé jim celkem rádi vyhoví (budou mít hotovost k dispozici dříve) a podnikavci budou mít v souladu s výkladem rozhodnutí o prominutí od daně osvobozenou celou roční spotřebu 2022. Nicméně se mi zdá, že tento postup nízkopříjmové domácnosti nesjpíš nezvolí.
Co je vlastně osvobozeno – auta na plyn budou v kursu
Rozhodnutí o prominutí říká, že je prominuta daň z dodání elektřiny a plynu. Zákon o DPH ani rozhodnutí o prominutí nedefinuje pojem plyn. Je tedy potřeba pracovat s obecnou definicí tohoto slova. Dodáním plynu by tedy mělo být dodáním jakéhokoli plynu. Prominutí daně se tedy netýká (jak bychom očekávali) jen zemního plynu pro účely vytápění, ale třeba i plynových lahví pro účely svařování, plynů LGP nebo CNG pro spalování v autech, stlačeného vzduchu a jiných plynů.
Ke dni, kdy píšu tento článek, se podařilo neoficiálně z MF ČR získat informaci, že i dle jeho výkladu se prominutí DPH na LPG a CNG týká, ostatní plyny zatím MF ČR údajně neakceptovalo. Předpokládám, že si MF ČR udělalo průzkum a zjistilo, že vozy na LPG a CNG jezdí především naši nízkopříjmoví spoluobčané.
Podle všeho to vypadá, že paní ministryně ani její úředníci nikdy neviděli vyúčtování energií od jejich dodavatelů. Pak by totiž věděli, že na každém vyúčtování je nejen silová energie, ale i náklady na distribuci energie a ekologická daň z energie. V případě, že je prominuta daň z dodání energie, vzniká otázka, zda je osvobozena i daň ze služby spočívající v distribuci této energie a dan z ekologické daně, kterou je spotřeba energie zatížena. Pokud podnikatelé/plátci DPH zaplatí zálohu na dodání energie, která obsahuje všechny tři výše zmíněné složky, je otázka, jaká část této zálohy je za vlastní silovou energii a jaké části této zálohy se týká prominutí daně.
Jak se s prominutím vypořádají obchodníci – upgrade software za 6 dní
Obchodníci s energiemi se tuto významnou změnu zdaňování dozvěděli 6 pracovních dní předtím, než začala platit. Jejich komplikované softwary na evidence desetitisíců a statisíců zákazníků na tyto ad hoc změny nejsou připraveny a je otázka, kdy do nich budou implementovány. Nezávidím pracovníkům účetních oddělení a programátorům těchto firem. My všichni se pak připravme na to, že další zúčtování energií bude obsahovat významně více chyb, budou ještě více nepřehledná a dost možná se budou významně opožďovat.
ZÁVĚR
Z výše uvedeného je evidentní, že skutečná pomoc se díky prominutí DPH k těm, co ji opravdu budou potřebovat, nejspíš nedostane. Můj ničím nepodložený odhad říká, že z utracených 4 mld. Kč půjde těm potřebným cca 10 %.
Přitom oblast maloprodeje energií je jedna z mála oblastí podnikání, kde se odlišují odběry pro domácnosti od odběrů pro firmy. Nebylo by tedy nic těžkého osvobodit jen konečnou spotřebu domácností. Také mi není jasné, proč nedošlo v případě plynu jen k prominutí DPH z dodání zemního plynu prostřednictvím distribuční soustavy. Prominutí by bylo sice i nadále plošné, ale daleko lépe zacílené.
Proč tedy vláda zvolila tuto absurdní a drahou cestu? Napadají mě jen dvě varianty. Buď se jedná opět o flagrantní neschopnost a šlendrián, nebo jsme prvními 4 mld. Kč všichni přispěli na prezidentskou kampaň pana Babiše.