JAK TO ČTU JÁ – Jak funguje třetí dávka ?
Podle aktuálních údajů z veřejnoprávních zdrojů platí, že zatímco průměrný věk hospitalizovaných neočkovaných covidových pacientů je 57 let, tak průměrný věk těch očkovaných je 75 let. Odborníci to vysvětlují tak, že starším lidem po očkování rychle klesá jejich imunitní ochrana. Údajně po šesti měsících od očkování klesne u člověka 65+ účinnost ochrany proti nakažení průměrně na 50 %, přičemž posilující třetí dávka ji zvedne zpět na 90 %.
To mi přišlo jako velmi silný argument, nelenil jsme tedy a rozhodl se oběma svým rodičům (máma 70+) zajistit třetí dávku. Vstoupil jsem do Centrálního rezervačního systému MZ ČR a zadal rodná čísla. V obou případech systém rozpoznal, že oba rodiče byli očkováni dvěma dávkami, a nabídl mi možnost registrace třetí dávky. Poté mi nejprve přišly pro oba rodiče emaily, které mi potvrdily úspěšnost registrace, aby mi následně cca do hodiny přišly další dva emaily tvrdící, že se nepodařilo ověřit, že u daných rodných čísel proběhla předchozí očkování. Dobře, řekl jsem si, dám tomu den dva a uvidíme, jestli se to srovná.
Nesrovnalo se to. Po dvou dnech jsem zavolal na infolinku a dostal se do klasického pekla callcenter. Přibližně na čtvrtý pokus se mi konečně podařilo spojit se s operátorkou. Když jsem ji sdělil svůj problém, vyjádřila k mé osobě lehkou nedůvěru ve smyslu „tohle se přece nemůže dít, co jste to proboha vyváděl“, aby mě následně požádala o souhlas mých dva kilometry vzdálených rodičů s tím, že budeme probírat jejich osobní údaje. Chvilku jsem přemýšlel, že bych jí nastrčil kolegu a kolegyni z vedlejší kanceláře, ale pak jsem se rozhodl hrát fér. Telefonistka chvilku vzdorovala, pak mi řekla, že mě kamsi přepojí a tím se spojení zrušilo.
Poučen z minulých nezdarů jsem v mírném zoufalství opět vstoupil do Centrálního rezervačního systému MZ ČR a opět zadal rodná čísla mých rodičů za účelem opakované registrace. Tentokrát systém při registraci mojí mámy zareagoval jinak, totiž ihned mi nabídl její jméno a informace o tom, že ví, že je naočkovaná oběma dávkami. U táty ovšem zůstalo vše při starém.
Rezignoval jsem tedy na registraci přes systém a využil jsme svých známostí a kontaktů, abych rodičům zajistil třetí dávku jiným způsobem. To se mi povedlo a tento týden rodiče třetí dávku dostanou.
Obecně nemám tendenci přeceňovat vlastní titěrnou zkušenost a dělat z ní obecné závěry. Nicméně, když jsme loni v létě absolvovali první kontakt s covidem, byla to otřesná zkušenost, která byla v příkrém rozporu s tím, co se obecně vědělo. Na testy zadarmo se čekalo až týden, negativní výsledky testů se nesdělovaly. Okamžité placené testy na pražském letišti znamenaly vystát si několikahodinovou frontu s ostatními potenciálně nakaženými. Trasování nefungovalo, infolinky hygienická služby nekomunikovaly, k relevantním informacím se nešlo dostat. Praktický lékař neměl vůbec tušení, jak tyto věci (ne)fungují. Mediální kecy o chytré karanténě nám pěkně zhořkly a dostali jsme silný pocit, že jestli se covid začne v Česku šířit, bude to kolosální průšvih. Jakákoli sdělení těchto zkušeností ostatním padalo na neúrodnou půdu. Nejen prostý lid, ale i pánové Vojtěch s Babišem byli tehdy naprosto v klidu.
Následující podzimní měsíce loňského roku se více než naplnily naše letní pocity, katastrofický výsledek známe všichni.
Děsivá (byť ryze individuální) zkušenost s nefunkčností registrace třetí dávky mě naplňuje zoufalstvím. Všechno svádíme na antivax lidi, na hoaxy, na nevzdělanost lidí. Proč ten rezervační systém proboha nemůže fungovat? Proč to není jednoduché, uživatelsky přívětivé? Jak se má zaregistrovat byť i počítačově zdatný důchodce, když to nedokáži ani já, který sedím u počítače 12 hodin denně? To fakt umíme problémy řešit jenom tak, že naženeme lidi do front a tam je necháme hodiny čekat? Nechceme se už posunout do 21. století?
Mimochodem, před hodinou jsem po přibližně deseti dnech dostal z rezervačního systému informaci o tom, že mohu mámě zaregistrovat termín očkování. Vakcín je dostatek, nevidím žádný důvod, proč by nejohroženější skupina měla ve velmi kritickém období na očkování čekat z nějakých administrativních důvodů až 15 dnů.
V zájmu zachování duševního zdraví nepoužívám sociální sítě. Pokud chcete na můj blog na moje názory jakkoli reagovat, udělejte to pěkně postaru a pošlete mi email na martin.stepan@aspekt.hm
Za jakoukoli zpětnou reakci budu rád, nicméně si vyhrazuji právo neodpovědět.